آریا بانو

آخرين مطالب

چه موانعی بر سر راه رسیدن انسان به مریخ قرار دارد؟ گوناگون

چه موانعی بر سر راه رسیدن انسان به مریخ قرار دارد؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا /فرستادن اولین انسان‌ها به مریخ نه تنها رویای نسل‌های بی‌شماری بوده است، بلکه به دوران اولیه مدرن نیز برمی‌گردد. همچنین یکی از موضوعات عصر فضا برنامه‌ریزی چنین ماموریت‌هایی بوده و بخشی جدایی ناپذیر از چشم‌انداز فعلی برای آینده اکتشافات فضایی به حساب می‌آید اما این آرزوی دیرینه هنوز محقق نشده است.
در 20 سال اخیر، عموم مردم اظهاراتی را مبنی بر این شنیده‌اند که ناسا اولین انسان‌ها را تا اوایل دهه 2030 به مریخ خواهد فرستاد. ابتدا ماه، سپس به مریخ! این طرحی است که برای مدتی به نظر می‌رسید ناسا به آن پایبند بوده است.
به نقل از آی‌ای، در سال‌های اخیر، بازیکنان دیگری از جمله آژانس فضایی ملی چین(CNSA) و غول فضایی تجاری ایلان ماسک یعنی شرکت اسپیس ایکس، به «مسابقه برای مریخ» پیوسته‌اند. به گفته چندین منبع، چین نیز مانند ناسا قصد دارد زیرساخت هایی را روی ماه بسازد که به این کشور کمک می‌کند تا اوایل سال 2033 اولین فضانوردانش را به مریخ بفرستد.

آریا بانو


اهداف خاص این پروژه شامل تکمیل ایستگاه فضایی بین‌المللی(ISS)، بازنشستگی شاتل فضایی تا سال 2010 و ایجاد گروه جدیدی از وسایل نقلیه پرتابی سنگین بود که مأموریت‌های سرنشین‌دار به ماه، مریخ و فراتر از آن را امکان‌پذیر می‌کرد.
این طرح شامل مجموعه‌ای از ماموریت‌های رباتیک به ماه برای آماده‌سازی و پشتیبانی از فعالیت‌های اکتشافی انسانی در آینده بود که از سال 2008 آغاز شد.
این طرح همچنین از استفاده از اکتشافات، علم و منابع ماه برای توسعه فناوری‌ها و سیستم‌های لازم برای حمایت از اکتشاف پایدار فضایی انسانی به مریخ و سایر مقاصد حمایت می‌کند.
در همین حال، ناسا ارسال ماموریت‌های رباتیک به مریخ را برای جستجوی شواهدی از حیات و آماده شدن برای رسیدن نهایی ماموریت‌های سرنشین‌دار از سر خواهد گرفت. این امر منجر به شکل‌گیری برنامه مریخ‌نوردهای کاوشگر مریخ ناسا(MER) شد که متشکل از مریخ‌نوردهای اسپیریت(Spirit) و آپورچونیتی(Opportunity) و مریخ نوردهای کنجکاوی(Curiosity) و استقامت (Perseverance) شد.
به دنبال آن قانون مجوز ناسا در سال 2005، به طور رسمی برنامه صورت فلکی را آغاز کرد.
این برنامه خواستار ایجاد گروه جدیدی از وسایل نقلیه پرتابی شد، از جمله یک وسیله نقلیه پرتاب خدمه(CLV) و یک وسیله نقلیه پرتاب محموله(CaLV) که منجر به طراحی موشک‌های اریز 1 (Ares I) و اریز 5 (Ares V) شد.
سایر وسایل نقلیه شامل فضاپیمای اکتشافی خدمه(CEV) و ماژول دسترسی سطحی ماه(LSAM) بودند.
ناسا قصد داشت از اریز 1 و 5 به صورت پشت سر هم برای فرستادن فضانوردان به ماه و مریخ استفاده کند. قرار بود خدمه با استفاده از موشک دو مرحله‌ای اریز 1 که قادر است 56000 پوند (25400 کیلوگرم) را به مدار پایین زمین(LEO) برساند، اعزام شوند. محموله به طور جداگانه روی اریز 5 ارسال می‌شد، که قادر به ارسال 88 هزار کیلوگرم به مدار پایین زمین بود. این برنامه در سال 2009 زمانی که ناسا سیستم توقف پرتاب(LAS) و اولین مرحله موشک اریز 1 را تکمیل کرد، به ثمر نشست. مورد دوم در روز 28 اکتبر همان سال با موفقیت آزمایش شد.
متأسفانه، به دلیل بحران مالی جهانی معروف به «رکود بزرگ» که در سال 2007 -2008 آغاز شد، برنامه صورت فلکی در سال 2010 لغو شد. تقریبا یک سال بعد، دولت اوباما مأموریت «سفر به مریخ» را امضا کرد.
جزئیات و اهداف این برنامه در قانون مجوز ناسا در سال 2010 و سیاست ملی فضایی ایالات متحده در همان سال منتشر شد. اولویت‌های ناسا در این مورد به شرح زیر خلاصه شده است:
گام بعدی ما اعماق فضا است، جایی که ناسا یک ماموریت رباتیک را برای گرفتن و هدایت یک سیارک به مدار ماه می‌فرستد. فضانوردان سوار بر فضاپیمای اوریون در دهه 2020 سیارک را کاوش خواهند کرد و با نمونه‌هایی به زمین باز خواهند گشت. این تجربه در پرواز فضایی انسان فراتر از مدار پایین زمین به ناسا کمک می‌کند تا سیستم ها و قابلیت های جدیدی مانند پیشرانه الکتریکی خورشیدی را آزمایش کنند.
با شروع سال مالی 2018، موشک سامانه پرتاب فضایی قدرتمند ناسا این مأموریت‌ها را قادر می‌سازد تا قابلیت‌های جدیدی را آزمایش کنند. ماموریت‌های انسانی به مریخ به اوریون و نسخه تکامل‌یافته موشک سامانه پرتاب فضایی تکیه خواهند کرد که قدرتمندترین پرتاب‌کننده‌ای خواهد بود که تاکنون پرواز کرده است.
از بسیاری جهات، «سفر به مریخ» از جایی که برنامه صورت فلکی متوقف شد ادامه یافت.
در حالی که موشک اریز 1 و فرودگر ماه دور انداخته شدند، پرتابگر اریز 5 و فضاپیمای اکتشافی خدمه حفظ شدند و مبنایی برای سامانه پرتاب فضایی(SLS) و فضاپیمای اوریون(Orion) شدند.
جدول‌های زمانی نیز به‌روزرسانی شد و مأموریت‌ها به مریخ برای اوایل دهه 2030 برنامه‌ریزی شد.

آریا بانو

سفر پیشنهادی شامل سه فاز و 32 پرتاب سامانه پرتاب فضایی بین سال‌های 2018 و 2030 خواهد بود. این ماموریت‌ها قبل از فرود خدمه روی سطح مریخ، تمام اجزای لازم را به فضای بین زمین و ماه و سپس به فضای نزدیک به مریخ می‌فرستند.
فاز یک که فاز متکی به زمین نام دارد به مطالعات طولانی مدت بیشتر بر روی ایستگاه فضایی بین‌المللی تا سال 2024 و آزمایش فضاپیمای سامانه پرتاب فضایی و اوریون خواهد پرداخت. این شامل ماموریت اکتشافی 1(EM-1) در سال 2018، اولین پرواز سامانه پرتاب فضایی و دومین پرواز آزمایشی بدون خدمه سرنشین اوریون بود.
مانند برنامه صورت فلکی، ناسا همچنین برنامه‌ریزی کرد تا یک ماموریت تغییر مسیر سیارک(ARM) را در سال 2020 انجام دهد، که در آن یک فضاپیمای رباتیک با یک سیارک نزدیک به زمین ملاقات می‌کند و آن را به سمت مدار ماه می‌کشد.
ماموریت اکتشافی 2(EM-2) شامل یک پرواز سرنشین‌دار در اطراف ماه و سیارک ARM بین سال‌های 2021 تا 2023 خواهد بود. در این مرحله، ناسا به فاز دو می‌رود و تمرکز را از زمین به فضای بین زمین و ماه تغییر می‌دهد. پرتاب‌های چندگانه سامانه پرتاب فضایی، اجزای مهم مأموریت را در این مرحله به سطح ماه و مدار می‌رسانند.
از سال 2012، این عناصر شامل دروازه قمری معروف به زیستگاه فضای عمیق بوده است که یک ایستگاه فضایی در حال چرخش متشکل از یک عنصر نیرو و رانش(PPE)، پایگاه سکونت و لجستیک(HALO)، سیستم تامین کننده سوخت‌گیری و زیرساخت است. و ماژول مخابرات(ESPRIT)، ماژول بین‌المللی سکونت(I-Hab) و یک فرودگر ماه قابل استفاده مجدد دارد.
عناصر دیگر شامل کمپ پایه آرتمیس می‌شود که متشکل از یک زیستگاه با سطح پایه ماه، یک سکوی متحرک قابل سکونت، یک وسیله نقلیه زمینی قمری(LTV) و یک وسیله نقلیه فضای عمیق (DST) است. این فضاپیما با اوریون ادغام می‌شود تا خدمه تا چهار نفر را به مریخ و دیگر مقاصد اعماق فضا منتقل کند.
در اوایل دهه 2030، فاز سه(مستقل از زمین) آغاز می‌شود که شامل عناصر ضروری است که توسط وسیله نقلیه فضای عمیق به مریخ تحویل داده می‌شود. این ایستگاه فضایی دوم به یک فرودگر مریخ قابل استفاده مجدد مجهز خواهد شد که به خدمه اجازه می دهد روی سطح فرود آمده، عملیات علمی را انجام دهند و سپس به مدار بازگردند.
نقشه راه شکل می‌گیرد
در سال 2017، چشم انداز بلند مدت ناسا برای بازگرداندن فضانوردان به ماه و مریخ آغاز شد. طبق قانون مجوز انتقال سازمان ملی هوانوردی و فضایی در سال 2017، اولویت‌های ناسا برای برنامه «ماه به مریخ» مشخص شد.
این اولویت‌ها شامل توسعه مداوم سامانه پرتاب فضایی، اوریون، دروازه قمری و سایر عناصر مهم ماموریت بودند. این لایحه همچنین به ناسا دستور داد تا ماموریت تغییر مسیر سیارک را به نفع چیزی مقرون به صرفه‌تر لغو کند. اولویت‌های دیگر شامل گسترش تعهد ایالات متحده به ایستگاه فضایی بین‌المللی و بازیابی قابلیت پرتاب داخلی از طریق خدمات حمل‌ونقل مداری تجاری(COTS) و برنامه خدمه تجاری(CCP) بود.
طبق جدول زمانی آنها، ساخت ایستگاه فضایی دروازه ماه تا سال 2028 به پایان می‌رسد. اولین مأموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ از دروازه ماه در سال 2033، پرتاب می‌شوند. خدمه تا یک سال را صرف انجام عملیات علمی می‌کنند، سپس در سفر برگشت خود به زمین قرار می‌گیرند.

آریا بانو

پس از آن فضاپیما و خدمه 6 تا 9 ماه را در راه سپری می‌کنند و به دروازه قمری بازمی‌گردند و با کپسول اوریون به زمین می‌رسند. ماموریت‌های بعدی هر 26 ماه یک بار انجام می‌شود. این ماموریت‌ها منجر به ایجاد یک زیستگاه طولانی مدت در مریخ می‌شود که امکان بازدیدهای مجدد را فراهم می‌کند. همچنین می‌تواند اولین نمونه مریخ را به زمین برساند به شکلی مشابه روشی که فضانوردان آپولو سنگ‌های ماه را برای تجزیه و تحلیل بازگرداندند.
با این حال، تا سال 2019، ناسا مجبور شد اولویت‌ها و اهداف بلندمدت خود را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد، زیرا دولت ترامپ برنامه جدیدی را افتتاح کرد.
همانطور که می‌بینید، چشم انداز بلند مدت ناسا برای انجام اولین ماموریت‌های سرنشین‌دار به مریخ از زمان آغاز به کار آن در 20 سال پیش تکامل یافته است و حتی در مراحل اولیه آن، تردیدهایی وجود داشت که زمان بندی‌ها و تعهدات واقعی هستند یا خیر. با همه این چالش‌ها مهم‌ترین عوامل فشار هنوز از راه نرسیده بودند. این عوامل را می‌توانید در بخش دوم این گزارش بخوانید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1200156/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دلنوشته و عکس زیبای بهنوش طباطبایی در حرم علی بن موسی الرضا ( ع ) / زیارت قبول

تصویری عاشقانه از ماه عسل سپند امیرسلیمانی و همسرش مونا کرمی / حال خوش ؛ یار خوش ؛ زمان خوش

صبحانه رژیمی و دلچسب مریم معصومی برای روزهایی با ورزش سنگین + ویدیو

روش جدید برای درمان افراد مبتلا به دیابت

دکوراسیون آشپزخانه مدرن با دو رنگ سفید و مشکی، یک ایده جذاب و زیبا

تتلو فعلا آزاد نمی شود/ اعتراض به برخی از احکام صادره

آنچه که باید داوطلبان مجاز آزمون ارشد برای انتخاب رشته خود بدانند

تفال/ سالها دل طلب جام جم از ما می کرد

تقویم تاریخ/ ورود قوای استعماری انگلیس به سرزمین عراق

حکمت/ عاقبت غفلت از سرنوشت گناه خویش

گوناگون/ گنجینه‌هایی که آماتوری کشف شده‌اند

غذای لذیذ و فوری برای روزهای بی‌حوصلگی!

درگوشی با والدین برای پیشرفت دانش‌آموزان

دیده شدن موجودی باستانی در رودخانه‌های آب شیرین!

تازه‌ترین سروده افشین علا درباره تشییع پرشکوه شهدای خدمت

پرسپولیسی‌ها از مصاحبه فرار کردند!

ایتالیا با 5 اسطوره به یورو می‌رود

والیبال ایران توانایی بردن ژاپن را دارد

طارمی از پورتو خداحافظی کرد

جمله عاشقانه به زبان انگلیسی

چهره ها/ تلخ ترین بخش زندگی «عموپورنگ» به روایت خودش

چهره ها/ قایق سواری تازه‌عروس و داماد سینمای ایران

مادر دو شهید والامقام ‌«ماروسی» از نیشابور به فرزندان شهیدش پیوست

انتصاب سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید و امور ایثارگران

نماهنگی زیبا با صدای مهدی یغمایی تقدیم به شما

دستگیری 2 کلاهبردار با 500 سکه تقلبی

توضیحات سازمان مدیریت بحران درباره نحوه پرداخت خسارات در حوادث طبیعی

معجزه دارویی برای بچه هایی که همیشه مریض هستند

8 توصیه برای اینکه صبح‌ها پرانرژی از خواب بیدار شویم

نشست ستاد یادواره شهدا برگزار شد

استایل جدید یونا تدین بازیگر خردسال بچه مهندس 1 بعد از 6 سال در کانادا / چقدر ماشاالله بزرگ شده

شوشتری: محکوم به گرفتن این 3 امتیاز بودیم

آقایی‌پور: فشردگی بازی‌ها باعث مصدومیت شده است

فلیک فردا با بارسا امضا می کند

اندونگ: نیاز مبرم به این برد داشتیم

نظر بزیک در خصوص سرمربی آینده پرسپولیس

واکنش مربی شمس آذر به دریافت کارت قرمز

تمام نگاه‌ها به هفته آخر؛ دشت سه امتیازی سرخابی‌ها

خداحافظی خورشیدی پس از بازی سپاهان و آلومینیوم

اسو رستم: به نتیجه بقیه بازی‌ها اهمیتی نمی‌دهیم

ناراحتی شدید دقیقی از شکست مقابل پرسپولیس

ببرهای مازندران در لیگ برتر ماندگار شدند

پشت‌بام‌های اکباتان در تسخیر نساجی

حسینی: امید و ایمان‌مان را از دست ندادیم

عاشوری: جام حذفی برای گل گهر خیلی مهم است

یک دقیقه پرهیجان با عنایتی در فولاد آرنا

رزاق‌پور: جام حذفی برای گل گهر خیلی مهم است

کیانوش رحمتی: تا لحظه آخر امیدوار هستیم

آخرین وضعیت سیدحسین حسینی از زبان غلامپور

نیک نفس: بدموقع برابر نساجی مساوی کردیم