آریا بانو

آخرين مطالب

محل کشف الواح هخامنشی چه سرنوشتی پیدا کرده است؟ اجتماعي

محل کشف الواح هخامنشی چه سرنوشتی پیدا کرده است؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / 163 ‌گل‌نبشته هخامنشی از مجموع 3506 قطعه استردادشده از آمریکا پس از حدود 90 سال درحالی در تهران رونمایی شد که وضعیت محل کشف این تلبت‌های گلی هخامنشیان، محل پرسش و تناقض است.
آبان 1311 خورشیدی (1932 میلادی)، باستان‌شناسان به سرپرستی «ارنست هرتسفلد»، پلکان سنگی بزرگ جبهه شرقی آپادانا و پلکان شمالی کاخ سه دروازه را که هر دو آنها دارای نقوش برجسته و حجاریهای ممتاز است، کشف کرده بودند و در هنگام احداث راه برای عبور واگن، در گوشه شمال شرقی تختگاه،تعداد زیادی الواح گلی را پیدا کردند.

آریا بانو


اریک اشمیت، باستان‌شناس آلمانی آمریکایی در کتاب «تخت جمشید، ‌ بناها، نقشها و نبشته‌ها» (انتشارات فرانکلین- امیرکبیر ترجمه عبدالله فریاد در سال 1342 ) به این شکل به ماجرا اشاره کرده است: «در سال 1312 مجسمه عظیم گاو که متعلق به پایه‌های سنگی طرفین ایوان ورودی تالار تختگاه بود ظاهر گشت. در قسمت شرقی همان کاخ، هیأت علمی به کشف پلکان سنگی که به آب‌روهای زیر زمینی منتهی می‌شد، موفق شد. در هنگام احداث راه به منظور عبور واگن در گوشه شمال شرقی تختگاه، ‌ هرتسفلد تعداد زیادی الواح گلی کشف کرد.»

آریا بانو

در گزارش‌های موسسه شرق‌شناسی شیکاگو نیز آمده است: «در مارس 1933، یک اکسپدیشن باستان‌شناسی از مؤسسه شرق‌شناسی، بخشی از دانشگاه شیکاگو، در جنوب غربی ایران در میان ویرانه‌های تخت جمشید، پایتخت امپراتوری ایران باستان، مشغول به کار بود. هنگام ساخت جاده‌ای برای عبور کامیون‌ها به منظور آوردن آب آشامیدنی، کارگران به طور تصادفی بایگانی عظیمی از لوح‌های گلی 2500 ساله، که با حروف میخی گوه‌ای‌شکل نوشته شده بود، کشف کردند که در داخل یک دیوار استحکاماتی ذخیره شده بود.»

آریا بانو

«اریک اشمیت»، ‌ که از سال 1313 تا 1318 خورشیدی، سرپرستی کاوش‌های تخت جمشید را به عهده داشت، دیگر بخش‌های خزانه تخت جمشید را کاوش می‌کند، تاریخ این کاوش در برخی منابع بهار 1315 خورشیدی اعلام شده است. از جمله کشف‌های مهم این فصل نقش برجسته «بارعام» داریوش اول بود. در اطاق‌های نزدیک این نقش تعدادی لوح گلی به خط میخی بدست آمد.
پس از چند سال وقفه، از سال 1342 تا 1352 هیأتی از طرف اداره کل باستان‌شناسی و فرهنگ عامه وزارت فرهنگ و هنر به سرپرستی اکبر تجویدی به مدت پنج فصل در باروی شرقی تخت‌ جمشید بر بالای کوه رحمت، ‌ شمال غربی حیاط سنگی واقع در دشت جنوبی پایین‌دست تختگاه و قسمت جنوبی تختگاه موسوم به «برزن جنوبی» را کاوش می‌کند، که نتیجه آن کاوش‌ها در کتابی با عنوان «دانستنی‌های نوین درباره هنر و باستان‌شناسی عصر هخامنشی، ‌ بر پایه کاوش‌های پنج ساله تخت جمشید» به سال 1355 توسط انتشارات مرکز باستان‌شناسی ایران منتشر شد.

آریا بانو

تجویدی در صفحه 212 همان کتاب درباره بارو تخت جمشید نوشته است: «... به نظر می‌رسد برج و باروهای بالای کوه رحمت در تخت جمشید مربوط به دوران هخامنشیان و طبق مفاد کتیبه داریوش (اول) بر پیش بست جنوبی صفه در زمان همین پادشاه و در ابتدای شهریاری او که به قلع و قمع مخالفان می‌پرداخته و تخت جمشید را پایگاه مستحکم خود قرار داده ساخته شده است، اما در دوره خشایارشا تختگاه توسعه پیدا کرده و از حالت قلعه‌ای بیرون آوردند. باروها را که حالت احترام به پیشینیان بوده و مظهر شکست‌ناپذیری شاهنشاهی حفظ کردند و تنها تیرکش‌های آن را مسدود کردند و تغییرات جزئی دادند که تا همین امروز به همین شکل باقی مانده است.»
اکنون که پنجمین محموله از گل‌نبشته‌های هخامنشی از موسسه شرق‌شناسی شیکاگو به ایران رسیده است، این پرسش‌ها مطرح می‌شود که محل کشف این تبلت‌های گلی به چه سرنوشتی و وضعیتی دچار شده است؟ آیا همچنان شواهد و اثری از آن باقی مانده است؟ کاوش و حفاظت‌های بعدی در باروهای تخت جمشید در 50 سال اخیر چگونه بوده است؟ تابلوی مشخصی در تخت جمشید وجود دارد که نشان دهد الواحی که از جمله مهم‌ترین محموله‌های استردادی ایران به حساب می‌آید و به گفته باستان‌شناسان اطلاعات ارزشمندی از نظام اداری و اجتماعی هخامنشان در اختیار می‌گذارد، در کجا یافته شده است؟
کامیار عبدی ـ باستان‌شناس فارغ‌التحصیل از دانشگاه میشیگان، عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی، نظریه‌پرداز و پژوهشگر ـ می‌گوید: باروهای تخت جمشید از بین نرفته‌اند، بلکه در طول زمان تحلیل رفته‌اند.
آن‌گونه این باستان‌شناس وضعیت باروهای تخت جمشید؛ جایی که گل نبشته‌های هخامنشی کشف شده‌اند، را تشریح می‌کند: باروهای قسمت‌های دور مجموعه کاخ‌ها هنوز در قسمت شمالی باقی مانده است. درست همانجایی که گل‌نوشته‌های بارو را پیدا کردند. یک مقدار از باروها هم روی کوه رحمت و اطراف آن به شکل تپه هستند. امتداد بارو تمام مجموعه کاخ‌ها و صفه‌ را می‌گرفته و بعد به سمت بالای کوه رحمت می‌رفته و باز از بالای کوه دور می‌زده و روی صفه می‌آمده است. قسمت‌هایی که روی صفه بودند و قسمت‌هایی از پادگان نظامی بودند، که آنها را به شکل تپه‌هایی روی کوه می‌بینید. پلکان‌های نور و صدا را نیز روی قسمتی از بارو تعبیه کرده‌اند، زیر بخشی از این پلکان، قسمتی از بارو قرار دارد.
این باستان‌شناس تاکید می‌کند: قسمت‌هایی که هرتسفلد و تجویدی کاوش کردند و گل‌نبشته به دست آمده، همچنان باقی است.
علیرضا عسگری چاوردی ـ مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید ـ نیز درباره وضعیت باروهای تخت جمشید و محل کشف گل نبشته‌های گلی هخامنشی به ایسنا می‌گوید: با فاصله کمی از جایگاه نور و صدا در تخت جمشید، دقیقا جایی که کوه رحمت آغاز می‌شود و آخرین نقطه‌ای که به کوه وصل می‌شود، آن الواح به‌دست آمده است.
او اضافه می‌کند: باروهای بالاتر در تخت جمشید را شادروان تجویدی کاوش کرده و بخشی مرمت نشده و بهم ریخته است، ‌که از آنجا الواح هخامنشی به‌دست نیامده است. الواح باروی تخت جمشید (به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو برای خوانش و رمزگشایی امانت داده شد) از همان‌جایی که اشاره کردم، کشف شده است. این محل از بالا آغاز می‌شود و پایین روی همین بخش شمالی-جنوبی تخت جمشید ادامه پیدا می‌کند. آن پایین‌دست و به سمت کاخ آپادانا به ضلع غرب تخت جمشید و دشت 17 متر ارتفاع دارد و نیازی به بارو نداشته است، ولی ضلع شمالی و جنوبی تخت جمشید بارو داشته است.
عسگری چاوردی درباره گمنام بودن محل کشف گل‌نبشته‌های هخامنشی اظهار می‌کند: در طرح ساماندهی تخت جمشید حتما تابلوهای راهنما و توضیحات مبنی بر اینکه باروها کجا بوده و اتاق کشف الواح هخامنشی در بارو کجا بوده است حتما در تخت جمشید نصب خواهد شد.
مدیر پایگاه جهانی تخت جمشید اضافه می‌کند: در طرح محتوایی تغییرات موزه تخت جمشید هم مد نظر داریم تعدادی از الواح هخامنشی در همین موزه به نمایش درآید.
به تشخیص باستان‌شناسان و زبان‌شناس‌ها، گل‌نبشته‌های هخامنشی یافته‌شده از باروی تخت جمشید به زمان داریوش بزرگ، بنیانگذار تخت جمشید ـ 522 تا 485 پیش از میلاد ـ مربوط می‌شود. تا کنون پنج محموله از این الواح گلی که برای رمزگشایی و خوانش به موسسه شرق شناسی شیکاگو، امانت سپرده شده بود، به ایران بازگردانده شده است. آخرین محموله شامل 3506 قطعه گل‌نبشته است که واپسین روزهای تابستان 1402 به ایران بازگردانده شد و اکنون 163 قطعه از آن تا پایان تیرماه در موزه ملی ایران به نمایش گذاشته شده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1207277/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاور کند کننده آتش سوزی از راه رسید/ جلوگیری از گسترش آتش

انتشار رمان منتشر نشده احمد دهقان در ایتالیا

با خواندن چند بیت نمی‌توان مظلومیت مردم فلسطین را نشان داد

خواندن شعری در وصف مردم مظلوم فلسطین

ژوزه مورینیو، بهترین بازیکن جوان جهان را معرفی کرد

رجب‌زاده: فجر باید جایگزین مس رفسنجان شود

لحظه به لحظه با یورو؛ نوبت به امباپه رسید!

داستان باورنکردنی گارسونی که به یورو 2024 رسید!

دنیل ردکلیف برنده جایزه تونی شد

تیزر تصویری آهنگ جدید یوسف زمانی به نام «نمیاد رو دستت»

حکمت/ توصیه‌ای برای روز عید قربان

اهمیت خواب کافی در ناباروری

18 سال پیش؛ اولین گل رونالدو در جام جهانی مقابل ایران

مقصد جدید فوق‌ستاره ایتالیایی مشخص شد

صدمین هفته حضور آلکاراس در جمع 5 تنیسور برتر جهان

باشگاه سپاهان در باغ فردوس

نقد کارشناسی به ضعف مدیریتی تیم داوری سپاهان - گل‌گهر

هافبک یوونتوسی صربستان ادامه یورو 2024 را از دست داد

اینجا نیستیم تا زنگ تفریح یورو باشیم!

ترکیب رسمی رومانی - اوکراین

لیست تیم ملی والیبال برای دیدار با آمریکا مشخص شد

گرد و خاک خداداد عزیزی روی آنتن زنده!

درگیری همسر جدید و همسر سابق دکتر افشار

آقایون باید از ایشون یاد بگیرن نگهداری از همسر رو!

اجلاسیه "شهدای غریب در اسارت" استان سمنان برگزار شد

کنگره شهدا باید نسل جدید را با فرهنگ دفاع مقدس پیوند بزند

وقتی که پرواز همای اجرایش را به «ناصر ممدوح» تقدیم کرد

آخرین خبرها از امدادرسانی به محبوس شدگان معدن شازند

هشدارهای پلیس درباره پلاک‌های گذر موقت

قرآن خواندن نوجوان فلسطینی با وجود مجروحیت

سالاد سبزی که سرحالتان می آورد

آیا ماءالشعیر سنگ کلیه را از بین میبرد؟

تغییر حال و هوای خانه با وسایل ساده و کم هزینه

با جایگزین قدرتمند و سریع باتری‌های لیتیوم‌یون آشنا شوید

کتاب «تجارت در روایات» روانه بازار نشر شد

عجیب‌ترین بازیکنی که در یورو دیدیم

ژاپن برای فینال لیگ ملت‌ها دندان تیز کرد

ستاره جدید لورکوزن: بارسلونا اولویتم نبود

لوکاکو آماده برای آغازی درخشان در یورو 2024

شکست والیبال دختران ایران برابر ژاپن

آخرین شرایط مصدومیت قهرمان سنگین وزن WWE

واکنش تن‌هاخ به خط خوردن رشفورد

رونالدو به رقیب شماره یک خودش رسید

بازیکنانی که مورینیو با حسرت به آن‌ها نگاه می‌کند

چهره ها/ عکسی از اسدالله یکتا به همراه 4 پسرش

و خداوند اسماعیل را به ابراهیم بخشید

گورستان زنان

آخرین وضعیت جسمی آیت‌الله مکارم شیرازی

لحظه ریزش مجدد دیوار معدن در شازند

برگزاری عید قربان در کشورهای مختلف