آریا بانو

آخرين مطالب

ویرایش جدید واردات خودرو اقتصادي

ویرایش جدید واردات خودرو
  بزرگنمايي:

آریا بانو - حذف و اضافه‌ها در آیین‌نامه واردات خودرو ادامه دارد. در شرایطی هیات دولت فروش خودروهای وارداتی را صرفا از طریق بورس کالا مجاز خوانده بود که دیروز در مصوبه‌ای، بند مذکور را حذف کرد. به این ترتیب واردکنندگان دیگر قید و الزامی بابت فروش خودرو از مسیر بورس کالا نخواهند داشت. به نظر می‌رسد واردات هنوز در مسیر آزمون و خطای سیاستگذار قرار دارد. با این حال آنچه دولت را به لغو عرضه خودرو در بورس واداشته، عقب‌نشینی بورس کالا از پیش‌فروش وارداتی‌ها و همچنین بی‌میلی واردکنندگان به این مدل فروش است.
به گزارش دنیای‌اقتصاد؛ آزمون و خطای سیاستگذار در عرصه واردات خودرو به کشور همچنان ادامه دارد و در حالی که حدود شش ماه از ابلاغ آیین‌نامه مربوطه می‌گذرد، همچنان درگیر ویرایش و حذف و اضافه است. در جدیدترین ویرایش، هیات دولت تصویب کرد عبارت «خودروهای وارداتی صرفا در بورس‌کالا عرضه می‌شود» از آیین‌نامه واردات خودرو حذف شود. با این حساب، واردکنندگان دیگر قید و الزامی بابت اینکه خودروهای خود را در بورس‌کالا بفروشند، ندارند و باید منتظر ماند و دید سیاستگذار چه تصمیمی برای محل عرضه وارداتی‌ها خواهد گرفت.
هیات دولت البته یک مصوبه خودرویی دیگر نیز داشته و آن، مجاز بودن تردد خودروهای مناطق آزاد با پلاک ملی در سرزمین اصلی است. بر این اساس «خودروهایی که مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری-صنعتی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌‌‌های مربوطه و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) اجازه دریافت پلاک ملی و تردد در سرزمین اصلی را نیز دارند.»
هرچند این دو مصوبه با استقبال فعالان عرصه واردات خودرو مواجه شد و بسیاری از کارشناسان نیز حذف الزام عرضه در بورس‌کالا را می‌پسندند، با این حال حذف و اضافه‌ها و اعمال تغییرات گاه و بیگاه در آیین‌نامه و مدل واردات، نشان‌دهنده سستی تصمیمات در این حوزه و تداوم آزمون و خطای سیاستگذار است. به نوعی از همان ابتدا نیز می‌شد انعکاس خطای سیاستگذار را در آیین‌نامه واردات خودرو دید و هرچند رسانه‌ها و کارشناسان نقدهای خود را به گوش وزارت صمت رساندند، اما این وزارتخانه گوش شنوا نداشت و بر درستی تصمیمات خود پافشاری می‌کرد. حالا اما با توجه به اینکه کمتر از پنج هفته تا پایان سال باقی مانده و تعداد خودروهای واردشده به کشور به 200 دستگاه هم نرسیده، سیاستگذار تصمیم به تعدیل شروط آیین‌نامه و در گام نخست، حذف الزام عرضه خودروها در بورس‌کالا گرفته است.
حدود دو هفته دیگر فرمان هشت‌ماده‌ای رئیس‌جمهور در حوزه خودرو که یکی از مهم‌ترین آنها آزادسازی واردات خودرو پس از چهار سال ممنوعیت است، یک‌ساله می‌شود. حدودا سه ماه پس از این فرمان، شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا نیز مصوبه تعلیق واردات خودرو را که زمان آن چهار ساله بود، تمدید نکرد تا ورود خودرو به کشور رسما آزاد شود. در نهایت نیز وزارت صنعت، معدن و تجارت مامور تدوین آیین‌نامه و‌ سازوکار واردات خودرو شد، آن هم در شرایطی که در آن مقطع به نظر نمی‌رسید چندان موافق واردات باشد. با توجه به صدور فرمان رئیس‌جمهوری از یک‌سو و عدم‌تمدید تعلیق واردات از سوی شورای هماهنگی سران قوا، انتظار می‌رفت وزارت صمت نیز به سرعت آیین‌نامه واردات خودرو را تدوین و ابلاغ کند، با این حال این اتفاق نهایتا در اوایل شهریور رخ داد. آیین‌نامه‌ای که وزارت صمت ابلاغ کرد، دارای محدودیت‌های فراوان و شروطی بعضا نامتعارف برای واردات خودرو بود که تعجب و اعتراض و انتقاد فعالان عرصه واردات و کارشناسان را برانگیخت.
یکی از موارد نامتعارف آیین‌نامه واردات خودرو، الزام واردکنندگان به عرضه خودروها در بورس‌کالا بود. با این مصوبه واردکنندگان عملا اختیار محل عرضه محصولات‌شان را از دست می‌دادند و مجبور بودند ذیل شیوه‌ای نامرسوم، خودروها را در بستر بورس‌کالا به فروش برسانند. این تازه تنها بخشی از سیاست دستوری وزارت صمت در حوزه واردات خودرو بود و علاوه بر آن، طبق آیین‌نامه تعرفه و میزان سود واردکنندگان شناور در نظر گرفته شده بود. به عبارت بهتر، واردکنندگان نه اختیار فروش خودروهای خود را در بستر دلخواه داشتند، نه تعرفه دقیق و نهایی واردات مشخص بود و نه امکان تعیین سود مطلوب برای آنها (واردکنندگان) وجود داشت. این در حالی بود که واردکنندگان در گذشته هیچ یک از این چالش‌ها و محدودیت‌ها را نداشتند و بازار خودرو به نوعی حیاط خلوت آنها به حساب می‌آمد و از همین رو شرکت‌های زیادی چه به صورت رسمی و چه متفرقه به این عرصه ورود کردند.
محدود شدن واردات اما اتفاقا یکی از دلایلی بود که همان ابتدا خیلی‌ها را از صرافت وارد کردن خودرو انداخت و سبب شد حتی شرکت‌های صاحب نام در این عرصه نیز وارد بازی نشوند. آنها وقتی دیدند اختیار محل و مدل فروش خودروها را ندارند و از طرفی سودشان نیز به صورت دستوری تعیین خواهد شد، عطای واردات را به لقای آن بخشیدند. با این حال، علاوه بر خودروسازان به‌ویژه سایپا، برخی شرکت‌های غیر‌رسمی نیز با شرایط وزارت صمت کنار آمده و به عرصه واردات خودرو ورود کردند. البته گفته می‌شود آنها، به‌خصوص شرکت‌های غیر‌خودروساز نیز ابتدا میلی به واردات نداشته‌اند، اما وزارت صمت با وعده تغییر برخی مفاد آیین‌نامه، قانع‌شان کرده است.
این وعده حالا به واسطه لغو الزام عرضه خودرو در بورس‌کالا عملی شده و واردکنندگان حالا دیگر قیدی بابت اینکه خودروهای خود را فقط و فقط در بستر بورس بفروشند، ندارند. در واقع طبق آخرین ویرایش آیین‌نامه واردات خودرو توسط هیات دولت، عرضه در بورس‌کالا می‌تواند به عنوان یکی از شیوه‌های فروش خودروهای خارجی به کار گرفته شود و این روش دیگر به اصطلاح فصل‌الخطاب نیست. اما اینکه چرا سیاستگذار از الزام فروش خودروهای وارداتی در بورس‌کالا عقب‌نشینی کرده، دلایل مختلفی دارد، از جمله زمینه‌سازی ورود بازیگران جدید به عرصه دور تازه ‌واردات خودرو و دوم مواضع بورس‌کالا در برابر عرضه وارداتی‌ها در این بستر.
با توجه به شروط و محدودیت‌های موجود در آیین‌نامه واردات خودرو، تقاضای چندانی به‌ویژه از سوی بازیگران قدیمی این عرصه شکل نگرفت و اگر واردات توسط خودروسازان آزاد نبود و امثال سایپا ورود نمی‌کردند، به جز چند شرکت غیر‌رسمی، ازسرگیری واردات مشتری خاصی را به خود نمی‌دید. در این صورت، شاید وزارت صمت مجبور می‌شد خیلی زودتر از اینها دست به تغییر آیین‌نامه زده و مفاد آن را اصلاح کند.
حالا نیز با توجه به اینکه وزارت صمت وعده واردات 100‌هزار دستگاه خودرو تا پایان سال و کلا 200‌هزار دستگاه تا پایان بهار سال آینده را داده، عدم‌حضور شرکت‌های صاحب‌نام در این حوزه به علاوه مسائلی دیگر، عملی شدن این وعده را با تردیدی بزرگ مواجه کرده است. طبق آمار وزارت صمت، تعداد خودروهای خارجی وارد‌شده به کشور حتی به 150 دستگاه نیز نرسیده و این در حالی است که اگر بزرگان عرصه واردات دعوت صمت را قبول می‌کردند، حالا آمار بهتری بابت واردات به ثبت رسیده بود. از همین رو به نظر می‌رسد وزارت صمت سیاست اصلاح آیین‌نامه واردات خودرو را در پیش گرفته و حذف الزام عرضه خودرو در بورس‌کالا نیز ریشه در همین سیاستگذاری جدید دارد و می‌تواند آخرین ویرایش نباشد و حذف و اضافه‌های دیگری نیز در آیین‌نامه مربوطه در آینده صورت گیرد.
با حذف این الزام و حالا که واردکنندگان قیدی بابت عرضه خودروها در بورس‌کالا ندارند، هیچ بعید نیست تقاضاهای جدیدی برای ورود به عرصه واردات شکل بگیرد و حتی صاحب‌نام‌ها و قدیمی‌ها نیز وارد میدان شوند. اما مساله دیگری که می‌تواند منجر به لغو الزام فروش وارداتی‌ها در بورس توسط هیات دولت شده باشد، تغییر موضع بورس در این زمینه است. بورس و وزارت صمت ابتدا بر سر پیش‌فروش خودروهای خارجی به توافق رسیدند و بر این اساس قرار شد 200‌هزار خودرو در بورس‌کالا پیش‌فروش شود. در واقع برنامه این بود که از محل پیش‌فروش این 200‌هزار دستگاه خودروی فرضی، نقدینگی لازم برای ثبت‌سفارش و واردات آنها تامین شود. پذیرش این توافق از سوی بورس با توجه به حساسیت بالای این نهاد روی مساله موجودی کالا و عرضه سر وقت، بسیار جای تعجب داشت، تا اینکه بورسی‌ها عقب‌نشینی کرده و توافق موردنظر را زیر پا گذاشتند.
طبق اعلام بورس کالا، عرضه خودروهای وارداتی در این بستر منوط به محرز شدن موجودی کالای مربوطه برای این نهاد است. بر این اساس، ارائه «قبض انبار» که نشان می‌دهد کالای موردنظر وارد گمرکات کشور شده، به عنوان پیش‌شرط عرضه خودروهای خارجی در بورس‌کالا لحاظ شد. حتی برخی منابع آگاه به «دنیای‌اقتصاد» گفتند بورس‌کالا قصد دارد برای حصول اطمینان از موجود بودن خودرو، بازرسانی را به محل دپوی خودروها بفرستد و در صورت تایید آنها، مجوز عرضه در این بستر را صادر کند. این در حالی است که بورس‌کالا چند هفته قبل رسما از پذیرش بالغ بر 21‌هزار خودروی خارجی (19‌هزار دستگاه خودروی چینی چانگان و دو‌هزار و 140 دستگاه خودرو با برند کره‌ای) برای عرضه در این بستر خبر داده بود.
به هر حال به نظر می‌رسد عقب‌نشینی بورس‌کالا از پیش‌فروش خودروهای وارداتی (بدون ارائه قبض انبار و حصول اطمینان از موجود بودن آنها) نیز یکی دیگر از دلایل حذف الزام فروش این خودروها در بستر بورس بوده است. در کنار این‌ها البته دلایل دیگری را نیز می‌توان برای این عقب‌نشینی سیاستگذار برشمرد، از جمله اینکه شاید دولت و وزارت صمت واقعا به این نتیجه رسیده‌اند که واردات پُر‌قید‌و‌بند و محدود خودرو عاقلانه و منطقی نیست و آنها را به هدف تنظیم بازار (با کمک خودروهای خارجی) نمی‌رساند.
حالا که الزام واردات خودرو در بورس‌کالا حذف شده، مشخص نیست تصمیم بعدی سیاستگذار برای محل و مدل عرضه خودروهای خارجی چه خواهد بود و آیا دست واردکنندگان در این مورد باز گذاشته می‌شود و بورس‌کالا میزبان وارداتی‌ها (به صورت اختیاری، نه الزامی) خواهد شد؟ ابهام دیگر نیز به شیوه قیمت‌گذاری خودروها مربوط می‌شود، چه آنکه مشخص نیست با حذف الزام عرضه در بورس، آیا باز هم تعرفه‌ای شناور و سودی دستوری برای خودروها در نظر گرفته می‌شود و روال عادی گذشته (دوران آزادی واردات) تکرار خواهد شد.
تردد «آزاد»
اما طبق مصوبه دیگر هیات دولت که البته ارتباطی به آیین‌نامه واردات خودرو ندارد، «خودروهایی که مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری-صنعتی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌‌‌های مربوطه و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) اجازه دریافت پلاک ملی و تردد در سرزمین اصلی را نیز خواهند داشت.»
در مصوبه هیات دولت آمده که «بند 5 این‌گونه اصلاح می‌شود که خودروهایی که تا پیش از ابلاغ این تصویب‌‌‌نامه و طبق مقررات موجود مجاز به تردد در مناطق آزاد تجاری-صنعتی هستند، مشروط به پرداخت کلیه عوارض و بدهی‌‌‌های مربوطه و حقوق ورودی (مشتمل بر حقوق گمرکی و سود بازرگانی مصوب) مجاز به پلاک‌‌‌گذاری ملی و تردد در سرزمین اصلی خواهند بود.» این مصوبه البته استثناهایی نیز دارد که به نظر می‌رسد مشمول خودروهای آمریکایی، بالای 40‌هزار دلاری‌ها و همچنین مدل‌های با حجم موتور بیش از 2500 سی‌سی می‌شود.
در مصوبه هیات دولت آمده قیمت خودروهای مجاز (برای تردد با پلاک ملی در سرزمین اصلی) از طریق سامانه مرتبط با سازمان امور مالیاتی کشور (سامانه پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو) تعیین می‌شود. ازآنجاکه خودروهای موردنظر دست دوم به شمار می‌روند، این اقدام دولت را می‌توان مقدمه واردات احتمالا گسترده مدل‌های کارکرده (که طرح آن در کمیسیون تلفیق بودجه مجلس نیز تصویب شده) دانست.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1186982/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

زنبورهایی که با همکاری هم لگو بازی می‌کنند

ربات انسان‌نمای چری که در آینده به ایران می‌آید

داستانک/ قرار بود من پزشک شوم

مهار‌های برتر دور رفت نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان اروپا

سینا اسدبیگی در نقش تونی کروس برای پرسپولیس

شکست تیم ملی جوانان در اولین بازی دوستانه مقابل حریف لیگ برتری

پرسپولیس و سپاهان باید عذرخواهی کنند

خوشحالی گوهری پس از پرسپولیس

تمرین و ریکاوری پرسپولیس بعد از پیروزی مهم

لیست داوران لیگ برتر؛ پل تیرنی قاضی دیدار منچستریونایتد - آرسنال

ناهماهنگی عجیب در اسپانیا؛ رئال دو بار جام می‌گیرد

رای متفاوت کمیته انضباطی؛ پرسپولیس-سپاهان فقط با حضور هواداران خانم!

محرومیت یک‌ ماهه 13 هوادار پرسپولیس و سپاهان

مارکا شیفته شهاب؛ فیفا را خبر کنید، پوشکاش حقشه

بامزه ترین عروس و مادرشوهر تلویزیون

محمدرضا فروتن و هلیا امامی این روزها چه می کنند؟

چهار میلیارد تومان وصیت پدر عروس به داماد

آهنگ زیبای «گل رز» با صدای میثم ابراهیمی

آرمین زارعی در بیمارستان بستری شد

ترانه «دلبر جان» با اجرای مهرداد مهان

سردار رادان: زن چادری در ایران پرچم است

وزیر آموزش و پرورش: امسال 100 هزار معلم جدید استخدام می‌شوند

حرف خود را به کُرسی نشاندن از کجا آمده؟

پلیکانی در باغ پرندگان که قصد خوردن یک اردک را داشت اما موفق نبود!

نحوه عملکرد مین های زمینی در زمان جنگ جهانی دوم

نجات از مرگ حتمی

تا حالا نیمرو بدون روغن درست کردی؟

بال و کتف و با نوشابه و بیکینگ پودر  امتحان کردین؟

با این روش ژل لاغری خانگی بسازید

فواید نوشیدن چای که باورتان نمی‌شود

خواص و مضرات دانه چیا را بخوانید

ترفندهایی برای سرحال شدن بعد از خواب شبانه

روش متفاوت یک گفتاردرمانگر برای صحبت کردن کودکان

نکات مهم قبل از فر کردن مو

جزئیات تازه از ماجرای خبرساز روغن های مسموم

ابداع نانوسیم‌هایی که از هوا برق تولید می‌کنند

حضورش برایم اهمیتی نداشت

منم که دیده به دیدارِ دوست کردم باز

گل‌گهر در آستانه جام حذفی کامل شد

جنجالی‌ترین صحنه دیدار پرسپولیس و نساجی

اظهارات سینر درباره زمان بازگشت به مسابقات

طبیعت حریف شهرداری گرگان در فینال شد

عصبانیت داوران از بارسا؛ دیگر با شما جلسه نداریم

حراج توپ طلایی که مافیا از مارادونا دزدید

آخرین وضعیت دریافت مجوز حرفه‌ای پرسپولیس

پرسپولیس - سپاهان فقط با حضور هواداران زن

سریال عیانوش کیاری بالاخره تلویزیون بازگشت

بهترین و دیدنی‌ترین سریال‌های جنایی سال 2024

ماجرای جدال مهران غفوریان با هواداران پس از لاغری شدیدش!

تصاویری تازه از «ژنرال هموسو» با یک چهره غافلگیر کننده