بزرگنمايي:
آریا بانو - بهترین راه های جذب مشتری در مغازه و نمایشگاه کدامند؟ این سوالی است که بسیاری از خردهفروشان میپرسند. برای داشتن فروش بالاتر، به مشتریهای بیشتری نیاز خواهید داشت و سوال این است که این مشتریها را چطور باید به مغازه، فروشگاه یا نمایشگاه خود، جلب نمایید؟
در ادامه به معرفی روشهایی کاربردی و کارآمد برای جذب مشتری میپردازیم که میتوانید با استفاده از آنها در دنیای واقعی کسب و کار فروش خود، به درآمدزایی بالاتری دست یابید.
راه های جذب مشتری در مغازه و نمایشگاه
1. یک علامت به یاد ماندنی و جذاب داشته باشید
برای جذب مشتری و آوردن وی به داخل مغازه و نمایشگاه خود، باید از ویژگیهای بصری مختلف، نهایت استفاده را ببرید. کار سختی نیست که نام فروشگاه خود را با یک رنگ سیاه روی صفحهای زمخت و بیرنگ و لعاب بنویسید! اما کار بزرگ آن است که از علامتهای جذاب و وسوسهبرانگیز در ورودی مغازه استفاده کنید. مشتریهایی که از مقابل مغازه شما عبور میکنند، این علامتها را دیده و باید برای دنبال کردن آنها مشتاق گردند.
2. ویترینی عالی و متفاوت داشته باشید
ویترین یک مغازه یا نمایشگاه، درست همان نقطهای است که باید تمامی فرصتهای جذب را از طریق آن ایجاد کرد. داشتن یک ویترین ساده و معمولی، چیزی نیست که رهگذران را در مقابل مغازه شما میخکوب کند. برای جذب کردن مشتریهای بیشتر، باید ویترین مغازه یا نمایشگاه خود را به شکلی منحصر به فرد و کاملا جذاب طراحی کنید. استفاده از نورپردازی مناسب و رنگهای گیرا، قدمهای رهگذران را سست کرده و آن ها را به مشتریهای بالقوه تبدیل خواهد ساخت. پس از آن نوبت شما است که آنها را بالفعل ساخته و برای خود نگاه دارید.
3. از یک فرش قرمز خوش آمدگویی استفاده کنید
این قانونی است که هتلداران به خوبی از آن مطلع هستند. با پهن کردن یک فرش قرمز خوش آمدگویی متناسب با فضای خود، مشتریان را به داخل مغازه یا نمایشگاه هدایت خواهید کرد. این فرش قرمز، از نخستین فاکتورهایی است که حواس مشتریان را به خود جلب خواهد ساخت و آنها را ترغیب میکند تا به داخل مغازه وارد شوند.
4. بهترین محصولات خود را جلوتر قرار دهید
اگر مغازه یا نمایشگاهی با محصولات انبوه و متنوع دارید، هر روز بهترین محصولات خود را در بخش جلوی فروشگاه قرار دهید. هیچ چیز بهتر از آن نیست که مشتریها، به سرعت بهترین محصولات را در مقابل چشمان خود ببینند. اگر شما یک فروشنده موتورسیکلت هستید، شاید جا به جا کردن موتورسیکلتها برایتان سخت باشد، اما باور داشته باشید که این کار معجزه خواهد کرد!
5. از دکور دیوارهای بیرونی مغازه یا نمایشگاه غافل نشوید
شما باید از هر پتانسیلی برای تبلیغات و جذب مشتری استفاده نمایید. اگر مغازه شما دارای دیوارهایی باشد، بهترین فرصت را در اختیار خواهید داشت. از این دیوارها برای جلب مشتری بهره بجویید. شما میتوانید تصاویر جذابی از بهترین محصولات خود را روی دیوارها زده و یا پیامهایی در آن جا قرار دهید. قرار نیست که این دیوارها قیمتها را نمایش داده و به صورت مستقیم مشتریان را به
خرید دعوت کنند، بلکه باید از آنها در راستای جلب توجه مشتریهای خود و نشان دادن محصولات کاربردی استفاده نمایید.
6. صادق باشید
با خود و مشتریان صادق باشید. به فرآیندهای جاری در مغازه یا فروشگاه خود نگریسته و نیروهای کار و روشهای بازاریابی را بررسی کنید. ضعفها و نقاط آنها را شناسایی کرده و با نگاهی صادقانه و بیغرض به رفع تک تک آنها بپردازید.
از سمتی دیگر باید با مشتریان خود نیز صادق باشید. در خصوص توضیحات محصولات یا پیشنهاد دادن کالاهای مختلف، غرضورزی نکرده و کاملا بیطرفانه و با صداقت به راهنمایی مشتری بپردازید. به یاد داشته باشید که «صداقت» یکی از مهمترین فنون مذاکره در بازاریابی و فروش برای افزایش فروش است.
7. از پتانسیلهای دنیای مجازی استفاده کنید
از تکنیک ایمیل مارکتینگ استفاده کنید؛ اگر یک لیست ایمیل از مشتریان وفادار و مشتریهای بالقوه خود دارید، اطلاعات فروش جدید، شماره تلفن، آدرس، فروشهای فصلی و … را در فواصل زمانی مشخص برای آنها ایمیل نمایید. همین طور شما میتوانید کانال فروشگاه یا مغازه خود را در شبکههای اجتماعی ایجاد کرده و مطالبی در خصوص فروشهای ویژه و محصولات تازه در آن قرار دهید.
راه اندازی وب سایت مرتبط با فروش نیز بسیار تاثیرگذار خواهد بود. به باشگاه مشتریان نیز فکر کرده و از آن، در جهت به دست آوردن مشتریانی وفادار بهرهمند شوید.
8. کارکنان خود را آموزش دهید
کارکنان شما نباید در حد یک فروشنده باقی بمانند، بلکه لازم است که طی آموزشهایی از آنها کارشناسان محصول بسازید. کارشناسانی که با داشتن اطلاعات کامل از محصولات و
روانشناسی مشتریان، فروش را به ماهرانهترین شکل، به انجام میرسانند.
به علاوه لازم است که با کارمندان خود ارتباطی دوستانه و صمیمانه برقرار کنید. کارمندانی خوشحال و راضی، مشتریانی خوشحال و راضی به وجود میآورند. این را به خاطر داشته باشید که کارکنان مغازه یا نمایشگاه شما، قادر هستند که مشتریان بالقوه را به مشتریانی وفادار تبدیل ساخته و یا با آنها برای همیشه خداحافظی کنند.
کاری کنید تا کارکنان از کار کردن در محیط مغازه و فروشگاه، احساس رضایت داشته و نسبت به سرنوشت آن حساس و دلسوز باشند. این جز با همراهی و احساس احترام مشترک به وجود نخواهد آمد.
9. از تزئینات استفاده کنید
هیچ چیز ارزانتر از بادکنکآرایی نیست. اما با همین ابزار ساده، میتوانید توجهات بسیاری را به مغازه و فروشگاه خود جلب کنید. همچنین چراغهای ریسهای در ساعات تاریکی هوا، فوق العاده جذاب خواهند بود و رهگذران را به سمت فروشگاه شما جذب خواهند کرد.
سخن پایانی
آیا پیش از این تجربه
مدیریت یک مغازه، نمایشگاه یا فروشگاه را داشتهاید؟ چطور میتوان مشتریانی وفادار به دست آورد؟ در غیر این صورت به عنوان یک مشتری یا حتی رهگذر، کدام مغازهها و فروشگاهها، نظر شما را به خود جلب کرده و مشتاق ورود به آنها میشوید؟ ایدههای خود را در بخش اپیامهای انگیزه، با ما در میان بگذارید. توصیه میکنیم نحوه برخورد با مشتریان ناراضی و جلب اعتماد دوباره آنها را نیز حتما بخوانید.