آریا بانو

آخرين مطالب

علت کم شدن سهمیه بنزین آزاد / سهمیه اضافی کارت‌های سوخت چه می‌شود؟ اقتصادي

علت کم شدن سهمیه بنزین آزاد / سهمیه اضافی کارت‌های سوخت چه می‌شود؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - برای بنزین آزاد، محدودیت روزانه‌ای وجود ندارد ولی در طول یک ماه، حداکثر معادل 250 لیتر می‌توانید از بنزین آزاد استفاده کنید.سهمیه بنزین 3000 تومانی در کارت‌های سوخت شخصی از 150 لیتر به 100 لیتر کاهش یافت.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، دلیل کاهش سهمیه آزاد بنزین را مدیریت مصرف دانست و گفت طبق آمارگیری انجام‌شده، «مصرف بنزین اکثر مردم کمتر از 150 لیتر در ماه است.» سهمیه بنزین آزاد کارت‌های شخصی با هدف مقابله با قاچاق سوخت کاهش پیدا کرده و همزمان میزان ذخیره بنزین یارانه‌ای در کارت سوخت خودروی شخصی نیز از 9 ماه به 6 ماه رسیده است؛ آیا این کار با قاچاق مقابله می کند؟ توضیحات بیشتر درباره کاهش سهمیه بنزین آزاد را در ادامه در پرشین وی می توانید بخوانید.
کاهش سهمیه بنزین آزاد
بر اساس آخرین تغییرات کارت سوخت، از ابتدای ماه جاری سهمیه بنزین آزاد کارت‌های شخصی از 150 لیتر به 100 لیتر کاهش پیدا کرده و میزان بنزین یارانه‌ای قابل ذخیره در کارت نیز از 540 لیتر به 360 لیتر رسیده است.

آریا بانو


این تصمیم تا قبل از اطلاع مردم از واقعه و پیگیری رسانه‌ها، اعلام نشده بود و همین مسئله به تقویت شایعاتی مبنی بر کاهش قریب‌الوقوع سهمیه بنزین یارانه‌ای و حتی گران شدن آن منجر شد؛ شایعاتی که از اساس تکذیب شده‌اند. در این میان، سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس می‌گوید: این تصمیمات روی مصرف اثری ندارد و فقط مردم را به‌زحمت می‌اندازد.
کشف اتفاقی کاهش سهمیه بنزین آزاد
صبح دیروز، برخی رسانه‌ها به‌دنبال تماس شهروندان از تغییر سهمیه بنزین پیگیری تغییرات جدید در کارت سوخت خودروهای شخصی شدند و به این نتیجه رسیدند که از قرار معلوم، دولت و وزارت نفت بدون اعلام رسمی و صدور بخشنامه، تغییراتی در کارت سوخت خودروهای شخصی اعمال کرده‌اند که در نتیجه آن، 50 لیتر از سهمیه بنزین آزاد 3 هزار تومانی کم‌شده و ظرفیت ذخیره‌سازی بنزین یارانه‌ای در کارت‌های سوخت شخصی نیز 180 لیتر کاهش پیدا کرده است.
انتشار این خبر، ضمن سرگردان‌کردن شهروندانی که به‌دنبال پاسخ درست بودند، بلافاصله به شکل‌گیری موجی از شایعات در فضای مجازی منجر شد. شایعاتی که غالباً با بدبینی مطرح می‌شدند و به هراس افزایش قریب‌الوقوع قیمت بنزین دامن می‌زدند.
اطلاع‌رسانی پخش، بعد از پخش شایعات
حوالی ظهر دیروز، خبر رسمی درباره تغییرات بنزینی منتشر شد تا آبی باشد بر آتش شایعات؛ هرچند می‌شد که با اطلاع‌رسانی درست، اصلاً مجالی به شیوع شایعات نداد.
جعفر سالاری‌نسب، مدیرعامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی با تأیید تغییراتی در نظام سهمیه‌بندی سوخت، گفت: از ابتدای بهمن‌ماه، سهمیه بنزین آزاد در کارت‌های سوخت شخصی از 150 به 100 لیتر کاهش پیدا کرده و همزمان میزان ذخیره‌سازی بنزین در کارت شخصی نیز که در دوره کرونا به‌واسطه محدودیت‌های تردد به 540 لیتر (معادل سهمیه 9 ماه) افزایش پیدا کرده بود، دوباره به 360 لیتر (معادل سهمیه 6 ماه) کاهش یافت.
او با تأکید بر اینکه هیچ‌گونه تغییری در سهمیه و قیمت بنزین سهمیه‌ای انجام نخواهد شد، درباره چرایی کاهش سهمیه بنزین آزاد، گفت: رصد کارت‌های سوخت شخصی نشان می‌دهد که فقط 35 درصد خودروها از سهمیه آزاد استفاده می‌کنند و 65 درصد آنها مصرف‌کننده بنزین سهمیه‌ای هستند؛ بر این اساس برای جلوگیری از مهاجرت کارت‌های سوخت با هدف قاچاق بنزین، تصمیم گرفته شد سهمیه آزاد به 100 لیتر کاهش یابد.
به عقیده سالاری‌نسب، با این راهکار، تا حدی پرمصرف‌ها مدیریت می‌شوند.
خسارات قاچاق سوخت، سالانه 4 میلیارد دلار
برآوردهای غیررسمی، مجموع قاچاق بنزین و گازوئیل از ایران را حدود 15 میلیون لیتر در روز برآورد می‌کنند که با توجه به قیمت واقعی این فرآورده‌ها در کشورهای همسایه و بازارهای جهانی، از محل این قاچاق سالانه حدود 4 میلیارد دلار خسارت به کشور وارد می‌شود.
شرکت پخش فرآورده‌های نفتی، دلیل اعمال محدودیت جدید برای سهمیه بنزین آزاد در کارت‌های سوخت را مقابله با قاچاق عنوان می‌کند درحالی‌که با توجه به آمارهای مربوط به کشفیات قاچاق سوخت، موفقیت این راهکار با تردیدهای جدی مواجه است.
براساس اظهارات امیرمحمد پرهام‌فر، معاون دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا، کشفیات بنزین قاچاق در سال 1400 حدود 421 هزار لیتر بوده که در سال 1401 به حدود یک‌میلیون و 54 هزار لیتر رسیده است. این کشفیات گرچه با رشدی 250 درصدی مواجه بوده؛ اما کل آمار سالانه آن فقط معادل یک پانزدهم قاچاق روزانه سوخت در ایران است. سؤالی که همواره مطرح می‌شود این است که آیا این حجم عظیم از سوخت از طریق نازل پمپ‌بنزین و باک خودروها مهیای قاچاق می‌شود یا از مسیری دیگر؟
سهمیه‌های اضافی می‌سوزد
شرکت پخش فرآورده‌های نفتی درباره سرنوشت کارت‌هایی که قبل از اجرای قواعد جدید، 540 لیتر ذخیره داشته‌اند سکوت کرده؛ اما در فضای مجازی برخی از شهروندان مدعی شده‌اند که ذخیره 540 لیتری آنها به 360 لیتر کاهش پیدا کرده است.
پیگیری‌های همشهری حاکی از این است که سیاست کاهش ظرفیت ذخیره‌سازی در کارت سوخت از آذرماه اجرایی شده و از همان‌ماه کارت‌هایی که بیش از 360 لیتر ذخیره داشتند، مشمول واریز سهمیه ماهانه نبوده‌اند؛ اما در آن دوره ذخیره کارت‌هایی که 540 لیتر بنزین داشتند، تغییری نکرده بود.
هنوز سرنوشت کارت‌هایی که 540 لیتر ذخیره داشتند مشخص نیست؛ اما طبق اعلام شرکت پخش، از ابتدای بهمن‌ماه به بعد، اگر کارت سوختی 360 لیتر سهمیه بنزین 1500 تومانی داشته باشد، تا زمانی که میزان ذخیره آن به کمتر از 360 لیتر برسد، سهمیه جدید به آن تعلق نمی‌گیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1129100/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش کلسترول و فشار خون با مصرف این ماده غذایی

سانچو: فکر به یونایتد نه، فقط دورتموند و سی‌ال!

رونالدو و مانه: النصر فینالیست می‌شود

حضور جیمی کرگر در دیوار زرد هواداران دورتموند و خوشحالی شدید از به ثمر رسیدن گل نیکلاس فولکروگ

برزگر: شاهد بازی خوبی از سپاهان و پرسپولیس نبودیم

خوشحالی میکا ریچاردز از حضور دل پیرو به جای کرگر در برنامه کارشناسی بازی دورتموند و پاری سن ژرمن

چرا هیچ بازیکنی را نباید با رونالدو نازاریو مقایسه کرد؟

تبریک جواد خیابانی به ژوزه مورایس به دلیل مسلمان شدن سرمربی سپاهان

وقتی رافائل نادال وسط مسابقه تنیس خود، پیگیر نتیجه بازی بایرن مونیخ و رئال مادرید می‌شود!

نوری: دست نکونام مقابل تراکتور بسته بود

هشدار انریکه؛ چیزی برای از دست دادن نداریم

مرور کارنامه نوید محمدزاده به بهانه پخش سریال «جنگل آسفالت»

امیری: هنوز 15 امتیاز باقی مانده

اوسمار: هر بازی شرایط متفاوتی دارد

استقبال هواداران نساجی از بازیکنان این تیم

ویسی به کمیته انضباطی فراخوانده شد

واکنش کاپیتان سپاهان به «دل پرخون هواداران اصفهانی از بدنه فدراسیون»

تارتار رقابت سهمیه را به تبریز کشاند

با برد دورتموند، سهمیه پنجم چمپیونزلیگ به آلمان رسید

هواداران دورتموند و سردادن شعار تو هرگز تنها قدم نخواهی زد پیش از بازی با پاری سن ژرمن

خلاصه بازی النصر 3 - الخلیج 1

اوسمار: یادتان نرود با تیم سوم لیگ بازی داشتیم

مورایس: اگر من را نخواهند می‌روم

مورایس: چرا این سؤال‌ها را از تیم‌های دیگر نمی‌پرسید؟

اوسمار: امروز باید صدرنشین می‌شدیم

اوسمار: از نتیجه ناراحتم اما جنگیدیم

اوسمار: تا آخرین لحظه برای قهرمانی می‌جنگیم

خلاصه بازی دورتموند 1 - پاری سن ژرمن 0

دورتموند برنده راند اول؛ پاریسی‌ها امیدوار به کامبک در خانه

تصویر دیده نشده لیلا اوتادی 17 سال پیش در کنار زنده یاد داریوش مهرجویی

شرایط دریافت دسته چک باز هم تغییر کرد/ خبر جدید مجلس برای دارندگان دسته‌چک

کنایه تند نورافکن به ناکامی پرسپولیس!

درویش با یحیی گل‌محمدی دوباره تماس گرفت

واکنش جواد نکونام به برکناری خطیر

شوت امباپه به تیر دروازه دورتموند برخورد کرد

ضربه سر فابیان رویز، خطرناک از کنار دروازه دورتموند به بیرون رفت

شوت خطرناک فولکروگ در چهارچوب نبود

واکنش خوب دروازبان دورتموند روی شوت دمبله

شوت دمبله از روی دروازه دورتموند به بیرون رفت

شکایت باشگاه سپاهان از پرسپولیس

پرسپولیس، پرتماشاگرترین با بلیت 300 هزار تومانی

مراسم ازدواج خواهرزاده محمود احمدی نژاد در استانبول

معاون سیاسی استانداری فارس مطرح کرد: برنامه و نقشه راه؛ کلید واژه پیشرفت صنعت بیمه

اتهام مدیرعامل پرسپولیس به بازیکنان سپاهان

واکنش تند درویش به درگیری سپاهانی‌ها با بانوان

آغاز رسمی مذاکرات پرسپولیس با 10 بازیکن

موقعیت خطرناک برای دورتموند و شوت مارسیل سابیتزر که ثمری نداشت

رزاق پور: قدر فرصت‌ها را ندانستیم

هادی محمدی: امید به صورت دابو ضربه زد

جو فوق العاده دیوار زرد دورتموند