آریا بانو
مهارت زندگی/ 6 گام اصولی تا کارآفرینی
دوشنبه 16 آبان 1401 - 14:26:48
آریا بانو - خراسان / ایجاد یک کسب‌و‌کار جدید مانند هر اقدام هدفمند دیگری نیازمند طی کردن مراحل ویژه‌ای است تا به شکست ختم نشود
 کلمهEntrepreneur که به زبان فارسی، کارآفرینی ترجمه شده است، یک واژه فرانسوی و به معنای فرایند اقداماتی است که یک کارآفرین به ‌عنوان شخصی که همیشه به دنبال ایده‌‌های تازه است، به آن‌‌ها متوسل می‌شود تا با پذیرفتن خطر و تردیدهای ذاتی موجود در هر اقدام جدید، از آن ایده‌‌ها فرصت‌‌های تازه خلق کند. به زبان ساده‌تر، کارآفرینی یعنی ایجاد کردن یک کسب و کار، توسعه آن، سازمان دهی و همچنین مدیریت سرمایه‌ای که برای آن کسب و کار هزینه شده است. کارآفرینی با خطر از دست رفتن سرمایه همراه است و برای همین به ‌عنوان یک کارآفرین باید قبل از این که کسب‌و‌کاری را شروع کنید، تمام جوانب آن را در نظر گرفته و تمام خطرات احتمالی را بررسی کرده باشید.
کارآفرینی شامل چه گام‌هایی است؟
کارآفرینی مانند هر اقدام هدفمند دیگری، نیازمند طی کردن مراحل ویژه‌ای است که این مراحل در ادامه به اختصار بیان می‌شود.
 رموز شناسایی یک فرصت ویژه| در مرحله اول که مرحله‌ای حساس و کلیدی است، کارآفرین با خلاقیت و داشتن ذهن ‌باز راجع به ایده‌‌‌‌ها و چالش‌های جدید، وجود فرصتی را احساس کرده و بازار موجود برای آن را تصور می‌کند. در واقع، کارآفرین در این مرحله به دنبال نیازها، خواسته‌‌ها و چالش‌هایی است که تا به‌ حال به شکل مناسبی برآورده یا حل نشده‌اند. اگر به کسب و کارهای موفق و نو با دقت نگاه کنید، اغلب آن‌ها به دنبال رفع نیازی بوده‌اند که تاکنون برطرف نشده یا به شکل جامع و درستی برآورده نشده است.
انتخاب عملی‌‌ترین و سودآورترین ایده
کارآفرین در این مرحله با هدف پیدا کردن روش‌های نوآورانه برای حل مشکل یا ارضای نیاز تعیین شده در مرحله قبل، با استفاده از تجارب گذشته درباره آن نیاز و خلاقیت خود ایده‌پردازی می‌کند. سپس از میان همه ایده‌‌هایی که شکل می‌گیرند، عملی‌‌ترین و سودآورترین مورد به‌ عنوان بهترین ایده انتخاب می‌شود. در این مرحله، اقداماتی که تاکنون برای آن نیاز یا مشکل انجام شده و عوامل ناکامی آن‌ها، فرصت‌‌‌‌ها و شرایط مختلف برای ارضای آن نیاز، ارزش محصول، خدمات یا سرویس مد نظر، احتمال موفقیت و ریسک شکست و فضای رقابت موجود بررسی و ارزیابی می‌شود. در نهایت، یک چشم‌انداز جامع برای اجرایی کردن ایده مذکور شکل می‌گیرد.
جلب نظر دیگران برای سرمایه‌گذاری
کارآفرین در این مرحله سعی می‌کند تا نظر افراد را برای سرمایه‌گذاری روی ایده مد نظر خود، جلب کند. این افراد می‌توانند سرمایه‌گذاران، شریکان توانمند و موسسات مالی و اعتباری باشند. سپس تیمی تشکیل می‌شود متشکل از افرادی که توانایی تبدیل چشم ‌انداز به واقعیت را دارند. در این مرحله مهم، تهیه یک طرح جامع و توجیهی به کارآفرین برای توجیه کردن گروه و قانع کردن آن‌ها برای سرمایه‌گذاری در آن ایده، کمک شایانی می‌کند.
تأمین سرمایه انسانی
در این مرحله، منابع موردنیاز شامل منابع مالی، اجرایی، نیروی انسانی و اطلاعات لازم برای تامین آن‌ها تهیه و سازمان‌‌دهی می‌شود. نیروهای انسانی بزرگ ترین سرمایه یک سازمان هستند؛ بنابراین هم تعیین و گزینش و هم آموزش منابع انسانی قوی و متعهد گام مهمی در این مرحله است.
وارد مرحله اجرایی شدن| پس از تأمین و سازمان‌ دادن منابع موردنیاز، نوبت به پیاده‌سازی ایده‌ و در واقع، راه‌اندازی کسب‌ و کار می‌رسد. این مرحله که در واقع عملی کردن ایده‌هایی است که تاکنون فقط در ذهن یا روی کاغذ پرورش داده‌اید، قطعا بسیار دشوار و نیاز به تلاش و انگیزه فراوان دارد و همان مرحله‌ای است که با قدری ناامیدی، ممکن است همه زحمات‌تان در مراحل قبل از بین برود.
پایش، تغییر، تعدیل و تطبیق
نظارت و پایش مستمر، تعدیل و تطبیق با شرایط بازار از جمله ضرورت‌‌های انکارناپذیر کارآفرینی است. اجرای تغییرات موردنیاز مستلزم انعطاف‌پذیری ایده، انعطاف ‌پذیری نیروی انسانی و وجود منابع مالی با توجه به شرایطی مانند تورم و ... است که باید از قبل مدنظر قرار داده شده باشد.
نویسنده : فرزانه شهریاردوست| ‌ کارشناس‌ارشد روان‌شناسی‌بالینی

http://www.banounews.ir/Fa/News/786631/مهارت-زندگی--6-گام-اصولی-تا-کارآفرینی
بستن   چاپ