آریا بانو

آخرين مطالب

اشکال‌های درس ادبیات از کنکور ریشه‌دارتر است مقالات

اشکال‌های درس ادبیات از کنکور ریشه‌دارتر است
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / محمد مفتاحی با بیان این‌که اگر ادبیات به عنوان درس مهم از کنکور حذف شود، فاجعه بزرگی رخ خواهد داد، می‌گوید: معتقدم ما اشکال‌های ریشه‌ای‌تر از کنکور داریم و کتاب‌های تألیف شده برای ادبیات از اساس اشکال دارند و باید بازنگری شوند.
این شاعر و معلم ادبیات درباره تصمیم حذف درس‌های عمومی از جمله ادبیات از کنکور 1402 اظهار کرد: گذشته از کنکور و امتحانی که بچه‌ها بابت قبول شدن در دانشگاه‌ها می‌دهند، زمینه‌های فرهنگی ما همه در ادبیات مطرح شده‌اند؛ زیرا تعدادی از هنرها را در فرهنگ‌مان ‌نداشتیم و یا جزو هنرهای ممنوعه بوده‌اند و کسانی که کار هنری می‌کردند در جامعه مقبول واقع نمی‌شدند. مثلا به نوازندگان می‌گفتند مطرب. این هنرها البته به موسیقی محدود نمی‌شدند. هنرهای تجسمی، مجسمه‌سازی، رقص هم از این گروه به شمار می‌آیند، اما شاعران ما با هوشمندی‌ای که داشتند آن‌ هنرها را در شعر و نوشته‌های خودشان آورده و مسائل مربوط به علم و هنر را مطرح کردند. حالا تصور کنید این درس را که شامل تمامی موارد این رشته می‌شود از تاریخ ادبیات و درک مطلب، معنا و مفهوم تا شناخت اصطلاحات و صناعات و آرایه‌های ادبی به یک‌باره نادیده گرفته و حذف کنند. با حذف درس ادبیات، فرهنگ مان را از دست می‌دهیم.
او سپس گفت: طبیعی است، درسی که در کنکور مورد سوال نباشد هم از جانب دانش‌آموزان و اولیای آن‌ها و هم از جانب برخی از همکاران بی اهمیت جلوه داده می‌شود. به هر صورت هرچقدر این درس رسمی‌تر و قابل طرح در کنکور و ورودی دانشگاه‌ها باشد، اهمیت بیشتری به آن می‌دهند. تصور می‌کنم رفته‌رفته ادبیات‌مان کمرنگ خواهد شد و با این حذف، کاملا به حاشیه رانده می‌شود. در دانشگاه‌ها ما یک درس فارسی عمومی داریم، اما جای درس‌هایی مانند نگارش، ویرایش و درس‌هایی درباره شناخت فرهنگ و ادبیات خالی است. الان هم اگر ادبیات به عنوان یک درس مهم، که در کنکور مورد سوال است، حذف شود، فاجعه خیلی بزرگ‌تر خواهد شد.
مفتاحی با اشاره به تجربه 20 ساله ی خود برای تدریس ادبیات در مناطق مختلف شهر خاطرنشان کرد: در حالت عادی و در مقایسه با درس‌هایی چون ریاضی و فیزیک و دیگر درس‌های تخصصی، به ادبیات، اهمیت خاصی داده نمی‌شود و اگر این حذف صورت بگیرد، فاجعه‌ای که نباید، اتفاق می‌افتد. من با این حذفی که قرار است صورت بگیرد، آینده بسیار غم‌انگیزی را برای ادبیات کشورمان ترسیم می‌کنم. امیدوارم راه‌کاری پیدا شود که جلوی این حذف را بگیرد یا بار دیگر این درس‌ را با شدت و قدرت بیشتری به درس‌های کنکور برگردانند.
این مدرسه دانشگاه تأکید کرد: حتی اگر کنکور هم نداشته باشیم، با اهمیت دادن به درس ادبیات و کار کردن با دانش‌آموزان در سطوح پایین، درباره نگارش و ویرایش و شناخت ادبیات و فرهنگ می‌توانیم، دانشجویان باسواد و با فرهنگی تحویل جامعه علمی کشور بدهیم اما با حذف و نادیده‌ گرفتن آن نتیجه کاملا معکوس خواهد شد.
این شاعر درباره این‌که چه پیشنهادهایی برای این موضوع دارد، بیان کرد: شخصا با کنکوری که به صورت چهارگزینه‌ای برگزار می‌شود، همیشه مخالف بوده‌ام. نه فقط درباره برای درس ادبیات، بلکه در درس‌های دیگر هم این اتفاق می‌افتد. مثلا فرض کنید درباره حافظ که شاعر بسیار شناخته شده‌ای است، تفسیرهای مختلفی داریم، هر مفسر حافظ را از دیدگاه شخصی خود و آموزش هایی که دیده، بررسی می‌کند. اما عزیزانی که سوال کنکور را طراحی می‌کنند این موضوع را در نظر نمی‌گیرند که فهم دانش‌آموزان با هم فرق می‌کند، فهم معلم‌هایی که برای دانش‌آموزان تدریس کرده‌اند، با هم فرق می‌کند، یعنی هم سلیقه شخصی افراد مهم است و هم دیدگاه‌هایی که آن استادان برای دانش‌آموزان خود مطرح کرده‌اند. طرح سوال چهارگزینه‌ای برای ادبیات همیشه این مشکل را داشته، که یک جنبه را درنظر می‌گیرم، اما جنبه‌های دیگر را فراموش می‌کنیم.
مفتاحی خاطرنشان کرد: معتقدم اگر قرار است امتحانی برای ادبیات گرفته شود، حتما امتحان تشریحی باشد؛ مانند دهه‌های 1320- 1330 که تازه دانشگاه افتتاح شده بود و کنکور را به صورت تشریحی می‌گرفتند. اما متأسفانه الان در سطح تحصیلات تکمیلی نیز به شکل تشریحی نیست، این‌که ببینند و بسنجند که آن دانشجو از مبحث پیش‌رو چه چیزی فهمیده است. همچنین اگر قرار است ادبیات را به صورت امتحان نهایی برگزار کنند، باید عملکردی باشد و آن را از حوزه حفظیات و محفوظات ذهنی بیرون بیاورند در واقع ادبیات را به دانش‌آموزان یاد بدهند تا آن‌ها ادبیات را عملکردی پیش ببرند؛ این‌که ادبیات کجای زندگی‌شان را می‌تواند پر کند. متأسفانه از این موضوع غافل شده‌ایم و به دانش‌آموزان عادت داده‌ایم یکسری مطالب را حذف کنند و در برگه‌شان بنویسند و یا در کنکور علامت بزنند، هیچکدام آن‌ها نمی‌دانند جایگاه ادبیات در زندگی و پیشرفت کشور چیست. 
او تأکید کرد: معتقدم که کتاب‌های تألیف شده برای ادبیات از اساس اشکال دارند و باید بازنگری شوند و با استانداردسازی پرسش‌ها به لحاظ عملکردی و کاربردی، اگر به صورت نهایی هم امتحان بگیریم، فرقی نمی‌کند و می‌توانیم نمره آن را ملاک ارزیابی قرار دهیم اما اگر روی محفوظات تأکید داشته باشیم، هیچ پیشرفتی در کار عزیزانی که وارد دانشگاه می‌شوند، ایجاد نمی‌شود. بهتر است اگر حذف درس‌های عمومی از کنکور تصویب نهایی شد و کار به اجرا رسید و این درس حذف شد، برای سال بعد متخصصانی در این‌باره نظریه دهند. معتقدم اشکال‌های‌مان ریشه‌ای‌ است، این‌که امتحان نهایی برای درس‌های عمومی برگزار و نمره‌اش در کنکور تأثیر داده شود، کار ریشه‌ای نیست، فکر می‌کنم از طرح‌های موقتی است که چند وقت بعد آن را نفی و طرح جدیدی را جایگزین می‌کنند. احساس می‌کنم این طرح هم از حرکت‌های شتاب‌زده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/757567/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چرا بعضی از کودکان کم حرف می زنند؟

بیماری اوتیسم چیست و چه علائمی دارد؟

نقش همسرتان را در فرزندپروری کمرنگ نکنید

عزت نفس کودک تان را تقویت کنید

استفاده از اینترنت روی نمرات بچه ها تاثیر می گذارد

با کودک خجالتی چطور رفتار کنیم؟

حواس پرتی در کودکان + راههای درمان

با کودکان گوشه‌ گیر چگونه رفتار کنیم؟

برای کنترل بیش فعالی کودکان چه کنیبم؟

چرا بعضی از فرزندان علاقه ای به سفر رفتن با والدینشان ندارند؟

تا حالا عبارت «کارتون‌درمانی» به گوش‌تان خورده؟! (قسمت اول)

تا حالا عبارت «کارتون‌درمانی» به گوش‌تان خورده؟ (قسمت دوم)

فواید داستان خواندن برای کودکان

بازی‌هایی که به اجتماعی‌شدن کودکان کمک میکند

راهکار هایی برای کم کردن وابستگی کودک

بگذارید بچه ها یه کم استرس هم داشته باشند!

وقتی کودک کابوس می‌بیند چگونه برخورد کنیم؟

بازی هایی برای درمان کمرویی کودکان

راهکارهایی برای جلوگیری از تماشای بیش از حد تلویزیون

از بلوغ زودرس کودک خود جلوگیری کنید

جملاتی برای آرام کردن کودک پرخاشگر

راه های تشخیص منطقی یا غیر منطقی بودن درخواست های کودکان

تأثیر بازی کردن بر شخصیت کودکان

چگونه استعدادهای کودکان را کشف کنیم؟

بازی هایی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

با کودکی که اشتباهش را نمی پذیرد چه کنیم؟

توصیه‌هایی برای قبل از پدر شدن

چهار بازی مهارتی برای کودکان

وابستگی کودک را چگونه درمان کنیم؟

دلبستگی کودکان زیر دو سال را جدی بگیرید!

اگر کودکتان مدام می گوید حوصله ام سر رفت!

تفاوت کابوس و هراس شبانه در کودکان

نیازهای روانشناختی کودکان زیر 7 سال چیست؟

چگونه فرزندمان را به خوب حرف زدن تشویق کنیم؟

تک فرزندی با روان فرزند شما چه کار می کند؟

راهکاری برای درمان کودک خجالتی شما

چرا کودک من زیاد سوال می پرسد؟

دلایل دیر حرف زدن کودک چیست؟

اوتیسم سراغ چه کسانی می‌رود؟

با رعایت این موارد کودک شما در مدرسه موفق تر خواهد بود!

4 اسباب‌بازی مفید برای رشد ذهنی و جسمی کودک

تفاوت های خلقی در کودکان

کشف مهارت و استعدادهای کودکان

دلایل هراس کودکان از مدرسه چیست؟

بازی با کودک نوپا

دانش آموزانی که تکالیفشان را انجام نمی دهند!

مشکلات یادگیری و آموزشی در کودکان

خانواده هایی که می خواهند «ای کیو سان» داشته باشند

مراحل رشد جنسی کودک خود را بشناسید!

رابطه آموزش و بازی را جدی بگیرید