آریا بانو
ترفندهای مدیریت ‌ساختمان با مشارکت همسایه‌ ها
شنبه 10 دي 1401 - 10:41:35
آریا بانو - خراسان / پیگیری امور جاری مجتمع‌ها و ساختمان‌های چند واحدی به یک معضل تبدیل شده؛ چطور آن‌ها را سریع‌تر و با هزینه کمتر انجام دهیم؟
مدیریت ساختمان کاری دشوار و وقت‌گیر است و در مجتمع‌های بزرگ می‌تواند همچون کاری تمام‌وقت، مدیر را درگیر خود کند. از تعویض لامپ‌های سوخته راهرو و پارکینگ بگیرید تا خراب‌شدن در برقی، موزاییک‌های جلوی در، نیاز به رنگ مجدد دیوارهای مشاع، ترکیدگی یک لوله و ... اما راهکارهایی وجود دارد که یک مدیر ساختمان می‌تواند مشارکت همه اهالی مجتمع یا ساختمان چند واحدی را جلب کند تا کارهای مورد نیاز ساختمان، بهتر و ساده‌تر انجام شود. با این اتفاق، هم سرعت انجام کارهای ساختمان بیشتر می‌شود و هم هزینه‌ها کاهش می‌یابد.
برقراری تعامل سازنده
نخستین چیزی که یک مدیر ساختمان خوب مانند هر مدیر دیگری به آن احتیاج دارد، تعامل مناسب و سازنده با مالکان و ساکنان ساختمان است. یک مدیر ساختمان خوب باید سعی کند شیوه مناسب کنار آمدن با هر کدام از اهالی و مالکان را پیدا کند و تا جایی که امکان دارد امور ساختمان و اختلاف‌ها را به شیوه‌های مسالمت‌آمیز پیش ببرد. البته این کار چندان ساده نیست و گاهی وقت‌ها چاره‌ای جز رو آوردن به رویکرد‌های‌ قهری و تنبیهی باقی نمی‌ماند اما تا حد امکان باید از آن‌ها پرهیز کرد.
کمک‌گرفتن تخصصی از اهالی ساختمان
در مجتمع‌ها و آپارتمان‌ها، معمولا افرادی با توانمندی‌های مختلف ساکن هستند. حتی ممکن است شغل یک فرد، مثلا کارمند باشد، اما با مسائل حوزه برق‌کشی یا رنگ‌آمیزی ساختمان و ... آشنا باشد. یا حتی ممکن است برادر یا دوستی داشته باشد که علاوه بر مهارت بالا، با هزینه کمتر بتواند کاری برای آن ساختمان انجام دهد. به‌طور کلی، توانایی ایجاد رابطه عاطفی بین افراد مختلف و جلب مشارکت آن‌ها در اداره امور ساختمان، از دیگر پیش نیازها برای مدیریت بهینه یک مجتمع است که مدیر ساختمان می‌تواند با برقراری ارتباط مفید و موثر با دیگر ساکنان، مشکلاتی را که در مجتمع وجود دارد، شناسایی و دلیل حل نشدن آن را آسیب‌شناسی کنند. سپس از هرکدام از همسایه‌ها با توجه به تخصص و توانایی آن‌ها، برای رفع مشکلات مجتمع استفاده کند.
برانگیختن حس مسئولیت‌پذیری اهالی
مدیر ساختمان باید ساکنان مجتمع را در اداره امور ساختمان سهیم کند و حس مسئولیت‌پذیری آن‌ها را تقویت و در جلسات تشکیل شده مشکلات را مطرح و آن‌ها را با همفکری بقیه اهالی ساختمان، اولویت‌بندی کند. سپس با مشورت و رای اکثریت، به حل مشکلات موجود اقدام کند. به‌طور کلی اهالی هر ساختمان به‌جای افسوس خوردن بابت شرایط موجود باید برای تغییر و بهبود شرایط تلاش کنند.
کمک‌گرفتن از خانم‌ها
اگر بعضی مسئولیت‌ها در آپارتمان‌ها به خانم ها سپرده شود که معمولا زمان بسیار بیشتری نسبت به مردان در خانه‌ هستند، بعضی معضلات خیلی بهتر و راحت‌تر حل می‌شود. خانم‌ها خیلی وقت‌ها بهتر از مردها می‌توانند مسئولیت‌های ساختمان را برعهده بگیرند. توصیه می‌شود که مدیر، خانم‌های ساختمان را در یک جلسه دورهمی زنانه جمع کند تا با آن‌ها به بررسی مشکلات ساختمان بپردازد و هرکدام یک سری پیگیری‌ها را تقبل کنند.

آریا بانو

نینداختن تقصیرها گردن یکی از اهالی
پس از به وجود آمدن مشکلی در یک ساختمان، بعضی از اهالی به دنبال مقصر نشان دادن یکدیگر هستند تا از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند. اهالی یک مجتمع چند واحدی باید در رفتار و گفتار خود احترام متقابل را کاملا حفظ کنند و حتی هنگام اختلاف نظرها، نظر طرف مقابل را گوش دهند، حرف او را بشنوند و یک طرفه قضاوت نکنند. به طور کلی باید پذیرفت در آپارتمان‌ها، افرادی با فرهنگ‌ها و عقاید مختلف ساکن هستند و هرکدام مشکلات خاص خود را دارند و باعث به وجود آمدن مشکلاتی برای دیگر همسایه‌ها می‌شوند و این مسئله با کمی صبر و گشاده‌رویی، قابل مدیریت است.
ارائه گزارش منظم به ساکنان
یکی دیگر از راهکارهایی که افراد را به‌خوبی متقاعد می‌کند تا با مدیریت ساختمان همکاری داشته باشند، این است که به صورت منظم، مثلا دو هفته یک‌بار یا ماهانه، از نحوه‌ هزینه شارژ‌های دریافتی و اقدامات انجام‌شده برای تعمیر، نگهداری و زیباسازی ساختمان گزارش داده شود. این گزارش‌ها علاوه بر شفاف‌سازی، افراد را از نظر ذهنی آماده می‌کند تا همکاری بهتری با مدیر ساختمان داشته باشند. می‌توان این گزارش‌ها را در لابی ساختمان نصب کرد یا در گروه‌، کانال یا ... که همه‌ افراد شرکت‌کننده در جلسات ساختمان در آن حاضر هستند، منتشر کرد تا همه در جریان فعالیت‌های انجام‌شده قرار بگیرند.

http://www.banounews.ir/Fa/News/799282/ترفندهای-مدیریت-‌ساختمان-با-مشارکت-همسایه‌-ها
بستن   چاپ