بزرگنمايي:
آریا بانو - وقتی کسب و کاری (به خصوص کسب و کارهای کوچک) دچار مشکل میشود، اولین و معمولترین استراتژی به امید بهبود شرایط، کاهش هزینهها و صرفهجویی بیشتر است، اما این استراتژی یکی از اشتباهترین تصمیمها در چنین شرایطی محیوب میشود. حتی میتوان گفت یکی از تلههای شکست است که برخی از صاحبان بیتجربه کسب و کارها را به دام خود میکشد. در حالی که بهترین راهحل، مشتری یابی است. نباید با کاهش هزینهها منزوی شده و در گوشهای منتظر معجزه باشید. باید برای جذب مشتری و فروش بیشتر تلاش کنید. چگونه؟ ادر ادامه این مطلب پاسخ شما را خواهیم داد.
روشهای مشتری یابی و افزایش فروش
یکی از پربازدهترین روشهای افزایش فروش، استفاده از فضای اینترنت است. میتوانید از بازاریابی ایمیلی، شبکههای اجتماعی، وبسایتها و… برای تبلیغ مؤثر محصولات خود استفاده کنید. در ادامه 7 روش کاربردی معرفی میکنیم.
1. از سئو و تولید محتوا استفاده کنید
حتماً میدانید تقریباً همه مردم دنیا از گوگل برای رفع نیازهای روزمره خود استفاده میکنند. به احتمال زیاد خودتان هم یکی از آنها هستید! اما برای این که محصولات شما قبل از محصولات سایر کسب و کارهای مشابه، به مشتری معرفی شود چه باید کرد؟ چاره کار راهاندازی وبسایت فروش اینترنتی است. اما وبسایت یکباره و به خودی خود نمیتواند محصولات شما را معرفی کند.
باید آن را طبق الگورتیمهای گوگل بهینه کنید. در واقع باید از سئو استفاده کنید. در وبسایت خود محتوای سئومحور تولید کنید تا رتبه وبسایتتان افزایش یابد. در این صورت اگر افراد برای خرید محصولی که شما ارائه میدهید، در گوگل سرچ کنند، محصول شما به آنها معرفی خواهد شد. برای ساخت وبسایت و همچنین تولید محتوا میتوانید خودتان آموزشهای لازم را ببینید یا از متخصصان فعال در این زمینه استفاده کنید.
مشتری یابی با شبکه سازی
2. در همه رویدادها شرکت کنید
ارتباطات در دنیای امروز حرف اول را میزند. اگر فردی منزوی هستید، قطعاً مشتریان زیادی نخواهید داشت. چرا که آنها محصول شما را نمیشناسند، چون محصول خود را معرفی نکردهاید. با شرکت در رویدادهای مختلف میتوانید خود، شرکت و در نتیجه محصولاتتان را به جامعه گستردهتری معرفی کنید. رویدادها و کنفرانسهای مرتبط با شغل خود را بیابید و تا حد ممکن در همه آنها شرکت کنید.
حتی میتوانید در باشگاهها یا اتاقهای بازرگانی حرفه خود عضو شده و با کسانی که شغل مشابه شما دارند و صاحبان این کسب و کارها آشنا شوید. همچنین توصیه میکنیم با افرادی که آشنا شدید در لینکدین ارتباط برقرار کنید. شاید این کار خیلی سریع به مشتری یابی منجر نشود اما مطمئن باشید شبکهسازی یکی از مهمترین روشهای معرفی محصول است.
3. از ایمیل مارکتینگ استفاده کنید
بازاریابی ایمیلی چاشنی سری برای خوشطعم کردن آشی است که برای مشتری میپزید! بسیاری از صاحبان کسب و کارها نمیدانند چگونه از این روش برای برقراری ارتباط با مشتریهای فعلی و یافتن مشتریهای جدید استفاده کنند. تصور کنید شخصی وارد وبسایت شما میشود. بعد از کمی گشت و گذار در وبسایت و علاقهمند شدن به محصولات شما، حتی اگر خریدی انجام ندهد، گزینه ثبت نام در خبرنامه سایت را به آنها پیشنهاد دهید. در این صورت شما را فراموش نخواهند کرد و در هنگام
خرید حتماً سری هم به وبسایت شما میزنند.
اما بایدها و نبایدها ایمیل مارکتینگ چیست؟ برخی اشتباهات در این روش وجود دارد که در صورت انجام، منجر به نتیجه
عکس خواهد شد. مانند:
ارسال ایمیل به افرادی که اجازه این کار را به شما ندادهاند. ارسال بیش از حد ایمیل به کاربران. تعریف و تمجید توخالی از خود (قبل از هر تعریفی، مطمئن شوید محصولی ارزشمند برای ارائه دارید). بایدهای ایمیل مارکتینگ:
در زمینه ایمیل مارکتینگ آموزش ببینید. متن مناسبی در ایمیل بنویسید. از پلتفرمهای مناسب استفاده کنید. از متخصصان ایمیل مارکتینگ کمک بگیرید.
شناخت بیشتر مشتریان
4. مشتریان خود را بشناسید
گفتن این که «مشتریان من اغلب خانمهای 30 ساله هستند» ساده است. اما آیا کافی است؟ سعی کنید مشتریهای خود را بشناسید. اگر بدانید آنها در چه طیف سنی هستند، چه جنسیتی دارند، چه علایقی داشته و بیشتر ساکن کجا هستند، بهتر میتوانید توجهشان را جلب کرده و طیف مشتریهای خود را افزایش دهید. میتوانید از روشهای زیر برای این منظور استفاده کنید:
نظرسنجی کنید. البته این نظرسنجی نباید تنها به نحوه استفاده از محصول محدود باشد. از آنها بپرسید بزرگترین مشکلاتشان چیست تا بتوانید با شناخت نیازهای اساسی آنها، محصولی پرفروش ارائه دهید. با گروهی از مشتریان خود به صورت حضوری ملاقات کنید تا بدانید چه چیزی موجب جلب توجه و رضایت آنها میشود. در شبکههای اجتماعی تستی انجام دهید و گروهی خاص را با انجام این تست مقایسه کنید. ببینید کدام شبکه اجتماعی منجر به افزایش بازدید از وبسایت و در نتیجه مشتری یابی بیشتر میشود. 5. ارتباط با مشتری را
مدیریت کنید
حال که از اینترنت برای معرفی و فروش محصولاتتان استفاده میکنید، طبیعتاً مشتریان شما محدود به منطقهای خاص و در نزدیکی شما نیستند. پس برای
مدیریت تمام مشتریان باید دست به دامان فناوری شوید.
مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM یکی از بهترین روشها برای این منظور است. نباید از نام آن وحشت کنید. تنها مفهوم CRM، حفظ ارتباط با تمام مشتریان است؛ (گذشته، حال و آینده تمام مشتریان). هدف از آن نیز بهبود ارائه خدمات، کمک به حفظ مشتری و افزایش فروش است.
شما میتوانید از گذشته مشتری، در مورد سوابق
خرید او، علایق و ترجیحاتش تحقیق کرده و خدمات بهتری ارائه دهید. همچنین با استفاده از اطلاعات شخصی، راههای ارتباطی و… از حال حاضر مشتری استفاده کرده علایق و نیازهای او را بشناسید. به علاوه از نظرات و انتقادات آنها برای ساختن آیندهای بهتر بهره بگیرید.
6. با کسب و کارهای دیگر همکاری کنید
همه صاحبان کسب و کارها میدانند که مشارکت و استفاده از تجارب کسب و کارهای دیگر ایده خوبی است، اما تقریباً هیچکدام از آنها نمیتوانند از مزایای آن استفاده کنند. شما به عنوان صاحب کسب و کاری کوچک و کمتر شناخته شده، بهتر است با سایر کسب و کارهای مشابه، همکاری کنید. با همکاری با کسب و کاری که همان مخاطبان شما را دارد، میتوانید علاوه بر افزایش مشتری، از تجارب آنها نیز استفاده کرده و کسب و کار خود را گسترش دهید.
اگر برای هر نوع همکاری یا مشارکتی محدودیت دارید، میتوانید در نوشتن و انتشار پستهای وبسایت همکاری کنید. برای این کار هیچ گونه مانع یا بهانهای وجود ندارد. در پستهای وبلاگ محصولات یکدیگر را معرفی کنید، مشتریها را مبادله و به
خرید محصولات شریک خود تشویق کنید و… .
بهبود راههای ارتباط با مشتری
7. راههای ارتباط با مشتری را سادهتر کنید
اغلب صاحبان کسب و کارها از تعداد زیاد ایمیلها، تماسها، پیامها و… شاکی هستند. حتی گاهی اوقات برخی از مشتریان خود را به دلیل عدم پاسخگویی به موقع از دست میدهند. اما نباید ماهیت وجود چنین راههای ارتباطی را فراموش کنید. شما از شبکههای اجتماعی، ایمیل، پیامرسانها و… برای مشتری یابی بیشتر و فروش بیشتر استفاده میکنید، نه به برای از دست دادن آنها.
راههای مناسب و بیشتری برای ارتباط با مشتری ایجاد کنید. به طور مثال میتوانید پایگاه اطلاعاتی در وبسایت خود اینجاد کرده و سؤالات متداول را پاسخ دهید. در این حالت مشتری به جای پرسیدن مستقیم سؤال از شما، پاسخ سؤالش را از پایگاه اطلاعاتی دریافت میکند. میتوانید از چند خط تلفن هم برای کمک و راهنمایی مشتریان استفاده کنید تا آنها به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند و سایر روشهایی که نسبت به نوع کسب و کار خود میتوانید به کار بگیرید.
8.
تبلیغ کنید
روشهای بسیاری برای
تبلیغ وجود دارد. به طور مثال میتوانید از طریق وبسایت خود به تبلیغات محتوایی، تبلیغات کلیکی یا PPC، یا
تبلیغ در رسانههای اجتماعی و… بپردازید. در حالت کلی تبلیغات میتواند با شناساندن بهتر و بیشتر محصولات، مشتریان بیشتری جذب کند.
حرف آخر
در دنیای اقتصاد امروز، مشتری حرف اول و آخر را میزند. پس برای فروش بیشتر باید بتوانید مشتری را قانع به
خرید کنید. این اتفاق هم مشروط به معرفی محصولاتتان با استفاده از روشهایی است که معرفی کردیم. البته روشهای بیشتری وجود دارد و ما در این مطلب فقط به روشهای اینترنتی پرداختیم. میتوانید سایر روشها را در مطلب کاربردیترین روشهای افزایش فروش دنبال کنید. در نهایت فراموش نکنید نظرات و پیشنهادات خود را با ما و همراهان انگیزه به اشتراک بگذارید.