آریا بانو

آخرين مطالب

درباره دفتر خاطرات یک کرم، یک عنکبوت و یک مگس مقالات

درباره دفتر خاطرات یک کرم، یک عنکبوت و یک مگس
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کتاب نیوز / این مجموعه سه جلدی اولین بار در سال 1386 توسط کتاب نیستان منتشر شد و این دومین چاپ آن است. در فاصله چند ساله‌ای که بین دو چاپ کتاب‌ها بوده، همیشه از این‌ که آنها در برنامه‌های کار گروهی علوم، آموزش حفاظت از محیط زیست و شناخت دنیای حیوانات مورد توجه قرار گرفته‌ اند خوشحال بوده‌ام. این مجموعه در زمان انتشار نسخه اصلی، جز پرفروش‌ترین کتاب‌های کودک در سایت آمازون و هم‌چنین در لیست پرفروش‌های نشریه نیویورک تایمز بوده و با گذشت سال‌ها هنوز از امتیاز بالای خوانندگانش برخوردار است. کتاب‌ها برای گروه سنی 3-7 سال مناسب هستند.
نویسنده، خانم دورین کرونین [Doreen Cronin] که از شخصیتی خلاق و شوخ‌طبع برخوردار است، در کودکی علاقه‌مند بود مثل پدرش یک پلیس خیلی شوخ باشد؛ اما با گذشت زمان به این نتیجه رسید که شجاعت لازم برای این کار را ندارد. او از معلم کلاس اولش، خانم کوپر یاد می‌کند. خانم معلم اولین کسی بود که تشخیص داد دورین ذاتا یک نویسنده است. او به این شاگرد مستعد، تمرین‌هایی اضافه می‌داد تا این توانایی را در او پرورش دهد. دورین نهایتا در دانشگاه حقوق خواند؛ ولی بعد از چند سال کار در این زمینه، شغل مرتبط با رشته‌اش را کنار گذاشت و وقت خود را به طور کامل، صرف نوشتن کتاب‌هایی برای کودکان کرد. آثار متعدد او همیشه جزو کتاب‌های محبوب کودکان بوده است. این آثار هم به صورت نوشتاری و هم صوتی و هم‌چنین به دو صورت چاپی و آنلاین منتشر شده‌اند.
هری بلیس [Harry Bliss] تصویر‌گر این مجموعه است. او در رشته نقاشی تحصیل کرده و کار او در این مجموعه، یک مکمل عالی برای کار نویسنده است. هرگز بدون تصویر‌گری طنزآمیز او، این مجموعه‌ی قابل‌توجه، شکل نمی‌گرفت. هری تاکنون برای 25 کتاب کودک تصویرگری کرده و طرح‌های او با عنوان "بلیس" در نشریه نیویورکر منتشر می‌شود.
سه دوست خوب یعنی کرم، عنکبوت و مگس هر کدام دفتر خاطرات شخصی خود را می‌نویسند. این کار، به خوبی نحوه نوشتن دفتر خاطرات و یادداشت‌های روزانه را به کودک نشان می‌دهد.
هر یک از کتاب‌ها طرح زیرکانه‌ای دارد تا کودک در حال و هوایی طنزآمیز، درباره زندگی و تأثیر کرم‌ها، عنکبوت‌ها و مگس‌ها در محیط زیست اطراف ما، اطلاعات علمی جالبی به دست آورد. برای مثال از این که نقش کرم‌ها در سلامت خاک و پاک شدن محیط زیست از زباله‌ها چیست، این که عنکبوت‌ها حشره نیستند؛ چون برخلاف آنها که شش پا دارند، عنکبوت‌ها 8 پا هستند و اینکه در هر چشم مگس، چهار هزار لنز بینایی وجود دارد و هم‌چنین از بسیاری اطلاعات جالب دیگر درباره این جانداران آگاه می‌‌شود.
به تجربه شخصی من، این دفترهای خاطرات بارها توسط کودک خوانده می‌شوند؛ پس یک راه خوب ارتباطی برای والدین، مادربزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها با بچه ها و نوه‌هاست و همچنین برای معلم‌ها و شاگردان.
دفتر خاطرات یک کرم [Diary of a worm]
این کتاب دنیا را از دید یک کرم کوچک بامزه به ما نشان می‌دهد. ابتدا و انتهای کتاب، در واقع یک اسکرپ بوک است که کرم عکس‌ها و اشیای مورد علاقه خود را در آن صفحه‌ها چسبانده؛ مثلا عکس اولین روز مدرسه رفتنش یا کارنامه‌اش که معلم زیر آن یادداشت گذاشته این بچه مشق‌هایش را می‌خورد. هم‌چنین تفاوت توانایی‌های او با دوستش عنکبوت را می‌بینیم و این که کرم و خانواده‌اش برای این که در فصل ماهگیری گرفتار نشوند چه کار می‌کنند و....
دفتر خاطرات یک عنکبوت [Diary of a spider]
شروع و پایان این کتاب هم مثل کتاب قبلی، شبیه یک اسکرپ بوک است. عنکبوت کوچک، عکس‌ها و اشیای محبوبش مثلا عکس نوزادی‌اش در بغل بابابزرگ، عکس کتاب مورد علاقه‌اش "تار عنکبوت شارلوت" و حتی اولین پوستی را که انداخته، در این صفحه‌ها چسبانده است. عنکبوت کوچک از پدربزرگش چیزهای مهمی یاد می‌گیرد؛ مثل اینکه اگر عنکبوت‌ها نباشند، حشره‌ها دنیا را در دست می‌گیرند و اینکه چطور برای سفر به کشورهای مختلف می‌توان سوار باد شد. هم‌چنین تفاوت توانایی‌های او با دوست‌هایش کرم و مگس و این واقعیت را که بابابزرگ از دوست او مگس خوشش نمی‌آید و خیلی چیزهای دیگر را یاد می‌گیریم.
دفتر خاطرات یک مگس [Diary of a fly]
مگس کوچک هم در اسکرپ بوک اول و آخر دفتر خاطراتش، عکس مادر مادر مادربزرگش را که از جلوی صورت بابی روث فوتبالیست معروف رد می‌شده، عکس خودش با دوستانش کرم و عنکبوت و خیلی چیزهای جالب دیگر را چسبانده است. در ادامه او که تازه قرار است به مدرسه برود، از نگرانی‌اش درباره اینکه آیا بقیه بچه‌‌ها هم مثل او غذای مانده می‌خورند یا نه، می‌نویسد. آنها در مدرسه کلاس پرواز دارند و یاد می‌گیرند که توانایی‌شان در پرواز از یک هواپیمای جت هم بیشتر است. او 327 تا خواهر و برادر دارد و پرستار بچه‌ای که مادرش برای نگهداری از آنها آورده، مجبور شده برای ساکت نگه داشتن‌‌شان یک قورباغه بزرگ با خودش بیاورد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/819802/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

آلگری: می‌خواستم خودم را هم تعویض کنم!

رزرو بلیت پاریس برای 4 کشتی‌گیر و ابهام در 57 و 86 کیلو

یوونتوس به زحمت از شکست گریخت

گلزنی منتظرمحمد مقابل تیم ملی امید تاجیکستان

کارشناسی داوری گل گهر - استقلال خوزستان

کارشناسی داوری نساجی - تراکتور

صحبت های سیدعلی میرغفاری رئیس صدور مجوز حرفه ای استقلال

عذرخواهی کاپیتان استقلال بخاطر 10 دقیقه پایانی

کارشناسی داوری فولاد - مس رفسنجان

کارشناسی داوری دیدار استقلال - شمس آذر

حمله هواداران عصبانی تراکتور به مینی ون حامل بازیکنان در فرودگاه تبریز

چرا جیمی کرگر به پیروزی و صعود بایرن مونیخ مقابل آرسنال باور داشت؟

کارشناسی داوری مس رفسنجان - پیکان

کارشناسی داوری شمس آذر - فولاد

کارشناسی داوری استقلال خوزستان - صنعت نفت

پلی به گذشته؛ برتری 2-1 بایرن مونیخ مقابل منچستریونایتد

بخش‌هایی از داوری گلاره ناظمی در اولین قضاوت خود به عنوان داور اول در جام ملت های فوتسال آسیا

گل زیبای دوشان ولاهوویچ به کالیاری از روی ضربه آزاد

کارشناسی داوری سپاهان - ذوب آهن

کارشناسی داوری پیکان - هوادار

پیشنهاد رسمی امیر قلعه نویی و فدراسیون فوتبال به دست افشین قطبی رسید

کارشناسی داوری صنعت نفت - پرسپولیس

ماجرای مرد کوری که 60 سال پیش با شکنجه 2 کودک را برای گدایی اجاره کرد!

پیرترین فرد زنده جهان کیست؟

وداع با اطلس؛ ربات انسان‌نمای بوستون داینامیکس بازنشسته می‌شود

دل ز جان برگیر و در بر گیر یار مهربان

نصیرزاده: با مجیدی، گل محمدی مذاکره داشتیم

نصیرزاده: تمام لیست خمس با نظر خودش جذب کردیم

پیروانی: یک بار هم علیه داوری حرف نزدم

وضعیت خروجی ورزشگاه وطنی

هاشمی نسب: درباره ناعدالتی ها حرف نمیزنم

کایل واکر: جود بلینگام یک هافبک کامل است

بادامکی: فشار مجازی استقلال بی سابقه بوده است

بیرانوند فردا گچ دستش را باز می کند

معاون پرسپولیس: اعلام کردند VAR منتفی شد

علت توقف مذاکره تراکتور با بردیف از زبان نصیرزاده

آخرین خبر از واگذاری مالکیت باشگاه پرسپولیس

عمو کاووس: مرگ حقه، میکروب بهانه است

گناه مخاطب چی بود فرشته؟

‎«گریه لیلی»؛ شاهکار تکنوازی ویولن استاد اسدالله ملک

سرعت وقوع فرونشست چقدر است؟

خیلی شانس آورد از یک تصادف مرگبار نجات پیدا کرد!

عکس های کاملا به موقع

دلیل احساس درد در مفاصل انگشت ها چیست؟

اشتباهات ساده‌ای که آشپزخانه را شلوغ و نامرتب می‌کند

نسخه جدید ربات انسان‌نما اطلس با قابلیت‌های هوش مصنوعی معرفی شد

صحبت های شنیدنی دکتر الهی قمشه ای

دقیقی: می‌توانستیم مساوی کنیم، حیف شد

جعفری: بازی کردن با فولاد در اهواز همیشه سخت است

قربانعلی‌پور: مطمئنا لیگ برای تیم ملی رصد می‌شود