آریا بانو

آخرين مطالب

نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس مجلس:

لایحه ارتقای امنیت زنان،گامی اصلاح‌گرایانه در حوزه حقوق زنان سياسي

لایحه ارتقای امنیت زنان،گامی اصلاح‌گرایانه در حوزه حقوق زنان
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرگزاری آریا - نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس با بیان اینکه اصلاح و بروز رسانی قوانین ضرورتی اساسی در حوزه حقوق شهروندی است، لایحه ارتقای امنیت زنان را گامی اصلاحگرایانه در حوزه حقوق زنان دانست.
به گزارش سرویس اجتماعی آریا؛محسن پیرهادی نایب رئیس فراکسیون انقلاب مجلس در گفت‌ وگو با خانه ملت با تاکید بر اینکه بروزرسانی و اصلاح قوانین بر اساس نیازهای جامعه و مختصات زمانی اجرای قوانین، رفع کاستی ها و خلا های قانونی ضرورتی اساسی در تامین حقوق شهروندی و ارتقای اعتماد عمومی جامعه است، گفت: پرداختن به حقوق زنان و رفع کاستی ها و اصلاح برخی قوانین در این حوزه یکی از اولویت های مجلس یازدهم است و بر همین اساس بررسی «لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوء رفتار» پس از تصویب لایحه بودجه سال آینده در دستورکار صحن مجلس قرار خواهد گرفت.
پیرهادی با یادآوری اینکه پرداختن به موضوع زنان و رفع کاستی‌های قانونی که در جهت احقاق حقوق شان از موضوعات در دستور کار دولت و مجلس است که مدتها است به صورت ویژه از سوی کمیسیون های تخصصی مجلس دنبال می شود، ادامه داد : لایحه ارتقای امنیت زنان ورود جدی و اصلاحگرایانه ای به حوزه حقوق کیفری، مدنی زنان به موضوعاتی چون ازدواج هایی که به اسم خون بها، بحث تفاضل دیه زنان و مردان در ماده 612 قانون مجازات اسلامی، تامین امنیت حریم روانی و اجتماعی زنان آسیب دیده، موضوع ممنوع الخروجی زنان ورود موثری داشته است.
نایب رئیس فراکسیون انقلاب لایحه ارتقای امنیت زنان،گامی اصلاحگرایانه در حوزه حقوق زنان دانست و افزود: یکی از نقاط قوت لایحه ارتقای امنیت زنان الزام مراجع قضایی و انتظامی واجد صلاحیت به رسیدگی فوری و خارج از نوبت شکایت زنان است که به این واسطه مراجع مذکور مکلف به تحقیق و رسیدگی شکایت به صورت فوریتی می شوند.
وی با بیان اینکه تلاش مجلس و دولت بر این است که در قالب این لایحه برخی کاستی های حوزه حقوق زنان رفع شود، گفت: یکی از موضوعات پر مباحثه این لایحه پرداختن به بحث خروج زنان از کشور و تامین حقوق اجتماعی آنها در مواردی است که شوهر سلیقه ای و مغرضانه عمل می کند.
پیرهادی با اشاره به اینکه همواره یکی از موارد چالش ساز و خبرساز در حوزه حقوق زنان بحث خروج زنان از کشور است که در مواردی مشکلات و موانعی را برای زنان ایجاد کرده است، افزود: بر اساس ماده 50 این لایحه زنانی که برای خروج از کشور نیاز به اجازه همسر دارند، در صورت ممانعت غیرموجه شوهر، می توانند به دستگاه قضایی طرح شکایت کنند و مرجع قضایی موظف است خارج از نوبت و به صورت فوری به شکایت مطرح شده ،رسیدگی کرده و در صورت احراز ضرورت امر،پس از اخذ تأمین مناسب، مجوز خروج از کشور با تعیین مدت و دفعات سفر را صادر می کند.
پیرهادی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی در بحث تامین امنیت زنان مطرح بوده است، ترس زنان از پیگیری آسیبی است که به آنها وارد شده است، حفظ آبرو فرد آسیب دیده و حتی خانواده در عمده ای از موارد به مانعی برای پیگیری قضایی آسیبی است که به زنان آسیب دیده بدل شده است، ادامه داد: اگرچه رفع کامل این موضوع به کار عمده فرهنگی نیاز دارد اما لایحه مذکور ورود موثری به این موضوع داشته و راه حل مناسبی برای رفع این امر ارایه داده است ، لایحه ارتقای امنیت زنان تضمین و احساس امنیت دادن به زنان آسیب دیده برای رجوع به مراجع را مطرح کرده است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم افزود: بر اساس این لایحه کلیه اطلاعات زن آسیب دیده یا در معرض آسیب در پرونده‌های موضوع این لایحه از قبیل هویت، نشانی، شماره تلفن و نوع آسیب ارتکابی، محرمانه است مطلعان پرونده از جمله مراجع قضایی، انتظامی، مراکز بهداشتی، درمانی، مددکاری، وکلا، مشاوران و شهود جز در موارد قانونی مجاز به افشای این اطلاعات نیستند و در صورت ارتکاب، به مجازات جرم افشای اسرار شغلی و حرفه‌ای محکوم خواهند شد.
پیرهادی یادآور شد: یکی دیگر از موضوعاتی که همواره محل گلایه زنان است مجازات قوانین زن کشی است طبق ماده 612 قانون مجازات اسلامی هرکس مرتکب قتل عمد شود و به هر علت قصاص نشود، به حبس از 3 تا 10 سال محکوم می‌شود، روندی که شامل حال محکومان پرونده های زن کشی نیز می شد، در این مورد لایحه ارتقای امنیت زنان ورود داشته و مجازات زن کشی در موارد قتل عمد که فرد به قصاص محکوم نشود را از مجازات 5 تا 10 سال حبس به 10 تا 15 سال،حبس افزایش داده است.
وی ادامه داد : در مورد دیگری هم تفاضل دیه در صورتی که زن به قتل رسیده و قاتل مرد است ،خانواده مقتول برای اجرای حکم قصاص باید نصف مبلغ دیه را پرداخت می کردند،در این موضوع هم لایحه مذکور وارد شده و پیشنهاد کرده است که بر اساس تبصره‌ ماده (551) قانون مجازات اسلامی از صندوق تامین خسارت مالی بدنی پرداخت می‌شود./
پایان پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/911813/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اینترنت ماهواره‌ای «استارلینک» می‌تواند همه ما را مسموم کند

آتشفشان‌های خشن، قمر مشتری را برای میلیاردها سال شکسته اند

چین برای ارسال 3 فضانورد به مدار آماده می‌شود

غزل سعدی: عاشقانه یا عارفانه؟

صحبت های شنیدنی دکتر شکوری درباره ازدواج

شهاب زاهدی علیه تیمی که استقلال دوست ندارد!

بایرن تماسی با زیزو نداشته است

کارشناس فوتسال: ایران شخصیت قهرمانی را به نمایش گذاشت

تاکتیک‌هایی که دیگر هیچ کس از آن‌ها استفاده نمی‌کند

مدیرعامل ملوان: سکوت می‌کنم تا آقایان سر ما را ببرند

بیشتر شدن شانس الاتحاد برای انتقال محمد صلاح

آذرپیرا و سرشاخ با غول‌های کشتی مطرح جهان

مهدی طارمی شاهزاده شد!

بنسو سورال: بعد از «مست عشق» هر نقشی را قبول نمی‌کنم

کروز کنترلی که فقط ماشین ارسطو عامل داره!

استان ایلام مفتخر به حضور 6 هزار ایثارگر ارتشی است

مدل مانتو شیک و مزونی بهاره کیان افشار با طرح بته جقه خاص و بی نظیر / خانم بازیگر از حلقه ازدواجش رونمایی کرد

زمان دقیق اعمال و میزان افزایش حقوق 1403 بازنشستگان و مستمری بگیران تأمین اجتماعی اعلام شد

تغییر چهره دیدنی مریم اوزرلی بازیگر نقش «خرم سلطان» بعد از 12 سال در آلمان که پربازدید شد

آهنگ جدید/ علی زندوکیلی از «خط پایان» خواند

رونمایی از موزیک ویدئوی سریال «افعی تهران» با صدای رضا یزدانی

امدادرسانی به بیش از 25 هزار نفر در سیل و آبگرفتگی 9 استان

پیش‌بینی هواشناسی؛ روز دوشنبه سامانه بارشی جدید وارد کشور می‌شود

انتخاب رشته‌ آزمون دوره دکتری سال 1403 از امروز

حکمت/ راهکاری برای انجام کارهای سخت

خوشمزه ترین کتلت مامان پز

کووید باعث تحریک آسم در کودکان نمی شود

خطای شناختی در اعتماد به اتفاق‌های تازه

آقای مدیر پرسپولیس! فقط لایک نبود

سلیمان‌زاده: با نویدکیا تاکتیکی و ذهنی رشد کردیم

خداحافظی کوه عضله آمریکایی پیش از رسیدن به اسنایدر

تصمیم انتحاری ویسی بعد از شکست تلخ

اعلام آتش‌بس گوندوغان پیش از ال‌کلاسیکو

فاطمه مجلل به فینال روئینگ قهرمانی آسیا راه یافت

دختر قایقران ایران سهمیه المپیک نگرفت

وقتی کارگردان مشهور قلیان چاق می‌کرد

لباس عروسی لاکچری بر تن خانم بازیگر

اولین سالگرد ازدواج ساده و خلوت آرین بهاری خواننده پازل بند و همسرش / خوشبخت باشید

پیرزن 81 ساله بعد از 60 سال به اولین عشق خود بله گفت / دود از کنده بلند میشه

تغییر چهره عسل امیرپور همسر سام درخشانی 9 سال بعد از ازدواجش / چقدر ساده و مهربون

رونمایی از استایل دامادی احمد مهرانفر ارسطو سریال پایتخت در ششمین سالروز ازدواجشان

علائم هشداردهنده حمله قلبی

به یاد مرتضی پاشایی، در کنسرت «محسن ابراهیم زاده»

درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود

اجرای آزمایشی طرح متمرکز سازی چاپ و صدور شناسنامه در 5 استان

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

تفال/ تاب بنفشه می دهد طره مشک سای تو

تقویم تاریخ/ درگذشت "ملک‏ الشعراء بهار" ادیب و سیاستمدار

این دستور پخت مرغ زعفرانی را از دست ندهید

3 روغن طبیعی که به تسریع رشد مو کمک می‌کند