آریا بانو

آخرين مطالب

«کتاب سال ایرانی پدیدارشناسی» منتشر شد مقالات

«کتاب سال ایرانی پدیدارشناسی» منتشر شد
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا /دبیر «جامعۀ ایرانی پدیدارشناسی انجمن علوم سیاسی ایران» گفت: رویه ما در این کتاب آن بود که از پدیدارشناسی به نحوی ایجابی و برای فهمیدن مسائل پیرامون خود استفاده کنیم. بر همین اساس، پدیدارشناسی برای ما ایرانیان در حوزه‌های گوناگون، به‌خصوص در حوزه سیاست و امر اجتماعی، دارای اهمیت است.
نخستین جلد از «کتاب سال ایرانی پدیدارشناسی» منتشر شد. این کتاب مجموعه مقالاتی از نویسندگان و پژوهشگران ایرانی و غیر ایرانی را شامل می‌شود که با ویراستاری علمی جهانگیر معین علمداری و حمید ملک‌زاده آماده شده و بر اساس توافق نامه میان انجمن علوم سیاسی ایران و انتشارات گام نو توسط این انتشارات منتشر شده است.
در این خصوص، به مناسبت انتشار نخستین جلد از «کتاب سال ایرانی پدیدارشناسی»، حمید ملک‌ زاده، مدرس دانشگاه و دبیر «جامعۀ ایرانی پدیدارشناسی انجمن علوم سیاسی ایران»، در گفت‌وگو با ایسنا، بیان کرد: این اثر، جزو کتاب‌های سالانه است و به به عبارت دیگر هر سال یک بار منتشر می‌شود. «کتاب سال ایرانی پدیدارشناسی» در اصل ترجمه اثری با همین عنوان به شمار می‌آید که صاحب امتیاز آن انجمن علمی علوم سیاسی ایران است.

آریا بانو


ملک‌ زاده که مدیرمسئولی «کتاب سال ایرانی پدیدارشناسی» را به عهده دارد، ادامه داد: روند چاپ کتاب به این صورت است که ما هر سال یک فراخوان نشر می‌دهیم. فراخوان‌های ما در موضوعات مختلف و با تمرکز بر پدیدارشناسی، سیاست و امر جمعی است. موضوع هر دوره نیز ابتدای هر سال با مشورت هیئت‌تحریریه مستقر در انجمن علوم سیاسی ایران تعیین می‌شود.
وی افزود: نویسندگان و پژوهشگران می‌توانند به دو زبان فارسی یا انگلیسی مقالۀ را خود ارسال کنند. ما مقالات دریافتی را داوری می‌کنیم. این مقاله‌ها در اصل زیر نظر هیئت‌علمی یا اعضای تحریریۀ وابسته به انجمن علوم سیاسی ایران داوری می‌شود. مقالات انگلیسی به فارسی ترجمه و سپس به‌کوشش نشر «گام نو» منتشر می‌شوند.
او سپس به موضوع جلد نخست از «کتاب سال ایرانی پدیدارشناسی» اشاره و اینطور تشریح کرد: جلد نخست از «کتاب سال ایرانی پدیدارشناسی» به پدیدارشناسی و سیاست اختصاص یافته است. این کتاب، صورت‌های متفاوتی از کاربردی کردن مطالعات پدیدارشناختی در موضوعات مرتبط با سیاست را در بر می‌گیرد. پدیدارشناسی حقوق کودک، فلسفه اسلامی با تمرکز بر فارابی، مفهوم اقلیت‌ها، به‌خصوص اقلیت ساکن در ایالات متحده آمریکا، الهیات سیاسی، مطالعات صلح، فلسفه سیاسی اسلامی، حقوق و فلسفه قانون، هستی‌شناسی سیاست، اخلاق و فلسفه از جمله این موضوعات محسوب می‌شوند.
ملک‌ زاده در خصوص اهمیت انتشار این کتاب سال چنین توضیح داد: آشنایی ما ایرانیان با پدیدارشناسی، منبعث از پدیدارشناسی وجودی هایدگر بوده است و غالباً در مبارزه ما برای فهم خویش از طریق ساز و کارهای مبتنی بر نفی غرب از آن بهره بردیم ریشه دارد. نفی مطلقی که از زایش، یا ایجابی قابل انتظار در نیروی نفی برخوردار نبوده است. رویه ما در این کتاب آن بود که از پدیدارشناسی به نحوی ایجابی و برای فهمیدن مسائل پیرامون خود استفاده کنیم. بر همین اساس است که به‌نظرم پدیدارشناسی برای ما ایرانیان در حوزه‌های گوناگون، به‌خصوص در حوزه سیاست و امر اجتماعی، دارای اهمیت است.
در ادامه این پژوهشگر به ذکر اهمیت نشر کتاب پرداخت و خاطر نشان کرد: ما ایرانیان در تاریخ خود، چه در محیط دانشگاهی و چه محیط روشنفکری، اسیر دوگانه‌ و نزاعی میان رویکردهای چپ‌گرا و لیبرال بوده‌ایم. این مسئله تا جایی در کشورمان پررنگ است که مسائل سیاسی و امر جمعی را فقط در گرد این دو رویکرد می‌بینیم.
ویراستار «کتاب سال ایرانی پدیدارشناسی» تأکید کرد: همین نگاه غالب در بین ما سبب شده است تا چه در سیاست نظری و چه در سیاست عملی به یک بن‌بست برسیم. در واقع، در هر مسئله‌ای که پیش می‌رویم در نهایت به دو رویکرد چپ‌گرا و متأثر از مارکسیسم یا نگرش لیبرالیسم یا گونه‌ای از لیبرالیسم فایده‌گرا می‌رسیم. این معضل در اندیشه و عمل سیاسی ما به گرهی کور بدل شده است.
وی از جنبه‌ای دیگر نیز به اهمیت این اثر نظر کرد و گفت: حتی در مواجهه ما با خویشتن اسلامی‌مان در هییت جامعه‌ای از مسلمانان، نیروی سلبی ناشی از برخورد سلبی با غرب وجه مشخصۀ غالب ما بوده است. پدیدارشناسی می‌تواند به‌منظور عبور از همه مسائل یادشده به کار آید.
این مدرس دانشگاه درباره مخاطبان این کتاب که به‌صورت مجموعه‌ مقالات منتشر شده است، خاطرنشان کرد: مخاطبان این کتاب را دانشجویان، پژوهشگران و مدرسان رشته‌های مختلف، مانند حقوق، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، الهیات، فلسفه سیاسی و… شکل می‌دهند، اما با توجه به سیاست انجمن علوم سیاسی در انتخاب موضوع، مخاطب عام هم می‌تواند به سهم خود از این کتاب بهره‌مند شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1162155/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ستاره سیتی: به این دلیل رئال تیم بسیار عجیبی است

طارمی 15 دقیقه بازی کرد، پورتو 2 امتیاز از دست داد

مدیر اینتر خرید طارمی را تایید کرد؛ کیفیت تیم بالا می رود

وقت انتقام از پرسپولیس فرا رسید

اعتراض ستاره تاتنهام به داوری لیگ برتر

خلاصه بازی پورتو 2 - اسپورتینگ 2

پاس گل احسان حاج صفی در مقابل پائوک

حضور «تنهای» یزدانی در بوداپست؛ قاسم‌پور کجای ماجراست؟

محمد صلاح تهدید کرد؛ اگر حرف بزنم آتش به پا خواهد شد!

طاهری: مقابل تایلند بدون نقص بودیم

چمپیونزلیگ زنان؛ حریف بارسلونا در فینال مشخص شد

دانشگر آماده سفر به تهران برای تقابل با پرسپولیس

اولین تیم سقوط کننده از بوندسلیگا مشخص شد

سیو جالب یک دروازه بان در لیگ لبنان!

فقط یه نفر می تونست و می تونه نویر رو به وحشت بندازه؛ CR7

خوراکچی: لحظه به لحظه تیم تایلند را آنالیز کردیم

کشف مقبره اسرارآمیز یک پادشاه

تقسم استان تهران روی میز دولت

شمسایی: این قهرمانی فقط برای مردم است

علت حذف بیانیه استقلال؛ فرار از جریمه میلیاردی!

ستاره بارسا: بلینگام بهترین بازیکن جهان است

صلاح مقابل کلوپ؛ چه کسی باعث پیشرفت دیگری شد؟

رویای گولر؛ اولین بازیکن ترک قهرمان چمپیونزلیگ

روایت فارس از مسمومیت 29 پزشک با مشروبات الکلی تقلبی

نماهنگ "خلصنا من الفراق الحرم" با صدای پویانفر

فضاپیمای رباتیک چین در روزهای آینده به ماه می‌رود

تصویر تلسکوپ فضایی هابل از کهکشان با فاصله‌ی 34 میلیون سالِ نوری از زمین

داستانک/ پستچی

پیشگویی دقیق نتیجه دیدار فینال ایران - تایلند توسط حسین طیبی

پاس گل احسان حاج صفی در بازی امشب آاک مقابل پائوک

تاثیرگذاری احسان حاج صفی روی گل دوم آاک مقابل پائوک

نساجی گلزنی به ذوب آهن را تمرین کرد

پاری سن ژرمن قهرمان لیگ فرانسه شد

کری ستاره رم برای لورکوزن؛ رکوردشان را می‌شکنیم!

2 مدال برنز؛ دستاورد ساواته ایران در بلغارستان

4 پیروزی ملی‌پوشان امید بوکس در مسابقات آسیایی

12 کاراته‌کا در انتخابی مرحله دوم تیم امید بانوان

تمرین مشترک ملی‌پوشان ووشو با چینی‌ها

یک داستان عاشقانه از پارسا پیروزفر و حواشی‌اش

صداوسیما باز هم حقوق هنرمندان را نقض کرد

ویولنسل نوازی زیبا و آرامش بخش در ارکستر سمفونیک

برنامه وزارت کشور فراهم شدن امکان ورود زائران ایرانی به عراق با خودرو شخصی

عاقبت خوابیدن پشت فرمون رانندگی!

ناکامی ببر در شکار طاووس

زرشک پلو با مرغ مجلسی و زعفرانی

پاستا با سس خاص را تست کن، طعمش بی‌نظیره!

مکمل‌های پروبیوتیک شدت صرع را در کودکان کاهش می‌دهد

٥تا ترفند طلایی که مطمئنم خیلی به کارتون میاد

اگر این نشانه ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

دنباله‌داری که هنوز نیامده سر و صدا به پا کرده و از ستارگان هم درخشان‌تر خواهد بود