آریا بانو

آخرين مطالب

«حوض ماهی» آرامگاه سعدی خشکید اجتماعي

«حوض ماهی» آرامگاه سعدی خشکید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرآنلاین / محمدرضا هاجری، سخنگوی شورای شهر شیراز به خبرآنلاین می‌گوید: «طی 30 الی 40 سال اخیر مرمتی در آرامگاه سعدی نداشته‌ایم. محوطه و فضای سبز داخلی نیازمند مرمت است. بودجه‌ی یک میلیارد تومانی تخصیص داده شده، جوابگوی حل مشکلات سازه‌ی آرامگاه سعدی نیست.»
بناهایی که در اثر سهل‌انگاری مسئولان در مرمت و رسیدگی، از بین رفته یا حتی در مرمت غیراصولی آسیب دیده‌اند، نتیجه‌ای جز تخریب نداشته است. گنبد مسجد امام اصفهان دچار تغییر و عمارت «اقدسیه» از آثار با ارزش معماری‌ دوران پهلوی تخریب شد، اما آثار تخریبی به همین‌ها محدود نشده و به عنوان یکی از مشکلات تکراری حوزه میراث فرهنگی تبدیل شده ‌است.
عجیب نیست که در آینده‌ای نزدیک اسم یکی از مهم‌ترین مکان‌ها در قطب گردشگری شیراز در این لیست قرار بگیرد؛ آرامگاه سعدی، شاعر پرآوازه‌ی ایرانی. مرمت بناهای تاریخی جز شاخصه‌های توسعه‌یافتگی یک کشور است که در بحث اقتصاد گردشگری هم مهم است. نیاز امروز بناهای تاریخی کشور به مرمت در صورت رسیدگی به‌موقع، پشتوانه‌ی درآمدی برای فرداست.
در سالگرد حادثه‌ی ریزش ساختمان متروپل، عکس‌هایی از آرامگاه سعدی منتشر شد که نیاز فوری این بنا به مرمت را نشان می‌داد. ترک و فرونشستی که آرامگاه سعدی را تهدید می‌کند به مرمت اساسی نیاز دارد. محمدرضا هاجری، سخنگوی شورای شهر شیراز به خبرآنلاین در پاسخ به پرسش آیا در سال‌های اخیر بنا مرمت شده است، عنوان می‌کند: «در واقع طی 30 الی 40 سال اخیر مرمتی در آرامگاه سعدی نداشته‌ایم. محوطه و فضای سبز داخلی نیازمند بازسازی است. حتی درب قدیمی آرامگاه که تاریخی است در پشت آرامگاه قرار گرفته و هیچ رسیدگی به آن نشده است.»

آریا بانو

ردپای خشکسالی بر حوضچه‌ی معروف آرامگاه سعدی
یکی از المان‌های خاطره‌انگیز آرامگاه سعدی، حوض ماهی است که جزء جاذبه‌های بصری برای گردشگران داخلی و خارجی بوده. مردم محلی منطقه سعدی معتقدند که آب جوی مقبره‌ی سعدی مقدس است و استحمام مردم در این آب، به‌ویژه در شب چهارشنبه سوری، جزء اعتقادات مردم منطقه سعدی شیراز نیز بوده است. اما خشکسالی به چشمه‌ها و قنات‌های شیراز هم رحم نکرده و این‌روزها کوهی از خاک آن را پوشانده است و دیگر جریان پویای حضور ماهی‌ها وجود ندارد.
الله‌بخش بهارسعدی، تهیه‌کننده برنامه خوشاشیراز با ناراحتی به خبرآنلاین می‌گوید: «حوض ماهی در کل ایران مشهور و مهم‌ترین قسمت آرامگاه سعدی نیز که به رسیدگی جدی نیاز دارد، این بخش است. امتیاز ویژه‌ی آرامگاه سعدی، جویبار آن بود که از جریان ایستاده است. جاری بودن جویبار طراوت و زندگی به همراه داشت. بعد از خشک شدن چشمه، جویباری موجود نیست و ماهی‌ها تلف شده‌اند.»
او اضافه می‌کند: «من برای ضبط یک برنامه‌ی تلویزیونی به آرامگاه سعدی رفتم. حتی منبع آبی موجود نبود که حوض را پر کند. برنامه را با حوض خشک اجرا کردیم. به من گفتند تانکر آبی بخرم، حوض را پرآب کنم و برنامه اجرا شود. براثر مشکلات موجود در آرامگاه سعدی، به اجبار مکان ضبط برنامه را تغییر دادم.»
بودجه‌ی ناکافی اختصاص‌یافته به مرمت آرامگاه سعدی
سید مؤید محسن‌نژاد، روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس در گزارشی اعلام کرده طی 16 ماه گذشته زمینه بررسی علمی میزان آسیب‌های واردشده به آرامگاه سعدی طی سالیان اخیر فراهم و مشخص‌ شده که این بنا تاریخی دارای مشکلاتی نظیر استحکام بنا و غیره است. او همچنین از اختصاص بیش از یک میلیارد تومان بودجه در سال 1402 برای مرمت آرامگاه سعدی خبر داد. دراین‌باره سخنگوی شورای شهر شیراز می‌گوید: «بودجه‌ی یک میلیاردی جوابگو نیست. در بخش بودجه‌های مرمت و بازسازی، استان فارس که 15 اثر تاریخی دارد جز سه استان برتر در دریافت بودجه بازسازی نیست.»
تهیه‌کننده برنامه خوشا شیراز بیان می‌کند: «ساختمان ارامگاه به مرمت اساسی نیاز دارد؛ سنگ‌ها و کاشی‌ها در حال فروریختن است و آب ریزش کرده. به نظر من این مبلغ کافی نیست و بسیار کم است.»

آریا بانو

بهترین راه‌حل برای حل مشکل
اهمیت ایمنی این بنا به‌خصوص اینکه در ایام خاص و تعطیلات شاهد حضور گسترده‌ی مردم هستیم، مهم است. امسال تنها در بازه زمانی تعطیلات نوروزی، بیش از 245 هزار نفر از آن بازدید کرده‌اند اما به واسطه کم توجه‌ای به مرمت و رسیدگی این بنا، شاهد آسیب‌های رسیده به سازه‌ی ساختمان هستیم که اگر به نگهداری فنی و تخصصی بنا اهمیت ندهند نظاره‌گر ویرانی آن خواهیم بود.
هاجری به عنوان راه‌حل پیشنهاد می‌دهد: «بهترین راه‌حل این است که آرامگاه‌های حافظ و سعدی هیئت امنایی اداره شود تا درآمدی که از این مکان‌ها حاصل می‌شود؛ خرج رسیدگی خود آرامگاه شود. درآمد داخلی این بنا می‌تواند مشکلات فراوانی را حل کند.»
او ادامه می‌دهد: «اگر به صورت هیئت امنایی اداره شود؛ شورای شهر و شهرداری هم در اداره‌ی آن نقش دارند. زیرا اکنون قانون اجازه نمی‌دهد که شورا و شهرداری در املاک دولتی رسیدگی کنند و حضور داشته باشند.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/962917/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شببه‌سازی صحنه جالب از برخورد دو سیاهچاله!!

اجرای آزمایشی برای اثبات قانون اول نیوتون

آدمی حسرت سرگردونه

شعرخوانی زیبا از دکتر کاکاوند

تکرار اتفاق جنجالی ال‌کلاسیکو در بازی رم-بولونیا

چالش مسعود شجاعی در جام شیرین

بازسازی یک عکس‌ خاطره‌انگیز‌ فوتبالی توسط فوتسالی‌ها

نساجی هیچ‌وقت آن قدر شمالی نبود

اینتر قهرمان شد، چون یک تیم بود!

«پائز» بامداد چهارشنبه در تهران

دلیل غیبت رئیس اینتر در قهرمانی

اعتراف نگران کننده بلینگام: واقعا خسته هستم!

پیولی: شکست تلخ و دردآوری بود

پیش درآمدی از لیگ برتر فوتبال ساحلی

مدیران بایرن: ستاره مصدوم بارسا مال ما!

پاسور ایرانی نزدیک به جام اروپایی

مطرح شدن نام طارمی بعد از قهرمانی اینتر

انتشار جزئیات تازه از بیماری ترانه علیدوستی

«تغییر چهره 2» ساخته می‌شود؛ بازگشت نیکلاس کیج و جان تراولتا

مصاحبه دیده نشده رضا داوودنژاد که با دیدنش بغض می‌کنید

ریزش دومین بنای خشتی ایران

کشف بقایای زنان خفه شده‌ به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» در مراسم قربانی 6 هزار سال پیش

دریاچه‌ی زیبای بَرم اَلوان در شهرستان بهمئی

قایق آسمانی با 600 متر ارتفاع در چین

دسر بیسکوئیتی را در خانه بسازید

ایده طبخ یک صبحانه لاکچری!

دانستنی‌هایی درباره سندروم روده تحریک‌پذیر

فواید و مضرات سشوار برای مو

افزایش سطح آنتی‌اکسیدان‌ گوجه فرنگی با نانوحباب هیدروژن

دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!

فجرسپاسی هم مثل چادرملو 3 بر صفر برنده می شود؟

لحظات خاص و ویژه از قهرمانی اینتر در فصل 24-2023

در لیگ ملت‌های آسیای مرکزی شرکت می‌کنیم

شکایت 9 میلیون دلاری بکام از ستاره هالیوود

ورود اینتر اینزاگی به لیست تاجران قهرمانی در اروپا

معضل 130 میلیارد تومانی درویش در پرسپولیس

دروسی: آزمون بازیکن مهمی برای ما است

برخی تیم‌ها گل‌های عجیب می‌خورند!

خمس: یک لحظه هم در ایران احساس عدم امنیت نداشتم

از 300‌داور آسیایی کاراته ایران فقط 30 نفر فعال هستند!

اعتراف سری آ به قدرت مهاجم تیم ملی ایران

وقتی مامانت می‌خواد دامادت کنه!

13 فیلم به جشنواره کن اضافه شد

سومین دیدار چهره به چهره سال 1403 مدیر کل بنیاد شهید خراسان رضوی با 60 تن از جامعه معزز ایثارگری

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با فرمانده تیپ 37 سپاه اردبیل دیدار کرد

حاشیه ساز شدن خبر آزاد شدن خرید جت شخصی در ایران / اولین واکنش سازمان هواپیمایی درباره آن

فعلا الزامی به تزریق همگانی واکسن گارداسیل نیست

یک هم‌خوانی برای افزایش حال خوب در کنسرت خواننده پاپ

پیش‌بینیِ تداوم بارش‌ها در غرب و شرق کشور

امدادرسانی به مردم گرفتار در سیل جنوب سیستان‌ و بلوچستان ادامه دارد