آریا بانو

آخرين مطالب

همزمان با سالروز پایان یک جنگ بزرگ؛

خونین ترین نبرد تاریخ؛ استالینگراد و دو میلیون کشته/ استالین چگونه مچ هیتلر را خواباند؟ گوناگون

خونین ترین نبرد تاریخ؛ استالینگراد و دو میلیون کشته/ استالین چگونه مچ هیتلر را خواباند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - نتیجه جنگ استالینگراد فاجعه بار بود. این جنگِ چند ماهه باعث مرگ و آسیب دیدن جدی بیش از یک میلیون روس و 800 هزار آلمانی شد. از نزدیک به 100 هزار اسیر آلمانی فقط 6 هزار نفر سالم مانده و بعد از پایان جنگ به آلمان بازگشتند. مابقی یا از سرما تلف شدند یا در اردوگاه های کار اجباری از پای افتادند.

به گزارش خبر فوری، دوم و سوم فوریه سالروز پایان بزرگترین و خونین‌ترین نبرد تاریخ است. نبرد استالینگراد که در سال 1942، در شهری به همین نام (ولگوگراد فعلی) و بین قوای آلمان نازی و شوروی استالین به وقوع پیوست نزدیک به یک میلیون و 800 هزار کشته و زخمی به جای گذاشت و از این حیث در بین جنگ های قرن 20 رکورددار است. این نبرد از وجهی دیگر نیز قابل توجه و اعتناست. نیروهای آلمان نازی تا پیش از نبرد استالینگراد شکست نخورده بودند و این اولین و مهم ترین شکست جدی نظامی آنان بود. نبرد استالینگراد باعث باز شدن جبهه شرقی به سوی آلمان، افزایش عملیات نظامی متفقین و شکست های پیاپی هیتلر شد. تنها دو سال بعد از این نبرد تاریخی، نیروهای روس به برلین پای گذاشتند و هیتلر که صدای آنها را بیرون قرارگاه خود می شنید، دست به خودکشی زد.
در این گزارش قصد داریم مروری بر ابعاد این نبرد بزرگ تاریخی داشته باشیم.
چرا نبرد استالینگراد آغاز شد؟
هیتلر بعد از اشغال لهستان، با شوروی و شخص استالین پیمان دوستی بست. تا سال 1942 میان آلمان و شوروی هیچ اختلافی وجود نداشت. هیتلر در حال نبرد سنگین با جبهه بریتانیا – فرانسه بود. زمانی که هیتلر از اشغال جزیره بریتانیا ناامید شد، در یک عملیات غافلگیرانه به مرزهای شوروی حمله کرد. استالین آنقدر مطمئن بود که هیتلر در بحبوحه جنگ با انگلستان به شوروی حمله نمی کند که نیروهای مرزی خود را کم کرده و حتی گزارش های مربوط به جاسوسان خود در آلمان را که همگی وقوع جنگ را قطعی می دانستند، ابلهانه دانست و در آتش شومینه سوزاند.
با این حال، هیتلر به شوروی حمله کرد. حملات برق‌آسای نازی ها آنچنان شوکه کننده بود که روس ها فلج شدند. هیتلر به راحتی توانست نیمی از شوروی را اشغال کند. استالین به سرعت سیاست خود را تغییر داد. او در مساجد و کلیساها را باز کرد، از سخت گیری های خود کاست، دست از اشتراکی کردن املاک برداشت و با میهنی اعلام کردن جنگ، مردم را بسیج کرد.
در این اوضاع و احوال ارتش هیتلر به نزدیکی رود ولگا رسید. نیروهای آلمان اکنون دو امکان داشتند. آنها می توانستند به سمت جنوب حرکت کرده و بعد از اشغال قفقاز، به سمت ایران بروند و بدین ترتیب، مسیر اتصال متفقین و روس ها را قطع کنند و یا به شرق حرکت کرده و از رود ولگا عبور کنند و بدین طریق، مسیر آذوقه رسانی نیروهای شوروی را قطع نمایند. شرط تحقق امکان دوم تصرف شهر استالینگراد بود که در جوار رود ولگا قرار داشت. هیتلر با تمام قوا به استالینگراد حمله کرد. از آن سو، استالین تمام قوای دفاعی خود را در این شهر جمع کرده بود. نتیجۀ این برخورد بزرگترین نبرد تاریخ بود.
استالین چگونه یک قدم مانده به شکست، مچ هیتلر را خواباند؟

آریا بانو


هیتلر یگان های زرهی 4 و 6 ارتش نازی و چند گردان را به فرماندهی فیلدمارشال فردریش پائولوس به سمت استالینگراد گسیل داشت. همزمان با تهاجم همه جانبه پائولوس، نیروهای لوفت‌وافه (نیروی هوایی ارتش نازی) به قرارگاه های ارتش شوروی در شهر حمله کردند. این حمله عظیم هوایی باعث پیشروی نیروهای آلمان به داخل شهر شد اما نیروهای روس داخل خانه ها و کوچه ها منتظر آلمان ها بودند. طبق روایت ها، جنگ شهری استالینگراد چنان نزدیک بود که گاه در طبقه ای از یک ساختمان، نیروهای نازی مستقر بودند و در طبقه ای دیگر، ارتش شوروی حضور داشتند.
با افزایش حملات هوایی لوفت‌وافه و رسیدن تجهیزات کمکی به پائولوس، آلمان ها آرام آرام توانستند شهر را به تصرف خود درآورند. آنها 90 درصد از استالینگراد را اشغال کردند. در این زمان نیروهای شوروی دست به یک ضد حمله زدند. آنها می دانستند سه تیپ غالبا غیر آلمانی و ضعیف پشت نیروهای پائولوس و بیرون شهر قرار دارند که مسئول حمایت از نیروهای اصلی هستند. نیروهای روس از دو جناح، شهر را دور زده و به این تیپ ها حمله کردند. ضعف تیپ ها باعث شکست سریع این قوا شد. نیروهای روس بعد از شکست قوای پشتیبانی، از پشت به نیروهای آلمانی داخل شهر حمله کرده و آنها را محاصره کردند.
همزمان با محاصره نیروهای آلمانی، سرما و یخبندان زمستانی هم به سراغ آلمان ها آمد. همزمان، قطع راه ارتباطی با قوای پشتیبانی باعث قحطی و بیماری شد و نیروهای آلمانی را به لحاظ جسمی و روحی از پای انداخت. فیلدمارشال پائولوس چند بار به هیتلر تلگراف زد و از او خواست که دستور تسلیم نیروهای آلمانی را بدهد. هیتلر که غرورش اجازه نمی داد شکست را بپذیرد، قاطعانه دستور داد که قوای آلمانی تا اخرین قطره خون از استالینگراد دفاع کنند. با افزایش فشار نیروهای روس، ژنرال پائولوس بر خلاف دستور هیتلر خود را تسلیم قوای شوروی کرد. بعد از این اتفاق، 94 هزار نیروی آلمانی دیگر هم تسلیم روس ها شدند. در بین این سربازان، بیش از 30 ژنرال یا مسئول ارشد نظامی وجود داشت. هیتلر بعد از شنیدن تسلیم شدن پائولوس از شدت عصبانیت دیوانه شد. او پائولوس را یک خائن نامید و گفت: «او باید خود را می کشت... همه سربازان باید فدای ملت می شدند.»
نتایج فاجعه بار یک جنگ خونین
نتیجه جنگ استالینگراد فاجعه بار بود. این جنگِ چند ماهه باعث مرگ و آسیب دیدن جدی بیش از یک میلیون روس و 800 هزار آلمانی شد. از نزدیک به 100 هزار اسیر آلمانی فقط 6 هزار نفر سالم مانده و بعد از پایان جنگ به آلمان بازگشتند. مابقی یا از سرما تلف شدند یا در اردوگاه های کار اجباری از پای افتادند.
داخل شهر بوی گند تعفن می آمد. در جای جای شهر کوهی از جنازه دیده می شد. خون در رود ولگا جاری بود. حتی یک ساختمان سالم هم در شهر نمانده بود. همه چیز، مطلقا همه چیز نابود شده بود.
همانطور که بیان شد، نتیجه جنگ برای هیتلر یک فاجعه بود. بعد از این نبرد، انگیزه و روحیه سربازان آلمانی به شدت پایین آمد. آنها دیگر نتوانستند هیچ جنگ بزرگی را در جبهه شرقی پیروز شوند. نزدیک به یک ششم نیروهای آلمانی در استالینگراد کشته یا اسیر شدند. اعتبار هیتلر از بین رفت و حباب ارتش شکست ناپذیر نازی ترکید. سرانجام این اتفاقات باعث اضمحلال ارتش آلمان و شکست قطعی آنان در اوت 1945 شدند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/821227/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟

ویدئویی از حرکات عجیبِ بنیامین بهادری که خبرساز شد!

آواره شدن بیش از 110 هزار نفر بر اثر سیل در چین

ابراز امیدواری ایران برای رسیدن حجاج عمره به 700 هزار نفر در سال

بازداشت 20 نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در 3 استان جنوبی

انهدام بیش از 1680 باند توزیع موادمخدر در سال قبل

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» برگزار شد

رعد و برق وحشتناک در چین

برگی از تاریخ/ 14 سال پرستاری از جانبازی که بی‌نام و نشان بود

جشنی سه هزار ساله که در ساری برگزار می‌شود

تاتاکوآ؛ دره ای فرسوده در کلمبیا

خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار

ابتکار گوگل به مناسبت روز زمین

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

شکار بچه آهو توسط یوزپلنگ در مقابل چشمان مادرش!

20 ناهار سبک و فوری برای روزهای بی‌حوصلگی

سس مایونز خانگی ارزون و راحت

هشدار؛ در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید!

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

بلایی که گوشی بر سر کودکان می‌آورد

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!

پرسپولیس خواهان تغییر رای اسماعیلی‌فر

سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند

علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد

هشدار به ستاره جنجالی یونایتد

واقعا ماجراجویی شگرفی بود

پرواز اندازه آدم رو برملا می‌کنه!

چه قاتل کیوتی هستی

علیرضا کمالی از فیلم هفت و نیم

«آژانس دوستی» و تماشای یک تیتراژ واقعی/ گرامیداشت آدم‌های رفته!

توضیحات طناز طباطبایی در مورد سکانس شاهکار «خشم و هیاهو»

جزئیات تازه در پرونده مرگ زهره فکور صبور

برگزاری اختتامیه جشنواره «طنزپهلو» در زادگاه «گل آقا»

گوشی نامزدش را چک می کنه

تکریم خانواده شهدا و  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت امر بزرگی است که باید از دل جریان‌های مردمی بجوشد

دکتر قاضی‌زاده هاشمی: یادواره شهدا از جنس کار زینبی و رساندن پیام شهدا است

سفر به تهران قدیم؛ شیره‌کش‌خانه‌های سیار در تهران لو رفتند/ تصاویر

تیزر قطعه جدید «قسم» با صدای رضا صادقی

واژگونی سه خودرو شوتی در جاده یاسوج - اصفهان

مرگ خاله بر اثر تیراندازی خواهرزاده پنج ساله

آغاز ثبت سفارش کتاب‌های درسی از 5 اردیبهشت

گوناگون/ رمزگشایی از روستایی که یک شبه ناپدید شد!