آریا بانو - خراسان / حتی بدون استعداد خاص یا دستاوردی بزرگ، امروزه بسیاری از افراد میتوانند تنها با فعالیت در شبکههای اجتماعی به شهرت برسند؛ اما بر اساس نتایج یک پژوهش جدید، این میل به دیدهشدن، تنها یک خواسته شخصی نیست و دلایل عمیقتری پشت آن وجود دارد. به گزارش «تابناک»، شهرت دیگر یک پدیده نادر و ویژه افراد خاص نیست. در دنیای امروز، دیدهشدن و معروف شدن، برای بسیاری از مردم عادی هم تبدیل به یک خواسته یا حتی هدف شده است. شبکههای اجتماعی، بهویژه اینستاگرام، این امکان را فراهم کردهاند که هر کسی بتواند خود را به جمع هزاران یا میلیونها مخاطب عرضه کند. دیگر لازم نیست کسی بازیگر، خواننده یا ورزشکار باشد تا به او توجه شود. کافی است فردی صفحهای جذاب در اینستاگرام راه بیندازد و با انتشار مداوم عکسها، ویدئوها و داستانهای زندگی روزمره، دنبالکننده جذب کند.
پای دلایل اقتصادی در میان است
در همین زمینه، یک پژوهشگر جامعهشناسی فرهنگی از دانشگاه گیلان، به همراه سه نفر از همکارانش، پژوهشی را انجام دادهاند تا دلایل علاقه به مشهور شدن در اینستاگرام و پیامدهای آن را بررسی کنند. آنها در این تحقیق، به جای تمرکز بر سلبریتیهای مشهور، سراغ کاربران عادی رفتهاند؛ همانهایی که به امید دیدهشدن و موفقیت سریع، در اینستاگرام فعال هستند. پژوهشگران این مطالعه، برای جمعآوری اطلاعات از روش کیفی استفاده کردهاند. آنها با 20 نفر از کاربران اینستاگرام که بهنوعی به دنبال شهرت در این فضا بودند، مصاحبههایی انجام دادند. نتایج این گفتوگوها نشان داد که بیشتر افراد، به دلایل اقتصادی به دنبال شهرت هستند. بسیاری از آنها امیدوارند با مشهور شدن، درآمد کسب کنند یا مسیر شغلیشان را سریعتر طی کنند. بهعبارتی، شهرت برایشان یک راه میانبُر به سمت موفقیت است. همچنین بسیاری از شرکتکنندگان گفتهاند که شهرت اینستاگرامی فرصتی است برای اینکه در جامعه دیده و شنیده شوند، بهویژه در شرایطی که در فضای واقعی جامعه، امکان دیدهشدن برایشان فراهم نیست.