آریا بانو - ایسنا / در روزهای پایانی مردادماه فروش سینمای ایران در حالی به هزار میلیارد تومان نزدیک شده که نیمبها بودن بلیت فیلمها در روزهای سهشنبه بر این میزان فروش اثرگذار بوده و احتمالا شناور شدن قیمت بلیت در ساعتهای مختلف روز و هفته بر افزایش مخاطبان سینما بیتأثیر نباشد.
پس از گذشت پنج ماه از سال، بیش از 11 میلیون نفر به تماشای حدود 30 فیلم اکران شده در سینماها رفتهاند که نتیجه آن تا ظهر روز یکشنبه 26 مردادماه، فروش 904 میلیارد تومانی گیشه است.
در این مدت فیلمهای کمدی بیش از دیگر فیلمها در میان پرفروشها هستند و فیلم غیرکمدی «پیرپسر» هم در جایگاه دوم فروش قرار دارد.
بازار 
موسسه سینماشهر با ارزیابی میزان فروش فیلمها و تعداد مخاطبان در این چند ماه گزارش کرده که بررسی آماری روزهای سهشنبه نشان میدهد اجرای طرح فروش بلیت نیمبها در این روز، نقش مهمی در میزان استقبال تماشاگران سینمای ایران از فیلمهای حاضر در چرخه اکران داشته است.
در بخشی از این گزارش آمده است: «تازهترین آمارها از فروش و تعداد مخاطبان در سال جاری نشان میدهد که این طرح نهتنها توانسته خانوادههای بیشتری را به سالنهای سینما بکشاند، بلکه باعث رونق حداکثری سالنهای سینما در سراسر کشور شده است. به گونهای که مطابق با آمار احصا شده از مجموعهها و پردیسهای سینمایی در سراسر کشور، در مجموع 20 روز سهشنبه از ابتدای سال تاکنون، حدودا 3 میلیون و 500 هزار مخاطب به تماشای فیلمهای حاضر در سبد اکران نشستهاند.
در فروردینماه، همزمان با نوروز و آغاز اکرانهای تازه، اجرای طرح فروش بلیت نیمبها در روز سهشنبه باعث شد تا در مجموع و در روزهای پنجم، دوازدهم، نوزدهم و بیستوششم فروردین ماه، بیش از 630 هزار نفر به تماشای فیلمهای روز سینمای ایران بنشینند. اوج این استقبال در 26 فروردینماه رقم خورد. روزی که 191 هزار و 824 نفر به سینما رفتند و گیشهها را گرم کردند.
در طول پنج روز سهشنبه حاضر در اردیبهشتماه، سینماهای سراسر کشور پذیرای بیش از 900 هزار مخاطب بودند. آماری که نشان میدهد اجرای طرح فروش بلیت نیمبها در این روز، نقش مهمی در جذب مخاطبان به سالنهای سینما داشته است. بیشترین میزان استقبال مخاطبان در دومین ماه سال نیز در تاریخ دوم اردیبهشتماه و با ثبت 195 هزار و 546 نفر مخاطب رقم خورده است.
در خردادماه، همزمانی برخی روزها با مناسبتهای ملی و مذهبی و همچنین وقوع جنگ در نیمه دوم این ماه، باعث کاهش نسبی تعداد مخاطبان شد، اما همچنان بیش از 500 هزار نفر در سومین ماه سال به سینما رفتند. در روز 13 خرداد آمار استقبال 166 هزار و 770 مخاطب به ثبت رسید و بدین ترتیب این روز به لحاظ تعداد تماشاگر، در صدر سهشنبههای نیمبهای خردادماه قرار گرفت.
تیرماه برای جامعه ایران ماهی پرتنش بود؛ چراکه وقایع مربوط به جنگ تحمیلی 12 روزه فضای عمومی کشور را تحتتأثیر خود قرار داده بود. این شرایط باعث شد آمار مخاطبان سهشنبههای نیمبها در مقایسه با ماههای قبل با نوسان همراه باشد. با این حال، در پایان ماه بار دیگر سینما توانست مخاطبان زیادی را به سالنها بکشاند؛ بهگونهای که در سهشنبه های این ماه نیز در مجموع بیش از 500 هزار نفر راهی پردیسها و مجموعههای سینمایی در سراسر کشور شدند و تنها در روز 31 تیرماه، 203 هزار و 696 مخاطب از فیلمها استقبال کردند.
با شروع مرداد و آغاز اکران فیلمهای تازهای همچون «زن و بچه» (ساخته سعید روستایی) و «مرد عینکی» (ساخته کریم امینی) و همچنین تداوم اکران فیلم پرمخاطب «پیر پسر» (به کارگردانی اکتای براهینی)، بار دیگر میزان استقبال مخاطبان از آثار سینمای ایران سیر صعودی به خود گرفت. با وجود اینکه هنوز یک سهشنبه دیگر از این ماه باقی مانده، اما تا کنون نزدیک به 800 هزار نفر در سهشنبههای مردادماه راهی سینماها شدهاند.
آمارها نشان میدهد «سهشنبههای نیمبها» تنها یک طرح تخفیفی نیست؛ بلکه حالا به یک فرهنگ هفتگی برای سینما رفتن در ایران تبدیل شده است. بسیاری از خانوادهها، جوانان و حتی مخاطبانی که شاید در روزهای عادی کمتر به سینما میروند، حالا سهشنبهها را برای تماشای فیلمهای روز سینمای ایران انتخاب میکنند. کارشناسان سینما بر این باورند که ادامه این سیاست میتواند ضمن رونق چرخه اقتصادی سینما، به رشد فرهنگ سینما رفتن در کشور نیز کمک شایانی کند.»
مدتی قبل یک مدیر سینما گفته بود: باید بلیت شناور را اجرایی کنیم و به زودی این کار انجام خواهد شد. ما بلیت را در چهار قیمت خواهیم داشت؛ صبحها برای دانشجویان، یک روز نیمبها، پایان هفته و قیمت سانسهای معمولی.