آریا بانو

آخرين مطالب

زندگی روشنفکران روسیه در دوره‌ی استالین مقالات

زندگی روشنفکران روسیه در دوره‌ی استالین
  بزرگنمايي:

آریا بانو - وینش/ امید علیه امید شرحی است از زندگی روشنفکران روسیه در دوره‌ی استالین که نادژدا ماندلشتام، همسر اوسیپ ماندلشتام، شاعر روس نوشته است. نویسنده در این کتاب خاطرات خود را از زندگی با شوهر شاعرش در فاصله‌ی سال‌های 1934 تا 1938 تعریف می‌کند و از قضاوت کردن آدم‌‌ها که بخش عمده‌‌ای از آنها از مشاهیرِ فرهنگ و هنر و سیاست آن روزگار شوروی‌‌اند، ابایی ندارد.
امید علیه امید روایتگر چهار سالِ پایانی زندگی اوسیپ ماندلشتام است.سال‌هایی که به تعبیر آنا آخماتووا ،دیگر شاعر شهیر روسیه، رژیم بلشویکی داشت کم‌‌کم از گیاه‌‌خواری به گوشتخواری می‌رسید. جوزف استالین داشت از مؤثرترین عضو دفتر سیاسی به رهبر معظم تبدیل می‌شد. دوران وحشت بزرگ در راه بود و دیگر هیچ‌‌کس در امان نبود، حتی غول‌‌هایی چون بوخارین. هر‌‌گونه مخالفتی با استالین، مخالفت با بلشویسم تعبیر می‌‌شد و عقوبت وحشتناکی پیدا می‌‌کرد. کیش شخصیت رهبر معظم تا بدان‌‌جا پیشرفت که حتی دیگر لزومی نداشت مخالفتی صورت گیرد، صرفِ احتمال مخالفت کافی بود تا مقامات ذیل لیست اسامی دستگیرشدگان پاراف کنند: ویشکا! ویشکا مخفف یک عبارت روسی به‌معنای اعدام از طریق تیرباران بود. آن‌‌هایی که شانس می‌‌آوردند و تیرباران نمی‌‌شدند را به اردوگاه‌‌های کار‌‌ اجباری می‌‌فرستادند. میلیون‌‌ها نفر از اردوگاه‌‌ها زنده بازنگشتند. در چنین شرایطی دور از ذهن نبود که شعر ماندلشتام درباره‌ی استالین برایش دردسرساز شود.
«… آنچه می‌گوییم ده گام دورتر شنیده نمی‌‌شود / و زمانی‌‌که می‌‌خواهیم دهن‌‌هایمان را نیمه باز کنیم / آن ایلیاتیِ کوه نشینِ کرملین بازمان می‌‌دارد…» (ص.38) ماندلشتام تیرباران نشد. معلوم نیست که اوسیپِ بیمار به اردوگاه رسید یا در میانه‌ی راه جان داد؟! در اوایل سال 1939 نادژدا همسر اوسیپ نامه‌‌ای دریافت کرد که از او می‌‌خواست به دفتر پست مراجعه کند. «بانوی جوان پشت پیشخان به اطلاعم رساند گیرنده مرده است.» (ص.587) و بسته‌‌ای را که برای اوسیپ فرستاده بود بهش پس داد. در آن تاریخ ماندلشتام نمی‌‌توانسته هنوز به اردوگاه رسیده باشد. بعدها نادژدا روایت‌هایی ازمعدود تبعیدیانِ زنده‌ بازگشته از اردوگاه‌‌ها شنید که مدعی بودند اوسیپ را در اردوگاه دیده‌‌اند.
«همیشه به خودم می گویم: هر‌‌چه زودتر مرده باشد، بهتر است. من از اندیشدن به آن لحظه‌ای متنفرم که به‌ محض این‌‌که در ادارۀ پست مسکو به من گفتند ماندلشتام مرده ذهنم آرام گرفت، در حالی‌‌که ممکن بود هنوز زنده باشد یا در راهِ رفتن به کولیما باشد.تاریخ مرگ ماندلشتایم نامشخص باقی مانده است. انجام کار بیش‌‌تر برای مشخص کردن این تاریخ فراسوی توانایی من است.» (ص.611)
نادژدا ماندلشتام کتاب را در سال 1964 نوشت. آن‌موقع دیگر کنگره‌ی بیستم برگزار شده بود و خروشچف که توانسته بود در نبرد جانشینی رهبر معظم دیگر رقبا را مغلوب کند، دوران رهبری استالین را تقبیح می‌‌کرد و همه‌‌جا صحبت از استالین‌‌زدایی و اعاده‌ی حیثیت بود. اما هنوز زود بود که چنین کتابی در شوروی اجازه چاپ بگیرد! ترجمه‌ی انگلیسی کتاب خیلی زود چاپ شد و بلافاصله به یکی از مهمترین اسناد درباره استالینیسیم تبدیل شد و هنوز هم پس از گذشت بیش از نیم‌قرن از چاپ کتاب هیچ پژوهش جدی‌‌ای درباره دوران استالین نمی‌‌تواند نادیده‌‌اش بگیرد.
نادژدا ماندلشتام رد پای وقایع مختلف را در شعرهای اوسیپ ماندلشتام دنبال می‌‌کند، از تـأثیر او بر دیگر شعرا و نویسندگان و از تأثیر آنها بر او می‌‌گوید، از احساسات متناقضِ خودش پرده برمی‌‌دارد، از خانواده، دوستان، دشمنان، همسایه‌‌ها، حاکمان، شهرها، ده‌‌ها و طبیعت سخن می‌‌گوید تا روند زوال فرهنگی یک ملت را نشان دهد. تا نشان دهد که پذیرش ایده‌‌هایی همچون هر چیزی برای رسیدن به هدف مجاز است، نمی‌‌توان خلاف جریان شنا کرد یا نمی‌‌توان بدون شکستن تخم‌‌مرغ‌‌ها املت درست کرد، تا چه اندازه می‌توانند مهلک باشد. «همکاران نویسنده ماندلشتام رونوشت‌‌هایی از اشعار او تهیه می کردند و آن‌‌ها را در اختیار پلیس مخفی می گذاشتند، یا گزارش‌‌های مغرضانه علیه رقبای حرفه‌‌ای خود می‌‌دادند به این امید که کتاب‌‌های خودشان چاپ و منتشر شود یا ارتقای مقام پیدا کنند.» (ص.518)
در کتاب از مماشات هیچ خبری نیست. نادژدا به عنوان راوی، سرتاسر کتاب صریح و در عین حال منصف است. از قضاوت کردن آدم‌‌ها که بخش عمده‌‌ای از آنها از مشاهیرِ فرهنگ و هنر و سیاست آن روزگار شوروی‌‌اند، ابایی ندارد اما در عین حال خواننده را دچار این احساس نمی‌‌کند که از محدوده‌ی انصاف خارج شده‌‌است. اگر از ضعف‌‌ها، ترس‌‌ها و سرسپردگی‌‌های نویسندگان حکومتی می‌‌گوید، اندک لطف‌‌هایشان را نیز از یاد نمی‌‌برد.
«ماندلشتام در حین یکی از همین سرزدن‌‌هایش به ساختمان اتحادیه نویسندگان، در راهرو گفتگویی با سورکوف داشت، و وقتی از ساختمان بیرون آمد پی برد سیصد روبل در جیبش است.احتمالاً سورکوف بدون این‌‌که ماندلشتام متوجه شده باشد این سیصد روبل را در جیب کتش گذاشته بود.هیچ‌‌کسی حاضر نبود چنین مخاطره‌‌ای بکند.عوارض چنین کاری می توانست بسیار ناخوشایند باشد.در هر ارزیابی نهایی‌‌ای از سورکوف نباید این هدیۀ مالی‌‌اش به ماندلشتام را از یاد برد.» (ص.473)
تحمل آن‌‌همه رنج و دربه‌دری و از همه مهمتر عشقش به اوسیپ باعث نمی‌شود که ننویسد «مطمئناً ماندلشتام هم، درست در آخرین لحظه، آن کاری را کرد که از او خواسته شده بود و آن نوشتن سرودی در ستایش استالین بود، اما این “قصیده” نتوانست مقصود شاعر را که نجات جانش بود برآورده سازد.» (ص.330) نادژدا شاهدی است دقیق، جزئی‌‌نگر و قاطع. «حالا خیلی‌‌ها به من توصیه می‌کنند مطلقاً هیچ اسمی از “قصیده” نیاورم، انگار هرگز چنین چیزی وجود نداشته است.اما با این توصیه موافق نیستم، زیرا در این صورت حقیقت ناقص باقی خواهد ماند: پیش بردن یک زندگی دوگانه واقعیت انکارناپذیر زمانۀ ما بود، و هیچ کسی هم استثنا نبود.» (ص.331)
گذشته به‌خودی خود واجد هیچ معنایی نیست. این راویان هستند که به آن معنا می بخشند. این‌‌که از میان انبوه بی‌‌شمار وقایع کدام‌‌ها را انتخاب کرد، چگونه وقایع را به هم ربط داد و چگونه آن‌‌ها را تعبیر و تفسیر کرد، است که گذشته را مفهوم می‌‌سازد و آن را تبدیل به تاریخ می‌‌کند. بدین ترتیب شاهد عینی حوادث بودن در درجه‌ی دوم اهمیت قرار می گیرد. گرچه جای بسی نیکبختی است اگر شاهد عینی‌‌ای پیدا شود که توان آن را داشته باشد حوادثی را که شخصاً تجربه کرده، تجزیه و تحلیل کند و نتیجه را در ساختاری منسجم در اختیار عموم قرار دهد. بی‌‌شک مردم روسیه و البته در مقیاسی بزرگتر جهان، خوش‌‌شانس بودند که نادژدا ماندلشتایم پس از بیش از دو‌‌ دهه دربه‌دری در پیِ مرگ شوهرش که همراهِ ترس هر روزه از دستگیری و مرگ برایش بود به همان اندازه که توان و سواد انجام چنین کاری را داشت، ،اراده و شهامت انجامش را نیز داشت و حاصل کار کتابی شد که می‌‌توان آن را متنی معیار برای خاطرات سیاسی دانست.
ذکر این نکته که «نادژدا» در روسی «امید» معنا می‌دهد، با توجه به عنوان کتاب خالی از لطف نیست و به خواننده حین خواندن کتاب یادآوری کند که به جای هر کدام از «امید»ها در عنوان می‌تواند «نادژدا» را جایگزین کند و جالب آنکه برای هر کدام از چهار ترکیب ممکن، مصادیقی در کتاب خواهد یافت. «احساس می کنم که در آستانۀ روزهای تازه‌‌ای هستیم، و تصور می‌‌کنم که نشانه‌‌های یک رویکرد تازه را دارم تشخیص می‌دهم.این نشانه‌‌ها معدودند و با فاصله‌ی بسیار از هم نمایان می شوند -حتی تقریباً نامحسوسند- اما با این حال وجود دارند. افسوس که هیچ‌‌کس در این ایمان و خوشبینی‌‌ام با من شریک نیست.» (ص.515)

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/817682/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد

اقدامات سازمان اقتصادی کوثر منجر به خودکفایی‌های بزرگ در حوزه اقتصادی شد

افزایش تعامل بنیاد شهید و امور ایثارگران با آموزش و پرورش برای توسعه فعالیت های فرهنگی

صبر و ایثار خانواده‌های معظم شاهد و ایثارگر درس آموز است

افشاگری مجری جنجالی زن تلویزیون: شهروند آمریکا هستم!

شیطنت‌های دختر با نمک سروش رفیعی در تمرین پرسپولیس / روزمو ساختی عمر بابا

تصویر تازه نوه ی اکبر عبدی که مثل پدر بزرگش بانمک و توپوله / ماشالا به هردوشون

رونمایی از چهره جدید هانده ارچل «کیمیا خاتون» فیلم مست عشق در ژاپن

نیوشا ضیغمی از بزرگترین راز زندگی اش پرده برداشت / دلنوشته تلخ بازیگر معروف 2 سال بعد از جدایی همسرش

خرید شیرخشک بدون تغییر قیمت از داروخانه ها

آیا تهوع و استفراغ شدید در دوران بارداری مضر است؟

برگزاری جلسه شورای معاونان و اطلاع رسانی بنیاد استان سمنان

تجمع مردم یزد در گلزار شهدا و قدردانی از پاسخ مقتدرانه سپاه

حل مشکلات جامعه ایثارگری نیازمند مشارکت دستگاه هاست

چند روز آینده آب و هوای این استان ها رویایی می شود

چطور وام فرزندآوری بگیریم؟