آریا بانو

آخرين مطالب

انواع کودک آزاری ؛ قوانین مربوطه و نحوه پیگیری روانشناسي

انواع کودک آزاری ؛ قوانین مربوطه و نحوه پیگیری
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کودکان سزاوار مهربانی، توجه و مراقبت هستند. با این حال هر ساله تعداد زیادی از آن‌ها مورد آزار و اذیت قرار می‌گیرند و سلامت جسم و روان‌شان به خطر می‌افتد. انواع کودک آزاری شامل هرگونه آسیب و یا تهدید فیزیکی، روحی، جنسی و بی توجهی است که از طرف والدین و یا افرادی که در اطراف کودک هستند رخ می‌دهد و سلامت، رفاه، رشد و بقای آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‎دهد.
در ادامه به بررسی انواع مختلف کودک آزاری، پیامدهای هر کدام، قوانین موجود در این رابطه در ایران و نحوه پیگیری می‌پردازیم.
انواع کودک آزاری
1. عاطفی (روانی)
آنچه کودک آزاری عاطفی نامیده شده و به عنوان سوء استفاده روانشناختی یا کلامی نیز شناخته می‌شود، یکی از رایج ترین انواع کودک‌آزاری است که در طول زمان ایجاد می‌شود و سلامت احساسی کودک را به خطر می‌اندازد. در این نوع از آزار کودکان والدین به گونه ای رفتار می‌‌کنند که کودک احساس بی ارزشی، تحقیر، ترس و یا گناه می‌کند.
نمونه‌های کودک آزاری عاطفی عبارتند از:
تحقیر و تمسخر مداوم کودک پرخاشگری و تهدید کودک عدم توجه و محبت کافی ترساندن و استرس وارد کردن به کودک تبعیض قائل شدن بین کودک و دیگر اعضای خانواده

آریا بانو


2. فیزیکی (جسمی)
آزار فیزیکی کودک زمانی اتفاق می‌افتد که عمل و اقدام والدین و بزرگسالان به طور عمد موجب آسیب جسمی به کودک شود.
از نمونه های کودک آزاری فیزیکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
سیلی زدن، لگد زدن تکان دادن شدید یا پرت کردن سوزاندن با آب داغ یا سیگار و یا هر چیز داغ دیگر. خراشیدن یا کشیدن مو، گاز گرفتن و … 3. جنسی
سوء استفاده جنسی از کودکان یکی دیگر از انواع کودک آزاری است که شامل فعالیت جنسی با اوست و از کودک به عنوان عاملی برای تحریک مجرم استفاده می‌شود. آزار جنسی کودک می‌تواند به صورت تماس فیزیکی و یا بدون تماس رخ دهد.
موارد کودک آزاری جنسی همراه با تماس فیزیکی
دست زدن به بدن کودک از روی لباس و یا به صورت عریان بوسیدن و ارتباط دهانی با کودک استفاده از بخشی از بدن برای برقراری رابطه با کودک مجبور کردن کودک به لمس بدن فرد دیگری
موارد کودک آزاری جنسی بدون تماس فیزیکی
نشان دادن یا به اشتراک گذاشتن تصاویر و ویدئو‌های جنسی تعریف کردن داستان‌های جنسی برای کودک مکالمات تلفنی و پیام های متنی مرتبط با مسائل جنسی اجبار کودک به برقرای تماس آنلاین با گوشی نشان دادن اندام‌جنسی به کودک 4. غفلت (بی توجهی)
بی توجهی زمانی اتفاق می‌افتد که والدین نیازهای اولیه کودک خود را همچون خوراک، تحصیل، نظافت و… نادیده می‌گیرند.
چهار نوع غفلت وجود دارد
فیزیکی: غفلت فیزیکی شامل بی‌توجهی نسبت نیازهای اولیه کودک می‌شود. همانند: خوراک، پوشاک، سرپناه آموزشی: بی توجهی یا غفلت آموزشی شامل محروم کردن کودک از تحصیل و آموزش است احساسی: هنگامی است که به احساسات کودک به درستی پاسخ داده نمی‌شود. بهداشتی (درمانی): زمانی که مراقبت‌های بهداشتی مناسب به کودک ارائه نشود و توصیه‌های پزشک در راستای سلامت کودک نادیده گرفته شود، غفلت پزشکی رخ داده است.

آریا بانو


پیامدهای کودک آزاری
ممکن است کودکان انواع متفاوتی از کودک آزاری را تجربه کنند و بالطبع تاثیرات متنوعی بر روی آنها داشته باشد. برای برخی از آن‌ها سوء استفاده ممکن است شدید و ناتوان کننده باشد، اما برای برخی دیگر اثرات منفی کمتری ایجاد گردد. تجربیات زندگی و شرایط متفاوت خانوادگی، چه مثبت و چه منفی بر شدت آسیب و یا میزان انعطاف پذیری کودک هنگام مواجهه با آزار و اذیت تاثیر می‌گذارد.
عوامل متعدد تاثیرگذار بر پیامد‌های کودک آزاری عبارتند از:
نوع کودک آزاری شدت سوء استفاده سن کودک ارتباط و آشنایی کودک با مجرم تعداد دفعات بدرفتاری بعضی از پیامدهای کودک‌آزاری در بزرگسالی او عبارتند از:
ترس و اضطراب همیشگی نادیده گرفتن خود و احساس بی‌ارزشی اقدام به خودکشی مصرف الکل و وابستگی به مواد مخدر بی اعتمادی و مشکل داشتن در ارتباط گرفتن با دیگران آسیب های جسمی و روحی جبران ناپذیر

آریا بانو


قوانین کودک آزاری در ایران
اولین قانون مورد حمایت کودکان که در آن کودک آزاری از جرائم عمومی به حساب می‌آید و نیازی به شاکی خصوصی ندارد، در سال 1381 تصویب شد که 9 ماده بیشتر نداشت و از نواقص بارز آن، نبود دستگاه حمایتی بود.
این قانون مشمول کلیه افراد زیر 18 سال است و بر اساس ماده 2 این قانون، هر نوع‌ اذیت‌ و آزار کود‌‌کان‌ و نوجوانان‌ که‌ موجب‌ شود‌‌ به‌ آنان‌ صد‌‌مه‌ جسمانی‌ یا روانی‌ و اخلاقی‌ وارد‌‌ شود‌‌ و سلامت‌ جسم‌ یا روان‌ آنان‌ را به‌ مخاطره‌‌اند‌‌ازد‌‌ ممنوع‌ است.
طبق ماده 3 این قانون هر گونه‌ خرید، فروش، بهره‌کشی‌ و به‌ کارگیری‌ خردسالان‌ به‌ منظور ارتکاب‌ اعمال‌ خلاف‌ همچون قاچاق، جرم حساب شده و ممنوع است و فرد مجرم موظف به گذراندن شش‌ ماه‌ تا یک‌ سال‌ زندان‌ یا پرداخت جزای‌ نقدی‌ از 10‌ میلیون‌ تا 20‌ میلیون‌ ریال‌ می‌باشد. به موجب ماده 4 آن، هر گونه‌ صد‌‌مه‌ و اذیت‌ و آزار و شکنجه‌ جسمی‌ و روحی‌ کود‌‌کان‌ و ناد‌‌ید‌‌ه‌ گرفتن‌ عمد‌‌ی‌ سلامت‌ و بهد‌‌اشت‌ روانی‌ و جسمی‌ و ممانعت‌ از تحصیل‌ آنان‌ ممنوع‌ است و فرد مرتکب‌ به‌ سه‌ ماه‌ و یک‌ روز تا 6 ماه‌ حبس یا تا ده میلیون‌ (000/000/10) ریال‌ جزای‌ نقد‌‌ی‌ محکوم‌ می‌گرد‌‌د. ماده 5 این قانون به عمومی بودن جرم اشاره دارد و اینکه نیازی به شاکی خصوصی نیست. مطابق با ماده‌ی 6 این قانون، کلیه‌ی افراد، موسسات و مراکزی که به‌نحوی مسئولیت نگهداری و سرپرستی کودکان را برعهده دارند، مکلفند تا به‌محض مشاهده‌ی موارد کودک آزاری مراتب را جهت پیگرد قانونی مرتکب و اتخاذ تصمیم مقتضی به مقامات صالح قضایی اعلام کنند و در صورت عدم انجام این تکلیف، مجازات آنها حبس تا شش ماه یا پرداخت جزای نقدی تا 5 میلیون ریال خواهد بود.
در مجموع نقص‌های زیادی که در این قوانین وجود داشت، دولت را مجبور ساخت تا به منظور کاهش کاستی‌های مربوط به کودک آزاری، لایحه حمایت از کودکان ونوجوانان را تصویب و آماده ارائه به مجلس نماید. این لایحه که دارای 51 ماده است، مزیت‌های بسیاری نسبت به قوانین سال 1381 دارد. از جمله در این لایحه پیش بینی شده که خود کودکان نیز بتوانند شکایت کنند.
نحوه پیگیری
همه‌ی ما به عنوان اعضای یک جامعه، مسئولیت جمعی نسبت به پیشگیری و پیگیری کودک آزاری داریم. پس بهتر است درصورت مشاهده و مواجه شدن با کودک آزاری توسط والدین کودک یا افراد دیگر، از راه‌های زیر این موضوع را پیگیری و گزارش دهیم و سهم کوچکی در سلامت فرزندان کشورمان داشته باشیم.
تماس با اورژانس اجتماعی: با شماره‌گیری 123 می‌توانید گزارش خود را به اورژانس اجتماعی اعلام کنید که در سال 1377 با محوریت کودک آزاری تاسیس شد. پس از تماس، مددکاران اجتماعی بلافاصله به کمک شما می‌آیند و بعد از بررسی موقعیت در صورت لزوم کودک را از محل دور می‌کنند. تماس با صدای یارا: صدای یارا اولین خط تلفنی کمک به کودکان و نوجوانان با شماره 42152 و 02188531109 است. ارتباط با پلیس 110
سخن پایانی
کودک آزاری صرفا آزار جنسی نیست و انواع مختلفی همچون آزار عاطفی، جسمی، جنسی و بی‌توجهی دارد که هر کدام پیامدهای زیان‌باری بر سلامت جسمی و روانی کودکان در بلند مدت می‌گذارد. اولین اقدام ضروری برای همه والدین آگاه‌سازی جنسی کودکان است. در نهایت در صورت مواجهه با کودک آزاری بهتر است با شماره 123 (اورژانس اجتماعی) و یا پلیس 110 تماس گرفته شود.
آیا شما یا نزدیکانتان با کودک آزاری مواجهه شده‌اید و یا کمکی در راستای حمایت از کودکان انجام داده اید؟ نظرات و تجربیات خود را با ما و مخاطبان انگیزه به اشتراک بگذارید. پیشنهاد می‌کنیم راه های بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان را نیز در انگیزه مطالعه کنید تا بتوانید قدمی بزرگ در کمک به سلامت فرزندتان بردارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/777995/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عکس تلسکوپ فضایی هابل از یک دمبل فضایی!

احیای نظریه مکانیک کوانتومی؛ واضح‌ترین تصویری که تاکنون از اتم‌‌های منفرد ثبت شده است

دلیل انصراف نامزد‌های جایزه قلم آمریکا چه بود؟

طاهری: ایران بازی به بازی بهتر شد

سردار آزمون با هت‌تریک اعلام جنگ کرد

سنگ‌سفیدی: صعود به جام جهانی اولین هدف ما بود

داستان عجیب تعویض پیراهن موسیالا با مسی

عاقبت به خیری سرخابی‌ها با واگذاری به نهادهای اقتصادی

محل میزبانی استقلال‌ملاثانی از سپاهان مشخص شد

پاسخ بارسلونا به پی اس جی در مورد یامال

چرا یزدانی به اردوی تیم ملی نیامد؟

کاپیتان بهترین بازیکن ایران و قرقیزستان

شمسایی: حذف ژاپن شگفتی نبود!

لقب جدید AFC به فوتسال ایران

بیاین راجع‌ به محاسن کوله بری صحبت کنیم

همدم تازه منوچهر هادی پس از یکتا ناصر!

سختی‌های فیلم‌سازی از زبان سیدجواد هاشمی

نشست هم‌اندیشی تشکل‌های ایثارگری با دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد

پیام تسلیت رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی شهادت جانباز گرانقدر «سلمان کلیوند عباسی»

محیا دهقانی بازیگر نقش ماه منیر مستوران با چهره ای متفاوت / کلاه و پالتوی بهاری خانم بازیگر

چهره جدید مازیار لرستانی بعد از سومین سال تغییر جنسیتش / این آقا همان بازیگر سه در چهار است

گریم جذاب مینا وحید در فیلم سینمایی بی بدن / متفاوت ترین نقش بازیگر جزیره

استایل تمام جین شیدا یوسفی بازیگر نون خ برای سوار کاری با اسبش / خارج از سریال یکی دیگه شده

عجیب ترین سوالی که گوگل هنگام استخدام از مصاحبه شوندگان می پرسد / آزمون کافی‌شاپ مگه داریم

همراه داشتن 14 قلم دارو در عربستان برای زائران حج ممنوع است

نماهنگ «سال نو» با صدای محسن ابراهیم زاده

واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

اعزام 90 هزار شهروند ایرانی به حج امسال

روایت ضرغامی از پیاده‌روی بین مردم و شنیدن حرف آنان درباره طرح حجاب

جزئیات طرح ممنوعیت عرضه کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

جمع شدن برخی شیرخوارگاه‌های تهران پس از اصلاح دستورالعمل فرزند خواندگی

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

گوناگون/ خصلتی که کافران یهود را به خونخواری و جنگ‌افروزی کشاند

با کوکوی مجلسی دو رنگ شیک پذیرایی کنید

دمی مراکشی فوق العاده خوشمزه

عوارض مصرف بیش از اندازه برنج سفید

هشدار به خانم‌ها در استفاده از رُژ لب/ وجود مواد مضر و سمی

خیلی راحت این پاکت هارو درست کنید

بهترین زمان برای پایان‌دادن به جلسات مشاوره چه‌وقت است؟

6 موقعیت در زندگی که هنگام مواجهه با آن‌ها باید «نه» بگوییم

بادبان خورشیدی ناسا به مدار زمین رفت

گام بلند دانشمندان در درمان سرطان/ لیپیدها زیر ذره‌بین می‌روند!

موشک «فالکون 9» یک رکورد جدید را ثبت کرد

5 اردیبهشت سالروز درگذشت شاعر، نویسنده و مترجم معاصر، دکتر محمدعلی اسلامی ندوشن

خاطرات پردردسر برادر «جین آستن»

بارسلونا شکایتش از داوری ال‌کلاسیکو را به دادگاه مدنی می‌برد

واکنش حسن یزدانی به حذف دیوید تیلور از المپیک

حدادی: امروز یک روز تاریخی برای باشگاه پرسپولیس بود

پخش یورو 2024 در بلاروس بدون مجوز یوفا!

تنها بازیکنی که در قراردادش ورود کردم، وریا غفوری بود‌