آریا بانو

آخرين مطالب

لغت نامه های تک جلدی؛ راه کاربردی شدن میراث دهخدا مقالات

لغت نامه های تک جلدی؛ راه کاربردی شدن میراث دهخدا
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / اواخر ماه گذشته، خبر استعفای دسته‌جمعی تعدادی از استادان موسسه لغت‌نامه دهخدا، جامعه فرهنگی و ادبی کشور را در شوک بزرگی فروبرد. روزنامه خراسان درروزهای ابتدایی این اتفاق، گزارشی با تیتر«سایه سنگین اختلاف بر سر لغت‌نامه 77 ساله دهخدا» درباره تبعات ناخوشایند این وضعیت منتشرکرد.در آن گزارش در گفت و گو با استاد بهاء الدین خرمشاهی ، استاد میر جلال الدین کزازی و دکتر محمد حسن مقیسه پیامدهای وجود اختلاف در این لغت نامه دیرپا ، ضرورت خویشتن داری طرفین و یافتن راهی برای کاستن از آسیب ها را بررسی کردیم. از آن جا که این موسسه، نقش بسزایی در ادامه روند تالیف میراث ماندگار دهخدا دارد، برای آگاهی از وضعیت کنونی و راهکارهایی که می تواند لغت‌نامه دهخدا را بیش از پیش به متن جامعه برگرداند با اسماعیل آذر پژوهشگر، استاد زبان و ادبیات فارسی و مترجم برجسته کشورمان که البته جزو موافقان مدیریت جدید این موسسه نیز هست، گفت‌وگو کرده‌ایم که شرح آن را در ادامه می‌خوانید.
مشکلی در ادامه فعالیت موسسه پیش نمی‌آید
دکتر اسماعیل آذر ضمن حمایت صریح از رئیس جدید موسسه لغت‌نامه دهخدا به خراسان گفت: بنده به صراحت اعلام می‌کنم مشکلی در ادامه فعالیت موسسه دهخدا اتفاق نمی‌افتد و این فعالیت‌ها باقدرت، ادامه می‌یابد. دکتر حمیرا زمردی که به‌عنوان رئیس موسسه لغت‌نامه دهخدا برگزیده‌شده، دارای مدارک علمی بسیاری است. بنده مطمئن هستم ظرف مدتی کوتاه، شاهد اتفاقات درخشانی در موسسه لغت‌نامه دهخدا هستیم.وی افزود: دکتر زمردی که مدیریت موسسه دهخدا را پذیرفته، فردی دانشمند و دانشگاهی است که تألیفات فراوانی دارد. بنده نیز این مدیریت و تلاش همکارانشان را ارج می‌نهم. هیچ‌کسی اقدامات موثر گذشته را نفی نمی‌کند و واقعیت این است که مدتی باید از مدیریت جدید بگذرد تا نتایج را ببینیم.دکترآذر خاطرنشان کرد: طبعاً افرادی باید در این مرکز، فعالیت کنند که دارای مراتب علمی فراوان باشند. در مرحله دیگر همکارانی که به‌عنوان پشتیبان، در موسسه دهخدا فعالیت می‌کنند نیز باید دارای برایند و فرایند علمی باشند. هدف اصلی، حفظ استوانه و ستون های اصلی موسسه دهخداست، بقیه افراد قابل‌تغییرو قابل پیشرفت هستند ولی همان طور که گفته شد، هسته مرکزی باید از شهیران باشند.
موسسه ای بزرگ با بودجه‌ای اندک
این پژوهشگر زبان و ادبیات فارسی، تصریح کرد: موسسه دهخدا در حیطه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبان‌ها اقداماتی انجام داده است اما باید اقدامات مؤثرتری را در دستور کار قرار دهد؛ همچنین مدیریت جدید باید در موضوعات مالی برای اداره موسسه جدی‌تر باشد چراکه هم اکنون بودجه این موسسه به‌قدری ناچیز است که بنده خجالت می‌کشم مبلغ آن را اعلام کنم. دولت باید در این زمینه، جدی‌تر پای‌کار باشد. اکنون موسسه دهخدا از نظر مالی دچار مشکل است و باید چاره‌اندیشی شود. بعد از حل این موضوع، گام بعدی برای تقویت موسسه لغت‌نامه دهخدا به‌کارگیری شخصیت‌های علمی بیشتر است.
جای خالی لغت‌نامه های تک جلدی
وی ضمن اشاره به لزوم ورود موسسه لغت‌نامه دهخدا به عرصه تولید لغت‌نامه‌های تک‌جلدی گفت: کشورهای مختلف جهان از سال‌ها قبل به این نتیجه رسیده‌اند که برای کاربردی‌تر شدن لغت‌نامه‌ها باید به سمت انتشار لغت‌نامه‌های تخصصی شغلی و لغت‌نامه‌های تک‌جلدی بروند. این کشورها امروز چندین فرهنگ لغت دارند؛ ما نیز می‌توانیم نمونه‌های مختلفی از فرهنگ دهخدا را تولید کنیم اما متأسفانه تاکنون در این زمینه اقدامی نشده است.دکتر اسماعیل آذر بیان کرد: مسئولان موسسه لغت‌نامه دهخدا باید به‌گونه‌ای عمل کنند که این لغت‌نامه، حالت کاربردی‌تری پیدا کند؛ به این معنا که لغت‌نامه هایی برای مشاغل مختلف تدوین شود تا در هر محل کار یا خانه‌ای یک فرهنگ تک‌جلدی دهخدا داشته باشیم و این فرهنگ لغت به میان جامعه راه پیدا کند چراکه این‌گونه است که نقش یک لغت‌نامه و وجود آن معنی پیدا می‌کند و ماندگار می شود.
خبر مرتبط
انصراف استاد کزازی از همکاری با موسسه لغت‌نامه دهخدا

آریا بانو

میر جلال‌الدین کزازی از همکاری با موسسه لغت‌نامه دهخدا انصراف داد اما دلیل این انصراف را بیان نکرده است.
به گزارش ایسنا، چندی بعد از معرفی حمیرا زمردی، رئیس جدید موسسه دهخدا و تغییراتی که در این موسسه به وجود آمد، حرف‌وحدیث‌هایی برای توقف همکاری تعدادی از مؤلفان با این موسسه مطرح شد که اکرم سلطانی، سرپرست سابق تألیف موسسه لغت‌نامه از برکناری خود از این موسسه خبر داد.همچنین به گفته او تغییر حکمش، تعدادی از مؤلفان را ناراحت کرد و در ادامه، تعدادی از مؤلفان این موسسه، نامه‌ای به رئیس جدید لغت‌نامه دهخدا، دکتر حمیرا زمردی نوشتند و خواستند این تصمیم پس گرفته شود اما به دلیل این که این اقدام انجام نشد، مؤلفان، این موضوع را بی‌احترامی تلقی کردند و استادانی ازجمله حسن انوری، سعید نجفی اسداللهی و رسول شایسته، از ادامه کار با موسسه دهخدا خودداری کردند. طی روزهای گذشته نیز، استاد میر جلال‌الدین کزازی، استاد زبان و ادبیات فارسی و شاهنامه پژوه با اعلام انصراف خود از این موسسه، گفت: «با پوزش بسیار ناچارم بگویم از همکاری با لغت‌نامه دهخدا معذورم. نیازی نمی‌بینم انگیزه این واگشت را بازنمایم. اما به‌هرروی در این زمان شایسته نمی‌بینم که این همکاری انجام بشود. امیدوارم که این رفتار را به پیمان‌شکنی بازمخوانید.»استاد کزازی، دوره شاهنامه و اسطوره‌شناسی را در این موسسه تدریس می‌کرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/774798/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه

ژوزه مورینیو: من محمد صلاح را برای چلسی خریدم!

نظر تیری آنری در مورد انتقادات ژاوی از داور دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن

حیرت زدگی تیری آنری از تکل کانسلو روی دمبله در دیدار بارسلونا و پاری سن ژرمن