آریا بانو

آخرين مطالب

علت زور زدن نوزاد چیست و چگونه رفع می شود؟ گوناگون

علت زور زدن نوزاد چیست و چگونه رفع می شود؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - یکی از مواردی که ممکن است برای نوزادان اتفاق بیافتد، زور زدن آن‌ها در هنگام خواب، حین شیر خوردن و حتی در هنگام دفع مدفوع است که باعث نگرانی بسیاری از والدین می‌شود. این اتفاق نادری نیست، اما اگر به دنبال علت زور زدن نوزاد خود هستید، در ابتدا لازم است بدانید تا حدی انجام این عمل در نوزادان طبیعی و موقتی ماست؛ اما اگر این زور زدن در خواب و یا در حین دفع اسهال طولانی باشد/ف حتما غیر منطقی بوده و کودکتان از بیماری‌هایی مانند کولیک و … رنج می‌برد.
در این مقاله ما علت زور زدن نوزاد و همچنین روش‌های درمانی آن را بررسی کرده‌ایم؛ با ما همراه باشید.
علت زور زدن نوزاد
زور زدن در کودکان بیشتر به وضعیت جسمی کودک و نوع تغذیه مادر مربوط است که باید به موقع تشخیص داده شده و درمان شود. در ادامه علل مختلف این عارضه را تشریح می‌کنیم.

آریا بانو


1. بیماری کولیک
وقتی کودک یا نوزادتان دچار دردهای شکمی می شود شکمش را سفت کرده و پاهایش را جمع می‌کند؛ در این شرایط اگر کمی با دقت‌تر گوش کنید متوجه صدایی از روده‌هایش خواهید شد. این مسئله نشانگر این است که نوزادتان در دفع گازهای ایجاد شده در روده‌هایش مشکل دارد و دچار کولیک یا همان دردهای شکمی شده است. کولیک مهم‌ترین دلیل زور زدن نوزاد است. برای درمان کولیک، بهتر است که بعد از هر بار شیردادن، نوزاد را بلافاصله نخوابانید و آروغش را بگیرید.
لازم است به این نکته توجه داشته باشید که کولیک نوزادی تا 4 ماهگی طول می‌کشد و بعد از آن کم‌کم برطرف می‌شود.
2. تغذیه مادر
همه مادران می‌دانند که اگر تغذیه دوران شیردهی را به صورت درست رعایت کنند، بی شک نوزادی سالم خواهند داشت. اهمیت تغذیه دوران شیردهی آنقدر زیاد است که کارشناسان تغذیه، مسئله سلامت نوزاد را به آن وابسته می‌دانند. پس لازم است که مادران از مصرف غذاهای نفاخ که تاثیر مستقیم بر ایجاد گازهای روده‌ای در نوزادشان دارد، کاملا پرهیز کنند. خوردن مواد غذایی و میوه‌هایی مانند انواع کلم ، حبوبات ، لبنیات و ماهی در تغذیه دوران شیردهی پیشنهاد نمی‌شود؛ خصوصاً تا 4 ماهگی نوزاد که احتمال ابتلا به دردهای قولنجی یا همان کولیک بسیار بالاست.
3. شیر دادن پی در پی
شیر دادن مداوم به نوزادتان نه تنها برای او مفید نیست، بلکه ضرر هم دارد. نوزادی که تازه به دنیا آمده است قدرت چندانی برای مک زدن سینه مادر ندارد و همین مسئله باعث می‌شود به جای شیر هوا را ببلعد. هوا وارد روده هایش شده و سبب دردهای شکمی شدید می‌شود و همین امر نوزاد را وادار به زور زدن می‌کند.
نکته: به این موضوع توجه داشته باشید که کم شیردادن هم باعث می‌شود نوزاد از فرط گرسنگی، انگشتناش را بمکد و هوا را هم ببلعد و دچار درد شکم شود.
طبق گفته متخصصان معمولا ساعات شیردهی نوزاد بدین صورت است:
در یک ماهگی، نوزاد بین 8 تا 12 بار در 24 ساعت نیاز به شیر خوردن دارد. بعد از ماه اول، بین 8 تا 6 بار در 24 ساعت، تعداد مناسبی برای شیر دادن به نوزاد محسوب می‌شود.

آریا بانو


4. تحریکات حسی
همه نوزادها در شروع زندگی‌شان، مخلوطی از تماس‌ها، نورها، بوها، مزه‌ها و صداها را حس می‌کنند و ظرف چند هفته، مسیرهای عصبی‌شان شروع به رشد می‌کند. کم‌کم مردم، اشیاء و اتفاقات در ذهن او شکل می‌گیرد. بینایی‌شان بهبود پیدا می‌کند و در واقع جهان تازه‌ایی را کشف می‌کنند و همین امر باعث می‌شود نسبت به اتفاقات محیطی از جمله صداهای بلند، بغل کردن مداوم او و تکان دادن بیش از حد، واکنش نشان دهند. این تحریکات معمولا باعث گریه و نق زدن نوزادتان می‌شود که زمینه را برای بلع هوا فراهم می‌کند. همانطور که در مطلب بالا هم اشاره کردیم بلع هوا باعث ایجاد گازهای روده‌ای شده و ایجاد دل درد می‌کند.

آریا بانو


5. نحوه شیر دادن
یکی از نکاتی که خیلی از مادران به آن توجه نمی‌کنند، درست قرار دادن سینه درون دهان نوزاد است. در واقع وقتی نوزادی درست مقابل سینه مادر قرار نگیرد و تمام یا میزان زیادی از هاله قهوه‌ای سینه را به داخل دهان نکشد، هوای زیادی وارد معده او می‌شود و این هوا باعث ایجاد شکم درد و زور زدن نوزاد در حین خواب می‌شود.
علت گاز دار شدن روده نوزادان
گاز به طور معمول در نتیجه یک بیماری یا اختلال شکل نمی‌گیرد؛ اما به دلیل اینکه روده نوزاد هنوز ضعیف بوده و به طور کامل شکل نگرفته است، میکروب‌های مفید در روده بهم آغشته نشده و در نتیجه گازها در بخش‌های خاصی از روده و معده جمع می‌شوند و از ورود شیر به داخل روده و معده جلوگیری می‌کنند؛ همین مسئله باعث ایجاد دردهای شکمی می‌شود.

آریا بانو


بهترین درمان برای رفع زور زدن نوزاد
بعد از خواندن مطالب بالا، حتما متوجه شده‌اید که منشا اغلب این زور زدن‌ها، دل دردهای ناشی از بلع هواست. وقتی هوا وارد دستگاه گوارشی نوزادتان می‌شود، باید از بدنش خارج شود که به طور معمول از طریق باد گلو این کار صورت می‌گیرد. پس نوزاد خود را به صورت خوابیده در روی شانه خود بگذارید، سپس، با دست پشت او را به آرامی مالش دهید. با این کار، فشار ملایمی در معده او ایجاد شده که باعث خروج گاز روده‌اش می‌شود.
البته تغییر روش غذا خوردن مادر هم می‌تواند به کاهش تولید گاز در ر.ده نوزاد کمک کند.

آریا بانو


کلام آخر
ما در این مقاله تمامی موارد مربوط به علت زور زدن نوزاد را گردآوری کردیم؛ توصیه می‌کنیم همیشه به سلامت نوزادتان اهمیت دهید و اگر مشکلی در او مشاهده کردید، ترسی از مراجعه به پزشک نداشته باشید؛ چراکه یک مشکل کوچک که با هزینه و زمانی اندک قابل برطرف کردن خواهد بود، ممکن است در صورت اهمیت ندادن، معضلی جدی شود. پس سلامت خود را جدی بگیرید و از زندگی سالم‌تان لذت ببرید.
در آخر توصیه می‌کنیم با یکی دیگر از مشکلات رایج موجود در نوزادان، یعنی علت گریه نوزاد در هنگام شیرخوردن نیز در انگیزه آشنا شوید. فراموش نکنید که ما منتظر خواندن نظرات، ایده‌ها، تجربیات و انتقادات شما در پایین همین صفحه هستیم، با ما در ارتباط باشید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/771390/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

در خدمت و خیانت قوام؛ معمای یک نخست‌وزیر مرموز

یک بی‌احتیاطی و رویاهایی که بر باد رفت

جای آزمون را یک ایرانی پُر می‌کند

تودور: با سری بالا از کوپا ایتالیا حذف شدیم

ناگفته‌های مربی سابق استقلال از دربی حذفی‌

پوچتینو: به شکست 5-0 نیاز داشتیم!

ناگفته‌های خسرو حیدری از دربی جام حذفی

نمک سیاوش یزدانی بر زخم هواداران الهلال!

گل تماشایی سینا اسدبیگی در تمرین پرسپولیس

مشکلات ساپینتو و فتح‌الله‌زاده بر سر دفتر کمپ حجازی

روزگار بحرانی یاران صیادمنش؛ 9 بازی 3 امتیاز

سرنوشت تراکتور سرانجام تعیین شد

مکان بازی مرگ و زندگی سپاهان مشخص شد

خلاصه بازی آرسنال 5 - چلسی 0

خسرو: در زمان ساپینتو، چهار پنج مدیرعامل عوض کردیم

خلاصه بازی لاتزیو 2 - یوونتوس 1

حیدری: تیم نکونام شخصیت قهرمانی دارد

گل چهارم آرسنال به چلسی توسط کای هاورتز دقیقه 65

حیدری: در اولین بازی خوشه طلایی، فقط یازده بازیکن داشتم

خلاصه بازی الهلال 2 - العین 1

گل پنجم آرسنال به چلسی توسط بن وایت دقیقه 70

اولین کاپیتانی ترابی در پرسپولیس

ابتلای ستاره اتلتیکو به یک بیماری خطرناک

حریف سپاهان از هند نیروی کمکی گرفت!

دبیر جدید فدراسیون کبدی معرفى شد

گل اول یوونتوس توسط میلیک در دقیقه 82

مربی تراکتور از تیم ملی می‌آید

کامبک الهلال ناقص ماند؛ صعود العین به فینال لیگ قهرمانان آسیا

چگونه از آخرین افزایش قیمت ارز دیجیتال بهره ‌برداری کنیم؟

خطای شدید جکسون روی پای تومیاسو که داور از نشان دادن کارت قرمز صرف نظر کرد

ستارگان تیم رویایی رئال مادرید اکنون کجا هستند؟

گل سالم الدوساری به العین

به اتهام تجاوز؛ دو فوتبالیست لیگ برتری دستگیر شدند

فقط این مربی می‌تواند یونایتد را قهرمان لیگ برتر کند

دلایل خسرو حیدری برای ترک خوشه طلایی!

شکایت از سید حسین حسینی توسط پلیس اراک

صحنه جنجالی دربی لندن؛ چطور اخراج نشد!

بحران استادیوم برای میزبانی استقلال - سپاهان

استقبال اسطوره هلندی از گزینه جدید لیورپول

نماهنگ زیبای بهاری با تصاویر گلهای زیبا و طبیعت

حسین انصاریان‌: نمازهای جماعت الان در کشور ما ورشکسته است

عزل یک مسئول به‌خاطر ورزش رزمی مختلط در لواسان

برای چند کار عجله کنید...

چرا جن‌ها دیده نمی‌شوند؟

نومید نشو! بهاری خواهد آمد

طرز تهیه ماکارونی با لوبیا چیتی

غذاهایی که شکم تخت به شما هدیه می‌دهد

5 عادت رایج صبحگاهی که مخفیانه نابودت میکنه

دانشمندان حلقه‌ مفقوده بین رژیم غذایی نامناسب و سرطان را کشف کردند

ای بیخبران چه جای خواب است مرا