شکار میدان‌های مغناطیسی اطراف انفجار رادیویی سریع توسط ابرتلسکوپ چینی
چهارشنبه 6 مهر 1401 - 16:27:07
آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / انفجارهای رادیویی سریع(FRBs) درخشان‌ترین و پراکنده‌ترین رخدادهای زودگذر نجومی با منشاء ناشناخته با مدت زمان گذر میلی‌ثانیه در باندهای رادیویی هستند.
اخیرا ستاره شناسان چینی و آمریکایی به رهبری محققان رصدخانه‌های ملی نجوم زیر نظر آکادمی علوم چین، از کشف 1863 انفجار در 82 ساعت در طول 54 روز از منبع تکرار شونده انفجارهای رادیویی سریع" 20201124A " خبر دادند.
بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله نیچر(Nature)، آن مشاهدات یک محیط پیچیده، در حال تکامل و پویا و مغناطیسی را در حدود یک واحد نجومی(حد فاصله بین زمین و خورشید) از این منبع رادیویی را نشان داد.
دانشمندان برای اولین بار دریافتند اندازه‌گیری چرخش فارادی(Faraday rotation) که شاخصی برای اندازه‌گیری قدرت میدان مغناطیسی است، در 36 روز اول به طور نامنظم تکان می‌خورده و به دنبال آن 18 روز ثابت بوده است.
یافته‌ها نشان دادند که این انفجار رادیویی پر جنب و جوش و سریع در عرض 72 ساعت خاموش شده و این پدیده‌ای است که قبلا شناسایی نشده بود.
محققان در ادامه سپس از تلسکوپ کک در هاوایی برای رصد کهکشان میزبان آن که غنی از فلز و به اندازه کهکشان راه شیری است، استفاده کردند. بر اساس نتایج این مطالعه، کهکشان مذکور یک کهکشان مارپیچی میله‌ای است که منبع انفجارهای رادیویی سریع است و آن ها در ناحیه‌ای با چگالی کم ستاره‌ای بین دو بازوی آن کهکشان که در فاصله متوسطی از مرکز کهکشان قرار دارد، وجود دارند.
برخی از مشاهدات اخیر یک انفجار رادیویی سریع در کهکشان راه شیری نشان می‌دهند که حداقل برخی از انفجارهای رادیویی سریع از مگنتارها نشات می‌گیرند. مَگنِت‌اَختَر یا مگنتار(Magnetar) یا ستاره مغناطیسی(مغنااختر) نوعی ستاره نوترونی است که میدان مغناطیسی بسیار نیرومندی دارد.
اما نتایج این مطالعه نشان داد که منبع تکرار شونده انفجارهای رادیویی سریع 20201124A بعید است که یک مگنتار جوان باشد که همین موضوع پیچیدگی موضوع منبع انفجارهای رادیویی سریع را بیشتر می‌کند.
تلسکوپ کروی با دیافراگم 500 متری که در یک "کارست" طبیعی عمیق و گرد در استان گوئیژو در جنوب غربی چین قرار دارد، فعالیت رسمی خود را در ژانویه 2020 آغاز کرد. گمان می‌رود این تلسکوپ حساس‌ترین تلسکوپ رادیویی جهان باشد.
کارست(Karst) پدیده خوردگی و انحلال توده‌سنگ‌های کربناته از قبیل آهک، سنگ گچ و دولومیت است. این پدیده در سایر سنگ‌های انحلال‌پذیر مانند سنگ‌های سولفاته و کلروره نیز اتفاق می‌افتد. کارست در سنگ‌های آواری هم دیده می‌شود.

بستن   چاپ