آریا بانو

آخرين مطالب

افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد مسن‌ مبتلا به کووید پزشکي

افزایش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد مسن‌ مبتلا به کووید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / بر اساس تحقیقی که بر روی بیش از 6 میلیون بیمار 65 سال و بالاتر انجام شد، افراد مسنی که به کووید-19 آلوده شده بودند، خطر ابتلا به بیماری آلزایمر طی یک سال را به میزان 50 تا 80 درصد بیشتر از گروه کنترل نشان می‌دهند.
به نقل از نوروساینس، در این تحقیق، محققان گزارش کردند که افراد 65 سال و بالاتر که به کووید-19 مبتلا شده‌اند، در سال بعد از تشخیص کووید، بیشتر مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر بودند و بیشترین خطر در زنان حداقل 85 سال مشاهده شد.
یافته‌ها نشان داد که خطر ابتلا به بیماری آلزایمر در افراد مسن طی یک دوره یک ساله پس از ابتلا به کووید حدود دو برابر شده است (0.35درصد تا 0.68 درصد). محققان می‌گویند: مشخص نیست که آیا کووید-19 باعث پیشرفت جدید بیماری آلزایمر می‌شود یا ظهور آن را تسریع می‌کند.
پاملا دیویس، استاد برجسته دانشگاه، آرلین اچ. و کورتیس اف. گاروین، استاد محقق در دانشکده پزشکی کیس وسترن رزرو، آمریکا گفتند: عواملی که در ایجاد بیماری آلزایمر نقش دارند به‌خوبی شناخته نشده‌اند اما دو مورد مهم در نظر گرفته‌ شده عفونت‌های قبلی، به‌ویژه عفونت‌های ویروسی و التهاب هستند.
وی ابراز کرد: از آنجایی که عفونت با سارس-کو-2 با ناهنجاری‌های سیستم عصبی مرکزی ازجمله التهاب همراه است، ما می‌خواستیم آزمایش کنیم که آیا کووید می‌تواند حتی در کوتاه‌مدت، منجر به افزایش تشخیص‌ها شود یا خیر.
گروه تحقیقاتی، سوابق سلامت الکترونیکی ناشناس 6.2 میلیون بزرگسال 65 سال و بالاتر در ایالات‌متحده را که بین فوریه 2020 تا مه 2021 تحت درمان پزشکی قرار گرفتند و هیچ تشخیص قبلی بیماری آلزایمر نداشتند، تجزیه و تحلیل کرد سپس این جمعیت به دو گروه تقسیم شد؛ یک گروه شامل افرادی بود که در آن دوره به کووید-19 مبتلا شده بودند و گروه دیگر با افرادی که هیچ مورد مستندی از ابتلا به کووید-19 نداشتند. بیش از 400 هزار نفر در گروه تحقیقی کووید ثبت نام کردند، در حالی که 5.8 میلیون نفر در گروه غیر مبتلا بودند.
دیویس بیان کرد: اگر این افزایش در تشخیص‌های جدید بیماری آلزایمر ادامه یابد، موج بیماران مبتلا به بیماری بدون درمان در حال حاضر قابل‌توجه خواهد بود و می‌تواند منابع مراقبت طولانی‌مدت ما را تحت فشار قرار دهد.
بیماری آلزایمر یک بیماری جدی و چالش‌برانگیز است و ما فکر می‌کردیم با کاهش عوامل خطرزای کلی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی، چاقی و سبک زندگی بی‌تحرک، بخشی از روند آن را تغییر داده‌ایم.
اکنون، افراد زیادی در ایالات‌متحده به کووید مبتلا شده‌اند و پیامدهای درازمدت کووید هنوز در حال ظهور است. مهم این است که به نظارت بر تأثیر این بیماری بر ناتوانی در آینده ادامه دهیم.
رونگ زو، استاد انفورماتیک بیوپزشکی در دانشکده پزشکی و مدیر مرکز هوش مصنوعی در کشف دارو گفت که این گروه تحقیقاتی قصد دارد به بررسی اثرات کووید-19 بر بیماری آلزایمر و سایر اختلالات عصبی، به‌ویژه اینکه کدام زیرجمعیت‌ها ممکن است آسیب‌پذیرتر باشند و پتانسیل استفاده مجدد از داروهای مورد تایید سازمان غذا و دارو برای درمان اثرات بلندمدت کووید ادامه دهد.
تحقیقات قبلی مرتبط با کووید به سرپرستی دانشکده پزشکی کیس وسترن رزرو نشان داده که احتمال ابتلای به کووید در افراد مبتلا به زوال عقل دو برابر بیشتر است، احتمال ابتلا به کووید در افرادی که دستورات اختلال سوء مصرف مواد دارند بیشتر است و 5درصد از افرادی که پاکس‌لووید را برای درمان علائم کووید مصرف کردند، در عرض یک ماه دچار عفونت‌های برگشتی شدند.
لازم به ذکر است، پاکس‌لووید دارویی است که برای درمان کووید-19 در بزرگسالانی که نیازی به اکسیژن مکمل ندارند و در معرض افزایش خطر ابتلا به بیماری هستند استفاده می‌شود.
نتایج این تحقیق در مجله Alzheimer’s Disease منتشر شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/776108/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نحوه مدیریت کارمندان از راه دور

راه حل آشتی با دوست بعد از دعوا

چگونه روانشناس خوب را از بد تشخیص دهیم

خستگی تصمیم چیست و چگونه با این خستگی مقابله کنیم؟

خوابیدن با ناراحتی چه عوارضی دارد؟

هنگام استرس چه کارهایی انجام ندهیم؟

زبان بدن چیست و فواید آن کدام است؟

اُبژه و روابط ابژه ای چیست؟

7 روش ساده برای کاهش استرس

راه و روش یادگیری

علائم افسردگی در زنان را بشناسیم

چرا ما انسان‌ها می‌خندیم؟

نظریه مزلو: سلسله مراتب نیازها

نکات ضروری برای مواجهه با ترس

آلکسی تایمیا چیست؟ علل، علائم و راه درمان

8 عادت برای تقویت اعتماد به نفس

9 نکته برای غلبه بر ترس

سروتونین چیست و خوراکی های منبع سروتونین کدامند؟

قصه درمانی چیست و چگونه میتوان با قصه درمانی از مشکلات دور شد؟

عواملی که باعث ایجاد عصبانیت می‌شود کدامند و برای کنترل خشم و عصبانیت چه باید کرد؟

8 عادت رفتاری برای افزایش اعتماد به نفس و داشتن زندگی شادتر

چرا از دیگران تقلید می کنیم؟

اختلالات کنترل تکانه چیست ؟علل و درمان آن

دلایل خودزنی نوجوان و راه درمان آن چیست؟

تئوری انتخاب چیست و چه کاربردهایی دارد؟

کاردرمانی ذهنی چیست و کاربرد های آن کدامند؟

مدیتیشن چیست و انواع مدیتیشن کدامند؟

آنچه در مورد اریتروفوبیا (ترس از سرخ شدن) باید بدانید

انواع هدف چیست و داشتن هدف در زندگی چه اهمیتی دارد؟

تجسم خلاق چیست ؟

ماتریس بوستون چیست و چگونه از آن استفاده کنیم؟

مهارت رهبری چیست ؟

هوش هیجانی چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

دلایل اختلال خواب نوجوانان چیست و راههای درمان آن کدامند؟

پارانویا چیست و چه علائمی دارد؟

ماندالا چیست و چه کاربردی دارد؟

اختلال وسواس جبری چیست؟

استرس در دختران نوجوان

ویژگی های افراد خجالتی و چگونگی ترک خجالت

5 راهکار برای تقویت حافظه

افسردگی چیست؟

چگونه نه بگوییم؟

نوروسایکولوژی کیست؟

4 دمنوش گیاهی برای آرامش اعصاب

اختلال وحشت خواب: تعریف، علل، علائم و درمان

بحران سی سالگی

10 راهکار عملی برای کنترل خشم

گوش دادن فعال چیست و چه مزایایی دارد؟

اختلال مبدل پوشی

خشونت خانگی چیست و انواع آن کدامند؟