آریا بانو - خراسان / پژوهشگران در یک مطالعه جدید با استفاده از تکنیک تصویربرداری مغزی نشان دادهاند که اعتیاد به پلتفرمهایی مانند تیکتاک، اینستاگرام ریلز و یوتیوب شورتز که شامل ویدئوهای کوتاه میشود، میتواند به شکلهای مختلفی نحوه عملکرد مغز را تغییر دهد. براساس نتایج این تحقیق که در مجله NeuroImage منتشر شده، کاربران این پلتفرمها ممکن است حساسیت کمتری به زیانهای مالی داشته باشند و سریعتر و عجولانه تصمیمگیری کنند. به گفته دانشمندان، دلیل این تغییرات الگوهای خاصی از فعالیت مغز است که بهویژه در بخشهایی که مسئول ارزیابی پاداش هستند، دیده شدهاند. طبق توضیح آن ها، رفتارهایی که با اعتیاد مرتبط هستند، مانند مصرف مواد مخدر و قمار، معمولاً با کاهش توانایی در سنجش هزینهها و منافع بالقوه همراه میشوند. در واقع این افراد اغلب پاداشهای کوتاهمدت را بر پیامدهای بلندمدت ترجیح میدهند. با ظهور پلتفرمهای نشر ویدئوهای کوتاه، نوع جدیدی از عادتهای دیجیتالی مضر شکل گرفته است. این برنامهها با ارائه محتوای شخصیسازیشده و بیپایان میتوانند ترشح دوپامین را تحریک و کاربر را به استفاده مکرر تشویق کنند. دکتر «چیانگ وانگ»، استاد روانشناسی دانشگاه تیانجین و نویسنده این تحقیق میگوید: «اعتیاد به ویدئوهای کوتاه یک تهدید جهانی برای سلامت عمومی است. کاربران در چین بهطور میانگین روزانه 151 دقیقه در این پلتفرمها وقت میگذرانند و 95.5 درصد از کاربران اینترنت درگیر آن ها هستند. این مصرف شدید با پاداشهای فوری نهتنها تمرکز، خواب و سلامت روان را مختل میکند بلکه خطر افسردگی را هم افزایش میدهد». «وانگ» افزود: «مطالعات ما نشان دادهاند که افراد با سطح اعتیاد بالا به ویدئوهای کوتاه، حساسیت کمتری به زیان دارند و در تصمیمگیری عجول هستند. این مسئله نشان میدهد که ممکن است هزینههای بلندمدت تماشای مداوم ویدئوهای کوتاه (مانند اتلاف وقت و بروز مشکلات خواب) را دستکم بگیرند و بیشتر بر لذت فوری تمرکز کنند».