آریا بانو

آخرين مطالب

راهکارهایی برای مهار چاقی پزشکي

راهکارهایی برای مهار چاقی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / داشتن اضافه وزن موضوع ناخوشایندی است که برای بسیاری از افراد به یک کابوس تبدیل شده است اما باید توجه داشت چاقی علاوه‌بر اینکه تناسب اندام و زیبایی شخص را نشانه می‌گیرد او را در معرض ابتلا به انواع بیماری نیز قرار می‌دهد.
داشتن اضافه وزن برای هیچ فردی ایده‌آل نیست اما امروز شاهد رشد چاقی درمیان افراد جامعه و حتی کودکان هستیم، متاسفانه افزایش وزن می‌تواند شخص را در معرض ابتلا به انواع بیماری‌های مزمن و گاه خطرناک قرار دهد و لازم است پیش از آنکه دیر شود به فکر چاره باشیم.
در زمان شیوع بیماری کرونا با توجه به لزوم رعایت شرایط قرنطینه و پرهیز از حضور در مکان‌های شلوغ افراد به بی‌تحرکی دچار شدند، در این دوران مدارس و گاه مشاغل نیز تعطیل بود و همین موضوع نیز عدم تحرک افراد را بیش از پیش تحت تاثیر خود قرار داد و همانگونه که می‌دانیم بی‌تحرکی یکی از مهم‌ترین علل بروز چاقی است.
خوشبختانه در سال جاری شرایط شیوع بیماری کرونا نسبت به گذشته بهبود یافته و مدارس نیز مجدد به فعالیت خود ادامه می‌دهند اما افزایش قیمت برخی موادغذایی پر ارزش مانند گوشت، مرغ، ماهی و... موجب شده افراد جامعه توان خرید خود را از دست داده و به سمت استفاده از موادغذایی ارزان‌تر مانند سیب‌زمینی، ماکارونی و... رفته که تاثیر زیادی بر افزایش وزن آن‌ها داشته است.
جایگزین کردن پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی برای کودکان درحال رشد امکان‌پذیر نیست
مجید هاشمی_یک متخصص تغذیه در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه غذای ناسالم و عادات غذایی غلط مهم‌ترین علت افزایش وزن افراد محسوب می‌شود، اظهار کرد: زمانی که دریافت کالری بیش از حد موردنیاز بدن باشد افراد دچار چاقی می‌شوند، در برخی موارد ممکن است میان کالری دریافتی و تحرک فرد تناسب وجود نداشته باشد درنتیجه شخص افزایش وزن پیدا می‌کند، برخی افراد نیز دارای اشتهای بیش از حد نیاز هستند درنتیجه دچار پرخوری شده و میزان کالری دریافتی بدن آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.
وی افزود: برخی افراد در انتخاب غذاهای مصرفی خود رژیم غذایی سالم را رعایت نمی‌کنند و غذاهایی را مورد استفاده قرار می‌دهند که در حجم کم کالری بالایی دارند برای مثال موادغذایی نشاسته‌ای، قندهای ساده، چربی‌ و روغن‌ها، فست‌فود، غذاهای بیرون از منزل و... دارای کالری زیادی هستند و مصرف بیش از حد آن‌ها موجب افزایش وزن و چاقی می‌شود.
این متخصص تغذیه ادامه داد: امروز به دلیل افزایش قیمت موادغذایی پروتئینی، میوه‌ها، سبزیجات و... برخی از افراد جامعه به سمت استفاده از موادغذایی که نشاسته بالا و پروتئین کمتر دارند حرکت می‌کنند همچنین درحال حاضر مصرف میوه و سبزیجات توسط افراد کاهش پیدا کرده و درمقابل استفاده از میان‌وعده‌های پرکالری بیشتر شده است درواقع به علت تنوع موادغذایی موجود در بازار انتخاب افراد به ویژه کودکان به سمت غذاهای پرکالری مانند شیرینی، شکلات، نوشابه‌ها، بستنی و... سوق پیدا کرده که این موضوع نیز یکی دیگر از علل شیوع چاقی در جامعه به شمار می‌آید.
هاشمی عنوان کرد: ورزش نکردن، نداشتن تحرک، کارهای ماشینی و... نیز از جمله عللی است که چاقی افراد را در پی داشته‌اند، درحال حاضر و با توجه به سردی هوا در چهارمحال و بختیاری نیز بسیاری از مردم حتی از انجام یک پیاده‌روی ساده پرهیز می‌کنند و می‌توان گفت تحرک افراد جامعه به کمترین میزان رسیده است.
وی اضافه کرد: متاسفانه امروز اکثر موادغذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی و تخم‌مرغ که پروتئین حیوانی محسوب می‌شوند با افزایش قیمت مواجه شدند درنتیجه قدرت خرید مردم نیز کاهش پیدا کرده است بنابراین می‌توان در برخی موارد از حبوبات به ویژه سویا استفاده کرد تا به این ترتیب نیاز بدن به پروتئین نیز تامین شود البته غذاهای گیاهی از نظر کیفیت پروتئین بسیار پایین‌تر از غذاهای حیوانی هستند.
این متخصص تغذیه تصریح کرد: نکته مهم این است که در کودکان درحال رشد جایگزین کردن پروتئین گیاهی به جای پروتئین حیوانی امکان‌پذیر نیست و کودکانی که در سن رشد قرار دارند باید حتما از پروتئین حیوانی مانند گوشت، مرغ، ماهی، تخم‌مرغ و... استفاده کنند بنابراین توصیه می‌شود خانواده‌ها از تهیه غذاهای کم ارزشی که در برخی موارد قیمت بالایی نیز دارند پرهیز کنند و درمقابل از موادغذایی پرارزش و پروتئین‌های حیوانی استفاده کنند.
هاشمی یادآور شد: خوردن هیچ ماده غذایی موجب کاهش وزن افراد نمی‌شود اما برخی موادغذایی وجود دارند که اشتهای شخص را کاهش داده درنتیجه از پرخوری جلوگیری می‌کنند، سبزیجات و میوه‌ها همچنین غلات سبوس‌دار از جمله این موادغذایی هستند بنابراین توصیه می‌شود افرادی که قصد کاهش وزن دارند به جای نان، بیسکویت و برنج ساده از نان و بیسکویت‌های سبوس‌دار همچنین برنج‌های سبوس‌دار مانند برنج قهوه‌ای استفاده کنند.
وی بیان کرد: مصرف سبزیجات و میوه فراوان یکی از راهکارهای کاهش وزن به شمار می‌آید اما باید توجه داشت میوه‌ها با وجود اینکه اشتها را کاهش می‌دهند اما کالری بالایی دارند بنابراین مصرف میوه نیز باید حد مشخصی داشته باشد اما مصرف بیشتر سبزی‌های خام به ویژه پیش از غذا به کاهش اشتهای فرد کمک می‌کند درنتیجه شخص پرخوری نمی‌کند.‎
این متخصص تغذیه با اشاره به اهمیت روش پخت غذاها در افزایش و کاهش وزن افراد، افزود: برای مثال گوشت پس از بخارپز یا آب‌پز شدن نسبت به زمانی که سرخ می‌شود کالری کمتری دارد، ماکارونی نیز پس از دم کشیدن اثر کمتری بر روی افزایش وزن فرد دارد همچنین برنج چلوکش شده کمتر از برنج دمپخت موجب چاقی می‌شود.
چاقی موجب محدودیت فرصت‌های حرکتی دانش‌آموزان در منزل و مدرسه می‌شود
فخرالدین اسدی_معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: درحال حاضر شرایط شیوع بیماری کرونا در کشور و استان بهبود پیدا کرده است اما نکته قابل توجه این است که شرایط آب و هوای استان تاثیر زیادی در انجام تمرینات ورزشی داشته و سرمای هوا اجازه فعالیت به دانش‌آموزان در فضای مدرسه نمی‌دهد.
وی افزود: شرایط سرمای هوا در چهارمحال و بختیاری موجب شده است تا حدودی از فعالیت ورزشی دانش‌آموزان کاسته شود به همین علت و براساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان برگزاری مسابقات ورزشی، جشنواره‌های ورزشی درون مدرسه‌ای، دایر کردن کانون‌های درون و برون مدرسه‌ای و... در دستور کار قرار گرفته است تا به این صورت دانش‌آموزان جدای از ساعات کلاس درسی و در ساعات اوقات فراغت امکان فعالیت در رشته‌های مختلف ورزشی را داشته باشند.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری ادامه داد: با توجه به اهمیت موضوع آموزش و فرهنگ‌سازی در زمینه ترویج و تثبیت عادات حرکتی مناسب همچنین مقابله با کم تحرکی تشکیل اولین کانون تندرسی استان با سه رویکرد اصلاح ناهنجاری‌های ساختار قامتی، سواد حرکتی و مدیریت وزن نیز در دستور کار قرار گرفته است تا بتوانیم پاسخگوی نیازهای دانش‌آموزان باشیم.
اسدی با بیان اینکه شناسایی به موقع و اصلاح ناهنجاری‌های ساختاری و قامتی دانش‌آموزان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، عنوان کرد: اگر این ناهنجاری‌ها با کم تحرکی همراه شوند سواد حرکتی و مهارت‌های حرکتی دانش‌آموزان را کاهش می‌دهند.
وی اضافه کرد: مدیریت وزن دانش‌آموزان و پیشگیری از شیوع اضافه وزن در آن‌ها موضوع مهمی به شمار می‌آید چراکه چاقی موجب محدودیت فرصت‌های حرکتی فرد در منزل و مدرسه می‌شود بنابراین با توجه به آگاهی که در زمینه مشکلات جسمانی و حرکتی دانش‌آموزان وجود دارد کانون تندرسی چهارمحال و بختیاری درحال دایر شدن است تا اقدامات پیشگیرانه و اصلاحی در قالب برنامه‌های آموزشی، تمرینی و بازی برای بهبود سلامت و افزایش کیفیت دانش‌آموزان برنامه‌ریزی شود.
معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش چهارمحال و بختیاری به اشاره به هفته تغذیه سالم که از تاریخ 24 دی ماه لغایت هفتم بهمن ماه است، تصریح کرد: شعار این هفته "حال خوب با وزن مناسب" درنظر گرفته شده است درواقع تغذیه صحیح و سالم یکی دیگر از مواردی است که سلامت دانش‌آموزان را تضمین می‌کند همچنین موادغذایی که بدن دانش‌آموزان برای رشد به آن‌ها نیاز دارند را تامین می‌کند.
اسدی یادآور شد: برای دستیبابی به این هدف که دانش‌آموزان از یک تغذیه سالم برخوردار شوند مراقبان سلامت در مدارس اصول تغذیه صحیح را به آن‌ها آموزش می‌دهند همچنین امسال طرح تغذیه رایگان در چهارمحال و بختیاری اجرایی شد اما با توجه به اینکه تاکنون تنها یک مرحله تغذیه رایگان در اختیار دانش‌آموزان مناطق محروم قرار داده شد تلاش می‌شود این طرح گسترش دهیم و امیدواریم در سال آینده تمامی مدارس استان را تحت پوشش قرار دهیم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/820849/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمت جدید لاستیک خودرو اعلام شد

آیین نامه واردات خودروهای نو

تجمع بزرگ خریداران فیدلیتی و دیگنیتی مقابل ساختمان وزارت صمت

رئیس سازمان توسعه تجارت: در چند روز آینده به حدی خودرو وارد می‌شود که باید به فکر انبار جدید باشیم

اختصاص 4 حلقه لاستیک دولتی به هر کد ملی در یک سال

چرا خرید و فروش کارت ملی به واردات خودرو رسید؟/ خلاقیت دلالان باز هم بازار سیاه ایجاد کرد!

اجاره لاستیک خودرو برای دریافت معاینه فنی؛ 2.5 میلیون تومان!

خودرو رسما توسط دولت گران می‌شود/ افزایش قیمت از خودروهای مونتاژی شروع شد

تعمیر خودرو هم قسطی شد/ فروش لوازم یدکی با چک!

امشب آخرین مهلت انتخاب خودروهای وارداتی است

خرید و فروش کارت ملی برای ثبت‌نام و واردات خودرو ممنوع است

اعلام شرط جدید برای خرید لاستیک دولتی

افزایش 50 درصدی قیمت لوازم یدکی برای سال آینده

مدیرعامل سایپا تغییر کرد

اتمام حجت مدیرعامل ایران خودرو با حواله‌داران پژو پارس/ پارس نداریم، خودروی گران‌تر بگیرید!

فروش 9 خودروی وارداتی برای ثبت‌نام‌کنندگان قبلی آغاز شد

یک ناکامی دیگر در دولت رئیسی؛ از 200 هزار خودروی وعده داده شده، فقط کمتر از 10 هزار خودرو وارد کشور شد

مدیرعامل ایران خودرو برکنار می‌شود؟

کار به اجاره خودرو برای مسافرت عید رسید/ پراید روزی 400 هزار تومان!

فروش حواله خودرو وارد فاز جدید شد/ 4.5 میلیارد بده تانک بگیر!

بحرین مک لارن را خرید؛ خودروساز معروف انگلیسی در مالکیت کشور کوچک حاشیه خلیج فارس

آیین نامه اسقاط خودروهای فرسوده ابلاغ شد

رکورد قیمت حواله خودروهای جانبازان در 1403؛ 13 میلیارد بده مرسدس 22 میلیاردی بگیر!

خودروهای برقی در پیچ‌وخم واردات/ سرنوشت واردات خودروهای برقی در سال جدید چه می‌شود؟

قیمت جدید خودرو محاسبه شد؛ خودروی کارخانه‌ای گران می‌شود؟

مالیات خودروهای لوکس اعلام شد؛ یک درصد برای مازاد 3 و نیم میلیارد تومان

مالیات خودرو در سال 1403 اعلام شد

قیمت جدید پژو پارس اعلام شد+ جدول

بهار امسال با افزایش قیمت خودرو آغاز شد/ رشد بهای خودروهای داخلی به طور میانگین 47میلیون تومان بود

پس از وعده عادلانه کردن قیمت‌ها توسط رئیسی، شکاف قیمت کوییک 13 برابر شد!

کارشناس خودرو: چراغ سبز افزایش قیمت خودرو داده شده

واکنش شورای رقابت به افزایش 150 میلیونی قیمت پژو پارس/ چه کسی قیمت را بالا برد؟

اینفوگرافیک| با بودجه 500 میلیون تومان چه خودروهایی در بازار ایران می‌توان خرید؟

ویژگی های کودک سرسخت چیست و چگونه باید با او برخورد کرد؟

با فخرفروشی در کودکان چگونه برخورد کنیم؟

مسخره شدن کودک در مدرسه

آیا کودکان به تنهایی نیاز دارند؟

ترومای دوران کودکی چیست و چگونه درمان می شود؟

آموزش ریلکس شدن به کودکان

بهترین اسباب بازی برای کودکان اوتیسم در تمام سنین

چرا کودکان بدبین می شوند؟

نحوه ترغیب کودکان به همکاری و همدلی

چگونه توانایی درخواست کمک را به کودکان خود بیاموزیم؟

خودکنترلی در کودکان: توسعه، اهمیت، و راهکارها

راههای ترغیب کودکان به خلاقیت و ابتکار

ترس کودکان از صدای جاروبرقی و راههای مدیریت آن

چه زمانی باید نگران سلامت روان فرزندم باشم؟

چرا نوجوان دوستانش را به خانواده ترجیح می‌دهد؟

ترومای فرزندخواندگی چیست و چه عواملی باعث آن می شود؟

رازهای شناختی پشت پرده هذیان گویی کودک در خواب