آریا بانو

آخرين مطالب

نیاز اورژانسی پزشکی قانونی به تزریق منابع مالی اقتصادي

نیاز اورژانسی پزشکی قانونی به تزریق منابع مالی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / رییس سازمان پزشکی قانونی خواستار توجه دولت و مجلس به بودجه این سازمان در سال 1401 شد.
عباس مسجدی آرانی درباره بودجه سازمان پزشکی قانونی برای سال 1401 گفت: سازمان پزشکی قانونی یک سازمان تخصصی و فنی است، اما متاسفانه پایه و بیس بودجه‌ای آن کم است که امیدوارم این موضوع مورد توجه جدی دولت و مجلس شورای اسلامی قرار بگیرد.
وی افزود: به عنوان مثال پزشکی قانونی برای ارائه خدمت در 446 مرکز خود به 370 هزار مترمربع ساختمان و فضا نیاز دارد و این درحالی است که الان با احتساب فضاهای استیجاری و امانی و ... مجموع فضاهای ما 170 هزار متر مربع است، این یک ضرورت است تا ما بتوانیم خدمات بهتری ارائه دهیم.
رییس سازمان پزشکی قانونی کشور در باره ضرورت اختصاص این فضا نیز گفت: ببینید یک پزشک برای معاینه یک بیمار یا مراجعه کننده به یک فضای مناسب احتیاج دارد. مراجعه کنندگان به سازمان پزشکی قانونی هم عمدتا افراد دردمندی هستند که ممکن است در شرایط عادی قرار نداشته باشند یا عزیزی را از دست داده یا خود دچار آسیبی شده باشند و ... که باید فضای مناسب برای تکریم این افراد نیز وجود داشته باشد.
نیازهای پزشکی قانونی با این روند بودجه جور درنمی‌آید
وی با بیان اینکه نیازها و چالش‌های پزشکی قانونی با روال جاری بودجه ریزی برای این سازمان جور درنمی‌آید، اظهار کرد: این موضوع با روال بودجه ریزی دستگاه ها که بگوییم متناسب با تورم، بودجه را نیز رشد می‌دهیم و مثلا اگر تورم 20 درصد بود، بودجه هم 20 درصد افزایش پیدا می‌کند، جور در نمی‌آید. برای مثال در سال 99 در بحث مواد و تجهیرات مورد نیاز پزشکی قانونی ما 400 درصد رشد قیمت داشتیم که این با 20 درصد رشد، بودجه جور در نمی‌آید.
مسجدی آرانی ادامه داد: از طرفی دیگر پرونده های ما هم کاهش پیدا نکرده است و حتی افزایش هم داشته است. خب در این شرایط همکاران ما در پزشکی قانونی همت کردند و با صرفه جویی در کاهش موادمصرفی موردنیاز و ... اقدامات خود را انجام دادند.
رییس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه افزایش بودجه سال 1401 سازمان پزشکی قانونی را هم در دولت و هم در کمیسیون های مختلف، مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار داده است، گفت: من در این جلسات گفتم که بالاخره پزشکی قانونی جایی است که همه مردم به نوعی به آن احتیاج دارند و باید تلاش کنیم و برای یک بار هم که شده یک بودجه مناسبی برای آن در نظر بگیریم.
وی افزود: باید شرایطی فراهم شود که ما بتوانیم حداقل برای هر شهر 100 متر مربع فضا بسازیم که پزشک ما در آنجا مستقر شود، یک سالن تشریح و آزمایشگاه مختصر در آن وجود داشته باشد. البته با این درخواست ها نیز موافقت نشده و همان رشد 20 درصدی و ... در مورد بودجه وجود دارد.
مسجدی آرانی با بیان اینکه 125 پروژه عمرانی در پزشکی قانونی تعریف شده است، ادامه داد: در خواست ما این است به جای 70 میلیارد بودجه عمرانی، مصوب شود که مثلا در یک زمان مشخص پنج ساله یکسری اقدامات انجام خواهد شد و مثلا اگر شهری مرکز پزشکی قانونی ندارد، پنج سال دیگر حتما صاحب یک مرکز خواهد شد. این باعث می شود که هرکدام تکلیف خود را بدانیم و وضعیت مشخص باشد.
به گفته وی، در حال حاضر با این پول مختصر که عمده آن اوراق است و ارزش ریالی آن حدود 40 درصد است، اقدامات سازمان پزشکی قانونی تنها با کار جهادی و دلسوزانه و مختصرکردن پروژه ها و ... پیش می رود.
تلاش برای افزایش حقوق کارکنان پزشکی قانونی
رییس سازمان پزشکی قانونی درباره حقوق پرسنل این سازمان نیز اظهارکرد: کار در پزشکی قانونی با کار در بیمارستان متفاوت است و سختی های خودش را دارد. از این رو در قانون هم آمده که باید حقوق پزشکی قانونی معادل وزارت بهداشت باشد، اما متاسفانه اینطور نیست و به همکاران ما در سالن تشریح و آزمایشگاه و ... آنچه که در خور زحمات آنان است، پرداخت نمی شود، البته در این خصوص و برای افزایش حقوق نیز تلاش‌های زیادی در سال‌های اخیر انجام شده است.
مسجدی آرانی درباره سختی کار در پزشکی قانونی و قرار گرفتن آن در فهرست مشاغل سخت نیز گفت: این موضوع شامل بخشی از همکاران ما می شود، اما در مورد عموم صادق نیست. در این باره هم بارها از سازمان امور استخدامی، مجلس و ... درخواست خود را مطرح کردیم.
وی ادامه داد: به عنوان مثال همکار ما در پزشکی قانونی 20 سال است که کار کرده و تحت تاثیر این کار قرار گرفته، حتی خانواده‌اش هم تحت تاثیر قرار گرفته‌اند. حق هم دارد و تا کسی وارد این فضا نشود، به سالن تشریح نرود و ... نمی تواند درکی از سختی کار پزشکی قانونی داشته باشد. بنابراین ما باید برای این شغل تسهیلاتی را فراهم کنیم تا میل به کار در آن نیز بیشتر شود.
رییس سازمان پزشکی قانونی با بیان اینکه ما در تلاشیم تا از نظر حقوقی این عزیزان را تامین کنیم، گفت: در پیگیری هایی که کردیم، در هرجایی که رفتیم مشکلات ما را تایید کردند، اما متاسفانه در عمل اینکه منجر به تامین یا افزایش اعتباری شود، میسر نشده است و البته امیدواریم که در بودجه 1401 این موضوع مورد بازنگری جدی قرار بگیرد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/728033/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

درمان فراموشی و تقویت حافظه با این اقدامات

رابطه صمیمی با پدرتان از شما یک زن قوی می‌سازد

خودگویی منفی و تاثیرات آن

همکار عزیز لطفا نفرت انگیز نباشید!

استرس، پارکینسون را 2 برابر تشدید می کند

چرا لازم است گاهی با خودمان خلوت کنیم؟ از فواید شگفت انگیز تنهایی

اختلال بازی چیست ، علل و راه های درمان

راه مراقبت از ذهن در فصل سرما

خوابی بی نظیر را تجربه کنید

چرا غُر زدن حس خوبی دارد؟

چگونه استرس و اضطراب را کنترل کنیم؟

بیماری های روانی از طریق والدین به جنین منتقل می شود؟

ابتلا به افسردگی، 8 دلیل پنهان دارد!

آیا برای مشاوره به روانشناسان مراجعه می کنید ؟

10 فرد سمی که باید هر چه سریع تر از خودتان دور کنید!!

چرا گاهی احساس بدبختی می‌کنیم؟

با دیدن این 7 نشانه به دوستی های خود پایان دهید

افسردگی پاییزی، با دلشوره و افسردگی پاییزی چه کنیم؟

اضطراب مانعی برای درمان شوره‌سر

چه کسانی بیشتر در معرض افسردگی‌ هستند؟/مشخصات افراد افسرده

اینقدر به خودتان فشار نیاورید!

با آلزایمری‌ها چگونه رفتار کنیم؟

چرا خانم‌ها روی ظاهرشان بیش از حد حساس‌اند

علت بدبینی برخی افراد چیست؟

روانشناسی رنگ آبی

مراقب اختلالات روانی نوجوانان باشید

مادر وسواسی ام قبول نمی کند که به شدت وسواس دارد!

نتایج نظرسنجی زنان شادتر هستند یا مردان ؟

نقش شبکه‌های مجازی در درمان افسردگی

هفت دلیل برای کسل بودن و کمبود انرژی شما

بهداشت روانی چیست؟

اگر شما هم دچار خودانتقادی مخرب هستید، بخوانید

دلایل اصلی پایین آمدن عزت نفس

پیامدهای سرنوشت‌باوری (تقدیرگرایی)

اوج افسردگی پاییزی چه زمانی است؟

علائم کمبود اعتماد به نفس در خودتان را بشناسید

ارتباط هورمون استرس با عملکرد بد حافظه افراد مسن

مهربانی و صداقت: آیا می‌توان یکی را به‌تنهایی داشت؟

کمال گرایی تهدیدی برای سلامتی روانی

این رنگ ها تاثیر منفی روی احساسات تان می گذارند!!

خوره‌ای که مغزتان را می‌خورد

استرس های روانی باعث فشار خون و کهیر می شود

سلامت روانی نوجوانان دوجنسیتی در معرض خطر بیشتر

عکس پروفایل شما چه حقایقی را در مورد شخصیت تان بر ملا می کند؟

انواع روان درمانی و مشاوره + مزیت های مراجعه به روانشناس

ترس‌هایی که مانع پیشرفت می‌شوند

استرس، مغز را کوچک می‌کند

نشانه‌های هشدار دهنده تاثیر منفی تنهایی بر سلامت

شب بیداری علت شکست های عاطفی