آریا بانو
اظهارات سرپرست وزارت آموزش و پرورش؛ از رتبه بندی معلمان تا کنکور اختصاصی تربیت‌ معلم
جمعه 15 اردیبهشت 1402 - 4:35:08 PM
آریا بانو-سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه کنکور اختصاصی تربیت معلم، بدنبال مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تلاشهای صورت گرفته از سال 1403 در کشور برگزار می‌شود، در واکنش به اعتراضات به رتبه‌بندی نیز گفت: رتبه‌های اعطا شده به‌ویژه رتبه‌های 4 و 5 بررسی می‌شود.

رضا مراد صحرایی پنجشنبه شب در ششمین همایش ملی و اولین همایش بین المللی تربیت معلم با رویکرد معلم آینده در مشهد، افزود: علاوه بر این سه مدرسه وابسته برای هر پردیس دانشگاه فرهنگیان تاسیس خواهد شد که دانشجو معلمان برای اداره کلاسها به آنجا می روند.

وی بیان کرد: براساس مصوبات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، استعدادهای برتر دانش آموزی را در تمام رشته ها بدون کنکور به دانشگاه فرهنگیان خواهیم آورد، شرط آن نیز فقط داشتن استعداد ملی است که اکنون شیوه نامه های آن آماده بوده و از مهر امسال این روند عملیاتی می شود.


سرپرست وزارت آموزش و پرورش که همزمان ریاست دانشگاه فرهنگیان را بر عهده دارد، خاطر نشان کرد: تبدیل شدن صلاحیتهای حرفه ای معلمی به قانون از دیگر مصوبات این شورا است، با درس خواندن در دانشگاه فرهنگیان علاوه بر اینکه لیسانس فیزیک و شیمی می گیرید، گواهینامه ای تحت عنوان معلمی نیز به آنان اعطا می شود.

صحرایی افزود: همچنین مقرر شد از دروس بی ارزش در دانشگاه فرهنگیان کم کنیم و تا 20 واحد به دروس کارورزی و مهم این دانشگاه اضافه شود.

وی از تحصیل دانشجویان به شیوه 2 مدرکی در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: اکنون در پنج رشته به شیوه 2 مدرکی کار می کنیم و پیش بینی این است که بهترین افراد در این خصوص طی تحصیل در دانشگاه های منتخب درجه اول تحصیل کنند.

راه اندازی کارشناسی ارشد حرفه‌ای معلمی

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه به دنبال راه اندازی کارشناسی ارشد حرفه ای معلمی هستیم ، گفت: به نحوی که هر کسی لیسانس گرفت در 21 رشته می تواند فوق لیسانس معلمی نیز بگیرد و معلم همان رشته ای می شود که مدرکش را دارد.

وی همچنین به رابطه مثلثی میان مولف، معلم و محصل در حیطه آموزش و پرورش پرداخت و گفت: هر زمان رابطه بین این سه فرآیندی باشد، توجه و نگاه به آینده نتیجه آن است، یعنی هر سه به این توجه دارند که دانش آموز ما در آینده چه می خواهد.

صحرایی با بیان اینکه هر مجموعه ای که برای آینده کار کند کارش همیشه تازه و پرطرفدار است، افزود: کتابهای درسی و روشهای آزمون ما برای برای آینده بچه ها و دانش آموزان آماده نیستند و کودکان فردای کشور را آماده نمی کند.

وی بیان داشت: این نقص ها و دیگر نواقص آموزشی در دیگر کشورهای جهان نیز وجود دارد، به طور مثال وضعیت فرآیند آموزش زبان و یا ریاضیات غیرکاربردی در دیگر کشورها نیز مانند ایران است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: چاره کار و رفع این نواقص معلم است، معلم خوب و توانمند می تواند با وجود بدترین سیستم ها و کتابهای درسی خروجی مناسب تربیتی در مدارس ایجاد کند.

صحرایی ادامه داد: معلم روح آموزش و پرورش است اگر این معلم باسواد، فعال و با نشاط باشد سیستم آموزش و پرورش رشد می کند.

وی خاطر نشان کرد: هر چند طی سالهای گذشته از لحاظ امکانات آموزشی رشد داشته ایم اما از لحاظ تربیت معلم اینگونه نبوده ایم.

رییس دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه معلم خوب باید "تربیت" شود، گفت: با سه گانه تعلیم، تربیت و تامین معلم روبرو هستیم اما مهم مقوله تربیت معلم است، با تربیت، شخصیت معلمی شکل می گیرد و در اصل ساخته می شود.

صحرایی اظهار داشت: زیرساختهای تعلیم و تربیت معلم در دهه 70 شامل 521 مرکز تربیت معلم بوده است که در حال حاضر فقط 98 مورد از این مراکز به دانشگاه فرهنگیان داده شده و باید همه این مراکز به دانشگاه فرهنگیان برگردانده شود.

استخدام معلم به جای تربیت نیرو یک راهکار موقت است

وی استخدام معلم برای تامین نیرو را یک راهکار موقت دانست و گفت: اولویت تامین نیرو با تربیت معلم است نباید فراموش کرد اکنون برای تامین نیازها به عنوان یک راهکار جبرانی به سراغ استخدام معلم رفته ایم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: برخی می خواهند راهکارهای جبرانی را به جای تربیت معلم قرار دهند، این افراد یا خائن هستند یا غافل!

وی ظرفیت دانشگاه فرهنگیان را 50 هزار نفر عنوان و اظهار کرد: در حال حاضر به اندازه 2 برابر ظرفیت دانشگاه فرهنگیان یعنی 100 هزار نفر به این شیوه جذب معلم داریم.

صحرایی بیان داشت: همانطور که کشاورز خوب بذر خوب را برای کشت‌و کار سال بعد خود نگه می دارد، باید کاری کنیم بهترین دانشجویان به دانشگاه فرهنگیان بیایند، ایران قوی فقط توسط معلم قوی ساخته می شود.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش معلم و مدرسه قوی را گذرگاه عبور کشور از مشکلات دانست و افزود: اینکه برخی مدیران ما به آموزش پرورش توجه ندارند به این خاطر است که دوراندیش نیستند.

به گزارش تسنیم؛ رضا مراد صحرایی سرپرست وزارت آموزش و پرورش همچنین در برنامه تلویزیونی "صف اول" درباره مشکلات رتبه‌بندی معلمان اظهار کرد: تاثیر مدرک تحصیلی و سابقه در رتبه‌بندی معلمان کمتر از 10 درصد است.

وی افزود: بیش از 40 هزار میلیارد تومان برای اجرای رتبه‌بندی اختصاص یافته است و هم‌اکنون با نگاه حمایت از معلمان در حال بررسی اعتراضات به رتبه‌بندی هستیم و بیش از 200 هزار نفر به رتبه خود اعتراض دارند و 70 درصد نیز از رتبه‌های خود رضایت دارند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: فردی که اکنون رتبه‌ یک را کسب کرده است، سه سال آینده باید این رتبه را احراز کند و بر این اساس یا ارتقا یافته یا رتبه‌‌اش تنزل می‌یابد و اگر دو بار تنزل رتبه داشت از شغل معلمی به اداری منتقل می‌شود.

رتبه‌بندی برای مدیران مدارس به خوبی جا نیفتاد

صحرایی ادامه داد: در جریان رتبه‌بندی، نخستین فردی که به معلمان امتیاز می‌دهد، مدیر مدرسه است و پس از آن مدیر منطقه اما موضوع شیوه امتیاز دادن برای آنها به خوبی جا نیفتاده است.

وی افزود: ممکن است، معلمی 900 امتیاز در رتبه‌بندی داشته باشد؛ به عنوان مثال در شایستگی‌های عمومی 120 امتیاز کسب کرده باشد و در شایستگی‌های حرفه ای و تخصصی امتیاز بالاتر، اما نکته مهم این است که باید در هر شایستگی، کف امتیاز را کسب کرده باشند و اگر این اتفاق نیفتاد در هر شایستگی که کف امتیاز را کسب کردند، در مجموع امتیاز آن برای فرد محسوب می‌شود.

صحرایی بیان کرد: فرصت بارگذاری مدارک جدید در بخش‌هایی از رتبه‌بندی که معلمان به آن اعتراض داشتند، فراهم شد همچنین 45 هزار معلم رتبه ندارند و 35 هزار نفر رتبه خود را مشاهده می‌کنند اما سامانه برای آنها بسته است که این افراد تا پایان اردیبهشت تعیین تکلیف می‌شوند.

امکان تنزل رتبه بعد از بررسی اعتراضات

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: اعتراضات به رتبه‌بندی کاملا جدی بررسی می‌شود و ممکن است رتبه برخی افراد تنزل یابد البته امیدوارم، رتبه هیچ فردی کاهش نیابد و اعلام کردم اگر رتبه برخی افراد تنزل داشت، آن را نگه دارند تا هماهنگی‌های لازم در کمیسیون‌ها انجام شود.

وی افزود: کارگروه نظارت و ارزیابی رتبه‌های اعطا شده به معلمان را بررسی می‌کند تا مشخص شود به‌ویژه در رتبه‌های 4 و 5 تا چه اندازه رتبه‌های اعطا شده دقیق است.

صحرایی متذکر شد: یکی از اشکالات قانون رتبه‌بندی معلمان این است که برای رتبه بندی سقف بودجه تعیین کرده است، آموزش و پرورش اعلام کرد، هر فردی باید رتبه خود را بگیرد بنابراین نیاز به بودجه افزایش یافت و در اینجا بین آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه اختلاف ایجاد شد و با دستور رئیس جمهور برای رتبه‌بندی 5 هزار میلیارد تومان اضافه‌تر پرداخت شد.

حداقل 50 ساعت آموزش برای توانمندسازی معلمان

وی با اشاره به اینکه تا پایان اردیبهشت تعیین رتبه‌ها انجام خواهد شد و نتایج اعتراضات تا پایان شهریور اعلام خواهد شد، گفت: امسال هر معلمی حداقل 50 ساعت آموزش با هدف توانمندسازی دریافت خواهد کرد البته مطلوب ما 200 ساعت آموزش است، نیمی از این آموزش باید حضوری و نیمی دیگر تعاملی باشد. آموزش های ضمن خدمت معلمان تقریبا رها شده بود و در هر شهر گروه‌های آموزشی داریم که بهترین معلمان در آنجا حضور دارند و می‌توانند در آموزش معلمان مشارکت کنند.

http://www.banounews.ir/Fa/News/954452/اظهارات-سرپرست-وزارت-آموزش-و-پرورش؛-از-رتبه-بندی-معلمان-تا-کنکور-اختصاصی-تربیت‌-معلم
بستن   چاپ