آریا بانو

آخرين مطالب

حرف‌های جنجالی کارگردان «پدرخوانده» در کن درباره فروپاشی آمریکا فرهنگی هنری

حرف‌های جنجالی کارگردان «پدرخوانده» در کن درباره فروپاشی آمریکا
  بزرگنمايي:

آریا بانو - همشهری آنلاین / فرانسیس فورد کاپولا کارگردان آمریکایی در حاشیه جشنواره فیلم کن گفت: ایالات متحده که بنیانگذاران آن سعی کردند، قوانین و ساختارهای دولتی جمهوری روم باستان را تقلید کنند، به سمت فروپاشی مشابه پیش می‌روند.
 «فرانسیس فورد کاپولا» کارگردان برنده اسکار که برای نمایش جدیدترین فیلمش با عنوان «مگالوپولیس» در جشنواره کن به سرمی‌برد، در یک کنفرانس مطبوعاتی در این رویداد گفت: «آنچه در آمریکا، در جمهوری ما، در دموکراسی ما اتفاق می‌افتد، دقیقاً همانگونه پیش می‌رود که رُوم جمهوری خود را هزاران سال پیش از دست داد. سیاست‌های آمریکا، ما را به جایی رسانده است که ممکن است جمهوری خود را از دست بدهیم».
کاپولا افزود: «آمریکا بر اساس ایده های جمهوری روم بنا شد. ما شاه نمی‌خواستیم، روم پادشاه نمی‌خواست، بنابراین آنها شکل جدیدی از حکومت به نام جمهوری را با مجلس سنا و قوانین روم و با همه چیزهایی که ما پذیرفته‌ایم اختراع کردند».
فیلم Megalopolis که در پنج شنبه شب در کن به نمایش درآمد، از توطئه کاتلین برای سرنگونی قوانین جمهوری روم در سال 63 قبل از میلاد الهام گرفته و در کلانشهری شبیه نیویورک در آینده اتفاق می افتد.
اگرچه این کارگردان کهنه کار 85 ساله برای اولین بار توسعه پروژه مورد علاقه خود را در دهه 1980 آغاز کرد، معتقد است که این قیاس تنها در سال های اخیر دقیق تر شده است: «احساس من این بود که یک حماسه رومی را در آمریکای مدرن بسازم و نمی دانستم که با سیاست امروز تا این حد مرتبط باشد».
جمهوری روم که دارای عناصری از دموکراسی مدرن بود، در سالهای پایانی خود در برابر مشکلات اقتصادی، فساد و ظهور ژولیوس سزار به عنوان یک دیکتاتور تسلیم شد.

سازنده فیلم‌های چون «اینک آخرالزمان»، «مکالمه» و سه گانه «پدرخوانده» گفت که در حال مشاهده یک روند به سمت سنت نئو راست‌گراتر و حتی فاشیستی نه تنها در ایالات متحده بلکه در سراسر جهان است، «که ترسناک است، زیرا. هر کسی که در طول جنگ جهانی دوم زنده بود شاهد وحشت‌هایی بود که اتفاق افتاد و ما نمی‌خواهیم این اتفاق تکرار شود».
کاپولا درباره وضعیت کنونی سینما نیز اظهار کرد: «صنعت فیلم بیشتر به موضوع استخدام افرادی تبدیل شده است که تعهدات و بدهی خود را انجام دهند، زیرا استودیوها بدهی زیادی دارند و موضوع ساختن فیلم‌های خوب نیست، بلکه حصول اطمینان از این است که تعهدات بدهی خود را پرداخت کنند».
او همچنین گفت که شرکت های جدیدتری مانند آمازون، اپل و مایکروسافت به طور موقت برای تامین مالی صنعت فیلم هالیوود وارد عمل شده اند، اما نمی توان در بلندمدت به این کار اعتماد کرد. ممکن است استودیوهایی که ما برای مدت طولانی می شناختیم، دیگر در آینده اینجا نباشند.
فیلم «مگالوپولیس» ساخته جدید «کاپولا» که این کارگردان با سرمایه شخصی 120 میلیون دلاری آن را ساخته است، پس از نخستین نمایش جهانی در کن با واکنش‌های متفاوتی رو به رو شده است. «پیتر برادشاو» منتقد گاردین آن را «فیلمی کسل کننده و به طرز مبهوت کننده ای کم عمق» نامید، در حالی که تایم گفت این فیلم «پراکندگی درهم و برهم و تخیلی» حاوی «تصاویر زیبا و شاعرانه» توصیف کرد.
«کاپولا» که نسبت به ساخت این پروژه پشیمان به نظر نمی‌رسید، در نشست خبری این فیلم گفت: «خیلی ها هستند، وقتی می میرند، می گویند ای کاش این کار را می کردم، ای کاش آن کار را می کردم. اما وقتی بمیرم، می‌خواهم بگویم هر فیلمی راکه خواستم ساختم».
مگالوپولیس» با دو ساعت و 15 دقیقه مدت زمان داستان یک کلان شهر را پس از ویرانی تصادفی آن دنبال می کند، با دو دیدگاه رقیب؛ یکی از یک معمار ایده آلیست (آدام درایور)، دیگری از طرف شهردار عملگرا (جانکارلو اسپوزیتو).
در فیلم سینمایی «مگالوپولیس» بازیگران دیگری چون «فارست ویتاکر»، «ناتالی امانوئل»، «جان وویت»، «لارنس فیشبرن»، «اوبری پلازا»، «شیا لابوف»، «کلوئه فاینمن»، «کاترین هانتر» و «داستین هافمن»، «دی بی سوینی»، «تالیا شایر»، «جیسون شوارتزمن»، «جیمز رمار» و «جیانکارلو اسپوزیتو» مقابل دوربین رفته‌اند.
«آناهید نظریان»، «بری آزبورن» و «دارن دیمتر» تهیه‌کنندگان اجرایی این فیلم سینمایی هستند.
«فرانسیس فورد کاپولا» از بزرگترین فیلمسازان معاصر سینمای جهان است که از جمله افتخارات و جوایز سینمایی وی طی چهار دهه فیلم‌سازی می‌توان به جایزه‌ اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌1971 برای «پاتون»، جایزه‌ی اسکار بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌1973 برای «پدرخوانده»، جایزه اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه اقتباسی در سال ‌1975 برای «پدرخوانده‌2»، جایزه بفتا بهترین کارگردانی در سال ‌1978 برای «اینک آخرالزمان»، جایزه دوربین جشنواره برلین در سال ‌1991، جایزه نخل طلا و جایزه فیپرشی جشنواره کن در سال ‌1979 برای فیلم «اینک آخرالزمان»، جایزه نخل طلا و جایزه بهترین فیلم معنوی جشنواره کن در سال 1974 برای فیلم «مکالمه»، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی در سال 1980 برای «اینک آخرالزمان»، جایزه گلدن گلوب برای بهترین کارگردانی و بهترین فیلم‌نامه در سال ‌1973 برای «پدرخوانده»، جایزه ویژه پنجاهمین سال تأسیس جشنواره سن‌سباستین در سال ‌2002، شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز در سال ‌1992، جایزه صدف طلایی بهترین فیلم و جایزه فیپرشی جشنواره سن‌سباستین و ... اشاره کرد.
هفتاد و هفتمین جشنواره فیلم کن از 14 تا 25 می 2024 (25 اردیبهشت‌ماه تا 5 خردادماه) برگزار می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1201931/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اثر هنری خیره کننده به نام آینه های بی نهایت

شاعرانه/شکایت کرد روزی دیده با دل

صحبت های افشین پیروانی بعد از قهرمانی پرسپولیس

علی پروین: هرگز اینقدر زجر نکشیده بودم

پرسپولیس به ستاره دوم نزدیک شد

نگرانی بزرگ رئال؛ وینیسیوس با بیماری بازی می‌کند!

تساوی اتحاد کلبا در بازی پایانی لیگ برتر امارات

نظر علی پروین در مورد کیفیت بازی پرسپولیس

خروج جواد نکونام و بازیکنان استقلال از زمین با چهره‌هایی غمگین

صحبت های امید عالیشاه کاپیتان پرسپولیس

حال هوای ورزشگاه پاس و تشویق نکونام توسط هواداران استقلال

پیکان 0- 2 استقلال؛ نوشدارو بعد از مرگ سهراب

جدول بیست‌ و سومین دوره لیگ برتر فوتبال پس از 298 روز رقابت

پرسپولیس فاتح لیگ برتر شد

قیمه خانم یاد دوران کودکیش افتاده

چهره ها/ استایل شیک لیندا کیانی در اکران یک فیلم

عاشقانه ای که نیمه‌شب اتفاق افتاد

هشدار صداوسیما به خبرگزاری‌ها و پلتفرم‌ها: بدون مجوز برنامه‌ها را پخش نکنید

چهره ها/ جشن تولد یک نفره سارا حاتمی در ساحل دریا

چهره ها/ عکس صمیمانه هما و فهیمه

نگاهی به قهرمانان سینمای ایران در برنامه هفت

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده خلبان شهید سید طاهر مصطفوی

اجرای زنده فرزاد فرزین در کنسرت از آهنگ «تمومش کن»

اجرای قطعه موسیقی معروف با پیانو نوازی یک ایرانی

تصاویی از طبیعت خشن گرینلند

روش تهیه کیک خیس کافه‌ای

ممنوعیت کاشت ناخن در دوران بارداری

عوامل موثر در عقب‌ماندگی ذهنی کودکان

مجلل: از خبر پرچمداری‌ام شوکه شدم/ بهترین خبری بود که شنیدم

هر فلز رنگ فوق العاده خودش را دارد!

تن ز جان و جان ز تن مستور نیست

من درختی کلاغ بر دوشم

واکنش خوب حسینی روی شوت بازیکنان پیکان

صورت سرخ پروین و درویش از حرص!

ترکیب تکنیک، ظرافت، قدرت و سرعت

ترکیب اصلی رئال مادرید برای فتح جام پانزدهم

دبل نعمتی؛ گل دوم تراکتور توسط سیامک نعمتی

اولین فرصت پرسپولیس در نیمه دوم

اخراج دروازبان پیکان به دلیل خطای هند

گل تساوی ذوب آهن به گل گهر توسط محمدجواد محمدی

گل استقلال که آفساید اعلام شد

تیر دروازه مانع گلزنی بازیکنان استقلال شد

گزارش زنده؛ پیکان 0- 2 استقلال

تداوم صدرنشینی مرد شماره یک شطرنج ایران در دور هشتم اکتوبه

قیمت 3 میلیاردی بلیت فینال لیگ قهرمانان در بازار سیاه‌!

اون که دیوونم کرد لایق جنون نبود

طرز استفاده از گوش به سبک فامیل دور

«بهرام افشاری» از بهتاش تا اسی

صحبت های پژمان بازغی و بهرنگ علوی درباره بازی سرنوشت ساز پرسپولیس

نگاهی به بازی آهو خردمند در «شهر زیبا»