آریا بانو

آخرين مطالب

مهمترین خصوصیات افراد درونگرا چیست؟ روانشناسي

مهمترین خصوصیات افراد درونگرا چیست؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - درونگرایی یک ویژگی شخصیتی است که بر روی احساسات داخلی تمرکز می‌کند. افراد درونگرا به جای این که دنبال تحریکات خارجی باشند، بیشتر تمایل دارند در لاک خود فرو بروند و بر روی اندیشه‌ها و احساسات درونی خود تمرکز کنند. درونگراها و برونگراها، اغلب در دو جبهه‌ی کاملا مخالف قرار دارند. در این میان، بیشتر افراد درصدی از درونگرایی و برونگرایی را دارند. با این که درونگراها 40-25 درصد جمعیت افراد را تشکیل می‌دهند، باز هم در مورد این تیپ شخصیتی سوء تفاهمات زیادی وجود دارد. باید به این نکته نیز توجه داشته باشیم که درونگرایی چیزی مانند خجالت یا اضطراب اجتماعی نیست. به عبارتی دیگر، درونگرا بودن به این معنا نیست که شما به لحاظ اجتماعی، مضطرب یا خجالتی هستید. در ادامه با درونگرایی و خصوصیات افراد درونگرا آشنا خواهیم شد.
درونگرایی چیست؟
درونگرایی، در بسیاری از نظریه‌ها، یکی از ویژگی‌های شخصیتی مهم است. استفاده از اصطلاحات درونگرایی و برونگرایی از طریق کارهای کارل یونگ همگانی شد و بعدها به جزء حیاتی نظریه‌های شخصیتی برجسته‌ی دیگر بدل گردید. با این که در بسیاری از نظریه‌های شخصیتی تنها به یک گرایش (درونگرا یا برونگرا) تکیه شده است، بیشتر افراد به نحوی، میزانی از درونگرایی و برونگرایی را با هم دارند.
درونگراها بیشتر تمایل دارند تا ساکت، محافظه‌کار و خویشتن‌نگر باشند. برخلاف برونگراها که انرژی خود را از طریق تعاملات اجتماعی کسب می‌کنند، درونگراها باید انرژی خود را صرف تعاملات اجتماعی کنند. برای مثال، بعد از یک مهمانی و وقت گذرانی با افراد زیاد، درونگراها نیاز دارند تا با تنها بودن، خود را دوباره شارژ کنند.
دلایل درونگرایی
برای این که بدانید چرا برخی از افراد درونگرا و بقیه برونگرا هستند، لازم است که نقش فیزیولوژی بدن را بدانید. روشی که بدن به محیط خارجی پاسخ می‌دهد، نقش مهمی در تعیین میزان درونگرایی و برونگرایی افراد ایفا می‌کند.
در فیزیولوژی، شبکه ای از نورون‌های واقع در مغز به عنوان سیستم فعال پیچیده (RAS) شناخته می‌شوند که مسئولیت آن‌ها تنظیم مقادیر تحریک کننده‌ی مغز در مرحله‌ی بیداری و حالت بین خواب و بیدار است. RAS، همچنین نقش مهمی در کنترل میزان اطلاعاتی ایفا می‌کند که فرد در بیداری آن را دریافت می‌کند. هنگامی که فرد با خطرات بالقوه در محیط خارجی رو به رو می‌شود، RAS سطح تحریک‌پذیری خود را افزایش می‌دهد تا فرد هشیار شده و برای مقابله با خطر آماده شود. هر فرد یک نقطه‌ی پایه برای سطح تحریک‌پذیری دارد. برخی از مردم به طور طبیعی دارای نقطه‌ی پایه‌ی پایین و یا بالاتری برای تحریک‌پذیری هستند.

آریا بانو


نظریه‌ی آیزنک در رابطه با شکل‌گیری شخصیت
روانپزشکی با نام هانس آیزنک، معتقد بود که این مقادیر تحریک‌پذیری را می‌توان به عنوان یک زنجیره در نظر گرفت. با توجه به نظریه‌ی تحریک‌پذیری، می‌توانیم بگوییم:
15 درصد مردم نقطه‌ی پایه‌ی تحریک‌پذیری پایین‌تری دارند. این به این معنی است که مغز آن‌ها به طور طبیعی میزان تحریک‌پذیری کم‌تری دارد. 15 درصد مردم نقطه‌ی پایه‌ی تحریک‌پذیری بالا‌تری دارند. یعنی مغز آن‌ها به طور طبیعی تحریک پذیری بیشتری دارد 70 درصد مردم در میان این زنجیره قرار دارند. بر طبق نظریه آیزنک، درونگراها کسانی هستند که به طور طبیعی میزان تحریک‌پذیری بالاتری دارند. فرد برونگرا برای اینکه به تحریک برسد باید میزان بیشتری از محرک‌ها وارد بدنش بشود، در حالی که درونگراها با محرک‌های کمتری به این سطح تحریک می‌رسند. به همین دلیل درونگراها اطلاعات بیشتری از محیط دریافت می‌کنند و سعی می‌کنند از محیط‌های تحریک آمیز دوری کنند. فرار از جمع به سمت تنهایی، به آن‌ها فرصتی برای پردازش و تفکر در مورد آن چه آموخته‌اند، می‌دهد.
خصوصیات افراد درونگرا
آیا شما فکر می‌کنید که می‌دانید چه کسی درونگرا است و چه کسی نیست؟ ممکن است که افراد درونگرا را به عنوان افراد خجالتی و گوشه‌گیر در نظر بگیرید که تنهایی را به در جمع بودن ترجیح می‌دهند، در حالی که درونگراها می‌توانند در تیپ‌های مختلف با شخصیت‌های گوناگون ظاهر شوند.
قطعا تعداد زیادی از درونگراها وجود دارند که از لحاظ اجتماعی محافظه‌کار هستند و ترجیح می‌دهند در خانه بمانند و کتاب بخوانند تا به یک مهمانی بزرگ بروند، اما تعداد زیادی از درونگراها نیز وجود دارند که از بودن در اجتماع لذت می‌برند. حتی ممکن است تعجب کنید که بفهمید بسیاری از افرادی که شما آن‌ها را به عنوان افرادی اجتماعی می‌شناسید، ممکن است کاملا درونگرا باشند.
در ادامه خصوصیات افراد درون‌گرا را بیان می‌کنیم.
1. بودن در کنار افراد دیگر، انرژی آن‌ها را تخلیه می‌کند
آیا بعد از گذراندن وقت با تعداد زیادی از افراد احساس خستگی می‌کنید؟ آیا پس از یک روز تعامل با دیگران، اغلب نیاز به رفتن به مکانی آرام و صرف زمان زیادی برای خودتان دارید؟ یکی از ویژگی‌های اصلی افراد درونگرا این است که باید انرژی زیادی صرف تعاملات با مردم کنند، برخلاف برونگراها که انرژی خود را از تعاملات با مردم می‌گیرند.
این به این معنا نیست که درونگراها از وقایع اجتماعی اجتناب می‌کنند. در واقع، بسیاری از درونگراها از بودن در کنار دیگران لذت می‌برند، با این تفاوت که ترجیح می‌دهند در جمع دوستان نزدیکشان باشند. برونگراها با هدف آشنایی با افراد جدید به مهمانی می‌روند، در حالی که درونگراها اوقات خوشی را با صحبت کردن با دوستانشان سپری می‌کنند. اگر وقت زیادی را صرف خودتان می‌کنید پس به احتمال زیاد بخش بزرگی از شخصیت شما درونگراست.
2. از تنهایی لذت می‌برند
لذت بردن از تنهایی، یکی از خصوصیات افراد درونگرا است. از دید یک درونگرا، اوقات خوب، در یک بعد از ظهر آرام و با لذت بردن از سرگرمی‌ها و علایق شخصی تعریف می‌شود. چند ساعت به تنهایی کتاب خواندن، پیاده‌روی در طبیعت یا تماشای برنامه تلوزیونی مورد علاقه‌، راه های خوبی برای کمک به دوباره شارژ شدن و انرژی گرفتن افراد درونگرا است. این بدان معنی نیست که درونگرا می‌خواهد در تمام مواقع تنها باشد. به خاطر داشته باشیم که بسیاری از افراد درونگرا دوست دارند وقت خود را صرف تعاملات با دوستان نزدیکشان کنند. نکته این است که پس از یک روز طولانی و پر از تعاملات اجتماعی با دیگران، آن‌ها نیاز دارند تا به یک مکان آرام بروند و کمی شارژ شوند. اگر چند ساعت به تنهایی گذراندن برای شما ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد، پس ممکن است قسمت بزرگتری از شخصیت شما درونگرا باشد.

آریا بانو


3. یک گروه کوچک از دوستان نزدیک دارند
اکثرا مردم فکر می‌کنند یکی از خصوصیات افراد درونگرا، دوری از مردم است. این صرفا یک سوء تفاهم ذهنیست. درونگراها تعاملات اجتماعی بزرگ را دوست ندارند، اما یک گروه کوچک از دوستان صمیمی خود را دارند که از هم‌صحبتی با آن‌ها بسیار لذت می‌برند. فرد درونگرا به جای داشتن یک دایره‌ی بزرگ اجتماعی از افرادی که به طور نسبی و سطحی آن‌ها را می‌شناسد، ترجیح می‌دهد روابطی عمیق و طولانی مدت را با دوستان اندک و صمیمی خود داشته باشد. محققان دریافته‌اند که درونگرایان گروه کوچکی از دوستان صمیمی را تشکیل می‌دهند. افراد برونگرا یک جمع وسیع از دوستان و آشنایان دارند، در حالیکه فرد درونگرا دوستان نزدیک خود را با دقت انتخاب می‌کند. همچنین، درونگرایان ترجیح می‌دهند تا تعاملات خود را با دوستانشان به صورت یک به یک انجام دهند. اگر شما نیز دوستان صمیمی اندکی دارید و بودن با آن‌ها را ترجیح می‌دهید، احتمالا یک درونگرا هستید.
4. به عنوان فردی آرام و محافظه کار شناخته می‌شوند
درونگراها اغلب به عنوان افرادی آرام، محافظه کار، ملایم و بعضی اوقات به اشتباه خجالتی توصیف می‌شوند. قطعا بسیاری از افراد خجالتی هستند، اما نباید آن را با محافظه‌کاری درونگرایی اشتباه بگیرید. در بسیاری از موارد، افرادی که این نوع شخصیت را دارند، صرفا ترجیح می‌دهند کلمات خود را با دقت انتخاب کنند و زمان و انرژی خود را بی‌جهت در گفتگو‌های خودمانی تلف نکنند. اگر شما شخصیتی آرام و محافظه کار دارید، احتمالا بخش بزرگتری از شخصیت شما درونگرا است.
5. تحریک بیش از حد باعث می شود که آن‌ها احساس آشفتگی کنند
هنگامی که فرد درونگرا وقت خود را در فعالیت‌ها یا محیط‌هایی که بسیار پر هیاهو هستند، صرف می‌کند، احساس آشفتگی به او دست می‌دهد. از سوی دیگر برونگرا تمایل دارد بیشتر وقت خود را در شرایطی صرف کند که فعالیت‌های زیادی برای انجام دادن وجود داشته باشد تا حوصله‌اش سر نرود. تحقیقات نشان می‌دهد که درونگراها بیشتر از برونگراها می‌توانند آشفته و پریشان شوند و به همین دلیل است که درونگرا‌ها محیط‌های آرام و ساکت را انتخاب می‌کنند. اگر شما در شرایط اجتماعی شلوغ احساس آشفتگی می‌کنید، احتمالا بخش بزرگتری از شخصیت شما درونگرا است.
6. بسیار آگاه هستند
از آنجا که درونگراها تمایل به کشف درونیات خود دارند، زمان زیادی را صرف بررسی تجربه‌های درونی خود می‌کنند. اگر احساس می کنید که دانش و بینش بسیار خوبی به مکنونات، انگیزه‌ها و احساساتتان دارید، یعنی یکی از خصوصیات افراد درونگرا را با دارا هستید. درونگراها به سادگی از فکر کردن و جستجو در درون خود لذت می‌برند. خودآگاهی و درک خود، برای درونگراها اهمیت دارد؛ به همین دلیل اغلب زمان زیادی را صرف یادگیری بیشتر در مورد خود می‌کنند. اگر احساس می کنید که خودآگاه هستید و از آگاهی عمیق در مورد خودتان لذت می برید، ممکن است بخش بزرگی از شخصیت شما درونگرا باشد.
7. دوست دارند از طریق دیدن یاد بگیرند
برونگراها دوست دارند تا از طریق تجربه‌ی عملی یاد بگیرند، در حالی که فرد درونگرا ترجیح می‌دهد از طریق مشاهده آموزش ببیند. برونگراها از روش آزمون و خطا یاد می‌گیرند اما درونگرا به خوبی با مشاهده کردن آموزش می‌بیند. درونگراها انقدر به کار دیگران نگاه می‌کنند تا بلاخره حس کنند می‌توانند آن را انجام دهند. درونگرایان ترجیح می‌دهند که در تنهایی و خلوت شروع به تمرین کردن کنند تا بتوانند مهارت‌ها و توانایی‌های خود را بدون حضور تماشاچی تقویت کنند. اگر فکر می‌کنید از طریق دیدن، بیشتر از تجربه‌ی عملی یاد می‌گیرید، احتمالا بخش بزرگی از شخصیت شما درونگرا است.
8. به شغل‌های مستقل علاقه دارند
شغل‌های نیازمند به تعاملات زیاد، برای درونگراها جذابیت کم‌تری دارند. از سویی دیگر، مشاغل مستقل گزینه‌ی مناسبی برای افراد درونگرا هستند. برای مثال، نویسندگی، طراحی، حسابداری یا برنامه‌نویسی میتوانند شغل‌های مناسبی برای درونگرایان باشند.
9. شنونده‌های خوبی هستند
هرکس دوست دارد شخصی را پیدا کند که راجع به مسائل گوناگون ساعت‌ها و ساعت‌ها برای او حرف بزند. شخصی که واقعا به حرف شما گوش کند و درک کند در دلتان چه می‌گذرد حتما یک درونگراست. یکی از قدرت‌های ویژه‌ی درونگرایان این است که شنونده‌ی خوبی هستند. آن‌ها به حرف‌های شما گوش داده و به خوبی به شما مشاوره و راهنمایی می‌دهند.
10. از خودشان و دیگران به خوبی مراقبت می‌کنند
درونگراها در مراقبت از خودشان و رسیدگی به سر و وضع و ظاهر خود بسیار دقیق هستند. برای مثال، همیشه آن‌ها را با موهای مرتب و ناخن‌های سوهان‌زده و تمیز می‌بینیم. آن‌ها همیشه بوی خوبی می‌دهند و بسیار شیک می‌پوشند. دیگران به عنوان یک مدل به آن‌ها نگاه می‌کنند. همچنین، آن‌ها به خوبی از دیگر افراد نزدیکشان هم مراقبت می‌کنند. آن‌ها روحیه‌ای سخاوتمندانه دارند و بدون انتظار دریافت چیزی، به دیگران محبت می‌کنند.

آریا بانو


جمع‌بندی
درونگرایی و برونگرایی تیپ‌های شخصیتی هستند که بستگی به فیزیولوژی افراد دارند. بهتر است راجع به تیپ شخصیتی خود بدانیم تا تعاملات بهتری با دیگران داشته باشیم. شما چه ویژگی‌های دیگری از خصوصیات افراد درونگرا می‌دانید؟دیدگاه و تجربیات خود را از طریق ارسال پیام با ما و خوانندگان در میان بگذارید. در صورتی که به شناخت شخصیت‌های متفاوت تمایل دارید پیشنهاد می‌کنیم درباره ویژگی افراد برونگرا نیز اطلاعات لازم را کسب کنید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/955793/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با متولدین هر ماه چه چیزی حال میده؟

قدرت و اقتدار نیروهای مسلح ایران امروز در اوج است

پیام تسلیت نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت پدر شهیدان والامقام دهنوی

بجران کمبود 3 داروی اصلی برای این بیماران

خطر ناباروری با این نوع از رژیم های لاغری

دارالترجمه رسمی چیست و چه کاری انجام می دهد؟

با 7 مرحله آلزایمر آشنا شوید؛ از تغییرات خاموش تا فراموشی کامل

سفر سرپرست اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان ایلام به شهرستان ایوان

کبد سالم با مصرف این ویتامین ها

ورم و پف در نقاط مختلف بدن چه دلایلی دارد؟

ثبت گزارش جامعه هدف بنیاد شهید و مردم با مراجعه به سامانه سوت زنی

این استان ها امروز منتظر بارش باران باشند

خبری تازه از عرضه شیرخشک در داروخانه ها

تجلیل استاندار یزد از خانواده شهدای ارتش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعا رسیدگی کرد

گشت و گذار دختران جوان در تهران 100 سال قبل

خلاقیت منحصر بفرد عاشقان باغ ارکیده در جزیره مالدیو / نفیسه روشن رونمایی کرد

حرف های دلی و عاشقانه بازیگر سریال پدر پسری برای همسرش در سالروز تولدش / به هر تپش قلبم جون دادی

امید اسماعیل خانی پسر گوهر خیراندیش و همسر در خانه ابدی پدرش با رونمایی از سنگ قبر بازیگر معروف

علایم افسردگی در سن یائسگی به چه شکل است؟

دیدار تشکل‌های شاهد و ایثارگر با معاون امور بین الملل دفتر مقام معظم رهبری

اسرائیلی‌ها به میزان خسارت خود پس از حمله پهپادی_موشکی سپاه ایران اعتراف کردند!

اولین واکنش ژیلا صادقی به ماجرای ممنوع الکار بودنش در برنامه تلویزیونی برمودا!

پیش بینی جدید درباره قیمت مسکن در سال 1403| تا آخرسال قیمت آپارتمان به این اعداد می‌رسد!

جشن تولد نیلوفر پارسا بیتای آوای باران در 33 سالگی / رونمایی از بارداری دوقلوهایش

خاطرات ناصرالدین‌شاه؛ خرس‌ها ول می‌شدند می‌رفتند توی مردم؛ خنده داشت

استایل جدید و متفاوت بهنوش طباطبایی بازیگر سینما و تلویزیون با شعری معنادار

دابسمش زیبای الهه حصاری کیمیا زخم کاری و دوستش با آهنگ چاوشی در خودروی لاکچری اش

لو رفتن اسم واقعی سیدجواد هاشمی در برنامه «صداتو»/ محسن کیایی افشاگری کرد

چهره جدید نیکا فرقانی دختر نقی و همای پایتخت در شهربازی استکهلم

رونمایی از تغییرات جدید چهره بهنوش طباطبایی خانم بازیگر همیشه خوشتیپ در آسانسور

دورهمی دوستانداران عارف لرستانی در سالگردش / بازیگر طنزی که در بهار مرگی تلخ داشت

فلزات سنگین تهدید جدی رژ لب های تقلبی

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «دهنوی»

رونمایی سیدحسین حسینی دروازه بان استقلال از چهره عروسکی دخترش / این کوچولوی ریزه میزه ماشاالله داره

ماجرای عمل جراحی رهبر انقلاب بدون بیهوشی عمومی و آخرین وضعیت سلامتی ایشان | رهبر انقلاب رژیم غذایی خاصی دارند؟

بهترین راه برای داشتن همسری بهتر: نگاهی به تجربه‌ی یک زن ایرانی

10 نکته برای بهبود کیفیت خواب

پاتوق معتادان متجاهر در عمق 10 متری زمین در تهران

جدیدترین عکس منتشر شده از محمدرضا گلزار و همسرش آیسان آقاخانی بعد از ازدواج!

رفع تیرگی زانو، آرنج و قوزک پا با 5 روش موثر خانگی ارزان قیمت!

قانون فرزندآوری با آن همه بودجه و اعتبار و اصرار شکست خورد

از کجا بفهمیم آب مروارید داریم؟

رژیم تخم مرغ، یک رژیم سریع و آسان برای لاغری

جلوگیری از چین و چروک دور لب با چند پیشنهاد ساده

اثبات یک رابطه میان سدیم و بیماری های قلبی و عروقی

واکنش جالب و متفاوت ژیلا صادقی مجری مشهور به حمله سپاه پاسداران به اسرائیل

تعطیلی پنجشنبه ها قطعی شد؟ | خبر مهم و جدید درباره کاهش ساعت کاری ادارات

ابلاغ دستورالعمل دانشگاه آزاد درباره حجاب

مدیرکل بنیاد شهید کرمانشاه بر شناساندن سبک و سیره عملی شهدا به جوانان تآکید کرد