آریا بانو

آخرين مطالب

گوناگون/ پرونده‌های بازِ گنجینه‌های خارج‌شده از ایران گوناگون

گوناگون/ پرونده‌های بازِ گنجینه‌های خارج‌شده از ایران
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / استرداد آثار تاریخی ایران جزو پیچیده‌ترین و گاه زمان‌برترین پرونده‌های حقوقی میراث فرهنگی به شمار می‌آید. الواح هخامنشی از جمله این پرونده‌هاست که ایران آنها را به شکل امانی به دانشگاه شیکاگو سپرده بود، اما بازگشت کامل این گل‌نبشته‌ها به کشور حدود 90 سال طول کشیده است.
مدیرکل موزه‌های وزارت میراث فرهنگی ـ زمستان سال گذشته از پیگیری حقوقی 20 پرونده استراد آثار تاریخی ایران خبر داده بود، پرونده‌هایی که همچنان باز هستند و تا پایان سال 1402 به نتیجه نرسیدند.

استرداد باقی‌مانده الواح هخامنشی که گفته شده بیش از 10 هزار قطعه دیگر از آنها هنوز درآمریکا باقی مانده، از جمله این پرونده‌هاست. طبق اظهارات مقامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قرار بود تعدادی از کارشناسان ایرانی به آمریکا بروند و این الواح را به ایران بازگردانند، اتفاقی که هنوز رخ نداده است، اما به ایسنا گفته شده است که پیگیری‌ها برای استرداد کامل این الواح همچنان در حال انجام است و قرار شده یک هیأت کارشناسی کوچک از ایران به آمریکا برود.
البته عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در آخرین اظهاراتی که درباره استرداد باقی‌مانده الواح هخامنشی داشت، از برخی ممانعت‌های آمریکا برای بازگشت آنها سخن گفته و البته این نکته را هم اضافه کرده بود که هیچ مانع فنی برای بازگرداندن این گل‌نبشته‌ها به ایران وجود ندارد.
الواح هخامنشی در سال 1311 خورشیدی در تخت جمشید کشف شد. تعداد این الواح بیش از 30 هزار قطعه اعلام شده بود، که در اندازه‌های مختلف و شکسته بود. این الواح در 50 صندوق چوبی که شامل حدود 2000 جعبه‌ مقوایی و چند پیت نفتی، که در تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) به پارافینِ مذاب آغشته شده بودند، از طریق بوشهر به آمریکا فرستاده شدند. انتقال با موافقت دولت وقت ایران انجام شد و در قرارداد و موافقت‌نامه طرفین نیز آمده بود که «ایران لوح‌هایی گلی را برای رمزگشایی و خواندن، به امانت به دانشگاه شیکاگو که مشغول کاوش تخت جمشید (پارسه، پرسپولیس) بود، می‌سپارد.»
تا کنون 5 محموله از این الواح به ایران بازگردانده شده است؛ 179 قطعه در نخستین محموله ارسالی در سال 1327 به تهران رسید. دومین محموله شامل 37 هزار قطعه بود که در سال 1329 به ایران بازگردانده شد و در سال 1383 سومین محموله یعنی 300 قطعه لوح به ایران تحویل داده شد. سال 1398 چهارمین محموله از الواح که شامل 1780 قطعه لوح هخامنشی بود، با مجوز «اوفک» به ایران بازگشت و آخرین محموله به تعداد 3506 لوح هخامنشی در سال 1402 براسای همان مجوز اوفک به ایران استرداد شد. با این حال، گفته شده است اعتبار مجوز اوفک (دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا) در سال گذشته پایان یافته که ظاهرا برای تمدید آن اقدام شده است.
حاشیه‌های الواح تخت جمشید ادامه دارد!
اما پرونده باز دیگر به قرآن سرقت‌شده از موزه پارس مربوط می‌شود، که هر بار برگی از این قرآن در یک حراجی شناسایی می‌شود. آخرین بار در اسفندماه 1402 مرتضی کریمی‌نیا، پژوهشگر نسخه‌های خطی و قرآنی، از حراج یک برگ دیگر از قرآن سرقت‌شده از موزۀ ملی پارس (شیراز) در لندن خبر داده بود.
قرآن خط کوفی در فروردین 1382 از موزه ملی پارس در شیراز سرقت شد. شناسایی ورق‌های آن به طور جداگانه در حراجی‌ها و موزه‌های مختلف در خارج از ایران، این فرضیه را مطرح کرده که ورق‌های قرآن سرقتی، جدا و بعد از کشور خارج شده است. کریمی‌نیا، قرآن‌پژوه و مترجم و نسخه‌شناس مصاحف قرآن، حدود دو دهه پیگیر این قرآن مسروقه بوده و ورق‌های جداشدهٔ آن را تا کنون در موزه‌های لوور (پاریس)، لوور (ابوظبی)، متروپلیتن (نیویورک) و موزۀ هنر اسلامی (دوحه) و همچنین حراجی‌های ساتبیز، کریستیز و بُنهامز شناسایی کرده‌ است.
استرداد این قرآن نیز با اعلام گزارشی به پلیس اینترپل در دستور پیگیری است. مسئولان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پس از شناسایی ورق‌هایی از این قرآن کوفی در حراجی کریستیز اعلام کردند که در مرحله اثبات مالکیت آن هستند تا پیگیری‌های حقوقی بعدی را انجام دهند، اما شناسایی برگ‌های دیگری از این قرآن هر بار در یک حراجی، ظاهرا ماجرای استرداد آن را کمی پیچیده کرده است.
حراج یک برگ از قرآن سرقتی ایران در لندن
اما تابلو پرتره مظفرالدین‌شاه که خروج قاچاقی آن از کاخ گلستان و ایران در سال 1400 برای نخستین‌بار برملا شد، از جمله پرونده‌هایی است که درباره آن چندان اظهارنظری نشده است، اما جزو پرونده‌های استردادی درحال پیگیری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به شمار می‌آید.
بررسی‌ها و پرس‌وجوهای ایسنا حاکی از این است که ظاهرا کویت در همکاری با ایران برای استرداد این تابلو است، اما روند حقوقی بازگشت آن به ایران با پیچیدگی‌های قوانین بین‌المللی استرداد همراه شده است.
ماجرای قاچاق تابلو پرتره مظفرالدین‌شاه اثر استاد کمال‌الملک زمانی برملا شد، که در سال 1400 انتشار عکسی از کاخ گلستان و مطابقت آن با عکس‌های قدیمی‌تر، جای خالی این تابلو را نشان می‌داد. پس از بررسی اسناد کاخ گلستان تایید شد که تابلو چهره مظفرالدین‌شاه در فاصله سال‌های 1317 تا 1361 خورشیدی از مجموعه کاخ خارج و بعدها به خارج از کشور قاچاق شده و به فروش رفته است. پرتره رنگ روغن مظفرالدین‌شاه قاجار با امضای کمال‌الملک ـ نقاش شهیر ایرانی ـ سال 2000 میلادی، در حراجی کریستیز بریتانیا به قیمت 44 هزار و 650 پوندِ انگلیس فروخته شد و بعدها در موزه‌ای در کویت شناسایی شد.
خروج قاچاقی تابلو مظفرالدین‌شاه تایید شد
سوای این پرونده‌ها که جزئیات آنها مشخص‌تر است، ایران استرداد شمار دیگری از آثار تاریخی متعلق به خود از کشورهای دیگر، از جمله انگلستان و استرالیا را نیز در دست دارد، پرونده‌هایی که برخی از آن‌ها در شرف مختومه شدن هستند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1177492/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سحابی زیبای crab را ببینید

شاعرانه/ عشق بزرگترین آرامش جهان است

پیروزی مهم یاران قربانی قبل از پایان فصل

آلگری: مقابل رم عصبانی بازی سختی داریم

آنچلوتی: سخت بود چون همه حواس‌ها به بایرن است

قلب دفاعی سپاهان محکم‌تر از همیشه!

اعلام داوران هفته بیست و ششم لیگ برتر

قبل از نهایی شدن قهرمانی؛ رئالی‌ها جشن را شروع کردند

تمرین پرسپولیس با حضور چهره ویژه سکوها

ترزیچ: امروز بردیم چرا اخراجم می‌کنید!

شروع طوفانی بارسا-خیرونا؛ 5 دقیقه و دو گل!

وزارت ورزش همچنان مالک استقلال و پرسپولیس!

عکس‌های جدید میلاد کی‌مرام همه را غافلگیر کرد

آخرین تصویر از بازیگر پایتخت پیش از فوت

ساده ترین راه برای حفظ سلامتی چیست؟

اعلام فرصت داوطلبان کنکور برای تأیید سوابق تحصیلی

نقص فنی مینی‌بوس حادثه‌‌ای عجیب آفرید

تنفسی در هوای حافظیه به مناسبت روز شیراز

تصاویر باورنکردنی از بارش ماهی در یاسوج!

یک ربات با الهام از زنبور ساخته شد

من آن دیوانه بندم!

گل دوم رئال مادرید به کادیز توسط جود بلینگام

گل سوم رئال مادرید به کادیز توسط وینیسیوس

اوزونیدیس: فرودگاه شهر را فقط برای رقیب باز کردند

طلسم براهیم شکست

فرار یاران محمدی از بحران با یک گل

رئال 3-0 کادیز؛ یک میلی‌متر فاصله تا قهرمانی

تاکید رئیس بایرن؛ توخل فصل بعد نیست

توخل: بازی رئال مهم است، این بازی را فراموش کردیم

گل اول بارسلونا به جیرونا توسط آندریاس کریستنسن

گل اول جیرونا به بارسلونا توسط آرتم دووبیک

«طاووس خانم و ازدواج‌هایش» روی صحنه می‌رود

پارسا پیروزفر، مهران مدیری و الناز شاکردوست رکوردداران روز اول اکران

زن باباشو دق داد!

غلبه بر عفونت سینوس: ترفندهای ساده و موثر بدون نیاز به دارو/ اینفوگرافی

عیسی قلی‌پور نوازنده دوتار درگذشت

آهنگ «همه رفتند» از رضا بهرام

سیل ویرانگر در برزیل ده‌ها قربانی و مفقود گرفت

تصاویر منحصربه‌فرد از دریاچه ارومیه که ندیده‌اید

اوج آرامش یعنی اینکه خواب باشی و این همه بازدید کننده برات بیاد!

آنقدر در نقل روایات امانتدار بود که شیخ صدوق نام گرفت!

این غذا یک انتخاب فوق العاده‌ برای غافلگیریست

انواع سر درد از نگاه طب سنتی و طب نوین

بدون لباس مخصوص در فضا چه بلایی سر انسان می‌آید؟

سینه از آتش دل در غم جانانه بسوخت

گل اول رئال مادرید به کادیز توسط براهیم دیاز

گل سوم اشتوتگارت به بایرن مونیخ توسط سیلاسی

پیروزی شش گله سرخپوشان هرات مقابل استقلال کابل

دورتموند 5-1 آگزبورگ؛ پی‌اس‌جی دوباره لرزید!

علی کریمی و حسینی دوباره از لیست خط خوردند