آریا بانو - مهر /ثبت درآمدی بالغ بر 20 میلیارد و 757 میلیون تومان از فروش اکرانهای مردمی در شهرهای بدون سینما نشاندهنده ظرفیتی قابلتوجه در حوزه توزیع فرهنگی است که تاکنون کمتر مورد توجه قرار گرفته است. با آنکه سینما در ایران یکی از قدیمیترین و محبوبترین ابزارهای روایت فرهنگی است اما سهم مردم از این ابزار قدرتمند، همواره ناعادلانه توزیع شده است. در حالی که تهران، مشهد، اصفهان و چند کلانشهر دیگر میزبان سالنهای بزرگ و متعدد سینمایی هستند، بیش از 1000 شهر کشور از داشتن حتی یک سالن سینما محروماند. در چنین شرایطی، دسترسی به سینما نه یک تفریح عمومی که به یک «امتیاز شهری» تبدیل شده است. اما از دل همین کمبودها، اکران مردمی بهعنوان حرکتی مردمی و نوظهور سر برآورده که توانسته دسترسی فرهنگی را از حالت متمرکز خارج و «تماشای فیلم» را به تجربهای مشترک برای شهر و روستا تبدیل کند. اکران مردمی عمار، یکی از پیشگامان عرصه اکران مردمی در کشور است که با رویکردی متفاوت، سینما را از انحصار سالنها بیرون آورده و به دست خود مردم سپرده است. این مدل، برخلاف شیوههای متداول پخش فیلم که عمدتاً در اختیار دفاتر پخش بزرگ یا زنجیرهای قرار دارد، بر پایه مشارکت مردمی، شبکهسازی محلی و خودسازماندهی فرهنگی شکل گرفته است. سامانه اکران مردمی، با فراهم آوردن امکان ثبتنام، انتخاب فیلم، دریافت نسخه دیجیتال و راهنمای اکران برای عموم مردم، اکران را به فرآیندی آسان، کمهزینه و گسترده تبدیل کرده است. این پلتفرم تاکنون هزاران نفر از جوانان، فعالان فرهنگی، طلاب، مربیان پرورشی، دانشجویان و حتی مادران خانهدار را به شبکه پخش مردمی سینما در کشور متصل کرده است.