آخرين مطالب

چرا در تاریخ، سن پدران همیشه از مادران بزرگ‌تر بوده؟ خانواده

چرا در تاریخ، سن پدران همیشه از مادران بزرگ‌تر بوده؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - زومیت / تخمین سن والدین در زمان لقاح در بیش از 250 هزار سال گذشته با استفاده از DNA انسان‌های امروزی، نشان داد که پدران همواره بزرگ‌تر از مادرها بوده‌اند.
دانشمندان، روش جدیدی برای شناسایی میانگین سنی تولیدمثل مردان و زنان درطول تاریخ تکامل بشر کشف کرده‌اند. آن‌ها با مطالعه‌ی جهش‌های DNA در انسان‌های امروزی، موفق به کشف روزنه‌ای شده‌اند که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا نگاهی به 250 هزار سال پیش بیندازند. متیو هان، متخصص ژنتیک در دانشگاه بلومینگتون ایندیانا و یکی از نویسندگان مطالعه‌ی اخیر در این‌ رابطه می‌گوید:
از طریق تحقیقاتی که روی انسان‌های امروزی انجام دادیم، متوجه شدیم که می‌توانیم سن بچه‌دارشدن افراد را از روی انواع جهش‌های DNA که برای فرزندان‌ خود باقی می‌گذارند پیش‌بینی کنیم؛ سپس این مدل را برای اجداد انسانی خود بکار بردیم تا مشخص کنیم که اجداد ما در چه سنی تولیدمثل می‌کردند.
به‌گزارش ساینس‌آلرت، محققان در نتیجه‌ی تحقیقات خود دریافتند که درطول 250 هزار سال گذشته، میانگین سنی بچه‌دارشدن انسان‌ها 26/9 سال بوده است. باید درنظرداشت که 300 هزار سال پیش زمانی است که اولین گونه‌ی انسان خردمند روی زمین ظاهر شد.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که میانگین سنی پدران هومو ساپینس (انسان خردمند) همواره بزرگ‌تر از میانگین سنی مادران هومو ساپینس بوده است؛ به‌طوری‌که مردان در 30/7 سالگی و زنان در 23/2 سالگی صاحب فرزند می‌شدند.
باوجود یافته‌های مذکور، محققان این نکته را نیز اضافه می‌کنند که فاصله‌ی سنی پدران و مادران طی 5 هزار سال اخیر کاهش یافته است. به‌ گفته‌ی این گروه، درحال‌حاضر میانگین سنی مادرشدن زنان به 28 سال رسیده و این روند به‌طورعمده از سوی زنانی شکل گرفته است که در سنین بالاتر صاحب فرزند می‌شوند.
مطالعه‌ی جدید علاوه بر اثبات افزایش سن مادران در سال‌های اخیر، وجود ثبات قابل‌توجه در میانگین سنی والدین جدید در گونه‌ی ما را نیز تأیید می‌کند. براساس گزارش تیم تحقیقاتی، میانگین سنی والدین باوجود داشتن نوسان در دوره‌های زمانی مختلف، از دوران ماقبل تاریخ تاکنون افزایش پیوسته‌ای نداشته است.
محققان مطالعه می‌گویند میانگین سن لقاح در انسان‌ها درحدود 10 هزار سال پیش کاهش یافته است. با توجه به هم‌زمانی این اتفاق با ظهور کشاورزی و طلوع تمدن، محققان بر این باور هستند که احتمالا ارتباط معناداری بین این پدیده و رشد سریع جمعیت در آن دوران وجود دارد.
وقایع تاریخی ثبت‌شده، در بهترین حالت به چندهزار سال پیش بازمی‌گردند و به همین دلیل نیز به‌سختی می‌توان از طریق شواهد باستان‌شناسی، اطلاعات گسترده‌ای در سطح جمعیت به‌دست آورد. پنهان‌بودن راز اجدادمان در بدن هریک از ما، سبب شد تا هان و همکارانش به‌طور تصادفی راهی برای تعیین سن والدین در گذشته پیدا کنند.
مطالعه‌ی جدید که در نشریه‌ی Science Advances منتشر شده است، به کشف جهش‌های نوپدید می‌پردازد. این جهش‌ها، به تغییراتی از DNA اشاره دارند که به‌جای به‌ارث‌رسیدن ازطریق اجداد، خودبه‌خود در یکی از اعضای خانواده ظاهر می شوند.
محققان درحین کار روی یک پروژه‌ی دیگر که شامل این تغییرات جدید و والدینی با سنین شناخته‌شده بود، متوجه الگوی جالبی شدند. بر این اساس، الگو و تعداد جهش‌های جدیدی که در والدین و قبل از انتقال به فرزندان شکل می‌گیرد، به سن هریک از آن‌ها در زمان لقاح بستگی دارد. نتیجه‌ی مذکور، برپایه‌ی داده‌های مربوط به هزاران کودک به‌دست آمده است. این یافته به محققان اجازه می‌دهد تا زمان‌های مجزای تولیدمثل نسل نر و ماده را درطول 250 هزار سال گذشته تخمین بزنند.
به باور ریچارد وانگ، متخصص تبارزایی در دانشگاه ایندیانا و یکی از نویسندگان مطالعه‌ی اخیر، جهش‌هایی که امروزه در انسان‌ها وجود دارند حاصل جمع‌شدن جهش‌های متوالی در نسل‌های مختلف بشر هستند. وی در رابطه با این موضوع می‌گوید:
ما اکنون می‌توانیم این جهش‌ها را شناسایی و تفاوت آن‌ها را در هریک از والدین مشاهده کنیم و ببینیم که چگونه به‌عنوان تابعی از سن والدین تغییر می‌کنند.
تحقیقات قبلی انجام‌شده در این زمینه نیز از سرنخ‌های ژنتیکی برای تخمین طول نسل درطی زمان استفاده کرده‌اند؛ البته محققان خاطرنشان می‌کنند که این تحقیقات به مقایسه‌ی DNA مدرن و باستانی متکی هستند که به‌طور میانگین بین جنسیت‌های مختلف درطول 40 تا 45 هزار سال پیش محاسبه شده‌اند.
ریچارد وانگ به این موضوع اشاره می‌کند که داستان تاریخ بشر شامل اسناد مکتوب، یافته‌های باستان‌شناسی، فسیل‌ها و... است که در کنار هم قرار گرفته‌اند. به‌گفته‌ی وی، ژنوم ما (DNA موجود در هر یک از سلول‌ها) نوعی نسخه‌ی خطی از تکامل انسان ارائه می‌دهد. او می‌افزاید:
یافته‌های به‌دست‌آمده از تجزیه‌وتحلیل‌های ژنتیکی ما، برخی از دانسته‌هایمان را از منابع دیگر تأیید می‌کنند؛ همچنین درک غنی‌تری نیز از جعیت‌شناسی انسان‌های باستان ارائه می‌دهند.
میکل شیروپ، متخصص ژنتیک جمعیت در دانشگاه آرهوس دانمارک به‌نقل از نیچر می‌گوید یافته‌ی جدید می‌تواند به معیارهای اجتماعی هم اشاره‌ای داشته باشد؛ مانند فشار جوامع مردسالار به مردان برای داشتن موقعیت مناسب قبل از بچه‌دارشدن.
پریا مورجانی، متخصص ژنتیک جمعیت دانشگاه کالیفرنیا یکی دیگر از افرادی است که مطالعه‌ی اخیر را موردبررسی قرار می‌دهد. به عقیده‌ی وی، مدل مطالعه‌ی مورد بحث توجه کافی را به سایر عوامل دخیل در جهش ژن‌ها نداشته و جهش‌هایی با علل مختلف را به‌صورت غیرمنصفانه‌ای به سن والدین نسبت داده است. این موضوع به‌صورت بالقوه می‌تواند انحراف نتایج مطالعات را به‌دنبال داشته باشد.
وانگ در پاسخ به این نگرانی می‌گوید که تیم او برخی از عوامل جهش‌زای دیگر را هم درطول مطالعه مدنظر قرار داده است. شیروپ نیز مطالعه‌ی اخیر را بسیار سودمند می‌داند و معتقد است که این تحقیق، تخمین‌های معقولی را در اختیار محققان قرار می‌دهد تا بینش درستی از زندگی انسان‌های اولیه به دست آورند.

لینک کوتاه:

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟

اجرای این خواننده بی‌ نظیر بود

هشدار نارنجی هواشناسی برای 21 استان

آتش‌سوزی در انبار داروی بیمارستان امام حسین

فیلم چاقوکشی مرد موتور سوار به راننده پشت فرمان وسط خیابان

آمار فوتی ها و مصدومین تصادفات رانندگی در نوروز 1403 اعلام شد

مسابقه بین چهارپایان!

بازی‌ توله خرس قهوه‌ای با دوربین تله‌ای در ارتفاعات رامسر

رخ نمایی پلنگ ایرانی با غرش‌های بلند در صخره‌های دماوند

وقتی برای اولین بار پشت ماشین سنگین میشنی

در قدیم مامان ها اینقدر صبور نبودن!

تا به حال ساعت مچی آفتابی دیده اید؟

جلوه‌های منحصر به‌فرد از سرزمین بهشتی گیلان

طنز/ چگونه در پارک‌ها محل آرامش بقیه بشیم؟

تونل وحشت وسط خیابان؛ تلاش مردم برای جبران اقدام عجیب دو برادر!

تصاویر جادویی از رعد و برق در ارتفاع بالا از نمای کابین خلبان هواپیمای ایرباس!

نان ساندویچی بولکی

لاغری در عرض دو هفته

ایده های جذاب برای تحرک هدفمند فرزندان

ساخت دستگاهی برای تولید برق از عرق بدن

دعوای شخصی آقایان به شخصیت فوتبال خوزستان ضربه زد

خواسته هواداران لیورپول: جرارد را بیاورید، نه زیدان!

آبشک: جای استقلال خوزستان رده چهاردهم جدول نیست

راکیتیچ به مودریچ: به اینجا بیا!

پیشنهاد تمدید به ستاره رئال مادرید در ال‌کلاسیکو

جشن بی‌لباس‌ها در لباس خیبر!

جریمه 100 میلیونی برای سرمربی آلومینیوم

برتری رئال مادرید مقابل بارسلونا با گل های زیدان و مک منمن

حاشیه های فوتبال جهان

مهر تایید مجوز حرفه ای روی تسویه مالی پرسپولیس

یک بازیکن دیگر از تیم ملی والیبال انصراف داد

انتقادها به «گناه فرشته» و ماجرای سخنان جنجالی یک مدیر!

افعی تهران دقیقا چندتا قتل انجام داده؟

انتصاب مدیرکل توسعه منابع انسانی بنیاد شهید و امور ایثارگران

حکم 2 رهبر پای متمم قانون اساسی ایران

شوک بزرگ خانه صمت به کارمندان و کارگران درباره حقوق 1403 و افزایش تعطیلات آخر هفته!

تصویر منتشر شده از مازیار لرستانی با استایل عجیب در اولین ایفای نقش در یک فیلم با هویت جدیدش!

جزئیات جدید منتشر شده از پرونده مرگ مشکوک زهره فکورصبور و جوانی که متهم به ترغیب خانم بازیگر به خودکشی بود!

ویدئوی زیبا از پیانو نوازی کارن همایون فر

مجازات متخلفان کنکور چیست؟

انتقال آرادکوه در دستور کار شهرداری تهران