آریا بانو

آخرين مطالب

چرا نباید از شخصیت افراد بُت بسازیم؟ روانشناسي

چرا نباید از شخصیت افراد بُت بسازیم؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - اسطوره سازی و اسطوره پرستی همیشه از دیرباز و در دوره های مختلف حیات بشر وجود داشته و همواره انسانهایی بوده اند که بواسطه برخی قابلیتها و جذابیتهای خود، توجه مردم را به خود جلب کرده اند. سیاست مداران، ورزشکاران، هنرمندان و دانشمندان از جمله کسانی هستند که افراد جذب شخصیتشان شده و به نوعی خواستار الگوبرداری از سبک زندگی، اخلاقیات و نگرشهای آنها هستند. اینکه فردی به کسی دیگر علاقه پیدا کند و به عبارتی طرفدار وی گردد امری کاملا طبیعی و قابل قبول است، اما مشکل از آنجایی پدید می آید که این علاقه تبدیل به شیفتگی افراط گونه میشود به نوعی که انسان مرید و دلباخته بی قید و شرط و بی چون و چرای فرد مورد علاقه اش میگردد. شخصیت پرستی و اسطوره سازی از دیگران به نوعی منشاء بسیاری از معضلات اجتماعی میگردد که از دو جنبه کلی قابل بررسی است: مسائلی که در خصوص شخص اسطوره پدید می آید و مسائلی که در خصوص شخص یا اشخاص اسطوره پرست پیش می آید.
کسی که تبدیل به اسطوره شده و از شخصیتش بت ساخته شده، همیشه انتظار پرستش از دیگران را دارد چون غرور و تکبری کاذب سراسر وجودش را فرا گرفته و دیگر حاضر نیست از موقعیتی که در آن قرار گرفته ذره ای افول کند. او به این دلیل که دیگران شیفته اش هستند، خود را در مرکز توجه میبیند و سعی در تحمیل افکار و نگرشهای خود در بین طرفدارانش میکند چرا که می داند آنها آنقدر نسبت به او ارادت دارند که چه درست و چه غلط، حاضرند گفتمان ارائه شده توسط او را بپذیرند.
معمولا انتقاد پذیری در انسانهایی که توسط مردم بت شده اند به پایین ترین سطح خود تنزل می یابد و گاهی اصلا امکان پذیر نیست. به عنوان مثال خواننده ای را در نظر بگیرید که بسیار محبوب است و طرفدارانی سرسخت دارد. اگر جمله ای بیان کند یا رفتاری انجام دهد که از لحاظ اخلاقی برخلاف عرف جامعه باشد، چون خودش را در لایه ای محافظت شده از طیف وسیعی از هواخواهانش میبیند که حاشیه ای امن برایش مهیا میکنند و با طرفداری کور و متعصبانه روی هرگونه گفتار و رفتار او صحه میگذارند، دیگر نگران انتقاد مردم نیست.
خود بزرگ بینی یکی دیگر از خصیصه هایی است که اغلب در بین اسطوره ها دیده میشود. بالابردن افراط گونه شخصیت افراد این توهم را در ذهن آنها ایجاد میکند که چند پله از عامه مردم بالاترند و اینگونه سطح توقعات و انتظارات آنها از کل جامعه بالا می رود و تصور میکنند که لایق احترامی بی حد و حصر از جانب عموم مردم هستند.
خودشیفتگی ایجاد شده بدلیل محبوبیت بیش از حد در شخص اسطوره سبب میگردد که او دیگر نتواند مخالفانش را ببیند و تحمل کردنشان برایش بسیار دشوار میگردد. شخص اسطوره معمولاً از این می هراسد که مبادا منتقدانش روی ذهن طرفداران تاثیری ناخوشایند بگذارند و از این نگراند که وجهه اجتماعی اش تضعیف شود. شخص اسطوره گاهی تلاش میکند با وسیله قرار دادن طرفدارانش، مُهر سکوت بر لبان مخالفانش بزند. میدان دید افراد اسطوره معمولا محدود به طیف طرفداران خود میشود. برخی اسطورگان برای مخالفین خود هیچ ارزشی قائل نمی شوند و از همه انتظار دارند که آنها را در حد بت پرستش کنند.
سوء استفاده از طرفداران برای پیشبرد اهداف شخصی، موضوع دیگری است که بسیار دارای اهمیت است. برخی افراد اسطوره از احساسات، تعصبات و اعتقادات ایجاد شده در بین هوادارانشان به نفع خود و در تحقق مقاصد شخصی بهره برداری می کنند. آنها می دانند که در بین مریدانشان دارای جایگاه ویژه هستند و اگر بخواهند می توانند از حمایت آنها نهایت استفاده را ببرند.
جنبه دیگر اسطوره سازی به اشخاص اسطوره پرست برمیگردد. خصلتهایی که در بین افراد شخصیت پرست شکل میگیرد و به دنبال آن معضلات اجتماعی بی پایان پدید می آید، گاهی می تواند سرنوشت یک ملت را تغییر دهد. انسانهای شخصیت پرست دارای تعصبات خشک، کور و بی منطق می شوند. آنقدر جایگاه کسی را بالا میبرند که دیگر نمی توانند عیوب و اشتباهات وی را ببینند و درک کنند. اگر دیگران هم متوجه این اشتباهات شوند و آنها را بیان کنند با مقاومت بسیار شدید و خشونت آمیز افراد شخصیت پرست روبرو میشوند. افراطی گری، خشونت طلبی، اقتدار گرایی و دشنام گویی از ویژگی هایی است که ممکن است در افراد شخصیت پرست پدید آیند که در نهایت فضایی را فراهم می آورد که به کل بدنه جامعه صدمات جبران ناپذیری وارد میکند. کسی که شخصیتی را می پرستد و از وی بت می سازد همیشه در پی بسته بندی افکار خود در سمت و سوی هواداری و حمایت از شخص اسطوره است و در این میان عنصر منطق و اعتدال هیچ جایگاهی نخواهد داشت چون هدف او صرفاً حفظ جایگاه اسطوره و خدشه دار نشدن اوست. افراد اسطوره پرست هرگز دوست ندارند آن ذهنیت بی عیب و نقصی که از فرد اسطوره در ذهن خود ساخته اند صدمه ببیند.
ممکن است کسی به اوج شهرت برسد اما این دلیل نمیشود که شخصیتش مورد پرستش قرار گیرد. همه انسانها قابل احترامند ولی از هیچکس نباید بت ساخت. باید دانست که هر انسانی در هر جایگاهی که باشد احتمال اشتباه و خطا در وی وجود دارد و هیچگاه نباید با بالابردن افراط گونه جایگاه افراد، امکان قضاوت عادلانه از رفتار، گفتار و پندار آنها سلب شود.
منبع:مردمان

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1189209/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

معرفی روشی برای شناخت بیشتر آفت‌کش‌ها

«انسان و فناوری» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

بازدید رئیس کمیته ملی پارالمپیک از اردوی تیم ملی گلبال

رکورد خیره‌کننده شکنجه‌گر رئال در لیگ قهرمانان

جورجینیو با آرسنال تمدید کرد

برترین لحظات هفته 34 لالیگا اسپانیا

میلاد باقری: قرارداد تارتار را تمدید کنید

هنرنمایی باارزش‌ترین بازیکن NBA

گزینه جدید برای ریاست آکادمی استقلال

ناراحتی هری کین پس از حذفاز لیگ قهرمانان اروپا

رودیگر و بوسیدن مانیتور VAR پس از رسیدن به فینال لیگ قهرمانان

فران: هر کاری برای قهرمانی انجام دادیم و موفق بودیم

مصدومیت ستاره ، فینال لیگ قهرمانان در خطر

پست جدید منوچهر هادی درباره سریال افعی تهران

تخلف سریال افعی تهران هنوز ثابت نشده است!

پیام تسلیت دکتر رئیسی در پی درگذشت پدر شهیدان «شیخ‌شعبانی»

دهه کرامت با حال و هوای شهدایی/اجلاسیه‌های کنگره 12هزار شهید استان تهران در دهه کرامت آغاز می‌شود

اولویت اصلی دولت رسیدگی به خانواده‌های شاهد و ایثارگر است

هرکودک ایرانی 12 ساله 2 دندان پوسیده دارد

صدور هشدار نارنجی هواشناسی برای 6 استان

بارش شدید باران و جاری شدن سیل در خراسان رضوی

برگی از تاریخ/ ماجرای متخلف‌ترین راننده تهران قدیم

واکنشی به اقامه نماز با امام جماعت خانم

ایجاد شکل خاصی از گرافن برای بهبود باتری سدیم یون

«سرباز روز نهم» با تقریظ رهبر انقلاب به نمایشگاه آمد

استوری ویژه عالیشاه و بیرانوند برای یکدیگر

بلینگام در مرز گریه؛ فکر می‌کنید رئال را دفن کرده‌اید

شنبه؛ جلسه سرنوشت‌ساز داوران معترض UWW

پدیده فصل بارسلونا تمدید کرد

ثبت‌نام 11 نفر برای گرفتن جای اصولی

بوی خداحافظی می‌آید، کروس قلب رئال را لرزاند

واکنش کان به مقایسه اشتباه نویر با خودش در جام جهانی 2002

فردی که از شاگردی قایقران به گزارشگری و سرمربیگری پاس رسید

اصولی: رای بازی پرسپولیس و قابلیت تجدیدنظر خواهی دارد

قائدرحمتی و سعید آقایی در مسیر بازگشت

جشن میلاد حضرت معصومه (س) و روز دختر در «باغ شادونه»

درباره «یک زندگی» ساخته جیمز هاوس

مواجهه همایون با همسایه پرحرف

آهنگ دلی «میخانه» با اجرای حمید هیراد

آسمان تهران، صاف همراه با وزش باد شدید

عصبانیت شیرماده از شیرنر

پرواز پولیکارپوف آی-16، جنگنده دوران شوروی

خواهرت هم نام زهرا و مثال زینب است

استوری/ تو قبله گاه ایرانی

خصوصیات وحشتناک ناصرالدین شاه!

نمایی زیبا از شهر استانبول

حکمت/ عاقبت شهوت بینی چشم

گل‌آرایی حرم حضرت معصومه (س) با 50 هزار شاخه گل

ترفند تهیه کیک سیب زمینی

حلوا برنجی خانگی راحت و سریع آماده میشه