آریا بانو

آخرين مطالب

اولین کتاب شعر مجری تلویزیون به بازار آمد مقالات

اولین کتاب شعر مجری تلویزیون به بازار آمد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - تسنیم / مراسم رونمایی از نخستین دفتر شعر فاطمه افشاریان، شاعر، نویسنده و مجری تلویزیون، شب گذشته با حضور جمعی از شاعران پارسی‌زبان و اهالی فرهنگ کشورهای مختلف ایران، افغانستان، تاجیکستان، پاکستان، هند و بنگلادش به میزبانی گروه بین‌المللی هندیران برگزار شد.
علیرضا قزوه شاعر، منتقد ادبی و رئیس مرکز شعر و سرود و موسیقی سازمان صدا و سیما، در ابتدای صحبت‌های خود با نگاهی اجمالی به معرفی شعر پرداخت و گفت: شعر هدیه‌ای آسمانی است که در جان‌های انسان‌های پاک به گُل می‌نشیند و عطری بهشتی می‌دهد. شعر از جنس نور است و معنویت و معنا؛ قوت روح است و جان؛ و وقتی غنچه می‌کند که تو گُل شده باشی و در باغ خدا ریشه کرده باشی.
وی ادامه داد: شاعر دفتر «بی‌گمان»بیش از همه به داشته‌های خود تکیه کرده است و همین اولین دفتر، شعری است زلال، پاک، نجیب و بی‌نقاب که در آن زمزمه‌های زنی فاطمی را می‌توان شنید.
رضا اسماعیلی، شاعر و منتقد ادبی، در ادامه این مراسم با بیان اینکه مجموعه شعر «بی‌گمان» نمونه‌ای ارجمند از آثار نسل جوان شاعران انقلاب اسلامی است، گفت: از آنجا که بر پیشانی این مجموعه نام بانویی شاعر نقش بسته، شایسته‌تر آن است که بگوییم سندی گویا بر درخشش زنان در سپهر فرهنگی انقلاب اسلامی است.
وی ادامه داد: در سینه و آیینۀ این مجموعه شعر ، سیمای شاعری جوان و خوش آتیه را به تماشا می نشینیم که با زبانی ساده و صمیمی به روایت زیبایی‌ها نشسته است؛ زیبایی‌هایی که در متن و بطن خود رنگی از معنا و معنویت دارد و چشم دل و جان آدمی را به جمال بی‌مثال نور، روشن می‌کند.
به گفته این منتقد ادبی؛ رسالت یک هنرمند اصیل نیز چیزی جز انتشار «زیبایی» و بازتولید «دانایی» نیست. باز کردن پنجره ای از معنا به سمت روشن دنیا که با قرار و استقرار در آن می‌توان از سیمای روشن و فروتن «انسان کامل» رونمایی کرد. فاطمه افشاریان به شهادت شعرهای جوان‌بختی که در این مجموعه عرضه کرده، بر آن سر و سوداست که فرزند زمانۀ خویشتن باشد و در فضای شعر امروز نفس بکشد. بدیهی است که نفس کشیدن در فضای شعر امروز ، محتاج خواندن و جان افشاندن و به تعبیری شاعرانه‌تر «عرق‌ریزان روحی» است؛ دقیقه‌ای که برای بلوغ و بالندگی ادبی نباید از آن غافل بود. شاعر نیز به خوبی دریافته که در آغاز راهی است که انتهای آن به مولانا و حافظ ختم می شود و با وقوف به این نکته، از هم‌اکنون چشم به قله‌ها دوخته تا با پشت سر گذاشتن دره‌ها و دامنه‌ها، به سرمنزل مقصود برسد.
سید مسعود علوی تبار، شاعر و فعال فرهنگی، نیز در ادامه در معرفی کتاب فاطمه افشاریان گفت: مجموعه شعر «بی‌گمان» اولین مجموعه شعر مستقل فاطمه افشاریان است که در قطع رقعی و در 74 صفحه، مشتمل بر 21 غزل آیینی توسط انتشارات شاعران پارسی زبان به تازگی به چاپ رسیده است. این کتاب با غزل «دلتنگی» که چند سال قبل در محضر شریف رهبر معظم انقلاب قرائت شد، آغاز می‌شود.
علوی‌تبار افزود: بی‌گُمان شعر حقیقی با مضامین و محتوای ارزش‌های فطری و بنیادی متولد و سروده می شود. در اینجاست که بیان واردات شعر و شعور به دل‌ها می نشیند و برای آیندگان هم به یادگار می‌ماند.
به گفته این شاعر؛ غزلیات مجموعه «بی‌گمان»، تبلور عینی اندیشه‌های ذهن بی‌تکلف و دل زلال شاعری است که تجربیات و ملموسات عاطفی، معنوی و عاشقانه خود را به دور از تلاشی تصنعی و با صدق و حقیقت بر صفحات کاغذ آورده و به ساحت دیگر دل‌ها تقدیم کرده است. به عنوان گواه، از آن قسمت از دفتر «بی‌گمان» شاهد می آورم که شاعر، همنامِ عشق بودن خود را یادگار پدر شهیدش می داند.او که نامش فاطمه است، علت این نامگذاری را در قالب همین قطعه شعر در 17 بیت از زبان پدر و مادرش، با صیقل علقه‌های تکان‌دهنده معنوی و مذهبی خود، با صمیمیت و روانی به تصویر کشیده است.
سید حکیم بینش شاعر و فعال رسانه‌ای افغانستانی، نیز در ادامه با بیان اینکه دور شدن از شاعرانگی و افتادن در ورطۀ صراحت‌گویی، یکی از آسیب‌هایی است که شعر آیینی را تهدید می‌کند، گفت: وقتی بیان صریح می‌شود، شاهد اتفاق خاصی در بیان و زبان شاعر نیستیم. در واقع کشفی اتفاق نمی‌افتد که مخاطب را شگفت‌زده و مجذوب کند و به او لذتی از خوانش شعر هدیه دهد. بسیاری از اشعار آیینی از این دست است. شاعر آیینی زحمت زیادی به خود نداده و عرق‌ریزی چندانی نداشته است. بسیاری از اشعار آیینی هم چیزی جز نظم نیست؛ شاعر آمده است بعضی از حوادث زندگی بزرگان دینی را به نظم در آورده است؛ اینگونه است که شعر آیینی ما از بیان شاعرانه دور شده و به شعار نزدیک می‌شود.
وی ادامه داد: آسیب دیگری که اشعار آیینی را تهدید می‌کند، از ناحیۀ دایرۀ واژگانی است؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم پرداختن به زندگی بزرگان دینی ما را در ورطۀ استفاده از بعضی از واژگان و عبارات و اصطلاحات می‌اندازد و کم و بیش دایرۀ واژگانی ما را محدود می‌کند. مثلاً استفاده از کلمات و عبارات چون کبوتر، گندم، جارو، صحن، رواق، ضامن آهو، پنجرۀ فولاد و... در آثار بسیاری شاعران آیینی که برای امام رضا(ع) شعر گفته‌اند. بدیهی است که بهره گیری از آنها در موارد زیادی به خلق مضامین و مفاهیم تکراری منجر می‌شود.
این شاعر در انتها تأکید کرد: یکی از امتیاز‌های اشعار مجموعه«بی‌گمان»، این است که شاعر تلاش کرده است، خودش را از دایرۀ واژگانی برهاند که تا می‌خواهیم برای یکی از بزرگان شعر بگوییم به یادشان می‌افتیم. همین باعث شده است که با غزل‌های خوب و با ابیات فاخری در این مجموعه روبرو شویم. مثلاً در شعر «غزل‌بافی» که برای حضرت زهرا(س) سروده شده است، با ابیات فاخری از این دست روبرو هستیم:
اگر دعبل ز فرزندت عبایش را طلب کرده 
مرا یک بوسه بر روی غبار چادرت کافی است ...
سید مهدی بنی‌هاشمی ، شاعر و سراینده شعر پرآوازه «سلام فرمانده» نیز در ادامه این مراسم با بیان اینکه افشاریان با اشعار قوی و خوش‌مضمونی که می‌سراید یکی از سرمایه‌های شعر پارسی و شعر آیینی است، گفت: یکی از خصوصیات اشعار آیینی وی برانگیختن حسّ شاعرانه در وجود انسان است؛ به نحوی که گاهی همین اشعار مضامینی ناب برای نوحه‌ها و سبک‌های مداحی می‌شوند.
بنی‌هاشمی ادامه داد: از خاطره‌انگیزترین اشعار افشاریان می‌توانم به شعری که سال 1395 در محضر مقام معظم رهبری خواند، اشاره کنم که به نظر من شاید همین شعر شروع و فتح بابی در فضای تحول مضامین مداحی‌های کشور بود:
وقتی که در ایرانم و دلتنگ عراقم 
در دل به هوای حرمت کنج رواقم...
فاطمه نانی‌زاد، شاعر و دیگر سخنران این مراسم بود. وی با بیان اینکه بی‌تردید اشعار مجموعه «بی‌گمان» یک به یک با دغدغه‌های بانوی شاعری سروده شده که سرشار از عاطفه و احساس است، گفت: افشاریان شاعری است که آسمان روشن اندیشه‌اش را در واژه به واژه اشعارش می‌توان دید و ستود؛ شاعری که ساختار عقایدش محکم و بدون لغزش است و در پرتو آفتاب باورهایش کلمه و کلام را به شاعرانگی کشیده و می‌کشد.
زیبا فلاحی پژوهشگر و منتقد ادبی، دیگر سخنران این محفل نیز گفت: غزلیات خانم افشاریان نمونه‌ای از شعر آیینی جوان و همزاد اتفاقات فرهنگی پس از نسل آیینی شعر دهه‌های 50 و انقلاب آیینی روزگار حاضراست. یکی از آیین‌های تک‌نگاری شده، مناجات مولا علی علیه السلام با «چاه» بود. شاعر رد پای آن سنت علوی را برحسب رخداد مسجد جمکران به این صورت به زمان خود انتقال می‌دهد:
چاهی که بود همدم غم‌های مرتضی
شاید هنوز همدم و سنگ صبور توست
وی ادامه داد: به اعتقاد شاعر مجموعه «بی‌گمان»، جغرافیای شعر آیینی نیز آنجاست که قهرمان حماسه آیینی، حماسه‌ای خلق کند: «دلبسته ایرانم و دلتنگ عراقم».
زیبا فلاحی ادامه داد: شعر شاعر جوان مجموعه «بی گمان» به گمان ما، ملهم از آوای مدحیه‌های جاری، نواحی و جولان در میدان‌ها و سنن مذهبی نیز خواهد بود و در فرم منسجم، در زبان روان و بی‌هیچ ابهام است. شاعر ولایت‌مدار و متعهد به آرمان‌ها دارای تدین ملی _مذهبی و امین رسالت جمعی خویش است و از کسی تقلید نمی‌کند.
وی در پایان گفت: شعر افشاریان نماینده نسل رویش در حوادث زمانه انقلاب و شعر محجوب دلبسته به بینش ولایی پس از انقلاب است که اگر بلوغ «اندیشه» را در خود بپرورد؛ تاریخ‌ساز و ماندگار خواهد بود.
در این برنامه شاعران، خوشنویسان و هنرمندانی همچون غلامعلی حداد عادل، علیرضا قزوه، رضا اسماعیلی، عبدالرحیم سعیدی راد، امیر عاملی، سید مسعود علوی تبار، مهدی باقرخان، بلرام شکلا، شوجان پرویز، سید مهدی بنی هاشمی، سید حکیم بینش، مسعود ربانی، عزیز آذین فرد، سعیده حسینجانی، نغمه مستشار نظامی، فاطمه افشاریان، فاطمه نانی زاد، سمانه خلف زاده،سارا عبدالهی فر، مریم بشر دوست، فاطمه ناظری، سمانه رحیمی، مهسا ایمانی، صبا فیروزی، و زیبا فلاحی حضور داشتند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/964283/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

اهمیت بجا آوردن شکر خدا در جلد هفتم کتاب «طعم شیرین خدا»

ترکیب تراکتور بدون خمس زیر و رو شد!

فلاح: دوست داشتم برای آقای گلی تلاش کنم

ترکیب هجومی نساجی مقابل تراکتور

رنکینگ توپ طلا؛ فرش قرمز برای بلینگام!

ادعای عجیب ویدال؛ دوست داشتم برای رئال بازی کنم!

نصیرزاده: سرمربی جدید تا پایان فصل بعد می‌ماند

جابه‌جایی 3 تراکتوری با جدایی خمس

نه فرانسه و نه پی‌اس‌جی؛ مقصد زیدان مشخص شد

باقری تک و تنها در جنگ با آلوز و حسینی

در آستانه ال‌کلاسیکو؛ کاپیتان رئال تمرین نکرد

این افراد ریواس نخورند

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

طرز تهیه خاگینه هویج

استفاده از سیر پخته شده برای کاهش ورم گلو

توصیه جالب دکتر عزیزی به مردها

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

درگیری حیوانات در طبیعت

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت نسبت به گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

نقش «فرزند» در ارتباط زن و شوهر با یکدیگر

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی