آریا بانو

آخرين مطالب

موسیقی فیلم به تنهایی می‌تواند اثری مستقل باشد گفتگو

موسیقی فیلم به تنهایی می‌تواند اثری مستقل باشد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / یک آهنگساز گفت: موسیقی فیلم می‌تواند در عین پیوند با داستان سینمایی اثر مستقلی باشد که مخاطب بدون دیدن آن تمام درونیات آهنگساز را دریابد.
فاروق آزادیان نوازنده و آهنگساز گفت: موسیقی فیلم یا موسیقی متن به موسیقی اطلاق می‌شود که منحصراً برای یک فیلم سینمایی یا مجموعه تلویزیونی نوشته شده و بخشی ازمجموعه صدا‌های ضبط شده بر روی یک فیلم است، موسیقی فیلم یک گرایش مجزا در هنر موسیقی به‌شمار می‌آید و قدمت آن به مقطع پیدایش هنر سینما بازمی‌گردد، موسیقی فیلم واصف موسیقایی از موقعیت و روند یک داستان است و نقش بسزایی در تکامل هیجانات و احساسات یک اثر نمایشی بازی می‌کند.
هم پوشانی نقطه عطف سینما و آغاز موسیقی فیلم
به گفته آزادیان، شاید بتوان نقطه عطف تاریخ سینما و تولد موسیقی فیلم را از یکدیگر جدا ندانست و این بازمی‌گردد به روزی که برادران لومیر اولین نمایش عمومی خود را برگزار کردند، در 1895 میلادی آن‌ها عده‌ای را برای تماشای نمایش خود در پاریس دعوت کردند به هنگام نمایش از یک پیانیست هم دعوت شده بود و این نوازنده کارش اجرای موسیقی در پس‌زمینه فیلم بود.
او می‌گوید: تقریباً هیچ یک از نظریه‌پردازان سینما، این هنر را به صورت مطلق صامت به حساب نیاورده و عملکرد موسیقی در کنار فیلم همیشه حاکی از یک نوع نیاز بوده‌است. هر چقدر قواعد کلاسیک سینما شکل می‌گرفتند، موسیقی نیز به عنوان یک عامل مؤثر بیانی به وجود خود تحکیم می‌بخشید.
جایگاه و اهمییت موسیقی فیلم
این آهنگساز می‌گوید: در مورد جایگاه این هنر و منزلت آن بحث‌های فراوانی وجود دارد، بعضی از منقدین از دسته‌ای از این آثار به قوت یاد می‌کنند بعضی دیگر از آن‌جا که موسیقی کلاسیک را بیش از هر شکل دیگر موسیقایی در سینما می‌شنوند موسیقی فیلم را برداشتی از موسیقی کلاسیک اواخر سده بیستم می‌دانند.
آزادیان گفت: برخی منتقدین، اما مجموعه موسیقی فیلم را کم‌ارزش می‌خوانند آنان معتقدند آهنگسازان برجسته فیلم گاهی در طول یک سال برای سه یا چهار اثر سینمایی موسیقی می‌نویسند که این تعدد از کیفیت آثار آنان می‌کاهد، آن‌ها بر این باورند که اکثر موسیقی فیلم‌ها وامدار و اشتقاقی از آثار گذشته هستند.
به گفته آزادیان، از آنجایی که سینما هنری جامع است و از بسیاری فنون و هنر‌های دیگر وام می‌گیرد طبعا در قیاس با هنر‌های دیگر کیفیت و شکوه متفاوتی دارد و هر یک از هنر‌های دیگر که در شکل گیری آن همکاری دارند خلا‌قیت هایشان باید به نوعی با یکپارچگی با مجموعه به نتیجه برسد، آنچه به عنوان یک تعریف از موسیقی فیلم نزد افرادی که آشنایی بیشتری با سینما دارند وجود دارد، با تعریف مخاطبین عادی سینما متمایز است در حقیقت آنچه زیر پوسته فیلم جریان دارد و به صورت موسیقی در آن لا‌یه‌ها فعالیت می‌کند در گوش ایشان کمتر شنیده می‌شود.
لزوم تناسب میان ساخت موسیقی با فرهنگ هر کشور
او می‌گوید: موسیقی هر کشوری باید متناسب با فرهنگ آن کشور طراحی و ساخته شود، بنابراین موسیقی تولید شده برای فرهنگ غرب در شرق شاید چندان کاربرد مناسبی ندارد.
موسیقی به مثابه یک اثر مستقل در عین پیوند داشتن با داستان فیلم
به گفته آزادیان، افراد بسیار زیادی طرفدار موسیقی هستند و از آن در مواقع مختلف استفاده می‌کنند، اما شاید اکثر ما ندانیم که موسیقی چه تاثیری بر مغز و بدن‌مان می‌گذارد با توجه به اینکه موسیقی بخش عظیمی از زندگی تعداد زیادی از ما را تشکیل می‌دهد، سینما قبل از این‌که مدیومی هنری باشد صنعتی آمیخته به رشته‌هایی است که هر کدام از آن‌ها به تنهایی توان ارائه شدن و برقراری ارتباط با مخاطب را دارند، به عبارت دیگر موسیقی فیلم می‌تواند در عین پیوند با داستان سینمایی اثر مستقلی باشد که مخاطب حتی بدون دیدن آن تمام ارجاعات و درونیات آهنگساز را دریابد.
فرم، ریتم، ملودی، هارمونی فاکتور‌های لازم برای موسیقی ماندگار
آزادیان در خصوص فاکتور‌های لازم برای موسیقی ماندگار در قالب موسیقی فیلم گفت: لایت موتیف» یا «تم یادآور» یکی از قدیمی‌ترین شیوه‌های به‌کارگیری موسیقی در تاریخ سینماست، این شیوه آهنگسازی یکی از متداول‌ترین تمهیدات موسیقایی است که باعث یکدستی یا پیوستگی بافت موسیقی کل فیلم می‌شود، آهنگساز یک تم اصلی را انتخاب می‌کند و همان تم را با واریاسیون‌های مختلفی ارائه می‌کند. بدین ترتیب زیر بنای اصلی موسیقی فیلم یک تم اصلی است که در موقعیت‌های مختلف چهرهٔ متفاوتی پیدا می‌کند.
به گفته آزادیان، واژه فرم در لغت به معنای شکل و ساختار و نظام…است دو در موسیقی به نظام ایده‌های موسیقایی در واحد زمان گفته میشود، موسیقی فقط در قالب زمان موجودیت میابد، قالبی که در آن صدا‌ها آغاز میشوند، دگرگون میشوند و تکرار میشوند و پایان میپذیرند.
این آهنگساز گفت: ریتم و حالت‌های مختلف آن در تمام عناصر طبیعی و اتفاقات و انرژی‌های آزادشده در محیط پیرامون و نیز حتی در مفاهیم و تصورات ذهنی نفوذ دارد. هرچیزی که وجود دارد از ضرب‌آهنگی درونی تشکیل شده و همچنین در روند تکامل درگیر ریتم‌های بیرونی نیز می‌گردد و در نهایت مجموعه‌های منظم بزرگتری را شکل می‌دهند. این ریتم‌ها از انرژی‌هایی برخوردار هستند که در صورت همخوانی با ریتم‌های پیرامون در یکدیگر تافته شده و انرژی‌های همسوی بزرگتری را آزاد می‌کنند و نیز اگر با یکدیگر همسویی و همخوانی نداشته باشند درصورت مواجهه قطعاً به یکدیگر آسیب می‌زنند و در روند حرکت یکدیگر اختلالاتی ایجاد می‌کنند.
به گفته این نوازنده، جریان ملودی در موسیقی همواره به جهتی بوده است که تماما در جهت اثر بخشی بر روح و به چالش کشیدن فکر باشد، ملودی‌های کوتاه، کامل و اثر گذار که معمولا از 2 یا چند میزان فراتر نمیروند، سادگی شاید میتوان گفت مهم‌ترین اصل در ملودی نویسی میباشد، ویژگی ملودی هابسته به ژانر و سبک موسیقی فیلم متفاوت است.
آزادیان گفت: علم هارمونی نظارت میکند بر عمل حل شدن آکورد‌ها و اجزه میدهد تا ملودی (معمولا با یک فرود یا یک صعود) به حیات خود ادامه دهد، هارمونی موسیقی رو کامل میکنه و بهش شکل میده و بر تمام اتفاقات و جریانات زیرایی نظارت میکند تا هیچ نتی در ملودی غلط نواخته نشود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/777748/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سرگرمی پرهیجان برای بزرگسالان

همه‌جا پای یک ژن در میان است؛ حتی در لذت از موسیقی!

شاعرانه/که درد عاشقان آنجا به جز شیون نمی‌دانم

ممنوعیت ورود بانوان به ورزشگاه امام خمینی(ره) اراک

ملوان بدون مصدوم و محروم مقابل سایپا

کرسپو و کیول؛ از فینال استانبول تا لیگ قهرمانان آسیا

صعود نماینده ژاپن به فینال لیگ قهرمانان آسیا

گواردیولا هم به تراکتور بیاید،‌ مشکلات حل نمی‌شود

آشوبی: پرسپولیس در بهترین شرایط آمادگی قرار دارد

مصائب پیروزی برابر قرقیزستان از زبان کاپیتان تیم ملی فوتسال

بازیکن رئال که ژابی برای لورکوزن می‌خواهد

ورود زنان به بازی آلومینیوم- پرسپولیس ممنوع شد

تایلند 3 عراق 2، هفتمین صعود متوالی به جام جهانی

روایت زهره حمیدی از روزهای سخت سرطان؛ از تلویزیون و وزارت ارشاد دلخورم

آهنگ زیبا از ایوان بند به نام «حلش کنیم»

عنابستانی: آخرین جمع‌بندی احتمالی کمیسیون اجتماعی مجلس توافق برای تعطیلی شنبه‌هاست

نگرانی از ریزش دیوار قلعه بلقیس؛ دومین بنای خشتی ایران

بازداشت عامل جنایتکاری که با اخاذی و تهدید خانم‌ها را مجبور به توزیع مشروبات الکلی می‌کرد!

هر روز به این سه بزرگوار سلام بدید

اهمیت انشاءالله گفتن در کارها

ویدئوی زیبا و آرامش‌بخش از شن‌های کویر

از کجا بفهمیم نمازهایی که میخوانیم بدرد قیامت می خورد؟

مرغ کره ای با سس زرشک و آلبالو

فیزیوتراپی برای چه کسانی توصیه نمی‌شود؟

به رشد حرکتی کودک‌تان کمک کنید

معرفی نامزدهای جایزه ادبیات داستانی زنان

هر آنچه قرار است از دربی مرسی ساید بدانید

گواردیولا: علاقه‌ام به دی‌زربی هر فصل بیشتر می‌شود

گلایه کاپیتان تیم ملی از میزبانی جام ملت‌ها

آنچلوتی ستاره‌اش را لای پر قو گذاشت!

سالار آقاپور: جام جهانی آماده باش؛ ما اومدیم

شمس‌‍آذر هم جریمه مالی شد و هم معنوی

تاج صعود به جام جهانی را تماشا کرد

استقلالی‌ها با خاص‌ترین فوتبالیست ایران همبازی شدند

رانگنیک: باید ببینم بایرن را می‌خواهم یا نه!

باید یک سیلی پای گوش لیائو خواباند!

بازهم سلمان برای کارهای سخت انتخاب شد!

لیلا زارع: نباید در زمینه فیلمسازی فقط به جشنواره‌های دولتی اکتفا کرد

پرفروش‌ترین داروهای ایران در 1402 معرفی شدند/ اینفوگرافیک

یک ادعای عجیب از سوءتغذیه نیمی از ایرانی ها

رونمایی از ترانه تیتراژ «هیس، هیچی نیس!» با پخش از شبکه امید

قیمت کتاب‌های سال تحصیلی 1403 - 1404 اعلام شد

آتش‌سوزی در یک مدرسه دخترانه

رانش جاده عباس‌آباد به کلاردشت

ادامه کمک‌رسانی‌ها به مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان

زورگیران دهه هشتادی دستگیر شدند

دوربین مخفی دیدنی در مورد مد و لباس

نمایش نهنگ غول پیکر مقابل چشم گردشگران

استوری وفات حضرت عبدالعظیم حسنی علیه‌السلام

هر روز به این سه بزرگواران سلام بدید