آریا بانو
سالار عقیلی؛ نابغه آواز دوره جدید
شنبه 13 خرداد 1402 - 15:14:19
آریا بانو - ایرنا / «سالار عقیلی» به‌واسطه آشنایی با دستگاه‌های مختلف آواز ایرانی و تسلط بر تحریرهای دشوار، به چهره‌ مورد وثوقی تبدیل شده که اتفاق‌های بسیارخوبی را در موسیقی دو دهه اخیر کشور رقم زده است.
سالار عقیلی خیلی زود وارد دنیای موسیقی شد. حدود هشت سال داشت که علاقه مندی به یادگیری سازها در وی هویدا شد و او که در خانواده‌ای فرهنگی متولد شده بود، از سوی والدینش به سمت یادگیری چند ساز سوق پیدا کرد. استعداد سالار به دنیای موسیقی سبب شد تا وی به هنرستان موسیقی برود و در همان‌جا، با چهره‌های شناخته‌شده‌ای آشنا شود.
این آشنایی در کنار پیشینه موسیقایی سالار سبب پیشرفت زودهنگام او شد تا جایی که وی تجربه نخستین اجرای صحنه‌ای خود را در 19سالگی به دست آورد؛ زمانی که در جشنواره موسیقی سال 75، به روی سن رفت و شاید از آن زمان بود که استعداد بیشتری از او در حوزه اجرای آوازهای ایرانی نمایان شد. تا پیش از ورود سالار، بیشترین میزان توجه وی بر روی فراگیری سازهایی چون سنتور، سه‌تار و تنبک بود اما او هر چه به دوره جوانی نزدیک‌تر شد، فنون بیشتری از آواز اصیل ایرانی را فرا گرفت و با نگاه تخصصی بیشتری به این حوزه ورود کرد؛ مهم‌ترین تلاش سالار در این زمینه، پنج سال شاگردی نزد استاد محمد صدیق تعریف بود که تخصص وی را در حوزه آواز ایرانی ارتقا داد.
البته که آشنایی بعدی او با حریر شریعت‌زاده نیز در تداوم محکم‌تر این مسیر، بی‌تاثیر نبود و چارچوبه‌های تکنیکی صدای سالار را در مقام آوازهای ایرانی بیشتر استحکام بخشید. کسانی که صدای سالار را در همان دوران جوانی، در محافل خصوصی می‌شنیدند، از وی به‌عنوان یک نابغه صدا یاد می‌کردند که آینده‌ای بسیار روشن در انتظار او است.
سالار عقیلی در خواندن، از کسی تقلید نمی‌کرد. صدایی رسا، حجیم و پروسعتی دارد که به دلیل فراگیری عمیق تحریرهای ایرانی، اجازه ورود او به سبک‌ها و دستگاه‌های مختلف آواز ایرانی را می‌دهد. جنس صدای گرم سالار در کنار تنوع رنگی (تنالیته‌) خاص سبب شد تا وی در همان نخستین‌ گام‌های حرفه‌ای، به چهره‌ای شناخته‌شده‌ در میان مردم تبدیل شود و خیلی زود به شهرت برسد.
سالار عقیلی در خواندن، از کسی تقلید نمی‌کرد. صدایی رسا، حجیم و پروسعتی دارد که به دلیل فراگیری عمیق تحریرهای ایرانی، اجازه ورود او به سبک‌های و دستگاه‌های مختلف آواز ایرانی را می‌دهداستعداد عجیب سالار سبب شد تا وی خیلی زود همکاری با چهره‌های بزرگی چون ارشد تهماسبی، شهرداد روحانی، فرهاد فخرالدینی، مجید انتظامی، مجید درخشانی، کیوان ساکت و بابک زرین را در کارنامه خود به ثبت برساند. وی همچنین خیلی زود به ارکستر ملی دعوت شد که از این نظر، قطعا صاحب یک رکورد است که در سنی کم، موفق شد تا به چنین تجربه سترگی دست یابد.
سالار طی 2 دهه اخیر، حدود 100 کار تولید کرده است که در دستگاه‌ها و مقام‌های مختلف هستند. در میان این آثار، قطعات سنتی، بازخوانی، تیتراژ سریال و آهنگ تلفیقی بوده است که نشان از اشراف این خواننده بر زوایای مختلف موسیقی دارد. وی در تمام این سال‌ها، قطعاتی را در مناسبت‌های مختلف منتشر کرده است؛ همچنین وی برخلاف بسیاری از خوانندگان، محدودیتی برای فعالیت خود قائل نشده و همزمان در حوزه‌های مربوط به سینما، تلویزیون، رادیو و موسیقی به فعالیت پرداخته است که همین عامل، سهم بزرگی در فراگیری شهرت این خواننده داشته است.
قطعه وطن این خواننده که در سال 93 به تولید رسید، هم‌اکنون یکی از شاخصه‌های موسیقایی معرفی کشور به ملل مختلف است که در مراسم و مناسبت‌های مختلف، اجرا می‌شود.
باتوجه به تبحر سالار عقیلی در آواز ایرانی و البته آهنگسازی و زیست موسیقایی که وی دارد، نباید کارنامه او را محدود به همین سال‌ها ببینیم. او که همسری هنرمند و نوازنده دارد، قطعا در هر برهه از زندگی خود می‌تواند غافلگیری‌هایی برای مخاطبان خود داشته باشد و زوایای کمترشناخته‌شده‌تری از خود را به نمایش بگذارد. سالار، هنرمندی است که در روزگار کم‌نماینده آواز ایرانی، قوت‌قلب بزرگی برای فرهنگ یک کشور شد و با تولیدات خود، جانی دوباره به یکی از مولفه‌های اصیل ایران در حوزه موسیقی بخشید.

http://www.banounews.ir/Fa/News/964302/سالار-عقیلی؛-نابغه-آواز-دوره-جدید
بستن   چاپ