آریا بانو

آخرين مطالب

7 اشتباه‌ رایجی که در تهیه‌ شیک پروتئین مرتکب می‌شوید خانه داري

7 اشتباه‌ رایجی که در تهیه‌ شیک پروتئین مرتکب می‌شوید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مجله دیجی کالا / پروتئین در تمام اندام‌های بدن، از عضلات گرفته تا استخوان، پوست و مو یافت می‌شود و به همین دلیل مهم است که به اندازه‌ی کافی مصرف شود. راه‌های مختلفی برای دریافت پروتئین وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از شیک پروتئین است. شیک پروتئین از ترکیب پودر پروتئین با آب یا سایر مایعات تهیه می‌شود. البته با توجه به هدف و ذائقه می‌توان مواد دیگری هم به آن اضافه کرد. 
پروتئین در تمام اندام‌های بدن، از عضلات گرفته تا استخوان، پوست و مو یافت می‌شود و به همین دلیل مهم است که به اندازه‌ی کافی مصرف شود. راه‌های مختلفی برای دریافت پروتئین وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از شیک پروتئین است. شیک پروتئین از ترکیب پودر پروتئین با آب یا سایر مایعات تهیه می‌شود. البته با توجه به هدف و ذائقه می‌توان مواد دیگری هم به آن اضافه کرد.
بیشتر مردم برای تأمین پروتئین مورد نیاز خود به شیک پروتئین نیاز ندارند، اما اگر به غذا‌های پرپروتئین دسترسی ندارید یا رژیم غذایی به‌تن‌هایی نمی‌تواند نیاز شما را برآورده کند، می‌توانید به سراغ شیک‌های پروتئین بروید. استفاده از شیک پروتئین به کنترل وزن و عضله‌سازی کمک می‌کند، اما بین شیک‌های سالمی که شما را سیر نگه می‌دارند و شیک‌های ناسالمی که مملو از قند هستند، مرز باریکی وجود دارد.
برای اینکه یک شیک پروتئین سالم داشته باشید و بیشترین بهره را از آن ببرید، این مقاله را تا انتها بخوانید. در این مطلب قصد داریم شما را با هفت اشتباه‌ی رایج که بعضی افراد هنگام تهیه‌ی شیک پروتئین مرتکب می‌شوند، آشنا کنیم.
1. شیک پروتئین شما به اندازه‌ی کافی سیرکننده نیست
شیک پروتئین نباید جایگزین وعده‌ی اصلی غذا شود، اما باید به اندازه‌ی کافی سیرکننده باشد، به طوری که مصرف آن بتواند تا وعده‌ی غذایی بعدی از گرسنه شدن شما جلوگیری کند. شما نباید بعد از مصرف شیک پروتئین همچنان احساس گرسنگی داشته باشید. در غیر این صورت، احتمالاً در وعده‌ی غذایی بعدی پرخوری می‌خورید یا در میان وعده‌ای که پس از نوشیدن شیک پروتئین می‌خورید، کالری زیادی به شکل قند و چربی دریافت می‌کنید.
نحوه‌ی اصلاح این اشتباه
در شیک پروتئین باید بین چربی، کربوهیدرات و پروتئین تعادل وجود داشته باشد تا برای مدت طولانی سیر بمانید. توصیه می‌شود با اضافه کردن میوه و سبزی مثل اسفناج یا حتی گل کلم فیبر نوشیدنی خود را افزایش دهید. با استفاده از ماست یونانی و پودر پروتئین می‌توانید میزان پروتئین شیک را بالا ببرید و با افزودن چربی‌های سالم مانند کره‌ی آجیل، دانه‌ی چیا یا دانه‌ی بزرک آن را به یک نوشیدنی سیرکننده تبدیل کنید.
2. از پودر به‌عنوان تنها منبع پروتئین استفاده می‌کنید
وقتی به تهیه‌ی شیک پروتئین و اجزای تشکیل‌دهنده‌ی آن فکر می‌کنید، احتمالاً پودر پروتئین اولین چیزی است که به ذهن‌تان خطور می‌کند. اما استفاده از پودر تنها راه‌ی افزایش دریافت پروتئین نیست. حتی مجبور نیستید که حتماً از این محصولات برای تهیه‌ی شیک استفاده کنید.
غذا‌های سالم مانند آجیل، جو دوسر، توفو و… بدون اینکه تأثیر منفی روی طعم نوشیدنی داشته باشند، می‌توانند میزان پروتئین شیک را افزایش دهند. این غذا‌ها اغلب در مقایسه با پودر‌های پروتئین از نظر هزینه مقرون به‌صرفه‌تر هستند. علاوه بر این، نسبت به پودر‌ها ویتامین و مواد معدنی بیشتری در اختیار بدن شما قرار می‌دهند.
نحوه‌ی اصلاح این اشتباه
منابع پروتئینی سالم، از جمله ماست یونانی، کره‌ی بادام‌زمینی و دانه‌ها را به نوشیدنی خود اضافه کنید.
3. شیک پروتئین را جایگزین وعده‌ی اصلی غذا می‌کنید
بسیاری از کارشناسان استفاده از شیک پروتئین را به‌عنوان وعده‌ی اصلی غذا توصیه نمی‌کنند. چون این کار شما را از مصرف غذا‌های کامل و غنی از مواد مغذی محروم می‌کند. شیک پروتئین ویژگی‌های یک وعده‌ی اصلی را ندارد و علاوه بر این اگر تعادل پروتئین، چربی و کربوهیدرات در تهیه‌ی آن رعایت نشده باشد، نمی‌تواند شما را برای مدت طولانی سیر نگه دارد.
نحوه‌ی اصلاح این اشتباه
از خوردن شیک پروتئین در بین وعده‌های غذایی لذت ببرید، اما آن را جایگزین وعده‌ی اصلی نکنید. اگر شیک پروتئین به اندازه‌ی کافی سیرکننده باشد، تا وقتی که زمان صرف وعده‌ی اصلی فرا برسد، گرسنگی شما را کنترل می‌کند.
4. پودر پروتئین را به‌درستی انتخاب نمی‌کنید
اگر تصمیم دارید برای تهیه‌ی شیک از پودر پروتئین استفاده کنید، باید اهداف تغذیه‌ای، ترجیحات شخصی و وضعیت سلامتی خود را در نظر بگیرید. به خاطر داشته باشید که کارکرد غذا‌ها و مکمل‌ها برای همه‌ی افراد یکسان نیست. این روز‌ها محصولات متنوعی برای رفع نیاز‌های غذایی مختلف تولید می‌شود، به‌عنوان مثال، محصولات پرکالری، بدون گلوتن یا مناسب افراد وگان.
علاوه بر این، برای افراد مبتلا به حساسیت غذایی هم محصولات مناسبی وجود دارد. در صورتی که به تخم‌مرغ حساسیت دارید، باید از مصرف پودر پروتئین حاوی سفیده‌ی تخم‌مرغ خودداری کنید. اگر نسبت به لبنیات حساس هستید، مصرف پودر‌های حاوی پروتئین وی (whey) می‌تواند باعث معده درد یا مشکلات گوارشی شود.
نحوه‌ی اصلاح این اشتباه
همیشه اطلاعات تغذیه‌ای درج شده روی بسته بندی پودر پروتئین و شیک‌های آماده را بخوانید و از محصولاتی استفاده کنید که متناسب با نیاز‌های تغذیه‌ای شما باشند.
5. از شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنید
ممکن است استفاده از شیرین‌کننده‌های مصنوعی یا قند‌های رژیمی را در تهیه‌ی شیک پروتئین یک راهکار عالی برای کاهش کالری دریافتی بدانید، اما این محصولات بیشتر از اینکه مفید باشند، مضرند. تحقیقات نشان می‌دهد که غالباً افراد در مصرف غذا‌های حاوی شیرین‌کننده‌ی مصنوعی زیاده‌روی می‌کنند، چون آن را نسبت به قند گزینه‌ی سالم‌تری می‌دانند.
علاوه بر این، شیرین‌کننده‌های مصنوعی علیرغم شهرتی که در کاهش دریافت قند دارند، به جای کاهش وزن باعث افزایش وزن می‌شوند. یک پژوهش علمی نشان داده است که بین مصرف شیرین‌کننده‌هایی مانند آسپارتام و سوکرالوز با افزایش خطر چاقی، مشکلات قلبی و دیابت نوع 2 ارتباط وجود دارد. حتی اگر هدف شما از نوشیدن شیک پروتئین کاهش وزن نیست، باید بدانید که راه‌های سالم‌تری برای شیرین کردن آن وجود دارد.
نحوه‌ی اصلاح این اشتباه
برای اینکه شیک پروتئین طعم بهتر و شیرین‌تری داشته باشید، به سراغ میوه‌ها و منابع طبیعی قند مثل موز، آناناس و عسل بروید.
6. از شیک‌های پروتئین آماده استفاده می‌کنید
شیک‌های پروتئینی آماده برای زمانی که وقت‌تان کم است مفید هستند، اما مراقب آن‌هایی که ادعا‌های عجیب و غریب دارند، باشید. هیچ مدرکی برای بیشتر این ادعا‌ها وجود ندارد. علاوه بر این، اکثر این محصولات با مواد خوش‌طعمی تهیه می‌شوند که مزیت خاصی برای سلامتی ندارند.
نحوه‌ی اصلاح این اشتباه
اگر شیک پروتئینی خود را در خانه تهیه نمی‌کنید، حتماً اطلاعات تغذیه‌ای روی برچسب محصول را به‌دقت بخوانید و از مصرف شیک‌های حاوی شیرین‌کننده‌ی مصنوعی و افزودنی غذایی کاراگینان خودداری کنید. همچنین اگر نسبت به لبنیات حساس هستید، از مصرف محصولات حاوی لاکتوز (قند شیر) بپرهیزید.
7. کالری را دست کم می‌گیرید
حتی اگر برای تهیه‌ی شیک از بهترین پودر پروتئین و مجموعه‌ای از غذا‌های سالم مثل میوه‌ها، سبزیجات و آجیل استفاده کنید، باز هم احتمال دارد با مصرف آن کالری اضافی دریافت کنید. هنگام درست کردن شیک ممکن است وسوسه شوید و بعضی از مواد را بیش از مقدار مورد نیاز به نوشیدنی خود اضافه کنید، به‌خصوص اینکه نوشیدنی‌ها و غذا‌های مایع کمتر از غذا‌های جامد باعث احساس سیری می‌شوند.
نحوه‌ی اصلاح این اشتباه
برای تهیه‌ی شیک پروتئین دقیقاً طبق رسپی و دستورالعمل رفتار کنید و مطمئن شوید که هر یک از مواد اولیه را به اندازه به آن اضافه می‌کنید.
کلام پایانی
افزایش دریافت پروتئین یک استراتژی عالی برای کاهش وزن و عضله‌سازی محسوب می‌شود. بیشتر افراد می‌توانند از طریق منابع غذایی و بدون مصرف شیک، پروتئین کافی دریافت کنند. اگر این کار برایتان امکان‌پذیر نیست، استفاده از شیک افزایش دریافت پروتئین را برای شما راحت‌تر می‌کند. چنانچه شیک پروتئین به‌درستی و با مواد سالم تهیه شود، به کنترل اشتها، افزایش متابولیسم و عضله‌سازی کمک می‌کند، اما زیاده‌روی در مصرف این نوشیدنی یا درست کردن آن با مواد ناسالم برای سلامتی مضر است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/777729/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!

پرسپولیس خواهان تغییر رای اسماعیلی‌فر

سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند

علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد

هشدار به ستاره جنجالی یونایتد

واقعا ماجراجویی شگرفی بود

پرواز اندازه آدم رو برملا می‌کنه!

چه قاتل کیوتی هستی

علیرضا کمالی از فیلم هفت و نیم

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی/ گرامیداشت آدم‌های رفته!

توضیحات طناز طباطبایی در مورد سکانس شاهکار «خشم و هیاهو»

جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور

برگزاری اختتامیه جشنواره «طنزپهلو» در زادگاه «گل آقا»

گوشی نامزدش را چک می کنه

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند/ تصاویر

تیزر قطعه جدید «قسم» با صدای رضا صادقی

واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

گوناگون/ رمزگشایی از روستایی که یک شبه ناپدید شد!

بخشی از سوئیس که متعلق به ایتالیاست

با دَمنده ی هوا، پهپاد درست کرد!

یکی از پربازدیدترین جاذبه های مصر

جوانمردی امیرالمؤمنین(ع) در جنگ ها

نمایی زیبا از چالکندی دزفول

آتش گرفتن قطار حین حرکت در کانادا

استیک مرغ با طعمی بی نظیر

درمان اختلالات گفتاری و بهبود بلع در بیماران پارکینسون

پوشش سنتی و دیدنی زنان اروپایی

این استان ها منتظر موج جدید بارش باران باشند

«وویجر 1» پس از 5 ماه با زمین تماس گرفت

در کانادا به کجاها سر بزنیم؟

گیتی آذرپی درگذشت

نگاهی به رقیبان آزادکار ایران برای کسب سهمیه

تارتار و هدایت ملوان با درد شدید

مشکل عجیب یونایتد برای اخراج تن‌هاخ

عصبانیت ژاوی پس از شکست 3-2 بارسلونا مقابل رئال مادرید

خوشحالی بازیکنان اینتر و سردادن شعار میلان ما اینجا هستیم

کلیپ زیبای باشگاه اینتر به مناسب 2 ستاره شدن لوگوی این تیم

واکنش اکانت اینستاگرام لالیگا به دو گل پیروزی‌بخش بلینگام

حیرت بارسلونا؛ داور ال‌کلاسیکو نمره قبولی گرفت