آریا بانو

آخرين مطالب

مروری کوتاه بر زندگی یوسف اسحاق‌پور مقالات

مروری کوتاه بر زندگی یوسف اسحاق‌پور
  بزرگنمايي:

آریا بانو - وینش/یوسف اسحاق‌پور در 81 سالگی در فرانسه از دنیا رفت. این نویسنده ایرانی‌تبار فرانسوی، منتقد هنری و پژوهشگر عرصه فلسفه و ادبیات بود. بیش از چهل عنوان کتاب نوشت که بسیاری از آن‌ها -به‌خصوص کتاب‌‌هایی که ارتباطی با هنر یا چهره‌های ایرانی داشتند- به فارسی هم ترجمه شد.
یوسف اسحاق‌پور در اسفند 1318 در یک خانواده‌ی یهودی ایرانی در تهران متولد شد و در پایان دوره متوسطه و در سال 1336 برای تحصیلات عازم فرانسه شد و تا پایان عمر در این کشور زندگی کرد و کتاب‌هایش را به فرانسوی نوشت.
عزیمت اسحاق‌پور به فرانسه نخست برای تحصیل در رشته سینما بود. در مدرسه سینمایی ایدک هم فیلمبرداری خواند اما در دهه پرتب‌وتاب شصت به سمت فلسفه بیشتر و بیشتر کشیده شد. فلسفه را در سوربن و تاریخ هنر را در دانشسرای علوم کاربردی پاریس ادامه داد و به آرای گئورگ لوکاچ جامعه‌شناس مارکسیست مجار تمایل پیدا کرد. از شاگردان لوسین گلدمن بود و وابسته به مکتب فرانسوی در فکر و فلسفه و به همین سنت بسیار دل‌مشغول به هنر و نظریه‌پردازی در عرصه‌ی هنر.
اسحاق‌پور در محیط فرانسوی رشد و پرورش پیدا کرد و [بنا به گفته علی امینی نجفی در بی‌بی‌سی] تسلط کامل بر خواندن و نوشتن به فارسی نداشت اما ایران [و شرق] همیشه موضوع مطالعه و تدقیق او بودند و توجه ویژه‌ای به ادبیات و سینما و هنرهای تجسمی ایران داشت. اولین کتاب او که به فارسی ترجمه شد نیز «بر مزار صادق هدایت» بود که سال 74 با ترجمه باقر پرهام در ایران منتشر شد. هدایت را تحسین می‌کرد و در نظر او هدایت نویسنده‌ای در موقعیت برزخی سنت و مدرنیته در ایران بود که جلوتر از زمانه پدیدار شده بود.

آریا بانو

کتاب‌های زیادی هم در حوزه سینما نوشت. از جمله تک‌نگاری‌هایی درباره فیلمسازان برجسته‌ای چون ازو، ساتیاجیت رای، ویسکونتی و البته کیارستمی که دو کتاب مختلف درمورد او منتشر کرد. «کیارستمی، پشت و روی واقعیت» را نشر شورآفرین با ترجمه محمدرضا شیخی منتشر کرده و از تک‌نگاری‌های سینمایی او هم «ازو، فرم‌های ناپایداری» و «ساتیاجیت رای، شرق و غرب» (هردو با ترجمه محمدرضا شیخی) در همین سال‌های اخیر در ایران منتشر شده‌اند.
دوستی او با شاهرخ مسکوب هم برای ما ایرانیان به یادماندنی است. مسکوب درباره او گفته بود: «یوسف جواهر کمیابی است. عاشق صبور، هشیار و ریاضت‌کش فرهنگ است. با چه شجاعت و اخلاق والایی!» یا باز در «روزها در راه» جایی نوشته: «چند روز پیش یوسف به دیدنم آمد و به عادت همیشگی کتاب کوچکی برایم آورد؛ از کسی که نمی‌شناختم، اصلا اسمش را نشنیده بودم. Marina Tsvetaeva به نام Le Poَete et le temps. جستاری در همین باب. مدت‌ها بود که جستاری به این زیبایی نخوانده بودم؛ زیبا، عمیق و ساده مثل شعری دلپذیر، با لذت فراوان خواندم و روحم شاد شد. یوسف عزیز خیلی متشکرم.»
اسحاق‌پور هم در مراسم بزرگداشت مسکوب در پاریس سخنرانی مفصلی کرد و جایی از آن گفته بود: «برای مسکوب اخلاق جوهری بود از میراث دنیای حماسی و از ایران قرن چهارم و پنجم هجری. یک جنبه‌ی این اخلاق آزادمنشی و حس داد بود که به خاطر آن‌ها مسکوب انواع ناعدالتی و تنگنایی و شکنجه جسمی و روحی را با بردباری و وقار تحمل کرده بود و می‌کرد و نه اینکه این‌ها را حس نکند. هر کس با روزها در راه آشنایی داشته باشد می‌داند که تا چه اندازه زخم‌پذیر بود و چقدر دنیای روحی شاهرخ دنیای متلاطم از احساس و در احساس بود.» کتابی هم با عنوان «سرگذشت فکری شاهرخ مسکوب» در مورد او نوشت که توسط نشر فرهنگ جاوید در دسترس است.

آریا بانو

اما هر مروری، حتی به کوتاهی این مرور، بدون ذکر مطالعات و البته تالیفات او در زمینه هنرهای تجسمی و تصویری ناکافی است. مشهورترین اثرش در این زمینه «مینیاتور ایرانی، رنگ‌های نور، آینه و باغ» بود که جمشید ارجمند به فارسی برگرداند. در این کتاب او نقاط تفارق بین نقاشی ایرانی (مینیاتور) با نقاشی غربی یا چینی را می‌کاود و ریشه‌های فکری مانوی حاکم بر آن و نبود سایه، تسلط نور و عدم وجود پرسپکتیو را تحلیل می‌کند. تک‌نگاری مشهور دیگری بر آثار هنری شهره فیض‌جو نوشت که مانند خودش ایرانی یهودی مهاجری در غرب بود و به فارسی هم موجود است.
یوسف اسحاق‌پور را به زحمت بتوان ایرانی خواند. به زحمت هم می‌توان ار ریشه‌های ایرانی او صرفنظر کرد. اما وجود او در دنیای تحلیل هنری دلگرمی برای ایرانی‌ها بود که این خاک هم لم یزرع نیست و اگر در محیط خوبی قرار بگیرد یا محیط خوبی بسازد، ممکن است میوه‌های درخوری پرورش دهد. 81 سال عمر کرد که برای فرزانگان 81 سال هم ناکافی است و رفتن‌شان باعث دریغ.

آریا بانو


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/682863/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این تکنیک‌ها برای افزایش تمرکز توصیه می‌شود...!

علت اصلی دعوای خواهر - برادرها

خاله‌بازی، استقلال کودک را افزایش می‌دهد

نشانه‌های کودکان با اعتماد به نفس بالا و پایین

چگونه فرزندانمان را برای امتحانات پایان سال آماده کنیم؟

استفاده کودکان از تلفن همراه، خوب یابد؟

مهمترین علل مکیدن انگشت در کودکان

عواقب تنبیه بدنی کودکان !

هوش فضایی کودک خود را تقویت کنید

با کودکان کنجکاو و سوالاتشان چه برخوردی داشته باشیم؟

عشق در پنجم دبستان!

چطور کودکان را در سفر سرگرم کنیم؟

خیال های آموزنده

چرا بعضی کودکان بد خط اند؟

با کودکی که انگشت در بینی می کند، چه کار کنیم؟

ریخت و پاش به کودکان چه می آموزد؟

علامت افسردگی کودکان چیست؟

کودکانی که در آینده افسرده می شوند

تاثیر موسیقی بر مهارت‌های کودکان

برای آرام کردن کودک از موسیقی استفاده کنید!

با تولد کودکم سرکار بروم یا نه؟‌

از کجا بفهمم کودکم به من علاقه دارد؟

چگونه با فرزندانمان صمیمی تر باشیم؟

بازی، آینه تمام نمای ویژگی های کودک

نوزادان از چه نوع موسیقی لذت می‌برند؟

16 نکته کلیدی برای رفتار با کودک بیش فعال

دور هدیه‌های تکراری برای کودکان را خط بکشید

فیلم‌های ترسناک در روحیه بچه ها چه تاثیری می گذارند

رفتارهای عجیب کودکان نوپا

کدام گریه کودک نشانه افسردگی است؟

یک زندگی هیجان انگیز

همه چیز در مورد پاسخگویی به سوالات مکرر کودک

به کودکان خود نگویید "من را تنها بگذار"

10 ویژگی بچه‌های مستعد اعتیاد !

بچه ها، عاشق شنیدن قصه های تکراری

قبل از تنبیه کردن کودکتان، حتماً بخوانید

فکر کودکان را پرواز دهیم

توصیه های مهم به مادران شاغل

خیال‌پردازی بچه ها خوبه یا بد؟

به کودکتان کمک کنید تا زودتر زبان باز کند

با این روش ها اعتماد به نفس کودکتان را بالا ببرید !

کودکان وقتی دروغ می‌گویند که:

فرزندان کم تحمل نتیجه چه والدینی هستند

فرزندتان با ظاهرش مشکل دارد؟

چگونه الفبا را به کودکان آموزش دهیم؟

خلاقیت های دردسر ساز!

گفتار درمانی: روشی موثر برای بهبود مشکلات گفتاری

چطور برای فرزندانتان وقت بیشتری بگذارید

فکرهای بزرگ کودکانه

آینده کودکان باهوش چگونه خواهد بود؟