آریا بانو

آخرين مطالب

استقلال - پرسپولیس؛ روی خجالت‌آور هواداری! ورزشي

استقلال - پرسپولیس؛ روی خجالت‌آور هواداری!
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ورزش 3 /پرتاب بطری طرفداران پرسپولیس و هشتگ تند خطاب به نکونام؛ رفتار عجیب از سوی هواداران دو تیم مدعی قهرمانی لیگ برتر.
در روزهای پایان فصل پاییز سال گذشته بود که هواداران پرسپولیس رفتاری تند و عجیب با یحیی گل‌محمدی، یکی از بهترین سرمربیان تاریخ خود داشته و در اتمام دیدار با الدحیل و پس از قطعی شدن حذف پرسپولیس از لیگ قهرمانان، با پرتاب بطری از این سرمربی پرافتخار استقبال کردند. برخورد تند و زننده با تیمی که چند ماه قبل موفق به فتح تمامی افتخارات ممکن شده و سه گانه را از آن خود کرده بود. با تصویری ماندگار و پرمعنا از یحیی در پاسخ به هواداران؛ باز کردن دست به شکل صلیب و ابراز ناراحتی با این ژست خاص.
اگرچه خود یحیی نیز بعدها جمله کلیشه‌ای همیشه حق با هواداران است را به زبان آورد، اما در حقیقت این سرمربی نیز در محافل شخصی از این برخورد طرفداران رضایت نداشت. البته این روند معطوف به گروه خاصی از جریان‌های هواداری نبوده و متاسفانه در بین تمامی طرفداران جریان دارد؛ نوعی در واقع بی‌معرفتی در لحظات سخت و واکنشی دقیقا برعکس آنچه از طرفداران در دقایق دشوار یک مسابقه انتظار می‌رود.

آریا بانو

شب گذشته اما شاید نقطه عطفی در این روش ناعادلانه از سوی هواداران فوتبال در ایران رقم خورد. باورش آسان نیست، اما تنها ارائه نمایشی ضعیف به مدت 45 دقیقه از سوی پرسپولیس، باعث شد بخش زیادی از هواداران حاضر در ورزشگاه آزادی، روزهای درخشان اخیر را به دست فراموشی سپرده و حتی در جریان بازی به انتقاد از عملکرد بازیکنان و کادر فنی بپردازند. باورنکردنی اینکه این اعتراض حتی به فقط برخورد کلامی منتج نشد و در ادامه حتی شاهد پرتاب بطری از سوی برخی هواداران نیز بودیم. یعنی تیمی که 28 هفته در کورس قهرمانی بوده و در هفته‌های اخیر با جبران فاصله قابل توجه با استقلال به یک قدمی صدر جدول رسیده، با فقط یک نیمه ضعیف اینگونه مورد بی‌مهری هواداران خودی قرار می‌گیرد. حتی سر داده شدن شعار «بی‌غیرت» و … در ادامه باعث شد تا علیرضا بیرانوند به سمت سکوها رفته و از هواداران این تیم درخواست کند از بازیکنان حمایت کرده و همچنان امیدوارانه بازی را دنبال کنند؛ یعنی گرفتن تمرکز از بازیکنان در دشوارترین دقایق لیگ- چقدر عجیب که در واقع شما هواداران پرسپولیس بودید.

آریا بانو

آریا بانو


قدرنشناسی مطلق در مورد کسی که تیمش را در این شرایط خاص تبدیل به جدی‌ترین مدعی لیگ برتر کرده بود و حتی هنوز هم استقلال از شانس قابل توجهی برای کسب عنوان قهرمانی برخوردار است. بی‌انصافی محض در مورد سرمربی استقلال، رفتاری عجیب از سوی هوادارانی بود که به نظر احاطه چندانی به شرایط این باشگاه در سال‌های اخیر ندارند. ناآگاهی جامعه هواداری از فضای فوتبال و متاسفانه تاثیرگذاری بیش از حد در تصمیم‌گیری‌های کلان.
البته این نوع رفتار در فوتبال ایران مسبوق به سابقه بوده و حتی در همین فصل هواداران سپاهان در روزهای افت این تیم و نتایج ضعیف ژوزه مورایس، به تندترین شکل ممکن حتی در مورد مسائل شخصی این سرمربی پرتغالی اظهارنظر کرده و زشت‌ترین شکل ممکن در هواداری را به منصه ظهور کشاندند. اوضاع در دیگر سکوهای طرفداری در فوتبال ایران نیز تفاوت چندانی ندارد و اصولا به هیچ عنوان قصد نداریم گروهی را مورد انتقاد قرار داده یا طیف دیگر را مبرا از این اشتباهات بدانیم.
اگر قرار باشد بدون تعارف با یکدیگر صحبت کنیم، این رفتار و نوع هوادارای، مصداق بارز طرفداری "کاسب‌مآبانه" است؛ حمایت در روزهای خوشی و عتاب و سرزنش با اولین احتمال ناکامی (نه حتی خود ناکامی).
روی تلخ ماجرا، مقایسه این نوع زننده و تکراری برخورد هواداران فوتبال در ایران با مثلا لیورپول در همین مدت اخیر است. قرمزهای آنفیلد که فصل را فوق العاده آغاز کرده بودند، در نهایت چند ماه قبل با خبر تلخ خداحافظی یورگن کلوپ در پایان فصل مواجه شده و در نهایت نیز به عنوان خاصی دست نیافتند. اما بدرقه این سرمربی محبوب و پرافتخار به شکیل ترین شکل ممکن؛ آنهم در فصلی که لیورپول در نهایت عنوان سوم را از آن خود کرد. تمجید و ستایش دوستانه و مؤدبانه از یک دوران درخشان و خاطره انگیز و وداع به شکلی تماشایی و دلنشین، حتی وقتی فصل آنچنان هم فوق العاده تمام نشد.
مودبانه‌اش می‌شود قدرنشناسی. هواداران پرسپولیس شب گذشته و در دقایقی که این تیم تحت شدیدترین فشار ممکن بود، دست به انتقاد از بهترین دروازه‌‎بان شاید آسیا و ستاره‌های پرافتخار این تیم زده و در پایان مسابقه آنها را تشویق کردند. هشتگ‌های ژنرال و لالیگایی نیز از سوی برخی هواداران استقلال جای خود را به "اخراجش کنید" داد. جای این دو گروه ممکن است همین هشتم یا دوازدهم خرداد عوض شود؛ شمایل بی‌رحمانه و تندی از هواداری، که به شدت توی ذوق می‌زند. رفقای نیمه راه، که با ظهور اولین تلخی، همه روزهای خوب گذشته را فراموش می‌کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1206720/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

واسعی: بردن سپاهان در تاریخ ثبت می‌شود

کلهر: اوسمار‌ به خودش ظلم کرد

ژست خداحافظی آقای گل در نقش جهان

تبدیل شدن ورزشگاه فوتبال آمریکایی به استخر شنای انتخابی المپیک

معرفی 30 مربی خارجی به مدیران پرسپولیس

غول‌کشی در جام حذفی تبعات دارد!

سپاهان این هواداران را در آزادی می‌خواهد!

رضایی:کسی باید از میانگین سنی انتقاد کند که فوتبال را بفهمد

عزت‌اللهی یک فصل دیگر در الاهلی

خوشتیپی خیره‌کننده هامون سهیلی، پسر بزرگ گلوریا هاردی در پیش‌دبستانی / استایل شیک و جذاب کوچولوی مشهور!

مه‌لقا باقری در لحظات دل‌انگیز اولین روزهای پیش‌دبستانی / آغاز یک سفر شیرین و دوست‌داشتنی

انتظار تیم‌های لیگ برتری برای شروع نقل و انتقالات

رامین رضاییان آقای پاس گل فصل ایران!

چگونه از یبوست جلوگیری کنیم؟

افراد بالای 40 سال حتما این 8 غذا را بخورند

این ویتامین مانع ابتلا به سرطان می‌شود

ناراحتی خداداد از شوخی بخش فان یورو

تمجید هری کین از بلینگام؛ او باورنکردنی است!

تادیچ: می‌توانستیم به انگلیس ضربه بزنیم

نحس است؛ لینه‌کر شعار معروف انگلیس را ممنوع کرد

معرفی برترین‌های فوتسال در هتل المپیک

دشان: کروس یک غول تمام عیار است!

حساب بلینگام با ستاره صربستان صاف شد

کری برای آلمان! ورزشگاه را مال خودمان می‌کنیم!

پیش بازی دیدار اتریش - فرانسه

بلینگام بهترین بازیکن دیدار انگلیس - صربستان شد

نتایج کامل روز سوم و برنامه روز چهارم یورو 2024

ضربه سر هری کین به تیر دروازه صربستان برخورد کرد

شبیه‌سازی بازی اسپانیا و کرواسی در یورو 2024

شوت ولاهوویچ با واکنش دیدنی پیکفورد به کرنر رفت

نجات دروازه توسط هری کین که مانع از گلزنی صرب ها شد

گل‌ها و پاس‌گل‌های کیه‌زا در فصل 2023/24

خلاصه بازی صربستان 0-1 انگلیس

تشویق جود بلینگام توسط هواداران تیم ملی انگلیس با استفاده از آهنگ هی جود

برد خفیف سه‌شیرها در گام اول؛ انگلستان 1-0 صربستان

بدشانسی مضاعف صربستان؛ کاستیچ مصدوم شد!

کانسلو: در حقم بی‌عدالتی شد، خودم را اثبات می‌کنم

خوشحالی گل خاص بلینگام با حضور آرنولد

درگیری بلینگام و کوستیچ در دقیقه 24؛ صربستان 0-1 انگلیس

اشتباه ولاهوویچ و تک‌به‌تکی که واکر از دست داد؛ صربستان 0-1 انگلیس

صحنه مشکوک به پنالتی روی میتروویچ در دقیقه 59؛ صربستان 0-1 انگلیس

دژاووی «رئیس» مائو در دوره زمامداری «عمو شی»

جلوگیری یک اورانگوتان از تخریب خانه اش

اگر پوتین در فضا بمب هسته‌ای منفجر کند، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

گل اول انگلیس به صربستان توسط جود بلینگام

توصیه کاپلو به ساوتگیت؛ روی آرنولد ریسک نکن

شوت میتروویچ خطرناک از کنار دروازه انگلیس به بیرون رفت

خداداد: بزرگترین اشتباهم رد پیشنهاد دورتموند بود

سرمربی دانمارک: گل دوم را نزدیم و خیلی بی‌حال بودیم

شروع قدرتمند در یورو؛ جود یورو را هم می‌خواهد