آریا بانو

آخرين مطالب

دست خالی ستاره‌ها از جوایز کن 2023 فرهنگی هنری

دست خالی ستاره‌ها از جوایز کن 2023
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان / برگزیدگان هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن معرفی شدند.
مراسم اختتامیه هفتاد و ششمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم کن بامداد یک شنبه به وقت ایران برگزار و جوایز این رویداد به برندگان اعطا شد. این دوره از جشنواره فیلم کن در حالی که مملو از فیلم‌های مشهور و پرستاره بود، اما به شکلی بسیار کم‌ستاره به پایان رسید، تا جایی که مشهورترین چهره‌های حاضر در مراسم اختتامیه، دو بازیگر هالیوودی حاضر در هیئت داوران و کوئنتین تارانتینو فیلم ساز شاخص سینمای آمریکا بودند که وی به عنوان اهداکننده یکی از جوایز، روی صحنه آمد. در ادامه درباره برگزیدگان جشنواره فیلم کن 2023 می‌خوانید؛ فیلم‌هایی که احتمالاً مهم ترین عناوین غیرهالیوودی سال خواهند بود.
نخل طلا به یک زن رسید
جایزه بهترین فیلم این دوره از کن، به فیلمی فرانسوی به نام «آناتومی یک سقوط» رسید که قصه‌ای را درباره یک زن نویسنده متهم به قتل همسرش روایت می‌کند. این فیلم را ژاستین تریه فیلم ساز 44 ساله فرانسوی کارگردانی کرده است که پیش از این تنها یک بار دیگر به عنوان کارگردان، به رقابت اصلی این جشنواره راه یافته بود. او سومین فیلم ساز زنی است که در تاریخ جشنواره فیلم کن، موفق به دریافت جایزه بهترین فیلم می‌شود و جالب این که دو مرتبه از این 3 مورد، در 3 سال اخیر اتفاق افتاده است و فقط یک مورد (جین کمپیون) در 73 دوره قبل! جولیا دوکورنو نیز که آخرین زن دریافت‌کننده این جایزه در سال 2021 بود، امسال در هیئت داوران عضویت داشت. ژاستین تریه برنده نخل طلا البته یک موضوع حاشیه‌ای جالب هم ساخت. او روی صحنه اختتامیه، از ماکرون و فرمان اخیرش برای بالا بردن سن بازنشستگی انتقاد کرد؛ انتقادی که ساعتی بعد، با پاسخ توییتری ملایم از سوی ریما عبدالمالک وزیر فرهنگ فرانسه مواجه شد.
تنها فیلم آمریکایی برنده جایزه
«جایزه بزرگ» که دومین جایزه مهم جشنواره کن محسوب می‌شود، به فیلم «منطقه مورد علاقه» ساخته جاناتان گلیزر محصول مشترک آمریکا، انگلیس و لهستان اعطا شد. این تنها جایزه رسمی جشنواره فیلم کن در این دوره است و به فیلمی رسید که شرکت‌های آمریکایی در تولید آن مشارکت داشتند. بقیه فیلم‌های آمریکایی جشنواره مثل «شهر سیارکی» ساخته وس اندرسن، «می دسامبر» اثر تاد هینس و «مگس‌های سیاه» به کارگردانی ژان استفان ساور که ستاره‌های پرشماری را به بندر کوچک کن در جنوب فرانسه کشاندند، هیچ‌یک نتوانستند به جایزه‌ای دست یابند. البته «منطقه مورد علاقه» جایزه فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان) را نیز گرفت که بسیار مهم است، اما جزو جوایز رسمی جشنواره به شمار نمی‌آید و نه توسط جشنواره، بلکه توسط منتقدان اهدا می‌شود. این فیلم با نمره فوق‌العاده 98 که از منتقدان متاکریتیک دریافت کرده، احتمالاً برای رقابت اسکار اهمیتی دوچندان خواهد یافت.
4 جایزه برای شرق آسیایی‌ها
در حضور ستاره‌های مشهوری چون تام هنکس، شان پن، برایان کرانستون، تیموتی شالامه و... جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره فیلم کن 2023، به یک بازیگر کهنه‌کار اهل ژاپن اعطا شد که در سینمای کشورش نامی شناخته‌شده است. کوجی یاکوشو که در فیلم‌های شناخته‌شده‌ای چون «خاطرات یک گیشا» و «بابل» حضور داشته، در 67 سالگی برای حضور در فیلم «روزهای عالی» ساخته ویم وندرس فیلم ساز شناخته‌شده آلمانی، این جایزه را گرفت. البته او تنها ژاپنی برنده جایزه در این دوره جشنواره فیلم کن نبود و هموطنش ساکاموتو یوجی فیلم نامه‌نویس فیلم «هیولا» (به کارگردانی هیروکازو کورئیدا) نیز دیگر ژاپنی بود که برای دریافت جایزه روی صحنه رفت. جالب این که علاوه بر این دو ژاپنی، دو ویتنامی هم در اختتامیه کن جایزه گرفتند. جایزه «دوربین طلایی» ویژه بهترین فیلم اول این جشنواره به «داخل پیله زرد» ساخته فام تین آن رسید و تران آن هونگ کارگردان ویتنامی-فرانسوی برای «شیفتگی دودین بوفان» جایزه بهترین کارگردانی را گرفت تا جمع آسیایی‌های تقدیرشده جشنواره فیلم کن 2023 کامل‌تر شود.
جایزه‌ای برای کوریسماکی
از جمله معدود چهره‌های شناخته‌شده برای ایرانیان که در این دوره جشنواره فیلم کن به جایزه دست یافت، می‌توان به مروه دیزدار هنرپیشه 36 ساله اهل ترکیه اشاره کرد که در فیلم «درباره علف‌های خشک» ساخته جدید نوری بیلگه جیلان کارگردان شاخص ترک بازی کرده بود. او که جایزه بهترین بازیگر زن کن 2023 را دریافت کرد، پیش از این برای حضور به عنوان یکی از بازیگران اصلی در سریال «آپارتمان بی‌گناهان» محصول شبکه تی‌آرتی، برای برخی از هموطنان آشناست؛ سریالی که در پلتفرم‌های وی‌اودی داخلی نیز پخش شده است. آخرین جایزه مهم این دوره جشنواره فیلم کن، جایزه هیئت داوران است که به فیلم «برگ‌های افتاده» ساخته آکی کوریسماکی فیلم ساز فنلاندی اهدا شد. در این دوره از جشنواره فیلم کن نیز مطابق روال معمول، جوایز تقسیم شد تا هیچ فیلمی از بخش اصلی دو جایزه نگرفته باشد!
نویسنده : مصطفی قاسمیان

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/962052/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا کودکان بدبین می شوند؟

نحوه ترغیب کودکان به همکاری و همدلی

چگونه توانایی درخواست کمک را به کودکان خود بیاموزیم؟

خودکنترلی در کودکان: توسعه، اهمیت، و راهکارها

راههای ترغیب کودکان به خلاقیت و ابتکار

ترس کودکان از صدای جاروبرقی و راههای مدیریت آن

چه زمانی باید نگران سلامت روان فرزندم باشم؟

چرا نوجوان دوستانش را به خانواده ترجیح می‌دهد؟

ترومای فرزندخواندگی چیست و چه عواملی باعث آن می شود؟

رازهای شناختی پشت پرده هذیان گویی کودک در خواب

اختلال پردازش حسی یا SPD در کودکان

دلایل ترس از مرگ در کودکان و راهکارهای کمک به کودک

تمرینات ورزشی برای کودکان بیش فعال

برای کودک نقاشی نکشید!

انواع، روش تشخیص و درمان اختلالات خلقی در دوران کودکی

هوش اجتماعی کودک چیست و چه راهکارهایی برای تقویت آن وجود دارد؟

مشکلات فرزند آخر از نظر روانشناسی در خانواده پرجمعیت

مهارت های ضروری برای کودکان

روانشناسی رنگ سفید: معنا، تأثیرات، و کاربردها

خاطرات دروغین: مفهوم و تأثیرات روانی

درک انگ سلامت روان و راههای کاهش آن

اعتماد به نفس چهره چیست و چگونه می توان آن را افزایش داد؟

5 ویژگی بزرگ شخصیتی شامل چه کسانی است؟

عقل متعارف چیست و چه اهمیتی دارد؟

علل بد دهنی دیگران و شیوه های مقابله با آن

در چه شرایطی باید به روانپزشک مراجعه کرد؟

اگر سخت از خواب بیدار می شوید...

مفهوم اخلاق مودی: علل، علائم و درمان آن

علل بد دهنی توسط دیگران و روش های مقابله با آن

مراحل رشد روانی، اجتماعی اریکسون

آدرنالین چیست و چه کاربردی دارد؟

حوصله ندارم | حوصله هیچ کس و هیچ چیزی رو ندارم

آیا من دارای چهره زیبایی هستم؟

آنچه در مورد دوستیابی درونگرا باید بدانید

تالاسوفوبیا یا ترس از دریا: علائم ، علل و درمان تالاسوفوبیا یا ترس از دریا

بحران وجودی چیست و چگونه با آن غلبه کنیم؟

دیسومنیا چیست؟ علل ، علائم و درمان آن

چرا گاهی اوقات زود جوش می آورم؟

حس مرده بودن از درون: گمشده در تاریکی وجود

مدل زیست‌روان‌اجتماعی در عمل: رویکردی جامع برای سلامتی و رفاه

روانشناسی موسیقی چیست؟

ناسا 2 ماموریت رصد زمین را پس از 18 سال متوقف کرد

داستانک/ سمعک با کارکرد متفاوت

دو بازیکن از تمرین یک‌راست به بیمارستان رفتند!‏

آنالیز شبانه تیم ملی فوتسال در بانکوک

خلاصه بازی مس رفسنجان 1(5) - پیکان 1(4)

طوفان نمک کوهنوردیه!

الان خودرو بخریم یا نه؟/ پیش‌بینی جدید یک کارشناس درباره قیمت خودرو در سال 1403

قوه قضاییه: حکم اعدام توماج صالحی بدوی و قابل فرجام خواهی در دیوان عالی است

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر