آریا بانو

آخرين مطالب

بهترین مواد غذایی برای صبحانه مقوی پزشکي

بهترین مواد غذایی برای صبحانه مقوی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خراسان /صبحانه وعده غذایی مهمی است که حتی یک روز جهانی هم به نام آن ثبت شده است و باید دارای مواد مغذی و ترکیبات غذایی باشد تا انرژی لازم در طول روز را تامین کند
اولین وعده روزانه صبحانه است که بسیاری از ما متاسفانه عادت به خوردن صبحانه نداریم و برخی از ما هم که صبحانه مصرف می‌کنیم معمولا به یک کیک و آب‌میوه کارخانه‌ای بسنده می‌کنیم. موارد زیادی را دیده‌ام که مادران زمانی که فرزندشان را جلوی در مدرسه یا مهد کودک می‌رسانند، کیک و شیر به دست او می‌دهند، به خیال این که صبحانه خوبی تهیه کرده‌اند. امروز به مناسبت 26 سپتامبر یعنی روز «صبحانه بهتر»، نکاتی را برای آماده کردن این وعده غذایی در اختیار شما قرار می‌دهیم:
حذف وعده صبحانه ممنوع
 به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی وعده صبحانه را حذف نکنید.حتی اگر برای خوردن صبحانه اشتها ندارید بهتر است با خوردن مربای خوش بویی همچون بهار نارنج و به و پختن عدسی و اضافه کردن ادویه و همچنین بوی نان تازه اشتهای خودتان را تحریک کنید.
بهترین مواد غذایی برای صبحانه
صبحانه خوب باید شامل غلات، لبنیات و میوه باشد که این سه بخش در مجموع 300 کالری دارد. البته وجود بخش پروتئینی در این وعده غذایی ضروری نیست اما می‌توان آن را بدون چربی و کالری زیاد به صبحانه اضافه کرد.
غلات و کربوهیدرات در صبحانه
کربوهیدرات و غلات انرژی مورد نیاز را تامین می‌کنند اما برخی افراد، صبحانه خود را لبریز از کربوهیدرات می‌کنند که موجب افزایش سطح انسولین در بدن می‌شود. باید مواد غذایی را انتخاب کنید که ضریب سیری‌پذیری بالایی دارند و می‌توانند شما را برای مدت زمان بیشتری سیر نگه دارند. نان یکی از مهم‌ترین مواد غذایی است که برای صبحانه مصرف می‌شود و نان سنگک با توجه به آرد حاوی سبوس و پخت کامل احساس سیری ایجاد می‌کند و فرد در طول روز از خوردن هله‌هوله پرهیز خواهد کرد. برای داشتن سالم‌ترین صبحانه، به دنبال غلاتی باشید که دارای 5 گرم (یا بیشتر) فیبر و کمتر از 5 گرم شکر در هر وعده باشد.
پروتئین
افرادی که در یک صبحانه با 350 کیلو کالری، 35 گرم پروتئین مصرف می‌کنند نسبت به افرادی که 13 گرم، پروتئین استفاده می‌کنند راحت‌تر می‌توانند وزن خود را کم کنند. مانند آجیل و تخم مرغ که می‌توانید آن‌ها را به میز صبحانه خود اضافه کنید.
افزودن چربی‌های سالم به صبحانه
چربی‌ها نقش مهمی در سلامت بدن دارند و تصور این که تمام چربی‌ها ناسالم و مضر هستند، اشتباه است. افراد چربی ناسالم را در‌اندازه‌های زیاد مصرف می‌کنند به همین دلیل مشکل ایجاد می‌کنند. در وعده صبحانه مقداری چربی سالم اضافه کنید. منابع چربی سالم مانند دانه‌های روغنی، میزان کالری دریافتی شما را زیاد افزایش نمی‌دهند. مثلا دانه کتان اسید چرب امگا 3 بسیار مفیدی دارد و همچنین در کاهش التهاب موثر است.
ویتامین B12 در صبحانه
این ویتامین با افزایش تمرکز و حافظه موجب افزایش توان فیزیکی در طول روز می‌شود. ماست بهترین ماده غذایی سالم برای تامین ویتامین B12 است. علاوه بر آن، یک منبع کم کالری و سرشار از پروتئین است.
بهترین صبحانه در طب سنتی
غذاهای با مزاج گرم در ساعات اولیه صبح، انرژی لازم را برای یک روز پر نشاط تامین می‌کند.در وعده صبحانه مصرف کره، خامه و عسل بسیار مفید است. البته خوردن مقدار کمی گوشت هم دارای فایده است اما مصرف میوه‌ها و سبزیجات در ساعات ابتدایی صبح مناسب نیست.
چند نمونه صبحانه مقوی از نظر طب سنتی
1- خامه یا سرشیر گاوی محلی، دو تا سه قاشق غذا خوری + شیره انگور یا خرما یا عسل، یک قاشق غذا خوری
2- حلوا ارده + روغن حیوانی + شیره انگور
3- املت با روغن حیوانی و فلفل سیاه و زرد چوبه
 4- حلیم بوقلمون یا گوسفند
 5- حلوا ارده + کره محلی گاو
6- ارده، دو تا سه قاشق غذا خوری + روغن زرد یا کره محلی گاو، یک قاشق غذا خوری + شیره انگور یا شیره خرما یا عسل، یک قاشق غذا خوری
7- عدسی با گلپر
8- تخم مرغ آب پز، یک عدد همراه با یک قاشق غذا خوری کره محلی گاو یا روغن زرد
9- از نوشیدن یک فنجان چای سبز به همراه صبحانه غافل نشوید. چای سبز علاوه بر داشتن خواص مفید برای سلامت قلب، موجب کاهش وزن و لاغری می‌شود زیرا سرعت سوزاندن کالری و چربی را افزایش می‌دهد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/669637/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ده فیلم پرفروش تاریخ انیمیشن؛ شاید بپسندید

روایت هالیوودی از منجی عالم بشریت در تل‌ماسه

10 غذای فوق‌العاده موثر در آرامش اعصاب و روان

پدر و مادرهایی در فرزندپروری موفق هستند که تفاوت نسل‌ها را درک کنند

کریستف کلمب؛ کاشفی بزرگ یا مبدع استعمار و برده داری؟/ کاشفی که با کشفش مقدمات کشتار 30 میلیون انسان را فراهم کرد

تاریک‌ترین رازی که از همسرت پنهان کرده‌ای

طرز تهیه انواع کوکو؛ هم مجلسی، هم پیک نیکی

نماینده ایران در تیم منتخب فیفا 22

روزی که ناصر حجازی به منچستریونایتد پیوست

مقابل سپاهان حق اشتباه نداریم

آشنایی با پسر ایرانی در تیم ملی ژاپن

رقابت مدعیان برای صدرنشینی

قضاوت ناعادلانه!

باواریایی‌ها و رکورد خارق‌العاده‌ای که از دست رفت!

فوتبال نابی بازی نکردیم

سنگین‌ترین شکست‌های تاریخ بایرن‌مونیخ

کریم بنزما جایزه گرفت

در ستایش عملکرد تحسین‌برانگیز نساجی مقابل پرسپولیس

حمید مهرعلی را در آلمان از کار برکنار کردند!

گل عیسی آل‌کثیر به نساجی سالم بود؟

گزینه اصلی بارسلونا برای جانشینی رونالد کومان

مارتینز گل‌هایش را برای بازی‌های دیگر نگه داشته است

نوه چهار ساله من هم می‌توانست پنالتی را ببیند!

تمام بیمارستان‌های شهرستان لارستان را خیرین ساخته‌اند/ پزشکان متخصص فقط ماهی یک بار به اینجا می آیند

پروژه‌ای که توسط محمد صلاح کلید خورد

حرکت عجیب ستاره پرسپولیس!

یک استقلالی گزینه پرسپولیس شد

ضایعه بزرگ برای سرخ‌ها/ این استقلالی به پرسپولیس نمی‌رود!

طارمی - رحمتی؛ اسکوچیچ هم نشان دهد کت تن کیست؟!

اعلام برنامه‌های هفته بسیج دانش‌آموزی/افتتاح چهاردهمین لیگ علمی پایا

شانس لژیونر ایرانی برای پرسپولیسی شدن کم شد!

خوش‌شانس نبودیم!

واکسن نزدن دلیل ناکامی بزرگ بایرن‌مونیخ نبود!

مورینیو نتوانست تا رختکن صبر کند!

واکنش آنچلوتی به اخراج رونالد کومان

خلاصه‌بازی برنلی 0 - تاتنهام 1

این پرسپولیس، بوی قهرمانی نمی‌دهد!

اتهام تبانی به مکانی

سفارش جدید آبی‌ها رسید!

دبل عبدی علیه مهاجم خارجی

مدعی حقیقی!

تراکتور سومین قربانی استقلال می‌شود

مهدی عبدی پله

خلاصه‌بازی رئال‌مادرید 0 - اوساسونا 0

خلاصه‌بازی کالیاری 1 - آاس‌رم 2

روند عجیب و فوق‌العاده گواردیولا قطع شد!

عبدی ناجی پرسپولیس

گل حیرت‌انگیز اوریگی به پرستون

اعتراض رئالی‌ها؛ روی وینیسیوس پنالتی شد؟

خلاصه‌بازی امپولی 0 - اینترمیلان 2