آریا بانو

آخرين مطالب

داستان حماسی باید به یک ژانر و جریان فعال تبدیل شود مقالات

داستان حماسی باید به یک ژانر و جریان فعال تبدیل شود
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرگزاری کتاب ایران / برگزیده بخش رمان سومین جایزه ملی داستان حماسی، تاکید دارد که با وجود اینکه در سال‌های اخیر رمان‌ها و داستان‌های کوتاه بسیاری با موضوع معرفی و تبیین حماسه‌های تاریخی کشورمان خلق شده‌اند هنوز در داستان حماسی نتوانسته‌ایم شاید یک ژانر مستقل و جریان فعال به معنای واقعی باشیم.
علیرضا محمودی که با نوشتن رمان «بی‌چهرگان» مقام نخست را در سومین دوره جایزه ملی داستان حماسی کسب کرده، درباره این اثر توضیح داد: «بی‌چهرگان» درباره یکی از حساس‌ترین مقاطع تاریخ ایران است؛ سال 53 قبل از میلاد، زمانی که کراسوس به ایران حمله کرد و اگر در آن زمان ایران شکست می‌خورد، شاید امروز ایرانی وجود نداشت. یکی از شخصیت‌های مهم تاریخ ایران در آن مقطع حساس سورنا بود که نامش را زیاد شنیده‌ایم ولی از وی اطلاع زیادی نداریم. این شخصیت تاریخی از پایه‌های اسطوره رستم است.
نویسنده رمان «بی‌چهرگان» به حساس بودن دوره تاریخی مورداشاره در این اثر اشاره کرد و افزود: من به عنوان نویسنده سعی کردم این دوره جذاب تاریخی را در قالب رمان بازآفرینی کنم. قرن یکم پیش از میلاد مقطع حساسی بوده که دوران نوزایی اسطوره را به خود اختصاص داده و اتفاق‌های مهمی از جمله تولد عیسی مسیح (ع) و تاکید بر مفهوم ایران و ایرانی‌بودن در آن زمان گسترش یافته است. اشکانیان در آن دوره تلاش زیادی انجام دادند که ایران ژس از حمله اسکندر دوباره احیا شود و من نیز در خلق این رمان تاریخی تلاش کردم از شخصیت‌هایی نام ببرم که جوانان امروز بتوانند با آنها ارتباط برقرارکنند و دارای اقتدار باشند.
ایرانمهر با بیان اینکه برای نوشتن این رمان به اسناد تاریخی بسیاری استناد کرده، توضیح داد: سعی کردم تا آنجا که می‌توانم مستندات جمع آوری کرده و از منابع بسیاری استفاده کنم. همچنین تلاش کردم تا تکنیک‌ها و عناصر نویسندگی که در خلق یک داستان اهمیت بسیاری بالایی دارد ضربه‌ای به مستند بودن روایت نزند؛ بنابراین می‌توانم بگویم این رمان مستند به تاریخ است.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه خلق رمان تاریخی ضعف داریم، افزود: نویسندگان امروز بیشتر از نگارش رمان به روایت تاریخ می‌پردازند و از بازآفرینی هنری آن غافلند. رمان تاریخی باید به گونه‌ای نوشته شود که اصل آن با متون استنادی همخوان باشد و در عین حال از عنصر خیال و جذابیت هنری نیز در آن استفاده شود.
این نویسنده همچنین گفت: بیشتر رمان‌‌نویسان معاصر تنها به دوران قاجار و پهلوی می‌پردازند و کمتر درباره تاریخ کهن ایران‌زمین داستان و رمان خلق می‌کنند و تاکنون تنها شاهنامه فردوسی توانسته نقش بی‌بدیل خود را در خلق داستان‌های حماسی ایران باستان ایفا کند.
وی با تاکید بر اهمیت پرداختن به حماسه‌های ایران از دوران باستان تاکنون، توضیح داد: در نیم قرن گذشته رمان‌ها و داستان‌های بسیاری با اشاره به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس خلق شده‌اند که کاملا رنگ و بوی حماسی دارند؛ در عین حال هنوز در این حوزه به یک ژانر و جریان نرسیده‌ایم و هر آنچه نوشته شده تلاش فردی و پراکنده بوده است.
این نویسنده افزود: حماسه از مهمترین گونه‌های ادبی است که مطالعه آن در شناخت ما از هستی موثر است و باید هرچه بیشتر به آن بپردازیم تا تبدیل به یک جریان شود.
برگزیده سومین جایزه حماسی همچنین تاکید کرد: جایزه ملی داستان حماسی اتفاق بسیار شگفت‌انگیزی است و می‌تواند در یک جریان ادبی موثر باشد؛ در صورتی که برگزاری این جایزه ملی استمرار یابد و آثار برگزیده و شایسته تقدیر با حمایت دبیرخانه این رویداد چاپ و منتشر شوند مخاطبان خود را می‌یابند. تنها معرفی برگزیدگان کافی نیست بلکه به ثمررسیدن این حرکت نیازمند حمایت‌های جدی است.
وی درباره آینده داستان‌های حماسی ایرانی نیز گفت: با اینکه هنوز تا رسیدن به وضعیت ایده‌‌آل فاصله داریم؛ در عین حال دست‌اندرکاران و داوران جایزه ملی داستان کسانی هستند که واقعا درد ادبیات و فرهنگ ایرانی را دارند و در قلبشان عشق به وطن می‌جوشد. این اهتمام را دردوره‌های مختلف جایزه داستان حماسی دیده‌ایم و می‌توان اطمینان داشت که با وجود موانع و مشکلات موجود دستیابی به چشم‌انداز موردانتظار ممکن است. حوزه هنری انقلاب اسلامی با وجود امکانات محدود توانسته سهم بزرگی را در این زمینه بر عهده بگیرد ولی اگر سایر ارگان‌ها نیز به یاری این ارگان بیایند اجرای موفق‌تری را شاهد خواهیم بود.
این نویسنده که نگارش کتاب‌های «مرد صورتی» و «اسم تمام مردهای تهران علیرضاست» را در کارنامه دارد، عنوان کرد: برای نگارش رمان «بی‌چهرگان» پژوهش وسیعی انجام دادم و از 250 منبع استفاده کردم.
محمودی ایرانمهر اکنون در حال نگارش رمان بلندی به نام «حافظ‌خوانی خصوصی» است که اواخر امسال منتشر خواهد شد.‌

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/964115/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

داستان عاشقانه سمی یک پروانه!

اجرای موسی عصمتی میلیونی شد

مورینیو: در فوتبال یک‌بار و به‌خاطر رئال گریه کردم

آخرین تمرین پرسپولیس برای بازی حذفی

درگیری اسطوره‌های یونایتد و آرسنال بر سر برونو!

زادگاه مسعود ده نمکی کجاست؟

2 خبر خوش فوتبالی رئیس صداوسیما

هشدار هواشناسی نسبت به رگبار باران و وزش باد شدید در برخی استان‌ها

آبگرفتگی خیابان‌های شهر کرمان پس از بارش شدید باران

بارندگی شدید در شهر شنژن چین

طوفان شن بنغازی لیبی را درنوردید

نجات دراماتیک راننده خودرو از میان شعله‌های آتش در آمریکا

کیک برش خورده و شیک برای جشن ها

چه زمانی اضطراب در دوران بارداری خطرناک می‌شود؟

رنگ کردن مو و ابرو با نسکافه

نانوگرافن پروانه‌ای برای استفاده در حوزه کوانتومی ساخته شد

از زر و سیم جهان پاس نظر باید داشت

رنگرز: نباید برای مدال المپیک فشاری روی کشتی باشد

یوفا تهدید کرد؛ احتمال محرومیت اسپانیا از یورو

خصوصی واقعی قبل از هیاهوی واگذاری!

شماره یک و دو دنیا برای PSG بازی می‌کنند

مژده 500 میلیاردی وزیر در دیدار با ورزشکاران

بارسلونا به ستاره پی‌اس‌جی باخت!

وعده لاپورتا به هواداران بعد از ماندنی شدن ژاوی

سوال و پاسخ کوتاه با سیدجواد هاشمی

دیدار چهره به چهره مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اردبیل با جامعه معظم ایثارگری

قیمت انواع ملک در تهران سال 1353 را ببینید! / عکس

«بی معرفت» با اجرای زیبا و احساسیِ بهنام بانی

ارز حج 1403 تامین شد

پایان ماراتن داوطلبان کنکور ریاضی، انسانی و فرهنگیان

حکمت/ آنچه سبب خواری شخص خواهد شد

داستانک/ گریه بر شهید

بارش باران در ایستگاه متروی تازه افتتاح شده استانبول!

کاشان، عروس خانه‌های تاریخی ایران

کیک سیب زمینی برای شب های مهمانی

تکنیک های طلایی برای سلامت مغز

شوهر شما هم یک مرد بی احساس است؟!

موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی 6 سیلندر

تست موفق اولین موتور 6سیلندر ایرانی

شعر زیبای میلاد عرفان پور درباره عملیات وعده صادق

درخواست حمید مطهری از هواداران تراکتور

گل های دیدنی دنیای فوتبال با ضربات بغل پا

مطهری: سعی میکنیم در 90 دقیقه کار را تمام کنیم

لاپورتا: ژاوی ماند چون پروژه برنده‌ای داریم!

خشم ژاوی: می‌خواهند با اعتبار من بازی کنند

توصیه نماینده مجلس به مالکان جدید استقلال و پرسپولیس

بانک هایی که خریدار پرسپولیس بودند واقعا سهام شان افت کرد؟

واکنش تند کارشناس تلویزیون به وزارت ورزش

خطر از بیخ گوش «گلنار» گذشت

افشاگریِ وحیدِ نون‌خ: در چابهار چندین بار بیهوش شدیم