آریا بانو

آخرين مطالب

کریمی‌بیرانوند:

بازار کار در دولت مردمی سیزدهم رونق بسیار خوبی داشته است/ کاهش نرخ بیکاری به کام منتقدان دولت تلخ آمده است اقتصادي

بازار کار در دولت مردمی سیزدهم رونق بسیار خوبی داشته است/ کاهش نرخ بیکاری به کام منتقدان دولت تلخ آمده است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این‌که کاهش نرخ بیکاری همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی در دولت سیزدهم نشان از رونق بازار کار دارد، گفت: آمار و تحلیل‌ها نشان می‌دهد وضعیت بازار کار رو به بهبود است، اما برخی رسانه‌ها تلاش دارند خبر شیرین کاهش نرخ بیکاری را به کام مردم تلخ کنند.

به گزارش مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به نقل از ایرنا، «محمود کریمی‌بیرانوند» در تشریح جزییات گزارش مرکز آمار ایران از کاهش نرخ بیکاری در پاییز 1402، اظهار کرد: مرکز آمار چهار بار در سال نتایج مربوط به طرح آمارگیری نیروی‌ کار را ارائه می‌دهد و ما نیز باید هر فصل را با زمان مشابه در سال قبل از آن مقایسه کنیم. آخرین گزارش مرکز آمار مربوط به بازه زمانی یک سال منتهی به پاییز 1402 است.
وی افزود: گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد نرخ بیکاری کل کشور در پاییز امسال به 7/6 رسیده که کمترین نرخ بیکاری در پاییزهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است؛ علاوه بر این نرخ مشارکت اقتصادی نیز 0/5 درصد افزایشی داشته است.
کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم همزمان با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی
کریمی‌بیرانوند گفت: زمانی می‌توان رونق بازار کار را تأیید کرد که نرخ بیکاری کاهشی و نرخ مشارکت اقتصادی افزایشی باشد. اگر کاهش نرخ بیکاری متأثر از کاهش مشارکت اقتصادی باشد نمی‌توان آن را خیلی قابل توجه دانست.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون تأکید کرد: هیچ گزاره آماری، تحلیلی و کارشناسی وجود ندارد که بیانگر بدتر شدن وضعیت بازار کار در دولت سیزدهم باشد اما برخی رسانه‌ها بی‌انصافانه خبر کاهش نرخ بیکاری را به کام مردم تلخ کردند.
وی تصریح کرد: کاهش نرخ بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی اتفاقی است که در سه فصل سال 1402 رخ داده و کاهش نرخ بیکاری در سه فصل سال‌جاری هم‌راستا با افزایش نرخ مشارکت اقتصادی بوده است.
کریمی‌بیرانوند افزود: این کاهش نرخ بیکاری نشان از رونق بازار کار دارد و به‌هیچ شکل نمی‌توان گفت این کاهش نرخ بیکاری متأثر از خروج نیروی کار است.
وی با بیان این‌که خالص اشتغال ایجادی در کل سال 1401 نیز مثبت بوده است، خاطرنشان کرد: فصل بهار 1402 تعداد 728 هزار نفر خالص اشتغال ایجادی داشتیم که در تابستان به 907 هزار نفر رسید و آخرین آمار مربوط به فصل پاییز، حکایت از 706 هزار اشتغال ایجادی دارد.
معاون وزیر کار طرح این سؤال که خالص اشتغال ایجادی مثبت، افزایش مشارکت اقتصادی، کاهش نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان و کاهش نرخ بیکاری زنان 15 تا 35 ساله چه چیزی تأکید می‌کند؟، اظهار داشت: تمام این‌ها نشان می‌دهد که بازار کار به سمت رونق در حال حرکت است.
کریمی‌بیرانوند خاطرنشان کرد: البته کاهشی‌بودن نرخ بیکاری نشانه این نیست که بازار کار به حالت مطلوب و پایدار رسیده، اما روند کاهش نرخ بیکاری، مثبت است و نمی‌توان به هیچ شکلی این واقعیت و دستاورد دولت سیزدهم را زیر سؤال ببریم.
وی با بیان این‌که متوسط نرخ بیکاری در دولت‌های نهم و دهم 11/35 درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم 10/71 درصد بوده است، گفت: فاصله کاهش نرخ بیکاری میان دولت نهم و دهم 3 درصد و دولت‌های یازدهم و دوازدهم 2 درصد بود.
معاون اشتغال وزیر کار با اشاره به این‌که معدل نرخ بیکاری در دولت سیزدهم تا الان 8/76 درصد است، بیان کرد: معدل نرخ بیکاری کشور از 84 آغاز شده و قبل شروع دولت سیزدهم 11/39 درصد بود، اکنون در کانال هشت درصد قرار دارد. این‌ها نشان می‌دهد که بازار کار در دولت سیزدهم رونق گرفته است.
کریمی‌بیرانوند تصریح کرد: دولت سیزدهم زمانی بازار کار را تحویل گرفت که به دلیل شیوع کرونا شاهد خروج نیروی کار زیاد بودیم و رونق دادن به بازاری که نیروی کار از آن خارج شده، خیلی سخت‌تر از رونق دادن به بازار کاری است که عوامل طبیعی روی آن اثر ندارد.
بهبود وضعیت بازار کار زنان
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار افزود: در آغاز به کار دولت سیزدهم جمعیت 15 ساله و بیشتر زنان کشور 31 میلیون و 600 هزار نفر بود که در پاییز 1402 به 32 میلیون و 400 هزار نفر رسیده است. افزایش جمعیت فعال نشان از امید به یافتن شغل دارد و یکی از شاخص‌های مهم برای ایجاد رونق بازار کار است.
وی اضافه کرد: جمعیت فعال زنان کشور از چهار میلیون و 100 هزار نفر در پاییز 1401 به چهار میلیون و 600 هزار نفر در پاییز 1402 رسیده یعنی 500 هزار نفر امید به یافتن شغل دارند؛ همچنین جمعیت شاغل زنان از سه میلیون و 400 هزار نفر در پاییز سال گذشته در پاییز امسال به چهار میلیون نفر رسیده که شاهد افزایش 600 نفری زنان در بازار کار هستیم. علاوه بر این، جمعیت بیکار حوزه زنان در 1402 نسبت به سال قبل 370 هزار نفر کاهش داشته است.
کاهش نرخ بیکاری به کام منتقدان دولت تلخ آمده است
کریمی‌بیرانوند گفت: براساس آمار در پاییز امسال نرخ جمعیت فعال، جمعیت در سن کار و جمعیت شاغل، افزایشی و تمام متغیرهای مربوط به مردان و زنان مثبت بوده است. آیا در این حالت می‌توانیم بگوییم در بازار کار تغییرات مثبت رخ نداده است؟ آیا ثبت رکورد کمترین نرخ بیکاری مستمر فصلی و کمترین نرخ بیکاری سال‌های پس از انقلاب بیانگر نکات مثبت نیست؟، البته رسانه‌هایی که جانب انصاف را رعایت نمی‌کنند، این مسأله را به گونه‌ دیگری نشان می‌دهند.
وی توضیح داد: از مجموع تحلیل‌هایی که پس از اعلام نرخ بیکاری پاییز 1402 در برخی رسانه‌ها منتشر شده، حیرت کرده‌ام! هیچ گزاره آماری، تحلیلی و کارشناسی وجود ندارد که بیانگر این باشد که وضعیت بازار کار به نسبت زمانی که دولت بازار کار را تحویل گرفته، وضعیت بدتری دارد. برخی از رسانه‌ها بی‌انصافانه خبر کاهش نرخ بیکاری را به کام مردم تلخ کردند.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت کار تأکید کرد: ممکن است بگویند تا پایان دولت سیزدهم را باید ببینیم که در آمار چه اتفاقی رخ می‌دهد، باز هم باید بگویم ما عجله‌ای نداریم اما آن‌ها در منفی نشان‌دادن اتفاقاتی که رخ داده عجله دارند و ما که عجله‌ای نسبت به مقایسه نداریم، زیرا برای مقایسه حتی می‌توانند 2 ساله اول دولت‌ها را مقایسه کنند یا 8 فصل را برای مقایسه در نظر بگیرند؛ نکته اینجاست که با هر مدلی مقایسه و بررسی کنید بازار کار در دولت مردمی سیزدهم رونق بسیار خوبی داشته است.
16 دی 1402 16:00
کد خبر : 331,898
کلیدواژه ها: محمود کریمی بیرانوند، معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال، بیکاری
نظرات بینندگان

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1114753/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شاعرانه/بخدا حسرت دیروز عذاب است

برترین گلهای الکساندر ایساک در لیگ برتر انگلیس

پیراهن تیم ملی فوتسال ایران به موزه دفاع مقدس اهدا شد

آخرین گام‌های خیبر برای فتح لیگ یک

شاید صلاح این پیراهن لیورپول را به تن نکند!

اینجا دارم هدر می‌روم!

خیابانی: تیم های بالای جدول شایسته قهرمانی نیستند

شعار هواداران نساجی در حمایت از ساکت الهامی

ترزیچ: شایسته این پیروزی بودیم

تمجید رایس از ستاره سیتی

اعتراف کاپیتان PSG بعد از شکست برابر دورتموند

سورپرایز عوامل فوتبال 360 برای عادل فردوسی پور به بهانه روز معلم

تبریک متفاوت روز معلم توسط گوینده خبر تلویزیون‌

چهره ها/ گرد پیری بر چهره مردِ جذاب سریال گاندو نشست

تصویری جالب از موتور سواری مجری گوینده خبر و همسرش در سالگرد ازدواجشان / ماشاالله به خانم دکتر

رونمایی از سالن عروسی رضا قوچان نژاد و همسرش سروین بیات در یکی از هتل‌های لوکس هلند

نرخ جدید عوارض آزادراه‌ها کشور در سال 1403 اعلام شد

ازدحام شدید مردم در سومین اکران مردمی «تمساح خونی» در استقبال از جواد عزتی، الناز حبیبی و شبنم قربانی در مشهد

عکس منتشر شده از قهرمان بدنسازی در تمرین مشترک در زمین پدل با محمدرضا گلزار

افشاگری مسعود پزشکیان درباره نقش دولت در دریافت سکه و زیرمیزی توسط پزشکان

او را پرچمدارِ موسیقی اصیل ایرانی می‌نامند!

سلفی با رئیس قوه قضاییه هنگام اقامه نماز در فرودگاه بندرعباس

کشف مواد مخدر از زیر شاسی یک کامیون

حکم قصاص قاتل وکیل شاهرودی در دیوان عالی کشور تایید شد

وقتی هنوز عمرت به دنیا هست

گوناگون/ مردم این کشورها کُشته مُرده بستنی ایرانی هستند

کاربردهای تفاله لیموترش که از آن بی‌خبر بودید

عوامل موثر در بروز آرتروز

بازار هیپنوتیزم در شبکه‌های اجتماعی/ هیپنوتیزم چیست و اصلا فایده‌ای هم دارد؟

نشانه هایی که می گوید فرزند شما با استعداد و نابغه است

بزرگترین آتش فشان شناخته شده را ببینید

سرقت 2 کامپیوتر حاوی اطلاعات المپیک پاریس

یک هفته کار کردیم تا اینطور از دورتموند گل نخوریم!

یک پله سقوط مقصودلو و طباطبایی در رنکینگ جهانی شطرنج

حریفان ایران مشخص شدند

بایرن ستاره مورد علاقه رئال را از دست نمی‌دهد!

یک شبکه می‌خواهد لیگ برتر را به آمریکا ببرد!

سیوهای برتر لیگ برتر انگلیس در هفته 34

گل های برتر لیگ انگلیس در هفته 34

معرفی فیلم‌های سینمایی آخر هفته؛ تجدید خاطره با «جاده‌های سرد»

بازیگر متهم به آزار جنسی سکوتش را شکست

خجالت بازیگر زن از شهاب حسینی در سکانس ملاقات شرعی

نسبت ما با فضای مجازی چگونه است؟

ظاهر منحصر بفرد و عجیب و غریب یک هوادار خانم در ورزشگاه آزادی که جلب توجه کرد

رونمایی هوتن شکیبا از پدر و مادر واقعی اش / کاراکتر بچه مهمونی شبیه مامان شده یا بابا

گشت و گدار با حال و دلچسب آقای کارگردان و همسرس به پاریس برای یک سفر کاری / نمایی زیبا از برج ایفل

افزایش تلفات ریزش مرگبار بزرگراه در چین

زنده ماندن معجزه‌‌‌آسای عابر پیاده از واژگونی تریلی

هشدار پلیس فتا نسبت به افزایش فعالیت مجرمان سایبری در تعطیلات

بارش باران در جاده‌های 20 استان