آریا بانو

آخرين مطالب

کدام افراد در معرض زوال عقل دیجیتال هستند؟ روانشناسي

کدام افراد در معرض زوال عقل دیجیتال هستند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا /زوال عقل، بیماری است که توانایی عملکرد صحیح را از فرد می‌گیرد و علت اصلی زوال عقل، بیماری آلزایمر است که 60 تا 70 درصد از کل موارد را تشکیل می‌دهد.
بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، در حال حاضر 55 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به زوال عقل هستند و هر ساله نزدیک به 10 میلیون مورد جدید گزارش می‌شود. در سال 2019، انواع مختلف این بیماری 1.3 تریلیون دلار برای جهان هزینه در بر داشت. حدود نیمی از این هزینه صرف مراقبت‌های خانواده و دوستان شد. مراقبین به‌طور متوسط روزانه پنج ساعت از عزیزان خود مراقبت می‌کنند.
در دنیای امروز که به سمت عصر دیجیتال پیش می‌رویم مهم است که بدانیم چگونه فناوری مورد استفاده کنونی می‌تواند بر سلامت روان و عملکرد شناختی ما تاثیر بگذارد.
زوال عقل در واقع اصطلاحی است که کاهش توانایی تفکر را توصیف می‌کند و بر حافظه، زبان و استدلال به دلیل تغییرات در مغز تاثیر می‌گذارد. علائم زوال عقل از خفیف تا شدید متغیر است و می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر عملکرد و کیفیت زندگی فرد داشته باشد.
برخی از کارشناسان از اصطلاح «زوال عقل دیجیتال» برای توصیف تغییرات شناختی مرتبط با استفاده بیش از حد از فناوری استفاده می کنند. در حالی که زوال عقل دیجیتال وضعیتی واقعی نیست اما نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده بیش از حد از فناوری می‌تواند منجر به تغییراتی مانند زوال عقل شود و احتمالا خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش دهد.
در این مطلب به زوال عقل دیجیتال و ازجمله اقداماتی که می‌توانید برای کاهش اثرات مضر بالقوه صرف زمان استفاده بیش از حد صفحه نمایش انجام دهید، اشاره شده است.

آریا بانو


آیا «زوال عقل دیجیتال» وضعیتی واقعی است؟
زوال عقل دیجیتال، اصطلاحی است که توسط عصب‌شناس و روان‌پزشک آلمانی، مانفرد اسپیتزر در سال 2012 ابداع شد که تغییرات در شناخت را در نتیجه استفاده بیش از حد از فناوری توصیف می‌کند.
اگرچه منبع زوال عقل دیجیتال، وضعیت سلامت قابل تشخیص واقعی نیست اما این نظریه که استفاده بیش از حد از فناوری بر شناخت تاثیر منفی می‌گذارند ممکن است دارای ارزش علمی باشد. در واقع، چندین پژوهش ارتباطی بین استفاده از اینترنت، زمان نمایش و تغییرات شناختی پیدا کرده‌اند؛ نتایج تحقیق معتبری در سال 2022 تاثیر رفتارهای بی‌تحرک، ازجمله استفاده از رایانه و تماشای تلویزیون را بر خطر کلی زوال عقل بررسی کرد.
با توجه به نتایج، هر چه زمان بیشتری صرف رفتارهای غیرفعال شناختی مانند تماشای تلویزیون شود بدون در نظر گرفتن سطح فعالیت بدنی، منجر به افزایش خطر زوال عقل می‌شود، با این حال، فعالیت‌های فعال شناختی مانند استفاده از رایانه با خطر کمتر زوال عقل همراه بود.
در بررسی دیگری در سال 2023، محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد استفاده بیش از حد از صفحه نمایش بر عملکرد اجرایی و حافظه کاری، در میان سایر تغییرات، هم در کودکان و هم در نوجوانان تاثیر منفی می‌گذارد.
نتایج پژوهش بزرگ دیگری که در سال 2023 منتشر شد، رابطه بین فعالیت‌های کم تحرک مبتنی بر صفحه نمایش و خطر زوال عقل را در بیش از 462هزار شرکت‌کننده تجزیه و تحلیل کرد. در این تحقیق، محققان استفاده از رایانه و تماشای تلویزیون را ارزیابی کردند. نتایج نشان داد که تماشای صفحه نمایش بیش از چهار ساعت در روز، با افزایش خطر زوال عقل عروقی، بیماری آلزایمر و زوال عقل به همه علل، در شرکت‌کنندگان مرتبط است. علاوه بر این، سطوح بالاتری از زمان نمایش روزانه با صفحه نمایش با تغییرات فیزیکی در مناطق خاصی از مغز مرتبط است.

آریا بانو


علائم زوال عقل دیجیتال
زوال عقل دیجیتال، بیماری قابل تشخیص نیست، بنابراین نمی‌توان دقیقا گفت که علائم آن چیست. با این حال، همانطور که از نام آن پیداست، برخی از علائم آن ممکن است مشابه علائم زوال عقل باشد، مانند:
• مشکلات حافظه کوتاه مدت؛
• فراموشی؛
• مشکل در یادآوری کلمات و
• مشکل با چندوظیفه بودن است.
مانند زوال عقل، زوال عقل دیجیتال نیز ممکن است باعث تغییراتی در ارتباطات، تمرکز، استدلال و موارد دیگر شود همچنین غیرمعمول نیست که صرف زمان بیش از حد با صفحه نمایش منجر به تغییرات خواب و خلق و خوی شود که این مورد نیز تاثیر قابل توجهی بر عملکرد مغز دارد.

آریا بانو

چگونه از زوال عقل دیجیتال جلوگیری کنید؟
فناوری به ما این توانایی را داده است که گام‌های بزرگی از ارتباط ما با مردم در سراسر جهان تا بهبود کارایی در کلاس‌های درس و بیمارستان‌ها و موارد دیگر در جامعه برداریم اما نمی‌توان انکار کرد که استفاده بیش از حد از فناوری تاثیر منفی بر مغز ما دارد. با نتایج تحقیقاتی که نشان می‌دهد نوجوانان تقریبا 6 ساعت در روز را با تلفن‌های خود می‌گذرانند، واضح است که اعتدال، کلید مبارزه با زوال عقل دیجیتال است.
بنابراین، در اینجا چند مرحله وجود دارد که می‌توانید برای جدا شدن از صفحه نمایش و جبران تاثیر منفی استفاده بیش از حد از فناوری انجام دهید:
• اعلان‌های تلفن خود را محدود کنید: یکی از راه‌های جلوگیری از قرار گرفتن مداوم در برابر تلفن یا جلوی صفحه نمایش، محدود کردن تعداد اعلان‌هایی است که دریافت می‌کنید. اگر اعلانی فوری نیست، آن را در حالت خاموش قرار دهید یا به‌طور کلی از شر آن خلاص شوید.
• زمان رسانه غیرفعال را محدود کنید: این مورد ممکن است به نحوه گذراندن زمانتان متفاوت به نظر برسد. برنامه‌هایی وجود دارند که می‌توانند زمان اسکرول بیش از حد را محدود کنند. یا می‌توانید زمان صرف شده برای تماشای برنامه مورد علاقه خود را با استفاده از دوچرخه ثابت یا وزنه‌های کوچک ترکیب کنید.
• چیزهای دیگری را پیدا و روی آنها تمرکز کنید: همه ما مقصریم زیرا وقتی حوصله‌مان سر می‌رود به سراغ تلفن یا کنترل از راه دور می‌رویم، اما فکر کنید؛ آخرین باری که کتاب خوانده‌اید یا به پیاده‌روی رفته‌اید چه زمانی بوده است؟ در حالی که این فعالیت‌ها ممکن است به تلاش بیشتری نیاز داشته باشند، با داشتن کتابی خوب یا مقصدی سرگرم‌کننده، خود را برای موفقیت آماده کنید.
• زمانی را برای استراحت و ارتباط اختصاص دهید: کاهش زمان صفحه نمایش به معنای خلاص شدن از شر آن نیست. در نظر بگیرید که هر روز مقداری از زمان را برای بازی‌های ویدیویی یا تماشای تلویزیون اختصاص دهید. تنظیم بر اساس ساعت می‌تواند کمک‌کننده باشد.
اگر والدینی هستید که به دنبال راه‌هایی برای کاهش زمان استفاده فرزندتان از صفحه نمایش هستید، به فرزندان بگویید که چرا اعتدال مهم است. توضیح دهید که شما نیز سعی می‌کنید زمان استفاده از صفحه نمایش خود را محدود و نظارت و ایجاد تغییرات را با هم به‌عنوان یک خانواده تمرین کنید.
نتایج چندین تحقیق بزرگ نشان داده‌اند که زمان بیش از حد سپری کردن با صفحه نمایش می‌تواند اثرات منفی بسیار زیادی بر شناخت، به‌ویژه در کودکان داشته باشد در حالی که هیچ تشخیص رسمی برای زوال عقل دیجیتال وجود ندارد، نتایج تحقیقات ارتباط قوی بین استفاده بیش از حد از فناوری و علائم زوال عقل و خطر را نشان می‌دهند.
چه به دنبال راه‌هایی برای کاهش زمان استفاده از صفحه نمایش خود باشید یا به‌عنوان خانواده به ایجاد تغییرات علاقه‌مند باشید، بدانید که کوچک‌ترین تغییرات می‌توانند مزایای زیادی برای سلامتی شما داشته باشند.
منابع
www.healthline.com
group.ntt/en

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1142777/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

«تلسکوپ فضایی جیمز وب» یک کهکشان دوردست را رمزگشایی کرد

شعر زیبای استاد هوشنگ ابتهاج

زمستان را ببر هرطور میدانی بهارش کن

طعنه گواردیولا به ستاره سیتی

این چه کار احمقانه‌ای بود انجام دادی امباپه!

پنالتی در استقلال پس از یامگا؛ بازگشت به پنجاه پنجاه!

کاراگر: شک نکنید کلوپ، لیورپول را قهرمان خواهد کرد!

حضور امیر قلعه‌نویی در ورزشگاه راه‌آهن و بازی خیریه‌ای

وزیر کار: آماده واگذاری سهام پرسپولیس به وزارت رفاه هستیم

حضور ملی پوشان فوتسال در تورنمت چهار جانبه ویتنام

واکنش بیگ‌زاده به بیانیه استقلال بعد از شکست

جنجال بزرگ استقلال در مهرآباد خنثی شد!

تمام گلهای کوین دی بروینه در جام جهانی

پیغام ویژه داوران زن بین‌المللی برای مهسا قربانی

اشتباه عجیب مدافع و دروازه‌بان ترابزون در لیگ ترکیه

خوش و بش مجتبی محرمی با کامبیز دیرباز

اشک‌های تلخ پردیس پورعابدینی برای آقای بازیگر

نوع رفتارت با آدمی که دوستش داری

لادن مستوفی با «برف آخر» همچنان در انتظار اکران

یک سریال کره‌ای که طرفداران «دونگ‌ئی» نباید ببینند!

مایع ارزان‌قیمتی که دندان‌ها را «ضد پوسیدگی» می‌کند

جمشید عندلیبی نوازنده مشهور نی درگذشت

اجرای زیبای حمید حامی از آهنگ «یاد من باش»

علیرضا قربانی می‌خوانَد/ همۀ نوازندگان گروهش می‌نوازند

با توافق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛ خانه خلاق رسانه‌ای برسا با رویکرد "افزایش ظرفیت تولید محتوای موضوعی در فضای مجازی" راه‌اندازی شد

یک صید استادانه

ویدئویی پربازدید از زیر گرفتن یک افسر پلیس

حکمت/ بهترین بی‌نیازی، ترک آرزوهاست

تصادف یک خودرو با تریلی در جاده خلوت

اینفوگرافی؛ زیتون نمادی از صلح و مقاومت

پدیده‌ فوق العاده زیبای جوی "جت آبی"

تهیه سالم‌ترین دسر خرمایی برای ماه رمضان

مقابله با عفونت دهان

عمل تغییر رنگ چشم

درمان سنتی کم کاری تیروئید

در خانه تکانی به داد اتوی خود برسید!

پاپاراتزی های فضایی از چین موفق به ثبت تصاویر کمیاب شدند

درنگی درباره آلنوش طریان؛ بانوی اختر فیزیک ایران

نظامی؛ واضع واژگان جدید در زبان و ادب فارسی

تو بگو ماه کجاست؟

وعده بزرگ اسطوره میلان در مورد امباپه

جلالی: سرمربی تیم ملی جوانان به زودی معرفی خواهد شد

بلینگام همه تصوراتم از خودش را بر هم زد

پاشازاده: استقلال بازیکن زیادی ندارد که در 2 جبهه بجنگد

دلجویی رضائیان از نورافکن با یک استوری

والنسیا ول‌ کن وینیسیوس نیست

رقابت نادال در ایندین‌ولز و یک رکورد جدید بعد از 14 سال

نارضایتی مهاجم چلسی از عملکردش با وجود زدن 11 گل

برگزاری قرعه کشی لیگ برتر امید ها

تشکر ویژه مدافعین سپاهان از ستاره بازی