آریا بانو

آخرين مطالب

صداوسیمای بدون مخاطب، چرا باید بودجه 24 هزار میلیاردی مصرف کند؟! اقتصادي

صداوسیمای بدون مخاطب، چرا باید بودجه 24 هزار میلیاردی مصرف کند؟!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - خبرآنلاین / رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما به تازگی اعلام کرده که دیگر نمی‌توان حرفی از 80 درصد و 90 درصد مخاطب به میان آورد این در شرایطی است که این سازمان تمام امکانات را در اختیار دارد، اما چرا نمی‌توان چنین توقعی از تلویزیون داشت؟
رییس مرکز تحقیقات صداوسیما اعلام کرده که دیگر نمی‌توان حرفی از 80 درصد و 90 درصد مخاطب به میان آورد. همه ما می‌دانیم که بودجه صداوسیما 24 هزار میلیارد تومان است، این بودجه در سال 1402 رقمی حدود 7 هزار و 500 میلیارد تومان بود و در یک بررسی جامع متوجه می‌شویم که در ده سال گذشته بودجه صداوسیما از 967 میلیارد تومان به 24 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده است یعنی رقمی حدود 2هزار و 380 درصد افزایش و آن هم برای 24 درصد مخاطب طبق گفته جلیلی و کاهش مرجعیت رسانه‌ای طبق نظرسنجی ایسپا.
اما پرسش اصلی اینجاست که چرا نمی‌توان انتظار چنین درصد بیننده‌ای را داشت؟ در جواب احتمالا با این ماجرا مواجه می‌شویم که به هر حال در این میان پای شبکه نمایش‌خانگی و فضای مجازی هم به میان آمده و یک درصدی از مخاطب را به خودش اختصاص داده است؟ اما چرا صداوسیما حتی 50 دردصد هم مخاطب ندارد؟ بر اساس صحبت پیمان جبلی در شب یلدا و شب نوروز روی هم رفته 167 میلیون مخاطب و برای برنامه‌ها وجود داشته و از طرفی هم جبلی اعلام کرده برنامه‌های نوروزی 8 درصد افزایش مخاطب داشته است و این در شرایطی است که آماری از مخاطبان تلویزیون پیش از سال نو منتشر شد که نشان می‌داد درصد مخاطبان تلویزیون بین 2 تا 22 درصد است.
از طرفی روزگذشته محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما با اشاره به اینکه تقریباً 80 درصد کودکان برنامه‌های صداوسیما را دنبال می‌کنند، گفت: «در این دوره دیگر نمی‌توان حرفی از 80 درصد و 90 درصد مخاطب به میان آورد. این دوره در تمام دنیا تمام شده است. چرا که مخاطبان دیگر محتوای تلویزیونی چه فیلم، سریال و برنامه را منحصراً از قابِ نمایشگر تلویزیون دنبال نمی‌کنند و اصطلاحاً از برودکست به سمت برودبند رفته‌اند. به مراتب برودبند گوی سبقت را از برودکست گرفته و به این جهت دوره سریال خیابان‌خلوت‌کن تمام شده است. ما در آخرین نظرسنجی که الان داریم تقریباً 80 درصد کودکان ما برنامه‌های صداوسیما را تماشا می‌کنند که فقط منحصر به شبکه کودک نیست و می‌تواند در شبکه امید و شبکه‌های دیگر باشد.»
70 درصد مردم محتوای تولیدی تلویزیون را می‌بینند

وی افزود: «این میزان در مورد بزرگسالان کمتر است. تقریباً 70 درصد مردم محتوای تولیدی تلویزیون را می‌بینند. حال بخشی در قابِ تلویزیون و بخشی دیگر در تلوبیون، شبکه سپهر و دیگر شبکه‌های اجتماعی و مجازی؛ اما در عین حال مصرف خبر مخاطبین بالاتر از محتوای تولیدی‌مان است. اگر نگاهی به شبکه‌های پریننده داشته باشیم شبکه سه، شبکه آی‌فیلم و شبکه خبر جزو پرمخاطب‌های ما هستند.»
رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما در پاسخ به این سؤال که چقدر بازگشت چهره‌ها در افزایش تعداد مخاطبان تأثیر داشته است، گفت: «از حق نگذریم تأثیر داشته است، اما به این نکته باید توجه کرد که پرمخاطب‌های ما برنامه‌هایی بدون سلبریتی‌اند «محفل» و «زندگی پس از زندگی» که حتی دکور هم ندارد. یعنی این‌طور القا نشود که برگشتن تعدادی از چهره‌ها به آن افزایش 8 درصدی کمک کرده است؛ باز تکرار می‌کنم که حتماً تأثیر داشتند، اما از قضا پرمخاطب‌های این ایام از برنامه‌هایی هستند که سلبریتی‌محور نیستند.»
شاکری‌نژاد به تغییر شاخصه‌های سنجش میزان مخاطب و اثرسنجی برنامه‌ها با توجه به اقتضائات جدید گفت: «به عنوان مثال اکنون دیگر نمی‌پرسیم «آیا برنامه را دیده‌ای یا خیر؟» بلکه سوال می‌کنیم «برنامه را در چه بستری دیده‌ای؟». دقیق‌ترین نظرسنجی‌های ما نظرسنجی‌ای فصلی تبلتی ماست که سوال می‌کنیم «در فصل پاییز چند ساعت از برنامه‌های صداوسیما را دیده‌اید؟» آن‌هایی که به ما ساعت دقیق می‌دهند که چند دقیقه و ساعت در طول روز تلویزیون می‌بینند را «مخاطب رسانه ملی» محسوب می‌کنیم.»
وی درباره ذائقه‌سنجی مخاطبان رسانه ملی برای مناسبت‌های خاص، گفت: «ذائقه‌سنجی یا نیازسنجی برای ایام و مناسبت‌های خاص چندماه زودتر انجام می‌شود. به‌عنوان مثال از چند ماه قبل سوال می‌کنیم که مردم دوست دارند در عید نوروز چه محتوایی را از تلویزیون تماشا کنند که نتایج در اختیار معاونت سیما یا صدا قرار می‌گیرد.»
البته با وجود این پرسش که مردم چه دوست دارند هم صداوسیما نتوانست مخاطبان زیادی را با خود همراه کند. چرا که یکی از پر بیننده‌ترین و پر بازیگرترین سریال‌های تلویزیون «زیرخاکی» بود که نه تنها 70 درصد دنبال کننده نداشت، بلکه تنها 26 درصد مخاطب داشت و نه تنها مخاطب بالایی نداشت بلکه نسبت به سه فصل قبلی خود نیز با ریزش مخاطب مواجه بود. بقیه برنامه‌ها هم چنین وضعیت دارد و هیچ محتوایی تا کنون ارائه نشده که مخاطبانش 70 درصد باشد.
اگر صداوسیما مخاطب ندارد چرا باید بودجه 24 هزار میلیاردی صرف آن شود؟
با تمام این توضیحات و در اختیار داشتن بیش از سه هزار پرسنل در صداوسیما و داشتن بودجه 24 هزار میلیارد تومانی پرسش اصلی این است که چرا دوره مخاطب 80 درصدی به پایان رسیده؟ و اگر به پایان رسیده چرا بودجه 24 هزار میلیارد تومانی به چنین سازمانی تخصیص داده شده است؟
عباس رافعی کارگردان و فیلمنامه نویس در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «این ماجرا مصداق بارز تناقض است. اگر که دوران داشن این میزان از مخاطب به پایان رسیده است، چرا باید بودجه 24 هزار میلیارد تومانی برای آن هزینه شود؟ فکر می‌کنم که باید در این زمینه تجدید نظر کنند و بگویند اگر تلویزیون که می‌گفتند یک دانشگاه است و قرار است فرهنگ‌سازی انجام دهد، اگر مخاطب ندارد و هیچ‌کس سر کلاس این دانشگاه نمی‌نشیند، چرا باید برای این دانشگاه هزینه کرد، باید بررسی کنند آن‌هایی که باید پای تلویزیون می‌نشستند، الان کجا هستند و چه می‌بینند و این وظیفه صداوسیما است که تلاش کند تا کلاسش را به آن سمت ببرد، یعنی اگر فکر می‌کند مخاطبین تلویزیون کوچ کردند و در جای دیگر غذای فرهنگی تناول می‌کنند، بهتر است تلویزیون در همان رستوران محتواسازی کند و خوراک بیننده را تامین کند. یا اینکه در برنامه‌سازی‌اش تجدبد نظر کند. به عقیده من اگر تلویزیون به سمت برنامه سازی برای مردم حرکت کند، موفق خواهد شد؛ اما نکتته این است که تلویزیون برای مخاطب برنامه نمی‌سازد، بلکه برای مدیران برنامه می‌سازد، مدیر میانی برای مدیر بالایی و مدیر بالایی برای آقای جبلی ، آقای جبلی برای مجلس و این شیوه از برنامه‌سازی ادامه پیدا می‌کند. در حال حاضر مخاطبین تلویزیون مسئولین هستند و صداوسیما هم برای آن‌ها برنامه‌سازی می‌کند، پس عنصر مخاطب مردمی از تلویزیون حذف شده است. یعنی تهیه‌کننده، بازیگر و کارگردان برای منویات دستورات مدیر گروه و مدیر شبکه و دیگر مدیران برنامه می‌سازند و پیش خودشان می‌گویند مهم نیست مخاطب چه دوست دارد، مهم این است که صلاح مخاطب را ما تشخیص می‌دهیم که باید چه چیزی دوست داشته باشد.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1179530/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ظاهر منحصر بفرد و عجیب و غریب یک هوادار خانم در ورزشگاه آزادی که جلب توجه کرد

رونمایی هوتن شکیبا از پدر و مادر واقعی اش / کاراکتر بچه مهمونی شبیه مامان شده یا بابا

گشت و گدار با حال و دلچسب آقای کارگردان و همسرس به پاریس برای یک سفر کاری / نمایی زیبا از برج ایفل

افزایش تلفات ریزش مرگبار بزرگراه در چین

زنده ماندن معجزه‌‌‌آسای عابر پیاده از واژگونی تریلی

هشدار پلیس فتا نسبت به افزایش فعالیت مجرمان سایبری در تعطیلات

بارش باران در جاده‌های 20 استان

لحظه‌ی فروریختن سقف مسجد دانشگاه ملک‌ فهد عربستان

حریق در بیش از 130 واحد مسکونی و تجاری امامزاده ابراهیم شفت

لحظه‌ی سرقت کاتالیزور خودرو

شعر دلنشین دختر شیرین زیبا

تراکتور و استقلال به دنبال مساوی بودند

بازی تراکتور و استقلال فوتبال نبود

زشت ‌و زیبای هفته 25 لیگ برتر

هوملس: مقابل پی‌اس‌جی پخته بازی کردیم

افسوس مطهری از نتیجه بازی استقلال

واکنش جواد خیابانی به تغییر اسم باشگاه استقلال و پرسپولیس

آلکاراس: شکست برابر روبلف یک نتیجه دردناک است

دو فرصت جهانی برای تیراندازان

محمدی: حضور اکبر فلاح در کمیته فنی خیلی ارزشمند است

اقدام حقوقی پرسپولیس علیه هوادار سپاهان

«میان ستاره‌ای» نولان اکران مجدد می‌شود

ژست خودمانی جواد عزتی در کنار دو بازیگر زن معروف

17 کنگره شهدا در سال گذشته در سراسر کشور برگزار شد

سفر رئیس قوه قضائیه به بندرعباس با پرواز عمومی

حریق در بیش از 40 واحد مسکونی و تجاری امامزاده ابراهیم شفت

باز شدنِ ناگهانی دربِ بار کامیون!

بهترین روش درست کردن سوسیس خانگی همینه

عثامل موثر در بروز آرتروز

تشخیص زودهنگام بیماری‌های کبد را جدی بگیرید

لباس نخی را چگونه بشوییم که آب نرود؟

مغز انسان به شکلی بی‌نظیر شبیه‌سازی شد

امروز در فضا؛ انتشار گزارشی از کشف کمربندهای ون آلن

شاعرانه/ شوق پروازی نخواهد بود

استقلال به ساحل آرامش رسید با برکناری خطیر؟!

انتقاد هاشم بیک‌زاده از رامین رضاییان

چرا مورایس از یک خبرنگار عصبانی شد؟

بازگشت کریم بنزما به رئال مادرید برای درمان

حذف پنج نماینده دیگر ایران در بوکس قهرمانی جوانان و امید آسیا

بیک‌زاده: من در سن 21 سالگی ازدواج کردم

بالاترین عدد هاشم بیک زاده برای بازی در استقلال

عصبانی شدن هاشم بیک زاده در آنتن زنده

واکنش رونالدو به حضور النصر در فینال جام حذفی عربستان

احتمال انصراف ریاض از میزبانی مسابقات کشتی

10 هنرمند فعال نمایش عروسکی تقدیر می‌شوند

چون بچه ای من بهت کاری ندارم

کاهش زمان بازپرداخت هزینه‌های مستقیم درمانی به کمتر از یک ماه توسط بیمه دی

آیین تجلیل از معلمان و اساتید نمونه ایثارگر کرمانشاهی

متفاوت ترین جشن تولد آناشید حسینی با رونمایی از سیسمونی پسر تازه متولد شده اش / ست چهارخونه زیبا

وقتى امیر مقاره آهنگ امیر عباس گلاب را می خواند