آریا بانو

آخرين مطالب

کارشناس حوزه اقتصادی در برنامه جهان‌آرا:

کاهش قیمت‌ها منوط به کیفیت و حجم عرضه در طرح فروش متری مسکن است/ تعیین تکلیف مالیات بر خانه‌های خالی با تهیه بانک جامع اطلاعاتی شهرداری تهران

کاهش قیمت‌ها منوط به کیفیت و حجم عرضه در طرح فروش متری مسکن است/ تعیین تکلیف مالیات بر خانه‌های خالی با تهیه بانک جامع اطلاعاتی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - شجاعی با تاکید بر این موضوع که کاهش قیمت مسکن منوط به کیفیت و حجم عرضه است، بیان کرد: پیش‌بینی من این است اگر حجم عرضه مناسب باشد، استقبال خوبی از طرح فروش متری مسکن می‌شود.

به گزارش خبرنگار شهر ؛ مرتضی شجاعی کارشناس حوزه اقتصادی در برنامه تلویزیونی جهان‌آرا با اشاره به طرح فروش مسکن متری گفت: زمانی که ایده ای مطرح می شود، باید دو فاکتور را در آن مدنظر قرار داد که یکی از آنها بستر اجرای آن سیاست و دیگری اقتضائات فعلی در آن حوزه است.
شجاعی ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد 34 سال زمان می‌برد تا یک فرد خانه دار شود و این در حالی است که بیش از 50 درصد جمعیت تهران مستاجر هستند(از 9 میلیون نفر جمعیت حدود 4/5 میلیون نفر مستاجر هستند).
وی با تاکید بر این نکته که بین 70 تا 80 درصد بازار مسکن تقاضا برای سرمایه گذاری است و ملک به دست مصرف کننده نمی رسد، بیان کرد: بخشی دیگر از آمارهای ارائه شده حاکی از آن است که در بازه ای 10 ساله نزدیک به 24 میلیون جوان در شرف ازدواج قرار دارند که نیاز یک میلیون و 200 هزار مسکن احساس می شود.
این کارشناس حوزه اقتصادی افزود: در بخشی دیگر آمارها نشان می دهد در سال 90 تعداد پروانه های ساختمانی 29 هزار و 763 عدد بود که این آمار در سال 1400 به 5 هزار و 600 پروانه کاهش یافته است.(81 درصد افت صدور پروانه)
شجاعی ادامه داد: بخش دیگر آمارها نشان می دهد در آبان 1401، معاملات مسکن نزدیک به 45 درصد کاهش داشته است و بخش دیگر آمار حاکی از آن است در بخش میانگین معاملات مسکن در آبان سال 96 هر متر مسکن 4 میلیون و 650 هزار تومان بود که این عدد در آبان 1401 به 46 میلیون و 700 هزار تومان رسیده است (10 برابر افزایش پیدا کرده است).
وی با تاکید بر این موضوع که باید اطلاعات در حوزه عرضه متری مسکن در بورس کامل باشد، بیان کرد: در حوزه اقدام شهرداری تهران برای تامین مسکن تا به امروز تفاهم تامین حدود 400 هزار واحد امضا شده است که از این تعداد 100 هزار واحد به مرحله صدور پروانه رسیده است.
این کارشناس حوزه اقتصادی با بیان این مطلب که یکی از چالش ها کاهش سرمایه گذاری در حوزه مسکن است، افزود: در سال 96 تقریبا تفاوت معناداری در صدور پروانه ساختمان در سطح کلان نداشتیم و پرسش این است که آیا شهرداری تهران و هر مجموعه دیگر موظف است بازار مسکن را کنترل کند یا خیر؟
شجاعی با اشاره به آمار بانک مرکزی و رشد اقتصادی منفی مسکن در بازه زمانی سال 91 تا 95 ادامه داد: شهرداری تهران در قالب امضای تفاهم‌نامه ظرفیت موجود در دستگاه های مختلف در حوزه مسکن را روی هم قرار داد و قدر السهمی در این طرح پیش بینی شده است.
این کارشناس حوزه اقتصادی اظهار کرد: فرق طرح فروش مسکن متری با پیش خرید این است که ریسک پیش خرید را ندارد؛ واقعیت این است، زمانی که پارامترها بهم می ریزد و شکل و نمایی کلی از بازار در دسترس نیست، اگر فردی می خواهد سرمایه گذاری کند، به طور حتم با مبالغ ریز 300-400 میلیون تومانی قدرت تملک املاک را ندارد.
وی افزود: زمانی که فرد قدرت خرید ملک را ندارد، از این رو به بازار موازی از جمله طلا، ارز و … ورود می کند و همین ورود چالشی در آن بازارها ایجاد می کند و سوال این است چرا فرد نباید از همین مبالغ برای ورود به مسکن اقدام و استفاده کند که ریسک پایینی دارد و دیگر بازارها را بهم نمی ریزد؟
شجاعی با بیان این مطلب که ویژگی این طرح (فروش متری مسکن) از زاویه مصرف کننده این است که مبلغ پیش خرید را پرداخت می کند و در ادامه این مبلغ را کامل می کند، ادامه داد: درباره مالیات خانه خالی که یکی از پایه های مالیاتی است، باید تاکید کنم در شناسایی آنها مشکل داریم، زیرا تعریف مشخصی در این بخش وجود ندارد و آمارها گمانه زنی است و لازم است بانک جامع اطلاعاتی در این بخش تهیه شود.
این کارشناس حوزه اقتصادی افزود: شهرداری تهران موظف نیست پایه های مالیاتی را محقق کند، اما زمانی که صحبت از نبود بستر مناسب می شود، سوال من این است عرضه متری مسکن مگر نافی وظایف دیگر دستگاه هاست؟ 
شجاعی ادامه داد: دیدگاه من این است این طرح اگر وارد بورس شود، تقاضای سفته بازان و نوسان‌گیری از دور خارج می شود.
وی با تاکید بر این موضوع که کاهش قیمت مسکن منوط به کیفیت و حجم عرضه است، بیان کرد: پیش بینی من این است اگر حجم عرضه مناسب باشد، استقبال خوبی از طرح فروش متری مسکن می شود و پیش بینی می شود که افراد تا پایان پروژه بتوانند مبلغ خود را کامل کنند.
این کارشناس حوزه اقتصادی افزود: درباره جزییات طرح باید بیان کنم موضوع ابتدا باید در شورای شهر مصوب شود و سپس در بورس کالا چکش کاری شود که به همین دو علت پیش بینی من این است که اجرای طرح فروش متری مسکن به امسال نمی رسد و در ابتدای سال آینده می تواند انجام شود.
شجاعی با اشاره به تعابیر غلط نسبت به طرح فروش متری مسکن با عنوان شهرفروشی ادامه داد: خواهش می کنم با مکانیسیم بورس بازی نکنیم و نکته ای در این زمینه وجود دارد که اگر بخواهیم بگوییم این طرح شهرفروشی است، جمعیت مستاجر تهران نیز از شهر خارج می شوند.
وی با تاکید بر این موضوع که مسکن فریز شده سرمایه است، بیان کرد: افرادی را شاهد هستیم که به دلیل اشتغال در تهران به ماشین خوابی روی آورده‌اند و 4/5 میلیون نفر نیز برای اشتغال وارد تهران می شوند و ساخت مسکن باید با جدیت دنبال شود.
این کارشناس حوزه اقتصادی افزود: 4 هزار و 560 هکتار بافت فرسوده در تهران وجود دارد که 7 درصد مساحت کل شهر را در بر می گیرد که یک میلیون و 800 هزار نفر جمعیت در آن ساکن است و لازم است برای آنها فکر کنیم.
شجاعی با تاکید بر این موضوع که اگر اتفاق خاصی در حوزه مسکن رخ ندهد 4/5 میلیون نفر جمعیت مستاجر نیز از تهران خارج می شوند، گفت: از زمان آقای حناچی شهردار سابق تهران اقدامی انجام شد که جلوی شهرفروشی گرفته شد که یکی از آنها بسته شدن شورای معماری مناطق و دیگر اقدام جلوگیری از هولگرام فروشی بود.
این کارشناس حوزه اقتصادی با بیان این مطلب که دغدغه ساخت مسکن در کشور وجود نداشته است، بیان کرد: در یک بازار غیر شفاف که 80 درصد بازار دست سرمایه گذار است، با استفاده از طرح عرضه مسکن در بورس کانال عرضه موازی ایجاد می شود که سفته‌باز به آن ورود نمی کند، زیرا نوسانی برای آنها وجود ندارد.
این کارشناس حوزه اقتصادی افزود: تا جایی که من اطلاع دارم قراردادها مسکونی است و شهرداری در قالب ارائه زمین و مجوز، کار تسهیل گری را انجام می دهد و پیشنهاد من این است که این طرح یک سرمایه گذاری امن برای مردم است.
انتهای پیام/

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/819540/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

وقتی مثل عمه جونت به آشپزی علاقه نداری!

پیام تسلیت مدیرکل بنیادآذربایجان غربی در پی درگذشت همکار خادم الشهدا حجت الاسلام «مصطفی حاجی حسینلو»

دف نوازی زیبا و شنیدنی در برنامه «معرکه»

آتش سوزی در پایتخت اندونزی 7 کشته برجای گذاشت

طرز تهیه دسر چوکو لاوا

با این معجون شگفت انگیز 10 سال بیشتر عمر کنید

محبت کردنشون خیلی جالبه

مطالعه رفتار آب و یخ در نانوحفره و غول‌های یخی منظومه شمسی!

«خلبان صدیق» برای دومین‌بار به کتابفروشی‌ها آمد

اقدام حمایتی دولت انگلیس از ورزشکاران روسی

زوج دفاعی جدید شجاع؛ حضور کمرنگ اما موثر!

کلوپ: همان لیورپول ترسناک همیشگی می‌شویم

چهار تراکتوری مورد تشویق هواداران مازنی

سنگ تمام هواداران نساجی برای بقا در لیگ

متیو مک کانهی: وقتی خدا رو داری یه رفیق داری اون رفیقم خودتی

بوسه امیر جعفری بر پیشانی همسرش در یک سریال

بیت باکس زیبای دی جی و بچه ها در حضور آقای طهماسب

علت عدم حضور نبویان در پدرخوانده3

نتیجه‌ی عدم توجه به جلو در رانندگی

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

این افراد ریواس نخورند

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

طرز تهیه خاگینه هویج

استفاده از سیر پخته شده برای کاهش ورم گلو

توصیه جالب دکتر عزیزی به مردها

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد