آریا بانو

آخرين مطالب

این شما و این 2 کله پوک به نام های «چاق و لاغر» فرهنگی هنری

این شما و این 2 کله پوک به نام های «چاق و لاغر»
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / یکتا که در فصل چهارم و پنجم «چاق و لاغر» کاراکتر چاق را بازی می کرد می گوید: مردم هنوز وقتی در خیابان مرا می بینند چاق صدایم می کنند!
این بازیگر به نیکی از این برنامه قدیمی یاد می کند و می گوید: «دیگر آن سالها برنمی گردد. یادش بخیر تلویزیون آن زمان ها خیلی از اینگونه برنامه ها می ساخت اما الان تعطیل شده است. هرچقدر هم تلاش کند دیگر به آن دوران برنمی گردیم.»
دهه 60 یادآور برنامه‌های کودک ماندگاری است؛ برنامه‌هایی که با ورود به دهه‌ی 70 کم کم از تلویزیون رخت بستند. یکی از این برنامه‌ها «چاق و لاغر» بود که داستان دو کارآگاه عروسکی را به تصویر می‌کشید که به خیال خودشان مدام دنبال خراب کردن حال و هوای انقلاب بودند ولی همیشه خودشان ضایع می‌شدند و هیچ کاری نمی‌توانستند از پیش ببرند؛ مجموعه‌ای که تا سال 99 علی اصغر آزادان ـ تهیه کننده فقیدش ـ در پی ساخت سری جدید آن بود اما در نهایت وعده‌هایی که به او داده شده بود محقق نشد و متاسفانه در اواخر همان سال هم او را از دست دادیم.
هرچند به طور مستقیم به این مساله اشاره نشد اما بعدها در توضیحاتی چنین اشاره شد که در این برنامه، چاق، کنایه از صدام و لاغر، رئیس کوچک کنایه از عمو سام (امریکا) و رئیس بزرگ کنایه از شیطان بود.
به بهانه یادآوری این برنامه نوستالژیک خبرنگار ایسنا با اسدالله یکتا، بازیگر نقش چاق گفت و گویی انجام داد که در ادامه می خوانید.
حیف که «چاق و لاغر» را جدی نگرفتند
این بازیگر ابتدا به بیان خاطراتی درباره این مجموعه می پردازد و می گوید: «چاق و لاغر» برنامه بسیار زیبا بود. یادش بخیر، چشم هایمان در این مجموعه بسته بود و جایی را نمی دیدیم اما واقعا لذت می بردیم. آن زمان ها تلویزیون از اینگونه برنامه های عروسکی نوستالژیک زیاد داشت اما متاسفانه سالهاست تعطیل شده اند. «چاق و لاغر» واقعا جزو برنامه های ماندگار تلویزیون بود که ادامه پیدا نکرد. من کاراکتر چاق را بازی می کردم و خیلی از حضورم در این مجموعه لذت می‌بردم.
وقتی صحبت از ادامه پیدا نکردن چاق و لاغر به میان می آید اسدالله یکتا صراحتا بیان می کند: ادامه دادنش دست من بازیگر نیست که بخواهم نظر بدهم. تلویزیون و سازندگان برنامه هستند که اصل کاری اند و باید برایشان مهم باشد. من یک بازیگرم و هرکاری از من بخواهند انجام می‌دهم. «چاق و لاغر» هنوز که هنوز است طرفداران زیادی دارد. حیف بود که جدی گرفته نشد.
هنوز به من می گویند چاق!
او یادآور می شود: مردم هنوز وقتی مرا در بیرون می‌بینند، به من می گویند چاق! وقتی با مردم مواجه می شوم می گویند آقای یکتا شما همان کاراکتر چاق بودید، چقدر قشنگ بود و چه زیبا اجرا می کردید. هنوز هم مردم از آن سال ها و این برنامه تعریف می‌کنند و برایشان خاطره انگیز است. 
این بازیگر سپس به این پرسش که آیا تلویزیون دوباره به سال های طلایی و برنامه‌های ماندگارش برمی گردد؟ اینگونه پاسخ می دهد: آن دوران دیگر نمی شود چون همه چیز تغییر کرده است. شرایط خیلی تغییر کرده، مطمئنم هرچقدر هم تلاش شود دیگر به آن دوران برنمی گردیم.
همه در «چاق و لاغر» عالی بودند
یکتا در ادامه درباره مناسبتی بودن چاق و لاغر و پخش در ایام دهه فجر هم اظهار می کند: به یاد دارم آن زمان این مجموعه عروسکی برای ایام دهه فجر هر سال پخش می شد و تا سال ها که تکرارش از تلویزیون به روی آنتن می رفت، باز هم جذاب بود. خدا را شکر همکاری عالی با این گروه داشتیم، اکیپ خیلی خوبی بودند. آقای قهرایی کارگردان بسیار خوبی بودند و همینطور زنده یاد آقای علی اصغر آزادان و آقای بیژن بیرنگ از جمله تهیه کنندگان و کارگردانان خوب ما هستند که واقعاً در این مجموعه زحمت بسیاری کشیدند. همه در چاق و لاغر عالی بودند.
و صحبت پایانی، به همه سلام برسانید
بازیگر سریال های آپارتمان، داستان یک زندگی، هزاران چشم، ستایش3، نیسان آبی و مستوران در پایان درباره کارهای جدیدش به ایسنا می‌گوید: اخیر یک سریال 15 قسمتی به من پیشنهاد شد اما فعلا اطلاعات خاصی از آن ندارم و هنوز کارم را شروع نکردم. من مردم کشورم را دوست دارم و همیشه دلم می خواهد برایشان خدمت کنم. از طرف من به همه سلام برسانید. به تک تک مردم عزیز کشورم ارادت دارم.
به گزارش ایسنا، سری اول مجموعه «چاق و لاغر» در سال 1365 به کارگردانی مسعود رسام و ساسان امیرپور و به صورت نمایش عروسکی ساخته شد. طراح و سازنده عروسک‌ها کامبیز صمیمی‌مفخم بود. حسن زارعی و حسن پورشیرازی به عنوان عروسک‌گردان و گویندگان دو عروسک «چاق و لاغر» در سری اول مجموعه بودند.
سری دوم این مجموعه در سال 1366 به کارگردانی کامبیز صمیمی‌مفخم و به صورت نمایش عروسکی ساخته شد. این مجموعه به عنوان برنامه عیدانه در بهار سال 1366 از تلویزیون پخش شد.
مهدی وثوق و حسن پورشیرازی به عنوان عروسک‌گردان و گویندگان دو عروسک چاق و لاغر در سری دوم این مجموعه بودند.
سری سوم «چاق و لاغر» نیز در سال 1367 به کارگردانی حسن زارعی و به صورت نمایش عروسکی ساخته شد. این مجموعه به عنوان ویژه برنامه دهه فجر در بهمن سال 1367 از تلویزیون پخش شد.
حسن زارعی و رحیم دوستی به عنوان عروسک‌گردان و گویندگان دو عروسک چاق و لاغر در سری سوم این مجموعه بودند.
سری چهارم هم با عنوان چاق و لاغر و رئیس بزرگ در سال 1368 به کارگردانی امیر قهرایی و به صورت سریال تلویزیونی ساخته شد. چاق و لاغر که در سه سری اول مجموعه به صورت عروسک حضور داشتند، از سری چهارم به شکل دو انسان عروسک‌پوش درآمدند. اسدالله یکتا و کامران وصالی ایفاگر نقش چاق و لاغر در این مجموعه بودند. نقش رئیس بزرگ را هم فریدون آهی بازی می‌کرد.
سری پنجم و آخرین مجموعه «چاق و لاغر» هم با عنوان چاق و لاغر و مأمور سوم در سال 1369 به کارگردانی امیر قهرایی و به صورت سریال تلویزیونی ساخته شد. همانند سری چهارم چاق و لاغر به شکل دو انسان عروسک‌پوش با بازی اسدالله یکتا و محسن حاتمی رامشه حضور داشتند. در این سری اصغر افضلی به‌جای چاق و جواد پزشکیان به‌جای لاغر گویندگی کردند.
در این مجموعه رئیس بزرگ با بازی زنده یاد حسین محب‌اهری و دوبله پرویز ربیعی سفارش ساخت ربات ایکس625 را می‌دهد. مأموریت این ربات با بازی افشین سنگ‌چاپ دزدیدن پسری نابغه و مخترع به نام سعید با بازی سعید شیخ‌زاده و دوبله مهوش افشاری است که بسیار بازی بومرنگ رو دوست دارد. چاق و لاغر با استراق‌سمع تلفن رئیس خود از هدف وی مطلع می‌شوند و تصمیم می‌گیرند زودتر از ربات ایکس625 سعید را بدزدند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/821922/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

رونمایی از لباس عروس ساده و شیک سوگل خلیق با تور گیپور زیبا / چقدر لباس عروس بشون میاد

«مجنون آن لیلی» به تالار حافظ می‌آید

بی خانمانی هزاران نفر از ساکنان کنیا در اثر جاری شدن سیل

عیدی رئیس سازمان سنجش به متقاضیان نوبت دوم کنکور

آماری از تعداد معتادان متجاهر در پایتخت

حرکت عجیب راننده که سبب حادثه شد

صحنه ای باورنکردنی از تلاش روباه قطبی برای بازی با جغد برفی

روش تهیه یک مزه ترکی برای مهمانی ها

سینوزیت آلرژیک چیست؟

سینوزیت آلرژیک در کودکان شایع تر است

صدای زمین را بشنوید

می رود این روزها گل می دهد لبخند ها

امباپه فصل بعد با رئال قهرمان اروپا می‌شود

فشار شدید روی آنچلوتی

آغاز نیمه نهایی با جدال مدافع قهرمانی و پرافتخارترین تیم

ستاره سیتی: فقط یک تیم در زمین دیدم

ایجنت ناگلزمان: بله، با بایرن در حال مذاکره‌ایم

پرسپولیس می‌تواند قهرمان شود

پاسخ عجیب رئال؛ مصدومان ما در حال رقصند!

برنده دعوای تن‌هاخ و ستاره جنجالی مشخص شد

میراث ماندگار کیومرث پوراحمد چیست؟

فکر کن بچه ات صبح باهات صبحانه بخوره بره دیگه هیچ وقت برنگرده

خیلی درد داره اگه پدر نباشه

تنها دلخوشیم شده لذت بردن از لذت دیگران

پارازیت و تورم کار ایناست؟!

میم مثل ماه، میم مثل مادر

نماینده مشهد در مجلس هفتم خطاب به دیگر نمایندگان: سیگار نکشید

سحر زکریا به کلی چهره اش را تغییر داد که باورتان نمی شود

دکوراسیون اتاق کار جدید منوچهر هادی با تزیین قاب های زیبا

فضای برگزاری کنسرت های موسیقی در بوشهر مهیا است

پست عجیب و معنادار مادر تتلو در اینستاگرام

ویدئوی کمتر دیده شده از نوازندگی و خوانندگی مرتضی پاشایی

رگبار باران و رعدوبرق در نقاط مختلف کشور

تصادف 3 خودرو در محور نقده _مهاباد؛ 11 نفر مصدوم شدند

محیط زیست: سیل زدگان مراقب تمساح باشند

جزیره مونت سن میشل در شمال غربی فرانسه

دوستیِ خاله خرسه به روایت تصویر

پریدن صدها پنگوئن به داخل آب از ارتفاع 20 متری

لوبیا استانبولی با یک طعم جدید و متفاوت

فیتنس بار، یک میان وعده سالم برای ورزشکاران

علت بروز باد گلوی بیش از حد

نفخ؛ شایع‌ترین اختلال گوارشی

مهم ترین دلایل ایجاد نفخ شکم

علت بدن درد بعد از ورزش!

سوءاستفاده از فرزند برای بازگرداندن زن به زندگی

نحوه برخورد با همسری که روز تولد یا سالگرد ازدواج را فراموش می کند

حجامت بیمه شد

چرا قانون فرزندآوری منجر به کاهش جمعیت شد؟

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند