آریا بانو

آخرين مطالب

تخریب خانه‌های تاریخی دوره قاجار و زندیه در شیراز آغاز شد اجتماعي

تخریب خانه‌های تاریخی دوره قاجار و زندیه در شیراز آغاز شد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تجارت نیوز / دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز توضیح می‌دهد: «از اردیبهشت‌ماه امسال بار دیگر برای تخلیه خانه‌های تاریخی اقدام کردند. حدود 10 بنا را در همین یک ماه اخیر تخلیه کرده‌اند. به صورت دستی و با کارگر در حال تخریب خانه‌ها هستند. با بلوک و سیمان ورودی این ساختمان‌ها را مسدود کرده‌اند.»
تخریب خانه‌های تاریخی شیراز که بهمن‌ماه سال گذشته متوقف شده بود، چراغ خاموش آغاز شد. محمدمهدی کلانتری، دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز می‌گوید:» حدود 10 بنا را در یک ماه اخیر تخلیه کرده‌اند. به صورت دستی و با کارگر در حال تخریب خانه‌ها هستند. با بلوک و سیمان ورودی این ساختمان‌ها را مسدود کرده‌اند. بیشتر این خانه‌ها متعلق به دوره قاجار و تعدادی هم مربوط به دوره زندیه است.»
تخریب خانه‌های تاریخی شیراز آغاز شد. این بار نه با لودر که با کلنگ به جان خانه‌ها افتاده‌اند. بهمن‌ماه سال گذشته شهرداری عملیات تخریب خانه‌های اطراف حرم شاهچراغ را آغاز کرد، اما پس از رسانه‌ای شدن موضوع، لودر‌هایی که برای تخریب خانه‌ها آنجا بودند خاموش و عملیات متوقف شد.
حالا بار دیگر عملیات تخریب بافت تاریخی شیراز آغاز شده است، این بار به صورت دستی و چراغ خاموش سراغ سازه‌های تاریخی استان فارس رفته‌اند. پنجره برخی از خانه‌ها را جدا کرده‌اند و ورودی برخی از ساختمان‌ها را سیمان گرفته‌اند.
با وجود تائید مردم منطقه و انتشار تصاویر تخریب خانه‌ها باز هم مقامات مسئول ماجرا را تکذیب می‌کنند. البته کم نیستند ماجرا‌هایی که تکذیب شدند و کمی بعد تائید و اجرایی شدند. حالا هم نوبت به بنا‌هایی رسیده است که بیش از یک قرن از ساخت آن‌ها می‌گذرد. تخریب این بنا‌ها برای اجرای طرح توسعه حرم شاهچراغ انجام می‌شود.
محمدمهدی کلانتری، دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز جزئیاتی از عملیات تخریب می‌دهد.

آریا بانو

او می‌گوید: «اداره کل راه و شهرسازی استان فارس متولی این طرح و تخریب‌هاست. این اداره از اردیبهشت 1401 تملک بنا‌ها را آغاز کرد. حدود 30 بنا را تاکنون تملک کرده‌اند.»
کلانتری ادامه می‌دهد: «بهمن‌ماه سال گذشته برای تخریب خانه‌ها اخطار داده بودند، ماجرا را اطلاع‌رسانی کردیم. بعد از بازتاب خبر، مسئولان تکذیب کردند و عملیات هم متوقف شد.»
دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز توضیح می‌دهد: «از اردیبهشت‌ماه امسال بار دیگر برای تخلیه خانه‌های تاریخی اقدام کردند. حدود 10 بنا را در همین یک ماه اخیر تخلیه کرده‌اند. به صورت دستی و با کارگر در حال تخریب خانه‌ها هستند. با بلوک و سیمان ورودی این ساختمان‌ها را مسدود کرده‌اند.»
او ادامه می‌دهد: «لودر در منطقه نیاورده‌اند که حساسیت ایجاد نشود. برای همین به صورت دستی و زیرپوستی عملیات را شروع کردند. شبانه در و پنجره‌های بنا‌ها را باز کردند و بردند.»
دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز می‌گوید: «این بنا‌ها بسیار باارزش است. بیشتر این بنا‌ها متعلق به دوره قاجار و تعدادی از بنا‌ها هم مربوط به دوره زندیه است. بافت بکر و دست‌نخورده‌ای هستند.»
کلانتری می‌گوید: «تعدادی از بنا‌ها هم مربوط به دوره پهلوی اول است؛ حالا با اغماض برخی از بنا‌های مربوط به پهلوی اول را می‌توان میراثی محسوب نکنیم، ولی سایر بنا‌ها همه ارزشمند و مهم هستند.»

آریا بانو

تخریب بیش از طرح مصوب!
در ابتدا صحبت از طرح مشاور وزارت راه بود. طرحی که به کمیسیون ماده پنج استان فارس می‌رود و تغییراتی در آن ایجاد می‌شود. به پیشنهاد پژوهشگاه میراث فرهنگی یک خط روی طرح مشاور انداخته شد. این خط پیشنهادی 100 پلاک را تخریبی عنوان می‌کند. آنطور که کلانتری می‌گوید از این 100 پلاک، 35 پلاک تاریخی است که پنج پلاک آن ثبت ملی شده است.
اما آنچه اکنون در حال تملک و تخریب است، فراتر از طرح مصوب است. دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز در این مورد می‌گوید: «نکته مهم این است که تملک و تخریب بنا‌های اخیر بالاتر از خط پیشنهادی پژوهشگاه میراث فرهنگی است. به عبارتی بیش از آنچه حتی خودشان تصویب کرده‌ند، در حال تخریب است.»
سیمان گرفتن ورودی خانه‌ها و تکذیب میراث فرهنگی.
اما نقش وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این طرح و عملیات چیست؟ کلانتری در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «طبق معمول میراث فرهنگی در این ماجرا سکوت و ترک فعل کرده است. وقتی هم خبر تخریب خانه‌ها منتشر شد، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس آن را تکذیب کرده و گفته است که فقط یک خانه آن هم به دلیل خالی بودن خانه به سرقت رفته است.»
دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز می‌گوید: «در پاسخ ابتدا باید گفت تا اردیبهشت‌ماه افرادی در این خانه‌ها زندگی می‌کردند. اگر افراد را بیرون نمی‌کردند، خانه‌ای هم خالی نمی‌شد که کسی بتواند از آنجا سرقت کند. دوم اینکه یک خانه نبوده 10 پلاک داریم که ورودی آن‌ها سیمانی شده است. تصاویر آن را هم داریم.»
او ادامه می‌دهد: «میراث فرهنگی با سکوت و ترک فعل، عملا در تخریب بنا‌ها مشارکت می‌کند. پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری هم که خط تخریب پیشنهاد داده است. به عبارتی پازلی برای تخریب بنا‌ها چیده شده است.»
اشاره کلانتری درباره تکذیب میراث فرهنگی، اظهاراتی است که موید محسن نژاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس است.
محسن‌نژاد به شبکه شرق گفت: «تن‌ها یک خانه آن هم به دلیل خالی از سکنه بودن مورد سرقت قرار گرفته است. در و پنجره‌های این خانه که روبه‌روی مسجد جامع عتیق شیراز واقع شده، به سرقت رفته است.»
محسن‌نژاد همچنین گفت: «این مسئله‌ای است که بار‌ها پیش آمده است. در بسیاری از مواردی که خانه خالی از سکنه می‌شود، برخی اقدام به سرقت در و پنجره‌ها می‌کنند. تاکید میی‌کنم که خانه‌ای تخریب نشده و خبر تخریب 15 پلاک از خانه‌های تاریخی درست نیست.»
نقش اداره راه و شهرسازی در تخریب بنا‌های تاریخی
دبیر پویش ملی نجات بافت تاریخی شیراز می‌گوید: «اداره کل راه و شهرسازی استان فارس هم پاسخی به ما نمی‌دهد. بهمن‌ماه سال گذشته فقط در جلسه‌ای، مدیرکل این اداره گفت که ما تفویض اختیار داشتیم و طبق آن، خط پیشنهادی را مصوب کردیم.»
کلانتری توضیح می‌دهد: «اما تصمیمات این اداره که زیر نظر وزارت راه و شهرسازی فعالیت می‌کند، متفاوت از تصمیمات با متفاوت است. وزارت راه و شهرسازی مخالف این تخریب است. هم وزیر قبلی یعنی رستم قاسمی، هم مهرداد بذرپاش، وزیر فعلی راه و شهرسازی در این مورد نامه زده‌اند. اما اداره کل استانی چنین اقداماتی دارد، بدون اینکه به نظر وزیر توجهی داشته باشد.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/962884/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

صادق قطب زاده، یک انقلابی که قصد کودتای نظامی داشت

ماجرای گران شدن شیرخشک؛ سازمان غذا و دارو پاسخ دهد / داروخانه‌ها حق گران کردن خودسرانه ندارند

نقاط حساس بدن متولدین هر ماه !

برای جلوگیری از سرطان روده مسواک بزنید

گردهمائی بزرگ و صمیمی جانبازان 70 درصد همدان با مسئولان استان

48 میلیون ایرانی‌ تمایل به مهاجرت از ایران دارند!/ ویدئو

ادای احترام معاون رییس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران به مقام والای شهدای شهر بوشهر

سفر رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران به استان بوشهر

ماجرای ماشین پلیس های دوربین دار در تهران

نخستین نشست ستاد شاهد شهرستان‌های استان تهران در سال جدید برگزار شد

برای کاهش تاثیر استرس بر قلب چه کنیم؟

مواد غذایی مفید برای تسکین درد مزمن

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «انصاری رامندی»

پیام تسلیت رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران در پی درگذشت مادر شهیدان گرانقدر «فرشیدفر»

هشدار جدی پلیس درباره سفر به استان های جنوبی

باران، رگبار و رعد و برق در انتظار این استان هاست

درج نام مادر روی کارت ملی منتفی شد؟

خاتمی: در دانشگاه افراطیون چپ را کوبیدم و ناراحتشان کردم، به رهبرى گفتم، ایشان هم افراطیون راست را محکوم کنند؛ نپذیرفتند

83 درصد کودکان کار از اتباع هستند

عامل چاقی مردان و زنان یکسان است؟

گروکشی از بیمار؛ زیرمیزی پزشکان روی میز تعزیرات

کاربرد عجیب پلک که نمی‌دانستید!

تعظیم روز ارتش

جانباز گرانقدر 70 درصد «سلمان کلیوند عباسی» به خیل شهدا پیوست

مهاجرت ایرانی ها هم مانند افغانستانی ها توده ای می‌شود؟

چه کسانی کاندید جراحی برداشتن «لوزه» هستند؟

مولدسازی یک ضرورت اجتناب ناپذیر است

کمبود این ویتامین سبب خواب رفتن پا می‌شود!

سفر به تهران قدیم؛ کشتی با خرس در خیابان‌های تهران/ تصاویر

ژست جدید محمدرضا گلزار در کنار خودروی لوکس به عنوان یک مدل تبلیغاتی را ببینید!

تغییرات چهره محمود احمدی نژاد بعد از عمل زیبایی پلک در مراسم گرامیداشت بهبهانی

ابراهیم رئیسی در جلسه جدید دولت با تغییر ظاهری بزرگ و متفاوت؛ پای عمل جراحی در میان است؟

پیام تبریک بنیاد شهید وامور ایثارگران استان گیلان به مناسبت فرا رسیدن روز ارتش جمهوری اسلامی ایران و نیروی زمینی

ارتش جمهوری اسلامی ایران افتخار و مایه سربلندی کشور

همدلی همکاران در مسیر تحقق اهداف سازمانی ضرورت دارد

وقتی ژیلا صادقی مجری جنجالی تلویزیون اسلحه به دست شد| تیر خانم مجری به هدف خورد؟

سهامداران عدالت بخوانند |خبر جدید رئیس سازمان بورس درباره پرداخت مرحله سوم سود سهام عدالت

سلفی منوچهر هادی با مهمانان مراسم سی و نهمین سالگرد پدر مرحومش /چقدر شبیه باباش بوده

هنگامه حمیدزاده بازیگر نقش فرزانه در سریال بزنگاه بعد از 16 سال

عکس هنری پناه استخری در چشم اندازی زیبا از کشور بلژیک که پدر بازیگرش منتشر کرد

طبیعت گردی حسین مهری سینای زمانه و پسرش بانمکش / پدر و پسر کپی برابر اصل اند

رونمایی عباس غزالی بازیگر وضعیت سفید از فرزندش / تیپ ست و بامزه پدر دختری

اولین واکنش رضا رشیدپور به اعلام خبر درگذشت خود و انتقادات و واکنش‌های هوادارانش

مدیرکل بنیاد استان آذربایجان شرقی به مشکلات 50 نفر از مراجعان رسیدگی کرد

رونمایی از چهره جدید و باورنکردنی بهنوش بختیاری با رنگ موهای عجیب که سوژه مجازی شد!

نگاهی به دکوراسیون شیک و با کلاس خانه علی سخنگو پارسای سریال دلدادگان در روز تولدش / چیدمان زیبا چقدر خوش سلیقه

سینی غذای خوشمزه ؛ رنگارنگ و دو نفره آیسان آقاخانی برای همسرش رضا گلزار / نوش جان باشه

کارمندان بخوانند | خبر خوش و مهم رئیس سازمان بودجه درباره حقوق 1403 کارمندان

سه‌شنبه‌های ایثارگری در مازندران

جسن تولد 5 سالگی پسر بزرگتر فخریه اوجن و بوراک اوزچیویت در استانبول / تزیین رنگارنگ و خیلی شلوغ