آریا بانو

آخرين مطالب

خطراتی که شب زنده‌داران را تهدید می‌کند پزشکي

خطراتی که شب زنده‌داران را تهدید می‌کند
  بزرگنمايي:

آریا بانو - بهداشت نیوز /سیستم شبانه‌روزی افراد با هم متفاوت است اما برای برخورداری از سلامت بیشتر باید حتماً از خواب کافی برخوردار بود.
بعضی افراد طرفدار زودخوابیدن هنگام شب و به همان نسبت هم زود بیدارشدن هنگام صبح هستند. در حالی‌ که عده‌ای دیگر برعکس دوست دارند شب‌ها تا دیروقت بیدار بمانند. به همین‌ خاطر نیز اغلب صبح‌ها هم خواب‌آلود هستند. در واقع سیستم شبانه‌روزی افراد با هم متفاوت است اما برای برخورداری از سلامت بیشتر باید حتماً از خواب کافی برخوردار بود.
خواب و استراحت موضوع بسیار مهمی است که می‌تواند در میزان کارایی و حتی تصمیم‌گیری‌های مهم زندگی افراد مؤثر باشد. بنابراین توجه به بهره‌بردن کامل از آن بسیار مهم است. فارغ از اینکه دوست داشته باشید نظاره‌گر شب باشید و بنشینید و ستاره‌های نیمه‌شب را بشمارید یا شب‌ها خوب بخوابید و هنگام صبح برای شروع فعالیت خود احساس انرژی و نشاط کافی داشته باشید باید میزان استراحت و خواب شما کافی باشد. ضمن آنکه کم‌خوابی سلامت را تهدید می‌کند و تمرکز را پایین می‌آورد و حتی می‌تواند باعث بروز بیماری‌های مختلف شود و به سیستم ایمنی بدن نیز آسیب بزند. البته همه جغدان شب هم محکوم به داشتن مشکلات سلامتی نیستند. چون بدن توانایی آن را دارد تا بعد از مدتی ما را با جهان خارج سازگار کند. اما نمی‌تواند نیاز ما را به خواب شبانه از بین ببرد. موضوع مهم دیگر آن است که شب‌زنده‌دارها برای حضور در دنیایی که معمولاً در آن کار و فعالیت با آغاز روز شروع می‌شود باید راهکارهایی داشته باشند که بتوانند با چنین دنیایی هماهنگ شوند.
بیدارماندن زیاد هنگام شب و عادت‌کردن به شب‌زنده‌داری می‌تواند افراد را در معرض خطر افزایش وزن قرار دهد. مطالعات نشان می‌دهند افرادی که دیر می‌خوابند بعدازظهرها بیشتر غذا می‌خورند. ضمن آنکه تمایل بیشتری به مصرف انواع فست‌فود دارند و دوست ندارند زیاد از میوه و سبزی استفاده کنند. ضمن آنکه شب زنده‌دارها تمایل بیشتری به نوشیدن نوشابه‌های پرکالری دارند و در وعده شام هم کالری بیشتری مصرف می‌کنند بنابراین شاخص توده بدنی بیشتری نیز خواهند داشت. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت بین چرخه زمانی خواب و بیداری، رفتار تغذیه‌ای و شاخص توده بدنی ارتباط مستقیمی وجود دارد.
برای برخورداری از خواب کافی شبانه راهکارهایی وجود دارد. یکی از مهم‌ترین کارها آن است که سعی کنیم هر روز در زمان و ساعت مشخصی از خواب بیدار شویم. نور خورشید ذهن را فعال می‌کند و هر روز در همان ساعت از صبح، ساعت بیولوژیکی بدن تنظیم می‌شود. به علاوه سعی کنید فقط زمانی که خسته و خواب‌آلود هستید به رختخواب بروید. توجه داشته باشید هنگام بیداری هم زیاد در رختخواب نمانید. چون بخشی از مغز، رختخواب را با بیداری سازگار می‌کند، در این صورت دیگر در رختخواب خوابتان نمی‌برد. شب‌هنگام نیز برای به‌خواب‌رفتن به‌ خود فرصت بدهید و نگران نباشید که چرا زود خواب‌تان نمی‌برد. در واقع بدن به زمانی نیاز دارد تا از حالت پر انرژی و فعال‌بودن روز به حالت خواب‌آلودگی شبانه برسد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/792256/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پیروزی هوادار بعد از تساوی با نفت

خوشبختانه چهارشنبه نمی‌توانیم مساوی کنیم!

گل اول منچستریونایتد توسط کاسمیرو

لیست تیم‌ملی لو رفت؟

لژیونر ایرانی نیمکت نشین شد

جام حذفی انگلیس/ صعود تاتنهام با درخشش سون

خلاصه‌بازی؛ بایرن‌مونیخ 1 - آینتراخت‌فرانکفورت 1

خلاصه‌بازی؛ کرمونزه 1 اینترمیلان 2

این سرمربی جام حذفی را هم می خواهد!

فرهاد مجیدی از کوره در رفت

خلاصه بازی؛ برستون 0 تاتنهام 3

لائوتارو گل‌هایش را برای اینتر ذخیره کرده بود

گل مردود منچستریونایتد مقابل ردینگ

انگار تیم دیگری در زمین بود!

ضربه دمبله به بارسلونا؛ از این بدتر نمی‌شد!

بعد از یک شکست تلخ، این پیروزی لازم بود

ادامه یکه‌تازی دینامو با محرمی

رونمایی از مهاجم آلومینیوم مقابل تیم سابق

ساماندهی حصارهای کارگاهی و رفع سد معبر مصالح ساختمانی در منطقه13

نصب تابلوها و تبلیغات محیطی معرفی مراکز خرید و بازار روزهای منطقه 19

آماده باش در منطقه زلزله زده خوی؛ احتمال برپایی بیمارستان‌های صحرایی

«شنل» روسیه به ایران نرسید

در نهمین روز جشنواره تئاتر فجر چه خبر است ؟

خبری برای علاقمندان به گویندگی

برنامه دقیق برگزاری چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر

تصمیم غافلگیرکننده اسطوره سینمای ایران

بررسی جایگاه هویت در سریال «تمام رخ»

سکانسی از سریال جیران که حال بیننده‌ها را بد کرد!

فوتبالیست‌های مشهوری که بازیگر هم شدند

راز یک نامه 2500 ساله فاش شد

شب تلخ بازیکن تیم‌ملی در ایتالیا

کیم کارداشیان با کیت کلاسیک رم

درخشش این بازیکن اروپایی در لیگ ایران

گل دوم اینترمیلان به کرمونزه

جواب دندان‌شکن مربی پرسپولیس به نکونام

بازیکنی که کمر فرهاد مجیدی را شکست

توضیحات نماینده مجلس درباره پاداش‌ ورزشکاران

سری آ ایتالیا/ برد ارزشمند اینترمیلان با درخشش ستاره آرژانتینی

صحبت‌های امین میرزازاده در مورد مسابقات زاگرب

گل آینتراخت فرانکفورت به بایرن‌مونیخ

بوندس‌لیگا/ تساوی بایرن‌مونیخ مقابل آینتراخت فرانکفورت

ترکیب پورتو مقابل اسپورتینگ با حضور مهدی طارمی

تیم کاوه رضایی مشخص شد

مخالف من هم حق داره حرف بزنه

چرا تا هستیم، «از ما گذشته» باشه؟

دونوازی گوش نواز «ویولنسل» و «گیتار»

مراسمی جالب برای پسر نابغه چینی

خوی 5.9 ریشتر لرزید

شادی مردم «خاش» به دلیل بارش برف پس از 19 سال

تلاش عجیب دو دزد برای سرقت دستگاه خودپرداز!