آریا بانو

آخرين مطالب

روایت هالیوودی از منجی عالم بشریت در تل‌ماسه فرهنگی هنری

روایت هالیوودی از منجی عالم بشریت در تل‌ماسه
  بزرگنمايي:

آریا بانو - این فیلم داستان پسری باهوش و جوان را دنبال می‌کند که سرنوشت، علاوه بر موهبت درک بالا، او را به دورافتاده‌ترین و خطرناک‌ترین سیاره‌های جهان می‌فرستد تا از امنیت خانواده خود و مردمش مطمئن شود.
سلام سینما : تلماسه یا شن زار فیلمی به کارگردانی دنی ویلنوو است که نسل جدیدی از سینما را در ادامه آثاری همچون: «جنگ ستارگان»، «مکس دیوانه»، «بلید راننر» به نمایش می گذارد.
سینمایی که منجی است، پیش بینی کننده است و قبل انسان وجود داشته و بعد از آن هم وجود خواهد داشت . انتخاب تیموتی شالامی به عنوان یک منجی انتخاب هوشمندانه ای است. از نظر چهره و حس و حال شخصیتی در ناخودآگاه بیننده این باور را ایجاد می کند که او می تواند یک منجی باشد.
اگر چه اقتباس پیشین این فیلم توسط دیوید لینچ برای خیلی از منتقدان سینمایی یک شکست هنری محسوب می شود اما به باور من همچنان لینچ چند قدم در ایجاد معنای روانی و نه تکنیک سینمایی از ویلنوو جلوتر است. متاسفانه رمان فرانک هربرت را مطالعه نکرده ام و هر آنچه در باره اثر می نویسم مواجهه من با یک داستان بازآفرینی شده است.

آریا بانو


این فیلم داستان پسری باهوش و جوان را دنبال می‌کند که سرنوشت، علاوه بر موهبت درک بالا، او را به دورافتاده‌ترین و خطرناک‌ترین سیاره‌های جهان می‌فرستد تا از امنیت خانواده خود و مردمش مطمئن شود.
این فیلم 165 میلیون دلاری در هفته اول اکران در آمریکا با 41 میلیون دلار فروش در صدر قرار گرفت و مجموع فروش جهانی خود را به 223 میلیون دلار رساند.
این عملکرد خوب در گیشه باعث شد کمپانی لجندری پیکچرز به‌طور رسمی ساخت فیلم «تلماسه 2» (Dune 2) به کارگردانی دنی ویلنوو را تایید کند.
*قدرت خون
داستان فیلم در ابتدا هر بیننده ای را به یاد آثار ابرقهرمانی مارول و دی سی می اندازد. اما در ادامه فیلم ژانر خود را به وجود می آورد. وجود "نشانه"‌ها و نه "نماد"‌هایی که به صورت یک کل منسجم در خدمت قهرمان داستان قرار می گیرند قابل ملاحضه است. به عنوان مثال: نام منجی که فریمن ها را به بهشت هدایت می کند، "مهدی" است. شاید در متن پیام قصه هیچ ربطی به مسلمانان و باورهای آنان نداشته باشد اما در مقیاس اسطوره شناسی و کهن الگوها نویسندگان این فیلم نامه اشاره هوشمندانه ای به این اسم داشته اند.

آریا بانو


دیگر نمونه ای که تعلیق خوبی در فیلمنامه ایجاد کرده است، استفاده از کنترل افراد توسط صدای دستوری است. صدایی که کوبنده و دستوری باشد ناخواسته تاثیر ویژه ای روی فرد منظور خواهد گذاشت. از چنین تکنیکی برای کنترل افراد پایین دست در ارتش ها استفاده می شود. جالب آنکه مولف به اندازه ای بر روی این موضوع تاکید داشته که آن را در سکانس های ابتدایی فیلم لو می دهد. آنجا که مادر قهرمان از وی می خواهد تا او را با کنترل صدا وادار به پذیرایی آب کند، یکی از سکانس های به یاد ماندنی سینما است. مسئله اصلی فیلم بر سر قدرت است، قدرتی که با پول به دست نیامده بلکه با خون انتقال پیدا کرده است.
*خزنده بزرگ
کرم عظیم الجثه ای که در شن زارها دیده می شود نشانه ای از خرافات انسان ها است. نقد جدی که به این اثر دارم این است که وضعیت زمان فیلم کاملا مشخص نشده. آیا همچنان انسان ها در قرن های بعد منتظر ظهور یک منجی هستند؟ آیا قبل از پیدایش انسان انتظار برای ظهور یک منجی وجود داشته است؟ فریمن ها دقیقا در چه بازه زمانی قرار دارند؟ فیلم با پوشش هایی نظیر: اکشن خوب، جلوه های ویژه نوآورانه و... فضایی ایجاد می کند که ما سوالات خود را فراموش کنیم.

آریا بانو


آنچه در زیر متن فیلم اتفاق می افتد با آنچه دیده می شود متفاوت است. به خواب هایی که شالامی می بیند خوب توجه کنید. او در رویاهای خود هر آنچه را می بیند وارونه اتفاق می افتد. دقیقا زیر متن فیلم رویاهایی است که شالامی می بیند. اگر چه آنچه تا به اینجا دیده ام بخش اول از فیلم «تلماسه» بوده است؛ اما این بخش می تواند هیچ ربطی به بخش دوم فیلم نداشته باشد و بخش دوم می تواند با روایتی سطحی از مرگ پدر منجی آغاز شود.

آریا بانو


نشانه دیگر فیلم چشمان آبی فریمن ها است. فریمن ها که همچنان سوالاتی درباره آنها وجود دارد و امیدوارم در بخش دوم فیلم به آنها برسم، چشمانی با رنگ آبی دارند. رنگ آبی فقط قرنیه چشمان آنها را شامل نشده بلکه همه چشم را در بر گرفته. این رنگ در عین سادگی و محبتی که به بیننده القا می کند، نشانه بزرگی از انتظار است. انتظار تنها واژه ای است که مترادف تمام و کمالی برای آن نمی توان پیدا کرد. انتظار می تواند به هر رنگی در آید اما آبی عمق آن را به بهترین شکل نمایش می دهد.
تکنیک فیلم برداری و همچنین جلوه های ویژه استفاده شده در این فیلم درک معنایی استفاده از رنگ آبی و مفهوم انتظار را برایمان آسان تر کرده و تکنیک تکامل یافته در پردازش سینمایی یک قصه علمی- تخیلی- حماسی باعث شده است تا هرچه بیشتر باور کنیم در حال تماشای "نسل جدید سینما" هستیم. زبان پنهان، زبان اشاره و اثبات دانایی آن به فریمن ها از سوی قهرمان و مادرش یک ابژه دست نخورده در فیلم است. در ادبیات کهن آمده است که ابتدا در جهان یک زبان میان مردم جاری بود تا اینکه برای تفرقه افکندن میانشان زبان های متعددی به وجود آمد.

آریا بانو


اساسا کنترل توسط احساسات، باورها، نژاد و... صورت نمی گیرد؛ این زبان است که محدودیت و مرزها را مشخص می کند. اشاره به زبان و چالش های آن در داستان این فیلم از نکات برجسته ای است که پیش بینی می شود در قسمت دوم کاربرد دراماتیک تری پیدا کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/687568/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کودکتان را با این روش ها نخبه کنید !

رفع عذاب وجدان مادران شاغل با این روش ها !

بچه‌های باهوش چه اسباب‌ بازی‌ هایی دوست دارند؟ (قسمت اول)

بچه‌های باهوش چه اسباب‌ بازی‌ هایی دوست دارند؟ (قسمت دوم)

تاثیر قصه بر زندگی و آینده ی کودک

کودک شما هم اعتیاد به تبلت دارد؟

هنگام طلاق با کودکتان علیه همسرتان یارکشی نکنید

با جای خالی پدر یا مادر بعد از طلاق چه کنیم؟

نقش بازی در رشد کودک

راهکارهای آموزش مسئولیت پذیری به کودکان

چگونه کودکمان را کتاب خوان کنیم؟

نکاتی راجع به جدا کردن اتاق کودک

مقایسه کودکان با یگدیگر چه عواقبی دارد؟

بزرگ شدن کودکان در ازدواج‌های بی‌عشق

فرق بیش‌فعالی با افسردگی و تیزهوشی

علت وسواس در کودکان چیست و چگونه درمان می شود؟

راه‌های افزایش عزت نفس در کودکان

انواع هوش کودک

به کودک دچار اختلال استرس پس از سانحه چگونه کمک کنیم؟

دلبند افسرده من

برای انتخاب مدرسه چه معیارهایی باید در نظر گرفت ؟ (1)

چگونه از فرزند خود یک نابغه بسازیم

برای انتخاب مدرسه چه معیارهایی باید در نظر گرفت ؟ (2)

آیا می توان شخصیت کودک را تغییر دهید؟

موسیقی درمانی یکی از روش های درمانی برای کودکان مبتلا به اوتیسم

مهد کودک قبل از مدرسه خوب است یا بد؟

پدران دختر دار بخوانید !

چرا کودکان استرسی می شوند؟

توصیه مهم به مادر و پدر ها برای باز شدن مدارس

به روان کودک تجاوز نکنید!

چطور کودکمان را برای مدرسه رفتن آماده کنیم؟

چه چیزهایی سبب نگرانی بچه‌ها از رفتن به مدرسه می‌شود؟

چرا بچه های امروز کمتر شاد هستند؟

یک شروع شاد برای ماه مهر

خیلی قاطع به فرزندتان بگویید: «نه»

آیا کودکان امروز باهوش‌تر از کودکان دیروزند؟

راهکار هایی برای پیشگری از اضطراب کودکان در مهد کودک

4 عادت رایج در کودکان که باید مراقب آن بود

بلوغ زودرس را جدی بگیرید

افزایش قدرت حافظه و یادگیری کودکان با ورزش های هوازی

کشف آلت تناسلی توسط کودک

کوچولو! سرت را بالا بگیر و بگو نه!

فرزندم، انتقادت را بگو

آیا کودک شما به راحتی به مهد کودک میرود؟

علل ترس های شبانه کودک و راهکارهای آن

سکوت بچه ها را جدی بگیرید

بازی در پارک نیاز کودک است

بازیهای جالب برای کودکان باهوش

برای محبت به فرزندتان شرط نگذارید

بهترین فاصله سنی بین بچه ها چقدر است؟