آریا بانو

آخرين مطالب

با واقعیت جامعه امروز درباره تغییر شکل ازدواج‌ها چه کنیم؟ اجتماعي

با واقعیت جامعه امروز درباره تغییر شکل ازدواج‌ها چه کنیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - جام جم / امروزه به دلایل بسیار، از جمله شیوع نگران‌کننده طلاق درخانواده‌های ایرانی، کمتر کسی جرأت می‌کند که زیر بار این مسئولیت برود و این امر نامیمون، باعث شده برخی دختران پاکدامن از ترس این که نکند در این وانفسا از نعمت ازدواج محروم بمانند ازهر راهی به عرضه آسیب‌زای خود می‌پردازند که باید دراین خصوص، چاره‌ای اندیشید.
درجامعه امروز ما به‌دلیل کمرنگ‌شدن ازدواج‌های سنتی، اغلب جوانان برای آشنایی بیشتر با جنس مخالف و افزایش قدرت در انتخاب همسر، در مهمانی‌ها و تفریحات مختلط دسته‌جمعی یا سفر‌های گروهی شرکت می‌کنند یا از طریق شبکه‌های به‌اصطلاح اجتماعی با به اشتراک گذاشتن تصاویری ازحریم شخصی وخصوصیات‌شان به‌نوعی ویژگی‌ها و تمایلات خود را به غیرهمجنس جهت همسریابی نشان می‌دهند.
همچنین برخی خانم‌ها با این گمان که پوشش و حفظ کامل حجاب در اجتماع موجب مخفی‌ماندن زیبایی و کمالات آن‌ها می‌شود، سعی در آراستن و پوشیدن لباس‌های نامناسب و محرک در جامعه دارند که معمولا هم این قبیل اقدامات هیچ‌کدام نتیجه مثبتی به همراه نخواهد داشت.
با وجودی که احتمال طلاق عاطفی یا قانونی در ازدواج سنتی مثل هر نوع ازدواج دیگری وجود دارد و برخی خانم‌ها در این روش ازدواج، قدرت گزینش کمتری دارند، اما ازدواج سنتی، اگر به‌درستی و نه ناقص اجرا شود، به دلایل متعددی از ازدواج‌های مدرن و شبه‌مدرن امروزی بهتر و پایدارتر است. 
تلاش برای رابط‌ای تعهدآور

دکتر نصیر عابدینی، روان‌شناس بالینی می‌گوید: بسیاری از ازدواج‌های به‌ظاهر سنتی ما باطنی کاملا مدرن پیدا کرده و هرچه ما بیشتر در ایران و جهان به سمت مدرن‌سازی ازدواج پیش رفته‌ایم، درصد طلاق بیشتر شده است. یکی از دلایل موفقیت در ازدواج سنتی، غربال اولیه برای انتخاب شریک زندگی است که توسط فردی غیر از جوان در آستانه ازدواج صورت می‌گیرد. همین امر به‌ظاهر ساده باعث می‌شود بسیاری ازانتخاب‌های احساسی و ظاهربینانه به کنار رود و فرد عقلانی‌تر انتخاب کند. در ازدواج مدرن، فرد، رابطه را به قصد ازدواج، ولی بدون هیچ تعهد واقعی آغاز می‌کند و فقط در موارد اندکی آن را با تعهد ازدواج رسمی به پایان می‌برد، در‌حالی‌که در ازدواج سنتی ازهمان ابتدا فرد تعهدخود را باخواستگاری رسمی نشان می‌دهد. 
به‌دنبال شناخت واقعی
در ازدواج، بحث شناخت طرف مقابل بسیار اهمیت دارد. این مهم درازدواج سنتی به یک نحو صورت می‌پذیرد و در ازدواج مدرن به نحو دیگر. دکتر عابدینی می‌گوید: در ازدواج سنتی پس از خواستگاری، جلسات متعدد آشنایی تحت اشراف والدین انجام می‌شود، اما در ازدواج مدرن وضعیت تا حدی متفاوت است و در بسیاری موارد دختر و پسر این شناخت را معمولا بدون اطلاع والدین کسب می‌کنند. با این وصف، شناخت از طرف مقابل در ازدواج مدرن عاری از خطا نیست. به عبارت دیگر شناخت ما شناخت واقعی نیست، هرچند با فعال‌کردن مکانیسم‌های دفاعی‌مان به دفاع از واقعی‌بودن شناخت خود می‌پردازیم. البته در ازدواج سنتی و جلسات معارفه رسمی نیز ممکن است به شناخت احساسی و غیرواقعی دچار شویم، اما با حضور خانواده و کمک عقلانیت می‌توانیم در عرصه انتخاب هوشیارتر عمل کنیم.
توهم کفویت
کفو در لغت به معنای نظیر و شبیه است و در ازدواج به این معناست که میان زن و شوهر باید تا حدی شباهت و تفاهم وجود داشته باشد. دکتر عابدینی می‌گوید:درازدواج مدرن مسأله مجاورت فیزیکی یا شبه‌فیزیکی دوغیرهمجنس ازطریق فضای واقعی یا مجازی، نقش اعجازآمیزی در متقاعدسازی دو جنس به این که ازهر جهت با هم تفاهم دارند، وجود دارد. درحالی که در ازدواج سنتی بنا بر این است که طرفین تا پیش از جلسات معارفه رسمی ازهرگونه مجاورت فیزیکی یا شبه‌فیزیکی به دور باشند وبی‌دلیل توهم و سودای کفویت در سر نپرورانند. 
حلقه مفقوده ازدواج سنتی
دکتر عابدینی، مهم‌ترین عامل برای تداوم ازدواج‌های به سبک سنتی و افزایش قدرت انتخاب در همسرگزینی را وجود واسطه یا معرف می‌داند و می‌افزاید: در گذشته نه‌چندان دور که نرخ طلاق این قدر بالا نبود، بسیاری از زنان و مردان نقش واسطه را در معرفی دختران و پسران ایفا می‌کردند و حلقه مفقوده‌ای به نام واسطه‌ها درفرآیند ازدواج سنتی وجود نداشت.
امروزه به دلایل بسیار، از جمله شیوع نگران‌کننده طلاق درخانواده‌های ایرانی، کمتر کسی جرأت می‌کند که زیر بار این مسئولیت برود و این امر نامیمون، باعث شده برخی دختران پاکدامن از ترس این که نکند در این وانفسا از نعمت ازدواج محروم بمانند ازهر راهی به عرضه آسیب‌زای خود می‌پردازند که باید دراین خصوص، چاره‌ای اندیشید که دختران معصوم این مرزوبوم ناچار به این جلوه‌گری‌های غیرعزتمندانه نگردند و واسطه‌ها با آسودگی خاطر بیشتری به معرفی بپردازند.
البته این مسأله درمورد پسر‌ها هم صدق می‌کند یعنی وقتی می‌بینند کسی نیست در اصطلاح، به موقع برای‌شان آستین بالا بزند با اتکا بر تجربیات ناقص خود به بهانه ازدواج و پاسخ به نیاز‌های جنسی و عاطفی در محیط جامعه با جنس مخالف وارد رابطه شده وچون انتخابی سطحی و براساس ظواهر داشته‌اند به در بسته خورده و با مشکلاتی مواجه می‌شوند و از همه بدتر آن‌که، چون زن و مرد به دلیل انتخاب سطحی در زندگی مشترک، دچار شکست ولطمه می‌شوند، احتمال این‌که در جامعه تبدیل به فردی آسیب‌زا شوند زیاد است.
براین اساس برای ترغیب جوانان به ازدواج سنتی آن هم ازطریق صحیح درجامعه، نیاز به مراکز متعدد، معتمد وتایید‌شده‌ای است که باتوجه به شرایط وکفویت خانواده‌ها، دختر و پسر را به یکدیگر معرفی کنند. واسطه‌ها باید صادقانه، دلسوزانه والبته دوراندیشانه پا دراین وادی خداپسندانه بگذارند و با فرهنگ‌سازی، تنگنا‌ها و موانع موجود درامر واسطه‌گری را برچینند و باردیگر این امرمقدس را درکشور رونق دهند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1158836/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود

بخشی از کتاب/ مبادا آه کسی را برآوری

حکم کمیته انضباطی برای تکرار یک دیدار تعیین کننده

مکان بازی پیکان - استقلال تغییر می‌کند!

مسی‌ها آماده و سرحال برای دربی کرمان

عامل حذف تاریخی رئال به بایرنی‌ها روحیه داد!‏

خطیر در استقلال ماندنی شد

اولین تغییر بزرگ مالک جدید؛ استقلالِ خلیج فارس!

جریمه 350 میلیون تومانی باشگاه استقلال خوزستان

گل اول ناپولی به آاس رم توسط ماتیاس اولیویرا

گل دوم ناپولی به رم توسط اوسیمن از روی نقطه پنالتی در دقیقه 84

سردار به سبک طارمی پنالتی گرفت!

نکوداشت اکبر زنجان‌پور همراه با شرم و حیای نوید محمدزاده

جمله ای که دل روناک «نون خ» را شکاند

سیاوش مفیدی؛ از فوتبالیستی تا بازیگری

پردرآمدترین شغل پاره وقت در ایران را بشناسید

آهنگ احساسی «من» در کنسرت محسن یگانه

علت فوت پزشک متخصص در جهرم چه بود؟

اظهارات رئیس پلیس راهور درباره جریمه‌های اشتباهی

پشت پرده ویزیت‌های نجومی روانشناسان؛ 45 دقیقه 2 میلیون تومان!

حادثه ناگهانی برای اسکیت سوار

4 گوشه دنیا/ کشف مقبره اسرارآمیز یک پادشاه!

این سالاد خوشمزه یک شام کامل حساب میشه

طرز تهیه دیپ بادمجان کبابی ساده و خوشمزه

دلیل جالب خوردن مهر توسط مادران باردار!

با هزینه کم یک کیف پارچه ای شیک بدوزید

شما جای مامانشون بودین چکار می کردین؟

تولید ربات صنعتی ایران‌ساخت با هفت درجه آزادی

بیوگرافی «سینا تمدن»؛ معاون ارشد شرکت اپل بعد از «استیو جابز»

«مردی از جنس مس و خاک» به چاپ چهارم رسید

محمدرضا سنگ‌سفیدی :برای جام جهانی فوتسال سورپرایز داریم

کری‌خوانی خاص ستاره آرسنال برای اسپرز!

آرتتا و موفقیتی که ونگر حسرتش را داشت!‏

پایان لیگ ستارگان قطر با شکست سنگین السد

گل دوم رم به ناپولی توسط تامی آبراهام

سردار آزمون در زمین مارادونا درخشید

میزبانی مسابقات مچ اندازی قهرمانی آسیا از ایران گرفته شد

چهره ها/ نوشته احساسی «حامد بهداد» در سوگ هوادارش

تولد چهل و یک سالگی «افسانه پاکرو»

نگاهی به مفهوم عشق در آخرین عاشقانه «حسن فتحی»

«آتش است این بانگ نای» با نی نوازی استاد محمد موسوی

تلف‌شدن 57 رأس گوسفند در برخورد با قطار در آبیک

تصادف زنجیره ای عجیب بخاطر سرعت بالا

کوبیده مرغ یک غذای مجلسی و شیک

پنج صبحانه کم کالری برای لاغزی سریع و خوشمزه

شیر در شب می‌تواند علائم ابتلا به سینوزیت را بیشتر کند

مدت زمان مناسب برای تست پاپ اسمیر برای تشخیص سرطان دهانه رحم

یک کاردستی جذاب برای تبریک روز معلم

در عقدیم و شوهرم کم به دیدنم می آید

ساخت تراشه‌ای با قابلیت اندازه‌گیری ویتامین C و D